Poskiontelontulehdus ja crp

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella pettynyt

Vieras
En saanut aikaa lääkärille vaan pelkästään sairaanhoitajalle. Hän otti pika-crp:n ja sen ollessa 8 sanoi, ettei ole antibioottihoitoa vaativaa ainakaan. Onko muilla millaisia crp-lukemia tullut, kun on ollut tauti päällä ja onko vaatinut antibioottikuurin? Mulla on tosi paljon ollut poskiontelontulehduksia, joten tiedän kyllä oireet, jos on ja nytkin on viikon särkenyt päätä ja poskia ja tukkoinen olo ja tässä oli sitten saldo terveysasemakäynnistä. Ei siis edes ultrattu poskia!

Ihmettelen siis suuresti sitä, kun ei edes ultrattu poskia! Kova särky poskissa ja kaikki oireet viittaa poskiontelontulehdukseen, eikä sarvikuonolla huuhtominenkaan auta. Mitä tässä sitten tekee?! Odottaa, että on kuolemansairasko?

Joo tiedän, että jos crp on alle 10 on normaali, mutta kuinka monella poskiontelontulehduksen takia lääkäriin menneellä on pelkän crp:n perusteella tehty poskiontelontulehdus-diagnoosi?

Kun mulla oli niskat jumissa, niin se tuntui poskionteloissa! Tulehdusarvot oli ok, eikä kuvissakaan ollut mitään! Poskionteloakin pitäs kärsiä 10 päivää ja katsoa josko menisi ohi ja vasta sitten kuuri. Ota särkylääkettä hyvä nainen!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun mulla oli niskat jumissa, niin se tuntui poskionteloissa! Tulehdusarvot oli ok, eikä kuvissakaan ollut mitään! Poskionteloakin pitäs kärsiä 10 päivää ja katsoa josko menisi ohi ja vasta sitten kuuri. Ota särkylääkettä hyvä nainen!

Mä olen viikon syönyt joka päivä särkylääkettä, tuskin sekään hyväksi on! Ja jatkuva paine ja kipu poskissa ei todellakaan ole mukava. Miksi poskiontelontulehdus-tapausta ei voi tutkia kunnolla ultraamalla, kun tosiaan itsekin olen lukenut, ettei crp edes välttämättä nouse. Ärsyttää, kun saa taas alkaa soittamaan aikaa lääkärille, että edes joku vaivautuisi ultraamaan posket, joka on oikeasti se ainoa oikea tapa poskiontelontulehdus-diagnoosille.

mulla on krooninen poskiontelo tulehdus. ja ei oo crp koholla vaikka jatkuvasti on tulehdus päällä. särkylääkettä syön jos kovasti särkee ja oikein paha niin saatan hakea antibioottia. mut ei oo enää antibioottia joka tehoaa vaivaan. joten ei kannata liian helpolla siihen antibioottia syödä. antibiootti vaan kuivattaa sen märän ei poista vaivaa itsessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Auroora:
mulla on krooninen poskiontelo tulehdus. ja ei oo crp koholla vaikka jatkuvasti on tulehdus päällä. särkylääkettä syön jos kovasti särkee ja oikein paha niin saatan hakea antibioottia. mut ei oo enää antibioottia joka tehoaa vaivaan. joten ei kannata liian helpolla siihen antibioottia syödä. antibiootti vaan kuivattaa sen märän ei poista vaivaa itsessään.

Mitä sille voi sitten itse tehdä? Huuhdon lähes päivittäin sarvikuonolla nenäni ja tehnyt sitä tänäkin vuonne oikeastaan keväästä asti.

Alkuperäinen kirjoittaja todella pettynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Auroora:

Mitä sille voi sitten itse tehdä? Huuhdon lähes päivittäin sarvikuonolla nenäni ja tehnyt sitä tänäkin vuonne oikeastaan keväästä asti.

Lisäys vielä, et mulla ei siis ole pariin vuoteen ollut antibioottia vaativaa poskiontelontulehdusta, viimeksi meni sarvikuonon avulla ohi, mutta nyt se ei näytä auttavan yhtään.

mä polta muutaman kerran vuodessa korvakynttilät. se helpottaa asiaan ja sitten kun tulee nuha tai muuten kovasti tukkoinen olo juon paljon että räkä pysyy valuvana. mutta nuo kynttilät on auttanut asiaan kovasti. ei oo sen koommin kun niitä oon alkanut polttamaan ollut kovin pahana tulehdusta. että vaiva pysyy sellaisena siedettävänä.

Kunnon poskiontelontulehdus menee harvoin ohi itsekseen ja ainakin pitkittyy useita viikkoja kestäväksi. Crp ei välttämättä nouse poskiontelontulehduksessa ja pitkittynyt vaiva hoidetaan kuurilla tai punktoimalla.

Poskiontelontulehduksessa CRP ei välttämättä nouse ollenkaan, nimim. kokemusta on. Mulla oli viimeks CRP 8, ja lääkäri ei suosrunu antamaan kuuria, ultrakaan ei näyttänyt kun limakalvoturvotusta. Vaadin punktiota, koska päähän koski ihan v*tusti. No lääkäri suostui jupinoiden kautta punktoimaan ja molemmista onteloista tuli tavaraa ihan jumalattoman paljon. Lekuri vaan tuumas, ettei ollutkaan turha punkteeraus...Ja 3 kertaa 3 päivän välein joutui punkteeraamaan, ennenkun olo helpotti. Mulla usein tulehduksia, enää en edes kuuria ota vaan annan suosiolla punkteerata.

Kiitos teille viimeisille! Soittelen siis huomenna uutta aikaa lääkärille! Mä tosiaan tunnen oireet, jos tuntuu, että poskionteloissa on tulehdus ja ikinä ei kyllä näin pahoina oireet ole ollut. Niskakin tuntuu jäykältä, mut liekö tuosta vai jostain muusta.

Noh, cerpit ei nouse koska noi johtuu useimmiten viruksista. Justiinsa oli juttua että suurin osa poskiontelontulehduksiin syödyistä antibiooteista on aivan täysin turhia, koska ne ovat useimmiten virusperäisiä. Ja sulla varmasti on toi tulehdus koska oireet on noin selvät, mutta se on virusperäinen kun cerpit ei nouse, se antibioottikuuri olisi ihan täysin turha.

Mä en lukenut koko ketjua, voi olla että joku jo vastasi samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Noh, cerpit ei nouse koska noi johtuu useimmiten viruksista. Justiinsa oli juttua että suurin osa poskiontelontulehduksiin syödyistä antibiooteista on aivan täysin turhia, koska ne ovat useimmiten virusperäisiä. Ja sulla varmasti on toi tulehdus koska oireet on noin selvät, mutta se on virusperäinen kun cerpit ei nouse, se antibioottikuuri olisi ihan täysin turha.

Entäs jos kotikonstit ei auta? Saisikohan ton punkteerauksen sitten? Tuntuu vaan meinaan siltä, että posket räjähtää pian!

mulla meni punkteeraus tk:ssa vtuiks, ei siis lääkäri osannu laittaa niitä puudutus tikkuja vissiin oikein kun ei paikat puutunu, voi elämän kevät sitä tuskaa mikä lähti kun jysäytti sen punkteerausneulan rööriin |O oli hilkulla ettei taju lähteny.
En oo sen jälkeen ees antanu koittaa pukteerata, seuraavan poskiontelotulehduskierteen kanssa pääsen sairaalaan röörien laajennukseen, mulla vaiva johtuu siitä että on liian pienet röörit, ei kulje mikään kunnolla nenässä..

Alkuperäinen kirjoittaja todella pettynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:

Entäs jos kotikonstit ei auta? Saisikohan ton punkteerauksen sitten? Tuntuu vaan meinaan siltä, että posket räjähtää pian!

No pitäisi saada. Ja jos nakutetaan vastaan niin pistät meteliksi :D

Mulla on ollut oireista tunnistettavissa olevia poskiontelontulehduksia joitakin, mutta ovat menneet aina ohitse itsestään, eikä se ole tuntunut mitenkään räjähdysalttiilta se tilanne...voin vain kuvitella! Punkteeraus ei varmasti tunnu kivalta, mutta helpottaa taatusti oloa.

Ukolla vasta oli joku aika sitten ja todellakin tietää pireet kun monta kertaa taudissa ollut. Lääkäri määräsi allergialääkettä jolla meni ohi nopeasti eikä takasin ole tullut.

turhahan sitä antibioottia on napaansa vetää jos ei ole mitään mitä niillä hoitaa.

Mulla ei varmaan koskaan ennen ole ollut näin kamalia oireita. Olen nyt sitten käyttänyt Duactia, kortisonisuihketta ja nasolinia. Sekä buranaa särkyyn. Ja huuhtonut nenää 3-4 kertaa päivässä, mut olo ei yhtään parane. No katson nyt pari päivää ja jos olo ei mihinkään muutu, niin vaadin ajan lääkärille.

Yhteistyössä