poskiontelotulehduksesta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satutytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

satutytti

Jäsen
21.01.2013
877
6
18
Mulla todettiin poskiontelotulehdus viikko sitten (ei ollu märkää onteloissa siitä huolimatta), sain 10vrk antibioottikuurin, nyt siitä kulunu 6 päivää ja särky, nuha ja tukkosuus on kokonaan lähteny. Mut edelleen tärähdyksessä tuntuu tuolla ylähampaissa sellanen tunne, tarkottaako se nyt sitä ettei tulehdus oo parantunu vieläkään kokonaan?? oon elämässäni kerran ollu punkteerauksessa mukana opiskelijana kattomassa ja se oli niin hirveetä että siihen en tuu ikinä, missään tilanteessa suostumaan (tosin tehdäänkö sitä edes kun ei siellä oo märkää ollenkaan?) vai johtuukohän tää tunne nyt ihan jostain muusta tai kenties ehtii parantua vielä tän loppu kuurin aikana...

Poskiontelon tulehdus vaatii usein tupla antibiootti-kuurin, se voi olla sitkeä tauti. Itsekään en antaisi punkteerata, siitä on lääkärit kahta eri mieltä nykypäivänä.

Röntgenkuvalla voisi diagnosoida sen varmasti, kannattaa käydä lääkärissä.

Hanki antibioottikuurin rinnalle nenäkannu apteekista. Sen avulla saat poskionteloistasi tyhjennetyksi rään pois ja olotilasi helpottuu. Sitten jatkossa räkätautien iskiessä ota nenäkannu heti käyttöön, jolloin pääset taudista eroon nopeammin sekä eliminoit poskiontelotulehduksien muodostumisen.

Joo tota nenäkannua mietinkin että pitäiskö sitä kokeilla vai onko se ihan turha. Muuten tosiaan olo tosi hyvä jo mut toi inhottava tunne täräyksessä ei häviä :/

Hanki ihmeessä, tai mä ainakin sitä suosittelen lämpimästi :). Itse olen ollut ko. kierrepotilas mutta kun tuttavaltani kuulin tästä kannusta, niin johan loppui moiset oireilut! Ja jos on meinannut tullakin, niin tuolla kannulla pääsee niskan päälle nopeasti. Halpa sijoitus sinänsä.

Ja anna tuolle antibioottikuurillekin vielä työaikaa. Pikaista paranemista :hug:!

Coolment jääsalvaa hae ja laita sitä poskionteloiden kohdalle poskiin ja mene saunaan. Mulla lähee sillä aina poskiontelotulehdukset. Varo laittamasta silmien ympärysiholle. Voimakas mentholin tuoksu vetistää silmiä, mutta olen silmät kiinni saunassa sen aikaa kun tuoksu silmissä tuntuu.
Saunan jälkeen niistä nenä tyhjäksi ja vielä voi huuhdella suolavedellä sarvikuonolla.

Oli pakko etsiä kikkakakkonen, kun olen pahasti allerginen antibiooteille ja penisillinille.

Ja jos et raski ostaa nenäkannua, saman asian ajaa 20 millin ruutta, josta on kärkeä lyhennetty. Mä olen huuhtonut poskionteloitani tuolla tavoin ja toimii. Tekniikka on tosin hieman erilainen kun nenäkannulla. Ja tämän ohjeen löysin netistä, oli hoito-ohjeena poskionteloleikkausesta toipuvalle, eli siis lääkärin ohjeistamaa.

Punkteeraus on ehkä epämiellyttävää, mutta se todella auttaa. Minua ärsyttää se, että aina ollaan tuikkaamassa lääkkeitä, vaikka tällainen toimenpidekin on olemassa (ja joo siinäkin käytetään puudutusainetta, mutta se on aika eri kuin antibioottikuuri). Mulle on kaksi kertaa tehty punkteeraus ja toi kyllä paremmin avun kuin antibiootit ja vieläpä ilman antibioottejen mukanaa tuomaa hiivaa. Viimeksi kun sain lääkkeet poskiontelontulehdukseen kieltäydyin niistä, mutta lääkäri vain kirjoitti reseptiä, onneksi sain yksityiseltä ammattitaitoisen punkteerauksen eikä tarvinnut alkuraskaudessa kärsiä hiivasta..

Mutta tuosta särystä tärähdysten aikana. Se on ihan normaalia ja voi nimenomaan johtua siitä, että ne limakalvot siellä parantuvat ja ovat arat. Mulla on särkenyt myös vaikka onkin mennyt lääkkeillä ohi.

Mää hätäsenä jo kävin ostamassa lähiapteekista kannun (punkteerauksen kammossa :D) ja kokeilinkin sitä, ei tuntu yhtään kamalalta ja tätä alan nyt käyttämään, jos tästä selviäiskin tällä pelkästään, jotenkin siitä tuli ihan hyvä tunne nenään...tai sit mää vaan kuvittelen ku pelkään et joudun punkteeraukseen ja toivon kaiken muun auttavan :D

Nenäkannu on loistava keksintö, mutta sen teho perustuu ennaltaehkäisyyn. Jos tulehdus on jo ehtinyt tulla ja jos poskionteloissa on märkää (ilmeisesti sulla ei kuitenkaan ollut) kannu ei enää auta. Suolavesiliuosta ei meinaan kannunavulla saa poskionteloihin asti ainakaan kunnolla vaan tarvitaan juurikin punkteeraus jossa mennään piikin avulla sinne. Kannusta ei tietenkään ole haittaa ja varmasti helpottaa ja tosiaan ennaltaehkäisee. Itse käytän sitä tälläkin hetkellä joka ilta ja monesti herään myös yllä tukkoisen nenän kanssa sillä huuhtelemaan (raskauden ihana oire :( )

siitä viheliäinen tauti, että voi olla että oot koko kuurin syönyt, mutta oireet jatkuu ja kun tutkivat uudestaan todetaan, että tauti sinällääon parantunut, mutta vielä on jotain turvotuksia jäljellä, jotka aiheuttaa oireita

ensi kerralla kun käyt lääkärissä pyydä nenää avaavaa Duactia-ei tartte syödä yhtäkään antibioottikuuria vaikka mullakin aina nenä tukossa.
Antibiootteja määrätään ihan turhaa monesti!

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28349862:
siitä viheliäinen tauti, että voi olla että oot koko kuurin syönyt, mutta oireet jatkuu ja kun tutkivat uudestaan todetaan, että tauti sinällääon parantunut, mutta vielä on jotain turvotuksia jäljellä, jotka aiheuttaa oireita

Tämän vuoksi minulle lääkärit ovat määränneet Circusta pahimman tukkoisuuden helpottamiseksi (Duact ei auta minulla). Lisäksi on määrätty antibiootin kanssa kortisoninenäsumute. Auttaa juuri limakalvojen turvotukseen ja paikallisesti tulehdukseen.

[QUOTE="vieras";28349876]Tämän vuoksi minulle lääkärit ovat määränneet Circusta pahimman tukkoisuuden helpottamiseksi (Duact ei auta minulla). Lisäksi on määrätty antibiootin kanssa kortisoninenäsumute. Auttaa juuri limakalvojen turvotukseen ja paikallisesti tulehdukseen.[/QUOTE]

Cirrus eikä Circus piti kirjoittaa.

Mistä ne sen tulehduksen totesivat? Meinaan että jos ei ollut märkää, niin mistä tiesivät että on bakteeritulehdus? Virus voi aiheuttaa myös tulehduksen, samoilla oireilla, eikä siihen auta ab-kuuri. Oireet jokatapauksessa saattavat kestää kolmekin viikkoa, ei limakalvot hetkessä parane.

Duactia mulle määrättiin eka lääkärikäynnillä, joka oli 4 päivää ennenkuin jouduin menemään uudestaan lääkäriin jollon ne määräs ab-kuurin, se duact ei auttanu hirveen hyvin (ja jostain syystä siitä tuli inhottavat ylämahakivut, jotka onneks loppu heti ku jätin duactin pois). Antibioottikuurin kun alotin niin kaikki kivut, lämpöily, nuha (hyi sitä paksua keltasta räkää mitä tuli hirveet määrät), tukkosuus ym hävis parissa päivässä, vaan tää inhottava tunne täräyksessä jäänyt.

Mut on kerran punkteerattu. Mulle jäi siitä kovat kivut jotka tulee aina silloin tällöin. En suosittele kenellekään moista hirveää toimenpidettä. Olin sen jälkeen monta päivää niin kipeä että luulin että kuolen. Niin paljon sattui päähän.

[QUOTE="vieras";28349897]Kuulin juuri, että poskiontelontulehduksella on itseään parantava ominaisuus ja paranee yhtä nopeasti antibioottikuurilla kuin ilmankin.[/QUOTE]

Ei parane. Puoli vuotta on minulla ollut, ei siihen auttanut mitkään antibiootit, niitähän tietysti ensin kokeiltiin. Punkteerausta tehtiin useampi kuukausi viikon välein. Sairaalareissuhan siitä tuli ja puukot kehiin.

mä olen yhteen poskiontelotulehdukseen syöny 2 ab kuuria, jonka jälkeen otettiin röntgenkuvat, ja ontelot oli tulehtuneet mut puhtaat, silti kokeiltiin punkteerausta, joka ei auttanut..lopulta allergialääkkeillä saatiin vaiva katoamaan.
itsellä ainakin näin keväisin toi katupöly aiheuttaa sen et poskiontelot huutaa hoosiannaa, ja ajoissa aloitettu allergialääkitys on pitäny tulehdukset poissa useamman kevään.

Yhteistyössä