Potalle opettelu ja tarha??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaa

Vieras
Meillä on nyt kohta 2,5v vihdoin tajunnut potalla käymisen.. Aluksi meni tosi hyvin kotona, mutta tarhassa sattu vahinkoja.. ja kun tarhassa parin vahingon jälkeen laittoivat vaipan, ni alkoi vahinkoja sattua kotonakin.. Sitten jäätiin 2viikon lomalle ja olin innoissani että nyt on aikaa kunnolla sisäistää tuo pottailu.. ja hyvin se menikin, päikkärit ilman vaippaa, ilmotti kaupassakin että on hätä, eikä ikinä huvikseen ilmottanut...

Sitten takaisin tarhaan ja taas tarhassa alkoi housuun tulla ja hoitajat parin kerran jälkeen laittavat vaipan.. Pelkään että kohta mennään taas takapakkia kotonakin... Olisiko kohtuutonta pyytää etteivät lapselle vappaa laittais vaikka kuinka tekis housuun? Tiedän että heidän aikansa ovat rajallinen. Voiko lapsi muistaa että tarhassa "kannattaa" tehdä pari kertaa housuun, ni saa sen vaipan? Koska joskus sitä kotonakin pyytää ja haluisi pitää yön jälkeen.

Ei me käytetä muuta kuin housuvaippoja... En nyt tiiä miten se kestis auttais... Kyllä noikin sanoo että vievät potalle ja kysyvät että onko hätä ja lapsi vastaa et ei ole hätä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei me käytetä muuta kuin housuvaippoja... En nyt tiiä miten se kestis auttais... Kyllä noikin sanoo että vievät potalle ja kysyvät että onko hätä ja lapsi vastaa et ei ole hätä...

Aika usein pottaharjoittelussa siirrytään kestoihin jossain vaiheessa, koska pissat eivät tule lattialle, mutta lapsi tuntee märkyyden paremmin kuin kertavaipoissa.

Ei meidän päikyssä edes alkaneet laittaa vaippaa kun tuli pahasti takapakkia, kassikaupalla kannoin vaihtovaatetta ja toivottiin että helpottais pian. Päiväunille oli jo pakko taipua laittamaan ja sekin minun aloitteesta. Olivat siellä sitä univaippaa kohtaan myöntyväisiä mutta muuten olivat samaa mieltä että sinnillä vaihdetaan niitä housuja.

No niitä nyt on siellä.. en oo viittinyt niitä takaskaan pyytää ja vaik omat ois loppu ni ne laittaa kyl tarhan omasta varastosta... Mut onko kohtuuutonta pyytää etteivät laita vaik joutuisivat vaihtaa 5 kertaa päiväs housut ja voiko lapsi muistaa tavan millä saada vaippa heiltä?

Lähennä ajattelin että miksi näin on ja voiko hoitajia kieltää laittaa vaippaa vaikka kuin tekisi housuun...

No et voi kieltää, kyllä silloin lapselle on laitettava vaippa, jos jatkuvasti tekee tarpeensa housuun eikä potalle, eikä osaa ilmaista, milloin on hätä. Varsinkin nyt kesällä, kun osa hoitajista on lomalla ja tarhat enemmän säilytyspaikkoja, on kohtuutonta vaatia, että lapsen vaatteet on vaihdettava ja lapsi pestävä useita kertoja päivässä.

No hyvänen aika, ainahan lapsi vastaa ettei ole hätä vaikka onkin. :D Tuttu juttu meillä tuo, siksi en kysykään, vaan tietyin väliajoin passitan lapset potalle ja vaikka joltain saattaa joskus vastalause kuulua ettei pissata, niin kummasti vaan sinne pottaan lorisee jotakin märkää. :D

No niitä nyt on siellä.. en oo viittinyt niitä takaskaan pyytää ja vaik omat ois loppu ni ne laittaa kyl tarhan omasta varastosta... Mut onko kohtuuutonta pyytää etteivät laita vaik joutuisivat vaihtaa 5 kertaa päiväs housut ja voiko lapsi muistaa tavan millä saada vaippa heiltä?

Jos lapsi ei ole valmis olemaan kuiva, niin miksi ei voisi käyttää vaippaa? Ei se voi olla rahasta kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:

No hyvänen aika, ainahan lapsi vastaa ettei ole hätä vaikka onkin. :D Tuttu juttu meillä tuo, siksi en kysykään, vaan tietyin väliajoin passitan lapset potalle ja vaikka joltain saattaa joskus vastalause kuulua ettei pissata, niin kummasti vaan sinne pottaan lorisee jotakin märkää. :D

Tiedän tämän myös itse ja näin toimin itse... Jotenkin vaikea uskoa että tarhan hoitajat uskoisivat joka kerta kun lapsi sanoo ettei oo hätä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos lapsi ei ole valmis olemaan kuiva, niin miksi ei voisi käyttää vaippaa? Ei se voi olla rahasta kiinni?

Ai se että tekee vaan tarhassa housuun ja muuten on täysin kuiva tarkottaakin että lapsi ei ole valmis??

Tulee mieleen, että jos lapsi on vaan arka kertomaan asioistaan vieraille aikuisille? Että jos hänellä on sellainen tunne, että ei halua sanoa, että nyt on pissahätä, ja siksi tulee housuun? Vaikka äidille ja isälle uskaltaisikin sanoa, niin ehkä hoitajalle sanominen on silti eri juttu. Tai sitten jos sielä päiväkodissa vaan on niin paljon hauskempaa, että ei huomaa pissahätää ennen kuin on jo myöhäistä?

Vaikeahan tässä on mitään varmaksi sanoa, mutta kyllä mä voisin kuvitella, että lasten aivoitukset ovat niin erilaisia kuin aikuisten, että syitä voisi olla vaikka kuinka monta.

Ai se että tekee vaan tarhassa housuun ja muuten on täysin kuiva tarkottaakin että lapsi ei ole valmis??

Näethän itsekin että ei ole kuiva, kun lapsi on kuiva, niin se on kuiva kokoajan kaikkialla. Se että kotona pysyy kuivana, ei tarkoita, että olisi kokonaan oppinut ja pysyisi kuivana kaikkialla.
Mikä kiire sulla on, ei vaipanpito voi hävettää tai tehdä susta huonoa äitiä. Kyllä ne oppii kokonaan kuivaksi ajallaa, ihan aikuisen oikeesti

Tiedän tämän myös itse ja näin toimin itse... Jotenkin vaikea uskoa että tarhan hoitajat uskoisivat joka kerta kun lapsi sanoo ettei oo hätä..

Aika kinkkinen tilanne. :( Sanos niille tätsyille että tästä lähtien laittavat lapsen potalle ilman mitään kyselyjä. varmasti alkais homma rulaamaan jos olisivat juonessa mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näethän itsekin että ei ole kuiva, kun lapsi on kuiva, niin se on kuiva kokoajan kaikkialla. Se että kotona pysyy kuivana, ei tarkoita, että olisi kokonaan oppinut ja pysyisi kuivana kaikkialla.
Mikä kiire sulla on, ei vaipanpito voi hävettää tai tehdä susta huonoa äitiä. Kyllä ne oppii kokonaan kuivaksi ajallaa, ihan aikuisen oikeesti

Kun nyt ei puhuta vaan minun kanssani kotona, vaan myös kaikkien muitten kotona ja muitten aikuisten kanssa. Ni kyllä se minusta on outoo että on ollut 2 viikkoo kuiva ja heti ku tarhaan päästään ni alkaa vahingot. Ei se oo siitä kiinni et ois jotain pahaa vaipoissa vaan siinä että tiedän lapseni osaavan olla kuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Tulee mieleen, että jos lapsi on vaan arka kertomaan asioistaan vieraille aikuisille? Että jos hänellä on sellainen tunne, että ei halua sanoa, että nyt on pissahätä, ja siksi tulee housuun? Vaikka äidille ja isälle uskaltaisikin sanoa, niin ehkä hoitajalle sanominen on silti eri juttu. Tai sitten jos sielä päiväkodissa vaan on niin paljon hauskempaa, että ei huomaa pissahätää ennen kuin on jo myöhäistä?

Vaikeahan tässä on mitään varmaksi sanoa, mutta kyllä mä voisin kuvitella, että lasten aivoitukset ovat niin erilaisia kuin aikuisten, että syitä voisi olla vaikka kuinka monta.

Niin.. siks tätä täällä ääneen tahdonkin miettiä että miten saisi asian tarhassa rullaamaan. Arka lapsi ei ole kysymyksessä, ei ole ikinä ketään ujostellut ja on kyllä tarhansa sosiaalisin lapsi.

Aika kinkkinen tilanne. :( Sanos niille tätsyille että tästä lähtien laittavat lapsen potalle ilman mitään kyselyjä. varmasti alkais homma rulaamaan jos olisivat juonessa mukana.

Näin pitää varmaan tehdä.. Myös pistin tänään merkille sen että lapsi sanoo "pissa tuli" kun on hätä.. Tämä lausahdus myös saattaa hoitajat reagoimaan eri tavalla..

Kun nyt ei puhuta vaan minun kanssani kotona, vaan myös kaikkien muitten kotona ja muitten aikuisten kanssa. Ni kyllä se minusta on outoo että on ollut 2 viikkoo kuiva ja heti ku tarhaan päästään ni alkaa vahingot. Ei se oo siitä kiinni et ois jotain pahaa vaipoissa vaan siinä että tiedän lapseni osaavan olla kuiva.

Ok, eli jos tosiasia on, että lapsi kastelee tarhassa, ei muualla. Niin mitä pitäisi sun mielestä tehdä? Tarhassa ei ole resusseja lapselle joka ei hallitse rakkoaan.
Ja jos itse et halua että lapsi joutuu vaippoihin, niin silloin sun pitää puhua tarhantädeille naamatusten, että lapsi viedään vaikka väkisin vessaan aika ajoin, koska se on helpompaa kuin märkien vaatteiden vaihtaminen ja suihkuttaminen(jota meidän tarhassa ei koskaan tehty).
Jos heillä ei ole siihenkään aikaa, niin vaippa on ainoa vaihtoehto ja se sunkin on hyväksyttävä, kun keran tiedät koko tilanteen.

Eiköhän ne hoitajat käy kaikkien lasten kanssa siellä potalla, vaikka lapsi sanoiskin ettei ole hätä. Näin ainakin meidän tarhassa.. Meilläkin tyttö oli kotona päiväkuiva, päikkäritkin ilman vaippaa. Mutta tarhassa ei vaan heti onnistunut... Laittoivat vaipan jos tuli housuun ja se ei minua haitannut. Ja jospa se tarhassa olo eroaa sen verran kotona olosta, että lapsi ei vain ole vielä hoksannut tai ei muista sanoa leikin keskeltä milloin on hätä.

Yhteistyössä