Porontaljasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PölyHousu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PölyHousu

Jäsen
04.05.2007
866
0
16
Mulla on iso talja,mut siitä tippuu karvaa ihan sikana.Haluisin pitää sitä divaanin päällä mut ei voi.
Millä ne karvat pystyis käsittelee ettei niitä varisis.
Mitä sille kävia jos suihkuttais hiuslakkaa :D meneeköhän ihan pilalle?

Älä missään nimessä suihkuta mitään lakkaa!! Olen opiskellut nahka-ja turkisvaatetusta joten ihan faktaa, tuo että siitä taljasta tippuu karvaa johtuu siitä, että se on huonosti parkittu eli sillä "nurjalla"puolella on liian vähän jätetty sitä rasvaa (vaikea selittää niin että varmasti tajuaa, käyttämättä kaikkia ihme ammattitermejä) et pysty tekemään sille asialle oikein mitään.
Muista tuuletella taljaa kuitenkin välillä, ettei siihen keräänny turkiskuoriaisia tai muita ikäviä tuholaisia. :) Tietysti voit yrittää ropsia/harjailla suurimmat irtokarvat pois mutta kyllä niitä silti jatkossakin lähtee...

Porontalja on sellainen, ettei karva pysy kauaa. Se ei ole välttämättä taljana kauhean hyvä, kun se karva on putkimaista, haurasta. Siitä tulee nahka.

Lampaantaljasta ei tipu karvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Porontalja on sellainen, ettei karva pysy kauaa. Se ei ole välttämättä taljana kauhean hyvä, kun se karva on putkimaista, haurasta. Siitä tulee nahka.

Lampaantaljasta ei tipu karvat.

En lähtis ihan yleistämään. Uskon kyllä tuohon edellämainittuun että talja on käsitelty huonosti. Ei ole ollut laadukas.

Vanhemmillani on talja eikä siitä ole lähtenyt karvaa muuta kuin silloin kun pentukoira päätti vähän käsitellä sitä.

Eikä näistä meidän omassa käytössä olleistakaan karvat putoile, joskin ne on talvella ulkokuivattuja taljoja. Eikä putoile kyllä karvakengistäkään vaikka ovat ahkeralla käytöllä.

Niin siis mun mielestä porontaljan karvat katkeilevat, mutta joku enemmän poroista tietävä varmaan tietäs onko se niin.

Noniin. Tämä on tosi että karvat voivat kuluessaan katkeilla. Mä ymmärsin jotenkin tuosta ap:n ongelmasta että karvat lähtevät ihan kokonaan irti...

Täällä lapissa (oon poromiehen avovaimo :) ) porontaljoja käytetään vaikka missä. Istuinalustana kodassa, kelkan päällä, penkeillä, pulkassa... Niistä tehdään vaatteita, kenkiä ja koristeita...

Ei kait niitä tehtäis jos se ei ois kestävää? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Niin siis mun mielestä porontaljan karvat katkeilevat, mutta joku enemmän poroista tietävä varmaan tietäs onko se niin.

Noniin. Tämä on tosi että karvat voivat kuluessaan katkeilla. Mä ymmärsin jotenkin tuosta ap:n ongelmasta että karvat lähtevät ihan kokonaan irti...

Niin, okei. mä aattelin, et on vaikee tietää, lähteekö ne irti, vai katkeeko ne.

Mut siis en mä noista silleen tiedä edes. mikäs siinä on, että kun oon jossain torilla nahkoja koittanut, niin niistä lähtee aina kauheesti karvaa? onko se huonosti skäsittely yleistä, vai onko ne huonot just niitä turisteille toreilta myytäviä?

Täällä lapissa (oon poromiehen avovaimo :) ) porontaljoja käytetään vaikka missä. Istuinalustana kodassa, kelkan päällä, penkeillä, pulkassa... Niistä tehdään vaatteita, kenkiä ja koristeita...

Ei kait niitä tehtäis jos se ei ois kestävää? :)

Ai vau! Millai ne siellä parkitaan yleensä? käytetäänkö nykyisin ihan tehdasmenetelmiä, vai jotain luomujuttuja?

Siis noi tollasessa normaalikäytössä olevat (lähinnä ulkona) ne vaan naulataan ladon seinään talveksi :) Ei niitä sen kummemmin parkita millään...

Ja sitte esim. karvakenkiin tulevat nahat parkitaan ihan pajusta keitetyllä parkilla. Tai ainakin nämä käsityöläiset täällä keitä mä tunnen... Ja siis käsin parkitaan ja muokataan se nahka ja leikataan ja ommellaan :)

Siis noi tollasessa normaalikäytössä (lähinnä ulkona) ne vaan naulataan ladon seinään talveksi :) Ei niitä sen kummemmin parkita millään...

Ja sitte esim. karvakenkiin tulevat nahat parkitaan ihan pajusta keitetyllä parkilla. Tai ainakin nämä käsityöläiset täällä keitä mä tunnen...

Ahaa... Jännää. Mutta ei millään aivoilla parkita, niinkuin intiaanit tekee? :D

Hei

Hyvää Uutta Vuotta!
Haluamme ostaa poro Turkista 40+kpl(sisällä), anna meille
tarjous, kokoa, laatu, hinta, pakkausten määrä.
ystävällisin terveisin
impex.sino@hotmail.com

Yhteistyössä