Potalle opettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja freea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

freea

Vieras
Tyttäremme on nyt 1v2kk. Viime viikolla ostin tytölle potan ja olen nyt tutustuttanut häntä siihen siten, että olen antanut ""leikkiä"" potan kanssa ja istuttanut vaatteet päällä ja pari kertaa pylly paljaana. Tyttö kyllä viihtyy potalla, varsinkin jos lykkää esim. kirjan kouraan, mutta pottaan ei vielä ole edes vahingossa tullut mitään.
Kyselenkin nyt neuvoja ja kokemuksia potalle opettamisesta; minulla kun ei oikein ole mitään kunnollista tai organisoitua mielikuvaa tästä hommasta. Miten olette edenneet? Laitatteko lapsen potalle ihan järjestelmällisesti aina esim. ruuan jälkeen ja aamulla jne.? Miten istutatte lapselle mielikuvan potalla käymisestä ja ylipäätään siitä, mistä koko hommassa on kysymys?
Kaikenlaiset kokemukset ja neuvot ovat tervetulleita.

No me aloitettiin pottailu jo 6kk iässä kun kaveri ei suostunut tekemään kakkaa vaippaan...
Mutta oon kyllä ihan järjestelmällisesti laittanu aina ruoan jälkeen potalle samoin aamulla ja päikkärien jälkeen.
Meillä ei vielä ole niin kiire muuten kun tosiaan nuo kakat tulee helpommin pottaan, mutta noinkin pieni aika nopeesti kässäs, että sinne on tarkoitus tehdä tarpeet ja miltei joka kerta pissa ainakin tulee. Poika nyt 8kk.
Kaikilla ei tosin oo tuntunu menevän ihan näin hyvin, vaan voi tosiaan mennä aikaa ennen kun lapsi huomaa mitä täytyy tehdä.
Kannattaa vaan kiittää ja kehua kun tekee jotain pottaan, eikä tietty kannata parjata jos mitään ei tule. Ainakin näin meillä...

Meillä ei tyttö ihan ""kunnolla"" pottaa käytä, mutta edistystä on tapahtunut. :)
Meillä se alkoi sillä kun tyttö meni tarhaan 1v ikäsenä. siellä se laitettiin potalle istumaan niinkuin muutkin ja ajan kanssa se alkoi sitten ottamaan ? muista mallia ? ja melkeen aina pissa tulee kun potalle laittaa.
Ainakin aina nukkumisen ja ruokailun jälkeen kannattaa laittaa siihen istuskelemaan. Ja se on myös varmasti auttanut kun kehuu sitten oikein kovasti jos on pissat tullu ;)

Hei meidänkin täytys varmaan ostaa potta, tytsy nimittäin pissaa usein juuri silloin kun vaippa on otettu pois vaipanvaihdon takia. Ikää vasta reilu 8 kk, mutta josko tolla lailla alottais... Meillä vaipanvaihto on aika usein, kun käytetään harsoja.

En kannata systemaattista potta treeniä, joka unien ja ruuan jälkeen. Ota aluksi joku aika päivästä, esim. päikkäreitten jälkeen tai ruuan jälkeen tai aamulla ensimmäiseksi jolloin käytät lapsen päivittäin potalla, riittää että istuu hetken (ehkä minuutti) jos ei tule mitään niin ei kannnata ihmetellä sen kummemmin, jatkaa vain päivänkulkua normaalisti ja jos sattuma tulee niin tietenkin kannattaa vähän kehua ja näyttää lapsellekkin ""tuotos"". Sitten kun sattumia alkaa tulla useammin niin lisää päivärutiineihin potalla käyntejä. Tällä systeemillä meidän kolme tyttöä ovat kuivaksi oppineet, kaikki ennen 2v synttäreitä.

Itse kokeilin laittaa pojan ensimmäisen kerran potalle 9,5 kk iässä. Laitoin aina heti kun oli herännyt tai ruuan jälkeen ja vajaan viikon kuluessa teki pissat heti päikkäreiden jälkeen pottaan. Samana päivänä tuli myös ruuan jälkeen pottaan kakka. Meillä kakka tapaa tulla aina joko kesken ruokailun tai heti sen jälkeen, joten ehdin hyvin reagoimaan kun näen pojan ensimmäisen kerran punnaavan. Potalla istutaan vain hetki joku kirja tai lelu kädessä ja ihastellaan, jos tulee jätöksiä. Nyt poika 10 kk ja joka päivä tulee muutamia pissoja ja useinmiten myös kakka pottaan. Itse en olisi näin pienenä vielä hoksannut potalle laittaakaan, mutta sain ystävälstä vinkin.

Meilläkin käytetään kestoja ja olen miettinyt, voisiko varhainen pottaan tekeminen olla yhteykissä siihen. Kertisvaipat kun ovat kuitenkin niin pitkälle kehitetty imukykyisyyden suhteen ja tuntuvat varmasti kuivalta ihoa vasten vaikka olisivat aivan täynnä, joten ehkä kertiksiä käyttävät lapset ei niin aikaisin hoksaa sitä, että pissa on mukavampi tehdä pottaan? Olen saanut muutamilta muitakin kestovaippoja käyttäviltä vastaavanlaisia ajatuksia.

meillä suunnilleen saman ikänen tyttö, kuukauden verran on käyty potalla enemmän ja vähemmän säännöllisesti. aikasemmin ei viihtynyt potalla ollenkaan vaikka kuinka olis viihdyttäny mutta nyt ei siis mitään ongelmaa, lelukopan joskus kiireessä lykkään viereen josta saa sitten kaivella aikansa kuluksi tavaraa ja kakkaa odotellessa.

Ihan sillä periaatteella oon laittanu potalle että just ruokien jälkeen (pitää laittaa aika heti syönnin päälle kun kakka tulee usein niin nopeasti vaippaan), ennen aamupesua ja iltapesua ja joskus heräämisten jälkeen. Meillä autto hommaa se että jo ennen pottailua ""keskusteltiin"" aiheesta, eli kun huomasin että kakka tai pissa tuleee niin kerroin asiasta, tyttö monesti alkoi jo näyttämään vaippaa että missä kakka on. Sitten kun potalle laitoin niin samat keskustelut ja niin edelleen. Tiukkapipoisesti meillä ei olla edelleenkään matkassa, jos ei huvita ni ei pakoteta, ympäristössä on ollut tätä pottakammoa liikkeellä :)

oi voi...kylläpä monella pottaillaan jo hienosti! Meidän pikkuprinsessa 1-vee katselee kyllä pottaa mielenkiinnolla ja laittaa sinne lelujaan, mutta ei suostu istumaan siihen millään. Ei vaatteet päällä, eikä varsinkaan ilman pöksyjä. Kaikenmoisia leikkejäkin on kokeiltu ja kavereilta on käyty mallia katsomassa, mut eipä ole auttanu. Ei taida olla muuta mahista ku ootella vielä?

Kyllä minä ainakin vien lapsen kesken ruokailunkin potalle, jos näen hänen vääntävän kakkaa. Sillä mielummin hän tekee kakat pottaan kuin vaippaan, sillä on pottaillut jo 8kk iästä asti (nyt 1,5v). Ja sit kakan jälkeen jatketaan taas ruokailua paremmalla ruokahalulla ;)

Meillä lapsi aloitti pottailun heti kun oppi istumaan ja ensiks kokeiltiin heti unien jälkeen, jolloin tuli aina pisut pottaan. Sit potta otettiin mukaan ruokailun jälkeen ja nyt potalla käydään aina vaipanvaihdon yhteydessä ja joskus tyttö itse juoksee vessaan jos on kova pissa tai kakkahätä eikä halua tehdä sitä vaippaa. Olen kyllä sitä mieltä, että mitä aikaisemmin opettaa, sen helpommin lapsi omaksuu potan ja oppii tekemään tarpeensa siihen..

kyllä me pidetään ruokailussa tauko jos näen, että lapsi rupeaa
ponnistelemaan kakkaa. En usko, että isoa kokkaretta on kiva vääntää syöttötuolissa istuen pakaroiden väliin ja siksi olen käyttänyt välissä lapsen potalla kakkaamassa ja sitten on jatkettu ruokailua.

Miksi kuvittelet, että jos lapseni on aloittanut pottailun 8kk iässä, hän tulisi nyt jo olla ilman vaippoja? Hei haloo!! Kuivaksi opettelu on minusta aivan eri asia kuin potalle opettelu. Kaiken lisäksi meillä ei todellakaan väkisin koskaan pakotettu lasta potalle vaan hän tykkäsi istua siinä samalla kun äitikin istui aamupissalla. Nyt hän tykkää välillä siitä niin kovasti, että saattaa istua siinä huvikseenkin vaikkei pottaa tulisikaan mitään. Meillä näin, teillä kenties toisin..

Joo ei meillä ole pakolla koskaan koitettukaan, vaan leikin varjolla aina toisinaan on potalle tarjottu. Sattuipa sitten tänään sellanen ihme... just kun eilen aiheesta valitin, et neiti istui potalle ja arvatkaapa mikä auttoi!?!? Järkipuhe! Selitin,et tässä on äidin potta (osoitin veskipyttyä) ja tässä on sinun potta. Äiti istuu omalle potalle näääin ja voi mikä kiirus neidille tuli päästä omalle potalleen. :)

Kiinnostais tietää, mitä teidän muiden neuvoloissa on sanottu pottatreenien aloittamisiästä?
Minä kun laitoin 10 kk poikani potalle, niin neuvolassa oltiin aivan kauhuissaan! Kuulemma vasta 1,5-vuotiaana kannattaa pottailua alkaa kokeilla, koska siisteyskasvatus on lapselle herkkä asia ja liian aikaiset pottakokeilut voi kuulemma aiheuttaa jotain traumoja tms...
Painottavat, että rakon ja suolen hallinta ei ole oppimisasia vaan kypsymisasia.

Yhteistyössä