Poppakonsteja maidon nousuun ?? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtooimettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtooimettää

Vieras
Mulla on maidon tulo alkanut ehtyä, vauva on 4 vkoa, täysimetin 2,5 viikkoa jonka aikana maitoa tuli PALJON, paita oli jatkuvasti märkänä vaikka pumppasin aina imetysten välissä. Yhtäkkiä maidon tulo alkoi ehtyä ja oli pakko alkaa antaa korviketta, kuitenkin joka ruokinnalla työnnän sen tissin vauvan suuhun ainakin puoleksi tunniksi ennen kuin annan pulloa. Vauva ei saa tissistä mitään (ei niele enkä tunne maidon virtausta kuten ennen, alkaa huutaa kunbei saa mitään tulemaan). Kuitenkin stimulointia tulee koko ajan, jatkuvien imetysyritysten lisäksi pumppailen pitkin päivää. Ennen sain pumpulla helposti 20 minuutissa 120ml yhdestä tissistä, nyt hädin tuskin 10 ml. Pidän myös huolta että syön ja juon hyvin ja säännöllisesti. Tissien suihkuttelut/lämmittelyt ja hieromiset sun muut on kaikki kokeiltu. Ostin myös kantoliinan jotta vauva olisi koko ajan lähelläni jos se auttaisi herumista mutta ei...

Olisiko jotain luontaistuotteita, lääkkeitä tai tiettyjä ruoka-aineita, jotka auttaisivat maidonnousussa?

Kalsiumlisä auttaa ainakin herumisen helpottamisessa. Luontaistuotteista sarviapila lisää maitomäärää. Kotikaljan sanotaan myös auttavan. Imetysteetäkin myydään luontaistuotekaupoissa.

heitä se pumppu jorpakkoon, nännien kuuluu herkistyä vauvan suulle ja imuotteelle, eikä pumpulle. Ihan turhaa koko pumppaus, jätä se kokonaan pois. Miksi muuten edes pumppaat?
Tissit toimii kysynnän/tarjonnan lakien mukaan.

Mä en ole ikinä saanut herumaan pumpulla 20milliä enenpää, mutta kyllä tuo vauva vaan saa tulemaan maitoa niin että pienenpänä pursusi nenästäkin pihalle. Pumppaama maitomäärä eikä kerro siitä, paljon VAUVA saa tissistä herumaan.

Ykkösolut on ainakin itselläni toiminut. Samoin suositellaan pitämään pesimispäiviä, eli vietetään vauvan kanssa ihokontaktissa koko päivä vaikka peiton alla. Tai jos ei aika/hermot siihen riitä, niin ainakin mahdollisimman paljon ihokontaktissa kuitenkin.

Tuo pumppaamalla saatu määrä ei kerro mitään siitä, kuinka paljon vauva saa tisseistä maitoa. Minäkin sain alkuun pumpattua helposti vaikka 100ml, mutta kun maidon tulo vähän tasaantui niin pumpulle heruin vain hikiset 20-30ml. Pidä vauvaa rinnalla paljon, olkaa vaikka molemmat nakuina (ihokosketus auttaa maidontulossa). Paras neuvo on kuitenkin vain imettää ja imettää ja imettää. Mitä enemmän vauva stimuloi rintojasi niin sitä paremmin maitoa tulee.

Imetä, imetä ja imetä :) Muut "konstit" oletkin jo tehnyt. Kannattaa jättää se pumppaus pois niin vauva saa rinnasta kaiken. Muutama päivä siinä menee, kun kysyntä ja tarjonta alkaa kohdata, varaudu kitinään. Mulla auttoi, kun laitoin lämpimän kauratyynyn rintojen päälle ennen imetystä.. Hyvin se sujuu, luota itteesi!

Sitä Mammateetä (luontaistuotekaupasta ihan sillä nimellä) suosittelisin kyllä, sen lisäksi, että vauva rinnalle paljon. Siinä on sellaisia yrttejä, jotka vaikuttavat maidontuloa lisäävästi. Mammateellä sain itse maidon nousuun kun ennenaikasina syntyneet kaksosemme eivät heti jaksaneet kunnolla imeä.

Juominen, ihan ehdottomasti, niin että tulee jo korvistakin ulos!

Vettä, koko ajan. Lisäksi äitini oli ostanut luontaistuotekaupasta ihan Mammatee-nimistä teetä, jota join termarista KOKO AJAN. Se Mammatee auttaa maidonnousuun nopeasti. Lisäksi olut, oli sitten alkoholitonta tai ei.

Esikoisen kanssa en tajunnut juomisen merkitystä, eikä ruokaakaan aina muistanut. Kakkosen kanssa ruoka ei taaskaan maistunut (siis mulle), mutta join väkisinkin koko ajan, niin ettei jano ikinä ehtinyt tulla. väitän että juomisen takia maitoa riitti.

Terveellä äidillä maidontulo ei lopu, jos lapsen annetaan syödä omaan tahtiinsa rintaa. Sulla on maito noussut silloin alussa, joten se on todiste että sun rinnat toimii niinkuin kuuluukin. Mä uskoisin että monet imetysongelmat johtuu siitä, että äidit ei aina osaa tullkita vauvan viestejä oikein. Saatetaan luulla että vauvalle jää nälkä rinnan syömisen jälkeen, sit annetaan korvikettta, nukahtaa (kenties tunneiksi) eikä näin ollen ime riittävän usein rintaa, ja kierre on valmis. VAIKKA vauva itksikin imetyksen jälkeen, ei aina ole kyse nälästä. Voi ollatettä olisi tarve röyhtäistä, tai vauvaa vain harmittaa että metys päättyi. Imeminenhän myös lohduttaa vauvaa. KOROSTAN että nälässä vauvaa ei saa pitää, painon nousu on se kaiken a ja o. Mutta jos haluat imettää niin kokeile vähentää sit korvikkeen antoa.

Tuosta juomisesta: itse olen saanut ohjeeksi että juoda janontunteen mukaan. Ei litrakaupalla juominen ole hyväksi kenellekään. Se poistaa elimistöstä liikaa suoloja.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;24987437:
Terveellä äidillä maidontulo ei lopu, jos lapsen annetaan syödä omaan tahtiinsa rintaa. Sulla on maito noussut silloin alussa, joten se on todiste että sun rinnat toimii niinkuin kuuluukin. Mä uskoisin että monet imetysongelmat johtuu siitä, että äidit ei aina osaa tullkita vauvan viestejä oikein. Saatetaan luulla että vauvalle jää nälkä rinnan syömisen jälkeen, sit annetaan korvikettta, nukahtaa (kenties tunneiksi) eikä näin ollen ime riittävän usein rintaa, ja kierre on valmis. VAIKKA vauva itksikin imetyksen jälkeen, ei aina ole kyse nälästä. Voi ollatettä olisi tarve röyhtäistä, tai vauvaa vain harmittaa että metys päättyi. Imeminenhän myös lohduttaa vauvaa. KOROSTAN että nälässä vauvaa ei saa pitää, painon nousu on se kaiken a ja o. Mutta jos haluat imettää niin kokeile vähentää sit korvikkeen antoa.

Tuosta juomisesta: itse olen saanut ohjeeksi että juoda janontunteen mukaan. Ei litrakaupalla juominen ole hyväksi kenellekään. Se poistaa elimistöstä liikaa suoloja.

Minäkin olen lukenut, että liikaa ei saa juoda vaan janoon vain.

Yhteistyössä