poskiontelontulehduksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipeäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipeäkö

Vieras
Voiko olla poskiontelontulehdusta, jos ainoat oireet on päänsärky ja poskissa pieni paine kun pää on alaspäin ja suurempi, kun pään nostaa taas ylös? Nenä ei ole oikeastaan yhtään tukkoinen. Lähinnä siksi kysyn, kun aina ennen poskiontelovaivoissa on myös nenäni ollut tukossa, mutta ei nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
voi olla. Sattuuko sulla poskiin siihen nenän viereen sormella koputtaminen?

Ei. Hitsi, kun ei kunnolla enää muista noita oireita. Viimeksi meni ohi, kun ahkerasti sarvikuonon kanssa huudoin. Muistelin siis vaan, ettei ole pahemmin ennenkään tuo naputtelu sattunut, vaikka on tulehdus ollutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kipeäkö:

Ei. Hitsi, kun ei kunnolla enää muista noita oireita. Viimeksi meni ohi, kun ahkerasti sarvikuonon kanssa huudoin. Muistelin siis vaan, ettei ole pahemmin ennenkään tuo naputtelu sattunut, vaikka on tulehdus ollutkin.

Mulla taas sattuu naputtaminen aina, vaikka ei ole tulehdusta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Mulla taas sattuu naputtaminen aina, vaikka ei ole tulehdusta. :whistle:

No mulla se naputtaminen tuntuu siltä kuin joku löisi naamaan kirveellä silloin kun on tulehdus :( Mutta siis jos sulla on alkava tulehdus, niin se sairvikuonolla huuhtominen moneen kertaan päivässä voi parantaa sen kokonaan, näin mulle sanoi viimeksi korvalääkäri kun mä siellä kävin just poskionteloiden takia. Eli varmaan voi ainakin maanataihin odottaa jos olo on hyvä muuten.

Mä en vaan millään haluaisi syödä ns. turhaan antibioottikuuria, mut jos ei huuhtomisetkaan nyt auta, niin kai se on sitten loppuviimeksi pakko. Kyllähän se sillä sitten helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Voi olla. Yksi oire voi olla se, että kumartuessa sattuu takaraivoon.

No oho, tämä on ihan uutta mulle. Mulla on sattunu muistaakseni kumartuessa vain poskiin.

Mun elämäni eka ja viimeisin poskiont.tulehdus oli muutama vuosi sitten. Oire se et nenä niin tukossa ettei kyenny hengittään kuin suun kautta. Yöl en voinut nukkua ku silloin paheni. Makuuasennossa pahin. Soitin lääkäriin ja kysy sattuuko kun kumarrun...takaraivoon. Sanoin et juu. Pyys lääkäriin ja tulehdus oli. Sano et jos takaraivoon sattuu ku kumartuu niin kiirus jo. Et tauti pitkällä tai jtn.
Sain antibiootin, särkylääkettä ja kortisoonisuihkeen nekkuun...ainakin nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Hanki sarvikuono!!! Siis nenäonteloiden huuhtelukannu!!!

T.Jokaisessa pikkulenssussakin poskiontelotulehduksen sairastanut, vähintään 3krt/vuosi, nyt kannun kanssa yli 2v ilman tulehduksia

Mulla siis on tuo sarvikuono. Viimeksi meni poskiontelontulehdus sen kanssa ohi, nyt tuntuu, ettei auta.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Voi olla. Yksi oire voi olla se, että kumartuessa sattuu takaraivoon.

Jep. Mulla oli muutama viikko sitten elämäni eka poskiontelotulehdus ja kumartuessa meinas pää, just takaraivo, räjähtää ja mä ihmettelin että mikä saakelin aivoverenvuoto mulla oikein on. Mä luulin, että poskiontelotulehdus tuntuu vain ja ainoastaan poskionteloissa!

Poskiontelotulehduksen oire voi olla vaikka pelkästään pitkittynyt yskä tai ylähampaiden vihlonta :| Eli oirekirjo on laaja. Paine ja päänsärky ovat tosi yleisiä oireita poskiontelotulehduksessa.

terveisin: 15 kertaa poskiontelot punkteerattu 4kk aikana viime keväänä. . . .

Mulla kans noita vaivoja liikaakin... Oireita täällä jo kattavasti lueteltukin, mulla nousee helposti otsaonteloon asti, jolloin särkyä lisäksi otsalla, ja silmiin sattuu. Jos itse kestät olla, voit kyllä maanantaihin odottaa. Nasolinia kannattaa käyttää kans, jos et ole jo viikkoja käyttänyt. Korvalääkärit käskee käyttää sitä mulla ainakin sitä suositeltua viittä päivää pidempäänkin, jos on tulehdus päällä. Kortisonisuihketta ei saa kuin reseptillä...

Juu voi: täällä myös yks, jolle tuo punktoiminen on turhan tuttu juttu... Nyt ehkä vauvan saannin ja imetyksen jälkeen tehdään operaatio nenuun, jotta vaivat helpottais.

Nappasin tossa yhden Duactin, kun sellaisia mulla on. Samoin olisi nenään kortisonisuihkettakin, mut eikös se ala vaikuttaa aika hitaasti ja saa sen hitauden päivissä laskea?

Joo, nasonex, tai flixonase esim vaikuttavat juu vasta parin päivän päästä. Nuo Duactit unohdinkin mainita, kun en itse oo niitä nyt voinu raskauden vuoksi käyttää. Normaalisti just duact saattaa nuhan yhteydessä pelastaa mut tulehdukselta.. Et syö niitä vaan, sekä ota sitä suihketta kans. Nasolin auttaa tietty heti. Näitä kaikkia kolmea voi käyttää yhtäaikaa.

Eli siis huuhtomalla nenän ei välttämättä tule edes räkää, vaikka on poskiontelontulehdus?

Ei välttämättä tule. Nenäkannulla ei saa kovaa painetta poskionteloon, että irrottaisi räkää, jos räkä on jankkimaista ja klönteissä. Käytin kannua ja mitään ei tullut. Lääkärissä punkteerauksessa klöntit sitten irtosi.
Näkisin tuon kannun enemmän ennaltaehkäisevänä ts. pitää tulehduksen pois kun huuhtelee säännöllisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja juu voi:
Eli siis huuhtomalla nenän ei välttämättä tule edes räkää, vaikka on poskiontelontulehdus?

Ei välttämättä tule. Nenäkannulla ei saa kovaa painetta poskionteloon, että irrottaisi räkää, jos räkä on jankkimaista ja klönteissä. Käytin kannua ja mitään ei tullut. Lääkärissä punkteerauksessa klöntit sitten irtosi.
Näkisin tuon kannun enemmän ennaltaehkäisevänä ts. pitää tulehduksen pois kun huuhtelee säännöllisesti...

Olen koko syksyn jo huuhtonut lähes päivittäin kerran tai kaksi. Se tässä ihmetyttääkin, että on olo kuin olisi poskiontelontulehdus, mut sitten toisaalta mietin, et onko mahdollista, kun kuitenkin säännöllisesti olen huuhtonut.

Yhteistyössä