Joo, pakottaa ei saa, mutta
vaatiminen voi olla paikallaan...
Pottailusta voi tehdä aivan arkipäiväisen asian, se vaaditaan ja tehdään. Sama kuin että nukkumaan on mentävä, ruoka on syötävä ja ulkoilu on tarpeen. Tuskin niissäkään annat periksi...?
Oma esimerkki on kaikista tärkein!!! Kun menet itse pissalle, ota lapsi mukaan omalle potalle. Esimerkillä lapsi oppii nopeiten, sama on syömisessä, leikkimisessa ja akaikessa muussakin.
Eka kerta on haastavin, mutta kun vaadit sitä, lapsi sopeutuu yllättävän nopeasti. Ei pottaan tarvitse aina tulla pissa tai kakka, mutta potalla käymisestä kannattaa tehdä rutiini.
Meillä asiaa auttoi housuttomuus. Parin lattialle lirahtaneen vahinkopissan jälkeen, oppi nopeasti potalle. Housut ja vaipat tuntuvat samalta. Iholle tulee "kangasta" ja se antaa luvan pissalle, näin hän olen aina ennenkin tehnyt, ajattelee lapsi. Housuttomuus tuntuu erilaiselta ja meillä opetti pidättämistä. Kun tarpeeksi kauan pidätti, niin hermostuneena lopulta juoksi potalle. Olin tehnyt aina sen virheen, että jossain vaiheessa laitoin housut tai vaipan, jolloin lapsi pidätti ja päästi vasta housut jalkaan saatuaan.
Lapsi ajattelee sen näin, että on aina pissattu housuun, joten hän tekee sitä pitäen asiaa normaalina. Vaippa ja alushousut ovat hänelle sama asia, eikä tiedosta niiden eroa. Lattialle pissaaminen on taas väärin, lapsenkin mielestä, ja se tapahtuu ellei juokse potalle kun ei ole housuja. Näin ollen housuttomuus opettaa nopeammin ja sillä voi aloittaa.
=)
Näin meillä on edetty jo kahden lapsen kanssa.