Porilaisia paikalla???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kahdenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kahdenäiti"

Vieras
Lapset aloittamassa hoitoa ja kiinnostaisi tietää kokemuksia Itä-Porissa toimivista päiväkodeista ja perhepäivähoitajista. Alueella ei taida yksityisiä perhepäivähoitajia olla lainkaan? Kiinnostaa myös Porin alueen yksityiset päiväkodit/ryhmikset, jos niistä on jollain kokemuksia?

Tiedän, että kunnallisella puolella ei paljon valinnan varaa ole eli lapset saavat paikan sieltä missä on tilaa.

Olisi kiva kuulla kuitenkin muiden mielipiteitä. Yksityinen perhepäivähoitaja olisi ensisijainen toive, mutta välimatkat taitaa muodostua esteeksi niiden suhteen.

Porista olen, mutta keskustan alueelta eli Itä-Porin palvelut ovat mulle aika tuntemattomia.

Mä olen käsittänyt, että Porissa tilanne päivähoidossa on sikäli hyvä että käytännössä kaikki saavat paikan lähialueen päiväkodista. Tietysti vuoropäiväkotilaisilla ei vaihtoehtoja ole kuin kolme, eli Tiilimäki, Pörriäinen (TOejoki) ja yksityispuolella Pelastusarmeijan pk. Eli en ole ainakaan kuullut tilanteesta, jossa Itä-Porissa asuvan pitäisi viedä lapsi hoitoon vaikka Pohjois-Poriin.

Meillä ei ainakaan todennäköisesti ole tarvetta vuoropäiväkodille, mutta kiitos tiedosta :) Netistä katselin päiväkoteja ja vastaan tuli yksityinen ryhmis Sportti-vekarat, minkälainen paikka mahtaa olla? Joitain positiivisia juttuja löytyi ainakin netistä :)

Sportti-Vekarat on hyvä. Tytär menee ensi syksynä eskariin, on ollut tuolla alle 1,5-vuotiaasta asti ja näinä vuosina on kerran tainnut jäädä itkien. Aina iloinen viedessä ja hakiessa, hyvät leikit, hyvät hoitajat, ruoka tehdään itse siellä päivittäin. Paljon vapaata leikkiä mutta myös ohjattua toimintaa ihan riittävässä määrin. Liikuntapainotteinen on, mutta mitään pakkopullaa liikunnasta ei siellä tehdä. Saavat pienessä pihassa juosta, kiivetä mataliin vuorimäntyihin (ja tulevat kotiin tietty tukka pihkassa, mutta se on pieni paha), leikkiä leluilla mutta oppivat leikkimään myös niitä ilman. Koska piha on pieni, puolet porukasta käppäilee usein läheiseen hyvään leikkipuistoon.

Miinuspuoli on nuorempien hoitajien iso vaihtuvuus nykyisin, mutta se taitaa olla asia mitä ei voi välttää. Johtaja ja 1 pitkään ollut hoitaja tuovat sitä vakiintunutta turvaa, ja näitten nuorten menot ja tulot näkyy sulattuvan helposti. Tällä hetkellä lapsia on aika paljon, joten ovat jakaneet kahteen ryhmään joilla omat tilat eri puolilla taloa, mutta toimivat paljon myös yhdessä ja esim. hyvät ystävät saavat vierailla toistensa ryhmissä leikkimässä vaikka päivittäin. Oma tytär siirrettiin talon puolesta, siis heidän ehdotuksesta, toiseen ryhmään kun tykkäsi ihan kaikkein eniten sen vastuuhoitajasta ja paras kaveri oli sillä puolella.

Alle 3-veestä saa yksityisen hoidon tuen, muuten tietysti yksityisellä on yksityisen hinta. Mutta olen kokenut että sille rahalle on saanut täyden vastineen. On retkiä, luistelukoulua, jopa uimassa on isommat (n. yli 4-veet) käyneet joitain kertoja. Sieltä lähteneet eskarilaiset käy välillä viettämässä siellä päivän tai iltapäivän ja iloiten aina näköjään otetaan vastaan.

Suosittelen kyllä.

Kiitos kattavasta vastauksesta! :) Saanko sen verran vielä kysyä, että miten ihan pienet otetaan ryhmissä huomioon? Meillä pienempi olisi sitten n.10kk hoidon alkaessa. Ja saako siis hoitomaksuihin yksityisen hoidon tuen sekä porin kuntalisän yksityiseen hoitoon? Mietin, että kuinka paljon "hintavampi" tuo vaihtoehto olisi. Onhan kunnalisellakin puolella täysi hoitomaksu kahdesta yli 500e/kk. Eihän lasten viihtyvyyttä voi silti rahassa mitata vaan tärkeintä on se, että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi :)

Ainakin itse koin silloin kun tytär oli pieni, että pienistä pidettiin oikein hyvä huoli. Ja mitä pienempiä siellä on ollut, sitä useammin niitä on nähnyt sylissä ja paijattavina. Ja hienosti ohjataan myös isompia lapsia ei nyt huolehtimaan pienistä, mutta ottamaan heitä mukaan ja leikkimään heidäntasoisesti välillä, niin että eri-ikäiset lapset oppii tulemaan toistensa kanssa toimeen. Kun mun tytär pikkuisena, 2 vanhana sai päähänsä että häntä potuttaa kun tarhaan tuli vielä häntäkin pienempi, alle vuoden ikäinen joka ei vielä puhunut, ja alkoi mätkiä tätä päähän päivittäin, niin siihen puututtiin välittömästi ja meille vanhemmille kerrottiin, muttei syyllistäen vaan tosiasiana, ja yhdessä pohdittiin mistä tää johtuu. Se sitten loppui kun tytär huomasi että hänestäkin vielä tykätään, vaikka pienimmän paikka menikin toiselle. :D

Ulkona olen huomannut että myös pienimpiä rohkaistaan liikkumaan ja tekemään, eikä vaan tapittamaan hiekkiksellä lapio kädessä pepullaan. Toisaalta taas siellä oli pitkään tyttäreni ikäinen vammainen lapsi, joka ei liikkunut ollenkaan, ja erittäin hyvän hoidon hänkin sai. Mun on vaikea kuvitella, että ujoinkaan lapsi tuntisi siellä oloaan turvattomaksi. Päinvastoin, ainakin tytön ystävistä ujoin on parin viime vuoden aikana sosiaalistunut paljon mutta on edelleen oma itsensä, ja aina kun hän meinasi jäädä syrjään 2 sosiaalisemman leikeistä, asia tsekattiin läpi ja lapset ohjattiin taas leikkimään porukassa enemmän. Ollaan toki paljon juteltu kotonakin siitä miten tärkeää on leikkiä välillä niidenkin kanssa joilla ei oo ihan yhtä paljon kavereita tai jotka ei uskalla itse pyytää mukaan, mutta kyllä hoitopaikka ottaa todella hyvin huomioon noi kaikki pirpanat.

Myös tytöt ja pojat leikkii luontevasti yhdessä, musta luontevammin kuin monissa muissa yhteyksissä (tosin edelliset hoitokokemukset on 2000-luvun alusta jolloin teini oli pieni).

Mä en nyt yhtään muista Porin kuntalisästä mitään, mutta jos sen yksityiseen hoitoon saa, niin saa tuonnekin, ja yks. hoidon tuen alle 3-vuotiaasta saa myös. Kannattaa pirauttaa vaikka Sporttikseen, johtaja neuvoo kyllä mitä tukia saa ja miten homma toimii.

Poissaoloajalta sit muuten joutuu maksamaan niin, että kalenterikuukauden poissaolo --> 65% hoitomaksusta, alle sen niin täysi maksu. Se on siksi, että joutuvat pitämään paikkaa kuitenkin varattuna. Et me ollaan lomat ketjutettu miehen kanssa niin et saatais mahdollisuuksien mukaan 2 täyttä kuukautta aina kesällä vapaaksi.

Kiitos vastauksesta! Kuulostaa tosi mukavalta paikalta kyllä :) Pitää ottaa yhteyttä sinne ja tiedustella tarkemmin asioista. Lapsilla on vielä monta hoitovuotta edessä niin olisi kiva löytää paikka, johon lapset voi jättää rauhallisin mielin ja menevät mielellään.

Ja tutustuminen me muuten hoidettiin niin, että ekaksi käytiin vaan tsekkaamassa paikat läpi. Sit oltiin parina päivänä yhdessä ulkona leikkimässä, sen jälkeen taidettiin yhtenä päivänä leikkiä ulkona ja mä join ennen tai jälkeen sitä kahvit keittiössä samalla kun lapset leikki salissa, mikä on muuten keittiön yhteydessä, iso jumppasali missä on palloja, patjoja, puolapuita... vapaasti saa leikkiä siellä tai sit leluhuoneessa, isommat aika pitkälti touhuaa milloin missäkin ja hoitsut kulkee näitten kahden huoneen väliä tsekkaamassa että kaikilla on kaikki hyvin. Niin, ja sitten vasta tän jälkeen jätin lapsen sinne ensin pariksi tunniksi, sit aamupäiväksi, sit päikkäreitten yli ja sit koko päiväksi. Tiedän että moni paikka olis katsonut tätä karsaasti mutta tuolla otettiin ihan hyvin vastaan ja samalla tuli henkilökunta tutuksi. En nyt tiedä, tykkäsikö he siitä ihan hirveästi mutta ei kiellettykään, samalla mä kuitenkin juttelin muittenkin lasten kanssa ja touhusin siinä apukäsinä, etten nyt pelkästään nurkassa seissyt.

Yksi ainoa ikävä tapahtuma on ollut, kun laps 2-vuotiaana putosi puistossa kiipeilytelineeltä eikä hoitaja nähnyt miten. Sitkeenä sissinä hän jatkoi leikkejä yksin vähän kauempana itkemättä, sanomatta mitään, kunnes hoitsu alkoi ihmetellä miksi yleensä niin vilkas ja sosiaalinen laps leikkii yksin. Siellä oli sit pieni naama veressä ja nenä poskella. MUTTA: tämä olisi voinut tapahtua mullekin. Joskus niitä silmiä on esim. pakko räpäyttää, ja tuonikäinen nyt onnistuu siinä sekunnissa jo suunnilleen karkaamaan naapurikaupunkiin. Eli en syytä, en yritä vihjata että huolimattomuutta, hyi hirveää. Sitä vaan, että ei sielläkään ihmeidentekijöitä ja taikureita töissä ole, ihmisiä vaan, ja sielläkin sattuu ja tapahtuu. Mutta todellisella huolella suhtauduttiin tuohonkin sitten kun nähtiin mitä kävi.

Ja nyt mut ainakin tunnistettiin jos ryhmiksen väki tätä lukee, ei ole tietääkseni muut kuin mun tytär samalla tavalla onnistunut lentoon lähtemään. :D Että kiitos vaan hurjan hyvästä hoidosta jos luitte, kyllä meille tulee kesän jälkeen teitä huima ikävä!

Yhteistyössä