Ainakin itse koin silloin kun tytär oli pieni, että pienistä pidettiin oikein hyvä huoli. Ja mitä pienempiä siellä on ollut, sitä useammin niitä on nähnyt sylissä ja paijattavina. Ja hienosti ohjataan myös isompia lapsia ei nyt huolehtimaan pienistä, mutta ottamaan heitä mukaan ja leikkimään heidäntasoisesti välillä, niin että eri-ikäiset lapset oppii tulemaan toistensa kanssa toimeen. Kun mun tytär pikkuisena, 2 vanhana sai päähänsä että häntä potuttaa kun tarhaan tuli vielä häntäkin pienempi, alle vuoden ikäinen joka ei vielä puhunut, ja alkoi mätkiä tätä päähän päivittäin, niin siihen puututtiin välittömästi ja meille vanhemmille kerrottiin, muttei syyllistäen vaan tosiasiana, ja yhdessä pohdittiin mistä tää johtuu. Se sitten loppui kun tytär huomasi että hänestäkin vielä tykätään, vaikka pienimmän paikka menikin toiselle.
Ulkona olen huomannut että myös pienimpiä rohkaistaan liikkumaan ja tekemään, eikä vaan tapittamaan hiekkiksellä lapio kädessä pepullaan. Toisaalta taas siellä oli pitkään tyttäreni ikäinen vammainen lapsi, joka ei liikkunut ollenkaan, ja erittäin hyvän hoidon hänkin sai. Mun on vaikea kuvitella, että ujoinkaan lapsi tuntisi siellä oloaan turvattomaksi. Päinvastoin, ainakin tytön ystävistä ujoin on parin viime vuoden aikana sosiaalistunut paljon mutta on edelleen oma itsensä, ja aina kun hän meinasi jäädä syrjään 2 sosiaalisemman leikeistä, asia tsekattiin läpi ja lapset ohjattiin taas leikkimään porukassa enemmän. Ollaan toki paljon juteltu kotonakin siitä miten tärkeää on leikkiä välillä niidenkin kanssa joilla ei oo ihan yhtä paljon kavereita tai jotka ei uskalla itse pyytää mukaan, mutta kyllä hoitopaikka ottaa todella hyvin huomioon noi kaikki pirpanat.
Myös tytöt ja pojat leikkii luontevasti yhdessä, musta luontevammin kuin monissa muissa yhteyksissä (tosin edelliset hoitokokemukset on 2000-luvun alusta jolloin teini oli pieni).
Mä en nyt yhtään muista Porin kuntalisästä mitään, mutta jos sen yksityiseen hoitoon saa, niin saa tuonnekin, ja yks. hoidon tuen alle 3-vuotiaasta saa myös. Kannattaa pirauttaa vaikka Sporttikseen, johtaja neuvoo kyllä mitä tukia saa ja miten homma toimii.
Poissaoloajalta sit muuten joutuu maksamaan niin, että kalenterikuukauden poissaolo --> 65% hoitomaksusta, alle sen niin täysi maksu. Se on siksi, että joutuvat pitämään paikkaa kuitenkin varattuna. Et me ollaan lomat ketjutettu miehen kanssa niin et saatais mahdollisuuksien mukaan 2 täyttä kuukautta aina kesällä vapaaksi.