pottailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitinen"

Vieras
Mun 1v8kk ei ole tehnyt potalle ikinä mitään. On päiväkodissa ja siellä käy säännöllisesti potalla, ei tee mitään. Kotona samoin. Kakkahädän ainakin tunnistaa, sanoo siitä, mutta ei kyllä potalle tee. Heti kakkaamisen jälkeen tulee sanomaan, että kakka tuli ja pyytää pesulle.
Potalla voi istua pitkiäkin aikoja ja olla ilman vaippaakin, mutta ei tee pottaan mitään.

Miten ihmeessä me voidaan aloittaa pottailu? Pitäisikö odottaa vielä? Kohta on 2-vuotias ja pitäisi saada kuivaksikin opittua.

Meillä on sama tilanne nyt 2-vuotiaan pojan kanssa. Istuskelee kyllä päivittäin potalla hetken aikaa useita kertoja, mutta koskaan ei mitään sinne tee. Kakankin haluaa tehdä vaippaan enkä häntä ala potalle pakottamaankaan. Uskon että tähän asiaan tulee muutos sitten ajallaan, ehkäpä puolen vuoden päästä tai myöhemmin. Pitää vaan malttaa odottaa että lapsella palaset loksahtavat paikoilleen ja hän tajuaa mistä on kyse. Jatkakaa vaan rauhassa potalla istuskelua, mutta älä ota tuosta paineita. Lapsesi on vielä pieni ja voi mennä vielä pitkäkin aika ennen kuin lapsesi on valmis oppimaan kuivaksi.

Juuri tyttären kolmevuotisneuvolassa th kehui aikaisesta kuivuudesta, kun lapsi on sekä yö että päiväkuiva. Kiire siis ei teillä ole. Meillä vaipat jätettiin pois 2,5 vuoden iässä kesällä kokonaan, satunnaisesti potatettu sitä ennen. toisen kanssa en aio myöskään tehdä mitään ennen kaksivuotispäivää, ellei itse osoita kiinnostusta isosiskon toimintaan. Mitäpä sitä hoppuilemaan.

Meillä poika 2 vuotiaana ei suostunut mitään tekemään pottaan.Pidätti niin kauan että vaipan laittoi. Pidin pottailuunpuoli vuotta väliä ja sitten kun poika itse tahtoi niin aloitettiin uudestaan. Viikossa parissa oppi kuivaksi kokonaan. Toki aikasemmin olisi varmasti onnistunut, mutta helpommin meni näin. Seuraavan kohdalla en todellakaan pidä kiirettä. Pääsee paljon helpommalla siinä opettamisessa kun malttaa lasta odottaa.

[QUOTE="äitinen";23176193]Mun 1v8kk ei ole tehnyt potalle ikinä mitään. On päiväkodissa ja siellä käy säännöllisesti potalla, ei tee mitään. Kotona samoin. Kakkahädän ainakin tunnistaa, sanoo siitä, mutta ei kyllä potalle tee. Heti kakkaamisen jälkeen tulee sanomaan, että kakka tuli ja pyytää pesulle.
Potalla voi istua pitkiäkin aikoja ja olla ilman vaippaakin, mutta ei tee pottaan mitään.

Miten ihmeessä me voidaan aloittaa pottailu? Pitäisikö odottaa vielä? Kohta on 2-vuotias ja pitäisi saada kuivaksikin opittua.[/QUOTE]

Elä hättäile. Mun muksulla ei 1v8kk ollu hajuakaan asiasta eikä pottaan tehnyu koskaan ikinä vaik sai sen alle 1v. Mutta täytettyään 2, heivas vaipan itse ja oppi potalle melkein samantien. Päiväkodissa oon alle 3v ryhmässä ja ei ne kaik alle 2v tosiaankaan tee potalle kun satunnaisesti vaik säännöllisesti viedään.

Yhteistyössä