Potalle opettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noin 6-7kk iässä. Osa tenavista on opetellu potalle ja osa suoraan pytylle (supistaja käytössä).
Yksilöllistä, joten älkää hötkyilkö, jos lapsenne ei potasta piittaa vielä 6-7kk vanhana=) Ehtii myöhemminkin.

hankittiin potta kun lapsi oli vuoden ikäinen. siihen sitten tutustuttiin leikitellen. 1.5 vuotiaana alkoi kiinnostaa enemmän ja 2-vuotiaana pärjättiin päivisin ilman vaippaa (osas sanoa jos hätä). Nukkuessa käytetään vaippaa edelleen (2v8kk). Vahinkoja sattuu silloin tällöin. Kakannut ei ole vaippaan sen jälkeen kun täytti 2v.

En ihan puolen vuoden ikäistä vielä laittais. Siinä sais olla jatkuvasti touhuumas pottahommia.. nyt vielä kun lapsia on kaksi niin ei tulis mieleenkään. Oma hermo siinä vaan menis...!

Laitettiin poika silloin tällöin, noin pari kertaa päivässä potalle jostain noin puolivuotiaasta eteenpäin. Nyt kun ikää on piirun vaille 1 v poika istahtaa potalle melkein jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä - kaveri tietää jetsulleen mistä pottahommelissa on kyse ja tirauttaa lähes joka kerta pienet liraukset. Onpa pari kakkaakin jo tehty pottaan kun on sattunut istunto sopivaan saumaan tai äiti on ilmeistä päätellyt että nyt voisi olla vessakeikan paikka. Kylässä jouduttiin istuskelemaan pytyn reunalla mutta hyvin sujui sekin. Potalla asioituaan poika hyrisee tyytyväisenä kun kehutaan. Saas nähdä miten opettelu jatkossa etenee, tähän asti on ainakin mennyt tosi kivassa hengessä ja muutenkin hienosti.

siis eikö teillä ole päivittäistä ohjelmaa ja menoja kun ehditte aivan potalla istuskella? meillä tuntuu olevan menoja (tavataan mummo tai ystäviä kahvilassa, leikkiryhmä, tutun kanssa kävelylenkki) niin, että pottailun aloittelu on alussa tosi verkkaista... on kuitenkin tosi, että ko vessakeikka vie kuitenkin aikansa. ainakin kun haluaa sen pitää rentona ja positiivisena asiana

Meillä nimenomaan säästyi aikaa kun poika istui puolivuotiaana aamulla potalla heti herättyään ja teki siihen kakat, jotka muutoin teki sitten kun oli puhtaan vaipan saanut. Itse kävin samalla suihkussa, potta siis oli kylppärissä.. no mutta tämä ilo loppui lyhyeen kun poika löyti ""vehkeensä"" ja alkoi räplätä niitä potalla ollessaan ja pissat ja kakat meni pitkin lattioita.. Nyt poika on 1v3kk ja olis tarkoitus ujuttaa toi pottailu taas päivärytmiin.

kyllähän tuo potta pyöri jaloissa varmaan 8 kuisesta, tyttö ei kuitenkaan yhtään perustanut ""istumisesta"", ei viihtynyt vaikka mitä olis koittanu, en sitten yrittänytkään kovin tiiviisti. Tuossa muutama vko sitten (1v2kk) koitin pitkästä aikaa ja yllättäin tyttö jakso olla potalla. Ja kun sitten vielä puheltiin pissasta ja kakasta ni johan tuli tulosta. Pissat on saatu muutamaan otteeseen samoin kuin kakat. Tosin ihan vapaamielellä ollaan harjottelussa matkassa, ei mitenkään säännöllisesti kun mun mielestä kanssa vielä vähän aikaavievää puuhaa...Auttaa kyllä sekin pottaharjotteluun valmistautumisessa että kun kakka/pissa tulee vaippaan niin siinä vaiheesa asiasta keskustellaan :), siten että ymmärtää sitten mitä sinne pottaankin olis tarkotus tehdä. Ei ole meillä kiirettä tuon asian kanssa, muutoinkin asiat on lutviutunu kun on antanu tehdä ja kehittyä omaan tahtiin.

Ostin potan kun tyttö oli 5kk ja sai sitten tutustua siihen leikkien. Kovasti tuntui kiinnostavan :-) Joskus 7kk vanhana annoin istua potalla hetken ihan vaatteet päällä ja eihän tuo heti ollut rimpuilemassa pois.

Oli muuten tarkoitus silloin joskus kokeilla sitä vaipattomuutta mutta huomasti olevani liian laiska siihen mutta kuitenkin opin tunnistamaan kun tyttö pissasi vaippaan (ilme ja yninä), samoin kakat. Siis joskus ei todellakaan aina.
Tästä on nyt ollut hyötyä kun aloitettin pottatouhut. Tyttö siis nyt kohta 10kk. Tässä yks päivä tuli jo 7 pissat ja kahdet kakat pottaan ja tänäänkin yhdet kakat ja 5 pissat. Vien aina aamulla herättyään, aamupuuron ja joka ruoan jälkeen potalle jos siis ollaan kotona. Ei se minusta aikaa mitenkään kauheasti vie ja pottailut unohdetaan silloin kun ollaan menossa jossakin. Annan tytön istua potalla max 2-3 minuuttia ja jos ei mitään tule niin ei sitten. Melkein aina kyllä tulee. Ainakin noiden kakkojen teko pottaan on superkiva juttu, muuten kun se kakka on levinneenä siellä vaipassa ja saa sitten pestä oiken urakalla. Potalle kun tekee niin aika nopea vesipesu riittää.

Minusta tää on nyt vaan sellasta kokeilua ja niin kauan kun tykkää istua potalla eikä osoita inhoavansa koko systeemiä niin jatketaan.
En tiedä onko ollut apua mutta olen aika paljon jutellut tytölle pissa+kakka+potta juttuja ja varsinkin sitten kun pottaan tulee jotakin/on tekemässä pissaa ja kakkaa, niin kerron mikä tulee ja että on hieno juttu.

Tulipa pitkä sepustus, sori :-)

Me ostettiin potta joskus 7kk.n iässä, mutta poika (nyt 11kk) ei todellakaan pysy siinä. Päinvastoin, vihaa siinä istumista ja alkaa heti itkeä, jos siihen laitetaan... Taukoja on pidetty jos jonkinlaisia, mutta poitsu selvästi pelkää/inhoaa koko touhua(vaikka ois vaatteeki päällä). Muuten kyllä leikkii potalla ja kantaa sitä jne...Ja viihtyy muutenkin kylppärissä, mutta ei vaan potalla millään...:/ Oisko kellään antaa mitään vinkkejä??

Aloitettiin potalla käynti pojan ollessa 6kk, siis kun oppi itse istumaan. Syynä tähän oli se, että poika ei millään halunnut kakata vaippaan. Hirmu itkun kanssa kakka tuli ja ihan milloin sattuu tuli. Potalle teki eka kerralla sekä pissat että kakat. Kakan tulo on helppo meillä tunnistaa ähinästä.
Poika ei vierastanut pottaa vaan istuskeli tyytyväisenä potalla.
Nyt poika (8kk) kakkaa pottaan ainakin aamupuuron jälkeen ja joskus lounaankin jälkeen. Pissat tulee millon vaippaan milloin pottaan. Oli tuossa jo yksi päivä kun ei tullut kuin yksi pissa vaippaan.
Aamulla olen vienyt potalle jos vaippa on ollut kuiva yön jälkeen.
Enkä ota mitään stressiä tästä, jos alkaa poikaa ahdistaan niin sitten ei käydä potalla, mutta meillä toiminut näin

En kyllä ole mikään asiantuntija kun eka lapsi ja vielä pieni, mutta kannattaa varmaan odottaa. Turha kai aiheuttaa stressiä jos ei ole halukas istumaan potalla.
Tietty olen kuullut, että jotkut tuovat potan esim olkkariin ja totuttavat siellä istumaan ja sitten pikku hiljaa vessaa kohden pottaa. En tiedä oliko mitään apua...

Voi sentään, taitaa teidän kullanmuru sitten mennä vaipoissa kouluunkin jos teillä tuota sosiaalista elämää ja muuta ohjelmaa on niin hurjasti ettei ehdi lasta potalle istutella.

Joo, meille annettiin neuvolastakin tuo vinkki, et kokeilkaa vaik olkkaria, mutta kylppäri sattuu olemaan paikkana kyllä meidän poitsun lemppari, eli ei apua paikanvaihdoista. miten pitkää taukoa suosittelette? tässä on ollu vissiin jo 2kk.n taukokin, joskus ihan pikasesti ollaan kokeiltu, mutta ei missään tapauksessa pakotettu istumaan... Poitsu kun on kaikin puolin kiinnostuneempi liikkumisesta kuin paikallaan istumisesta...Mutta eihän tässä kyllä mikään kiire ole, joten ihan hyvin voidaan kyllä taas odotella, onhan tässä aikaa:)

poika on nyt 12kk ja pottailu on aloitettu (harvakseltaan)...
""sosiaalinen"" elämä on vauvan terapioita, leikkiryhmä, leikkipaikka... on niin iloinen ja vilkas poika, että oikein pitää olla ohjelmaa, ettei pitkästy...

Mä laitoin neidin potalle siinä 6kk ikäisenä,oikeestaan heti kun osas istua.
No,pottailu ei ollut kivaa ja siirryttiin pöntölle.Se oli kivempaa kun kaikki muutkin käy siinä.=)
Hokas aika nopeesti jujun ja aina ruokailun jälkeen ja unien jälkeen sekä saunaan mentäessä laitan pöntölle.Alkaa heti rimpuilemaan jos ei tule(olen seurannut vaippaa että tunninkin on kuiva sen jälkeen).JA alkaa ""ähisemään""jos tulee.
Ja suurinpiirtein juhlitaan kun tulee,nauru ainakin tulee!
En pidä mitään kiirettä asian kanssa,tai siis en ota ressiä jos eib vielä onnistu.tyttö täs sylissä kans kirjottelee..sori!
Isomman laitoin potalle telkun ääreen ja siinä istuskeli kun katsoi ohjelmia.
Pakottaminen ei kannata ettei tule kammoa mutta houkutella voi.
Yks hyvä(?)keino on laittaa nukke omalle potalle samaan aikaan,näin tein hoitolapselle aikoinaan.
Oli hauskaa ootella kummalta tulee ensin.
Kaikilla se tulee aikanaan ja tiedänpä pari jotka vielä 3v täysin vaipoissa,ettei siitä todellakaan kannata ottaa ressiä.
Pitää vaikka tauon ja laittaa potan olkkariin,jos vaikka tutustuu itekseen leikin merkeissä siihen.

Meillä on pottatuoli, johon tyttö sai tutustua rauhassa n.10-kuisena. Istuttiin aluksi satunnaisesti vaipanvaihdon yhteydessä (jos oltiin kotona) ilman stressiä, potalla sai lelun ja oppi istumaan siinä tyytyväisenä. Pissa tuli, jos tuli. Noin 1-vuotiaasta on osannut pissata pottaan ihan tarkoituksella. Kakka on tullut pottaan, jos on sattunut olemaan hätä.

Nyt 1,5-vuotiaana tulee melkein jokainen kakka pottaan, mutta aina ei ehditä ajoissa. Hoitopaikassa ja kotona istuskelee mielellään potalla, yleensä haluaa sinne kirjan. Silti vaippa tarvitaan vielä, pissa tulee vaippaan, jos ei noin puolentoista tunnin välein auta potalle. Tyttö on juuri oppinut puhumaan ja kakkahädästä ilmoittamista harjoitellaan. Olen itse sitä mieltä, että pottailun voi aloittaa aikaisin, jos lapsi tykkää istua potalla. Pitää varoa pakottamista ja päinvastoin tehdä potalla olosta kiva juttu. Meillä on myös kovasti kehuttu, kun pottailu on sujunut, mutta ei moitita vahingoista.

Meillä tyttö oli n. 6kk ikäinen kun sai joululahjaksi potan. Heti ei otettu sitä käyttöön vaan sitten kun osasi itse istua n.7,5kk ikäisenä. Laitoin tytön aina unien ja ruoan jälkeen potalle ja alusta asti tykkäsi istua siinä. Tuosta asti on tehty lähes jokainen kakka pottaan ja useimmat pisut, tuntuu että itse haluaa tehdä kakat pottaan mielummin kuin vaippaan. Ja useimmiten itse kävelee jo wc:n kun tulee hätä ja välillä jopa alkaa kiukuttelu jos nostan hänet potalta pois kun tykkäisi istua siinä joskus kauankin. Meillä ei olla koskaan otettu mitään stressiä pottailusta, jos joskus tuntuu ettei halua potalle, niin sitten ei väkisin laiteta.

Mielestäni on helpompaa opetttaa lapsi potalle silloin kun hän ei vielä pääse siitä karkuun, sillä silloin hän malttaa istua siinä. Meillä ainakin heti kun tyttö oppi kävelemään hän tahtoi välillä karata potalta ja juosta karkuun, mutta saattoi itse palata takaisin potalle kun oikein hätä tuli. Heti kun lapsi osaa itse istua on hyvä totuttaa häntä potalle esim. unien ja ruoan jälkeen, mutta todellakaan ei kannata pakottaa tai ottaa mitään stressiä siitä, jollei hän heti pidäkään siitä. Rauhassa ja ajan kanssa on hyvä aloitella pottailu ja tehdä siitä mukava hetki esim. leluilla ja leikeillä.

Yhteistyössä