Pottailun aloittaminen tuntuu hankalalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kille"

Vieras
Lapsi täytti muutama viikko sitten 2 vuotta eikä vieläkään käy potalla säännöllisesti. Potat ovat jo pitkään olleet esillä ja lapsi käy niissä välillä istumassa housut jalassa mutta usein ei suostu istumaan ilman vaippaa ja jos suostui niin istuu noin 5 sekuntia maximissaan. Noin puolivuotta sitten lapsi vastusti koko potalle istumista ja tuli vain itku. Silloin ajattelin, että pidetään taukoa ja tutustukoon pottiin rauhassa ilman istumista. Mutta tauko vain venyy ja venyy kun en saa aikaiseksi aloitettua säännöllistä potalla käyttämistä.

Nyt täytyisi kyllä jo aloittaa kiireen vilkkaa. Hävettää kun olemme niin jäljessä tämän pottailun kanssa. Toisaalta turhauttaa sekin kun lapsi tykkää loikoilla sängyssä herättyään pitkään ennen kuin nousee ylös ja siinä vaiheessa kun ilmoittaa heräämisestään on vaippa jo lämmin ja märkä. Tulee vähän sellaimen olo, että onko järkeä viedä potalle kun pissa juuri tuli. Enkä tiedä miten lapselle selittäisi tämän pottailuasian tai mitä mieltä hän on siitä kun ei vielä puhu eli häneltä ei saa muuta kuin sanattoman mielipiteen asiasta.

Miten tässä pottailuasiassa kannattaisi edetä? Istutanko tytön vain potalle tiettyyn aikaan vaikka pissat olisivatkin juuri tulleet vaippaan?

Meillä alko sit oppia, että potalle kuulukin mennä vasta pisaamisen jälkeen joten laitoin tauolle koko jutun. Mä en kanssa tiedä miten toi homma pitäs tehdä joten venailen, että lapsi ymmärtää täysin puhetta ja osaisi kertoa millon hätä on.

No ainakaan mikään painostaminen ja oma asiasta hermostuminen ei auta. Eikä teillä nyt mikään kiire ole, pitäkää suosiolla vaippaa ja kesällä panostatte sitten harjoitteluun enemmän. Olette ulkona paljon ilman vaippaa ja opetat puskapissille, niin siitä se lähtee.

Mä oon aloittanut molempien kohdalla jo 6kk:n iässä pottailun. Säännöllisesti!
Kuopus nyt 2v ja käy päivisin vallan potalla, univaipat on vielä pissaisia joten täysin kuiva ei vielä ole. Ja hormonaalinen juttuhan tuo yökuivuus on, siihen ei voi opettaa.

Tää nyt ei tietenkään teitä enää auta, mutta suosittelen kyllä sitä että pottailu aloitetaan jo vauvana. Näin siihen tottuu paremmin eikä kapinoi isompana vastaan.

mihin kiire? minun tytöllä ikää 2.5v osaa jo mennä potale mutta ei aina sinne muista mennä, annat lapselle kirjan yms kivaa käteen ja istutat potalla kyllä se siit

Kuopus nyt 2v ja käy päivisin vallan potalla, univaipat on vielä pissaisia joten täysin kuiva ei vielä ole. Ja hormonaalinen juttuhan tuo yökuivuus on, siihen ei voi opettaa.

Tää nyt ei tietenkään teitä enää auta, mutta suosittelen kyllä sitä että pottailu aloitetaan jo vauvana. Näin siihen tottuu paremmin eikä kapinoi isompana vastaan.

Me alotettiin pojan kanssa kun se oli 9-10kk ikänen. Eka tuotos saatiin 2v...Ei se vaan tajunnu sitte yhtään potan ideaa vaikka istu sellasella jne. Nopeasti se sitte pääsi päivävaipasta kun alko ymmärtää täyttäessään sen 2v. Ei tosin myöskään pissannu kun vaipan otti pois vaikka monet poikavauvat sen tekevät, kakkasi epäsäännöllisesti jne. Eli turhaa oli yrittää ennakoidakaan. Sekin kapina voi tulla vaikka ois vauvana jo ollu potalla.

Minusta taas vauvana pottailu on tuikiturhaa, enpä viittis :D

Meillä poika nyt 2,5 v, pottailu tuli kuvioihin joskus parivuotissynttäreiden jälkeen. Ei myös sitä ennen suostunut joten en pakottanut. Eräs viikko sitten vaan päätin että nyt pottaillaan, otin pojalta vaipat pois ja annoin kotona olla ilman vaippaa. Varasin kotiin tarroja, herkkuja, pieniä leluja joilla lahjoin potalle. 4 päivää ja poika oppi päiväkuivaksi. Pissavahinkoja tais tulla joku 4-5 kpl, mutta matot otin pois ja sohvat vuorasin pyyhkeillä joten ei hätää. Miksi tehdä vuoden verran duunia, kun homman voi hoitaa parissa viikossa lähempänä herkkyysikää... yksivuotias saatikka 6 kuukautta vanha ei vielä päiväkuivaksi opi.

Kakkaa panttas pitempään, ei halunnut tehdä pottaan. Mutta nyt on alkanut sekin sujua, kun en yksi kerta antanutkaan periksi ja lahjoin kovin.

Sanoisin myös ap, että te ehditte vielä vallan hyvin. Ja kun se tapahtuu, se voi tapahtua hyvin nopeasti.

Vastuu aikanaan kuivAksi opettelulla on kotona ei hoitopaikassa.

Nojaa, enpä tiedä. Kyllä me ihan mielellään opetetaan lapsia kuivaksi kun meille päiväkotiin tulevat, yleensä käy nopeammin kun siellä on muutkin potalla ja ilman vaippaa. Ei se ole mikään ongelma jos lapsi tulee vaipoissa päiväkotiin. Sit vaan yhteistyöllä kuivaksiopettelua, ei sen kummempaa.

Osa on jopa kuivia pk:ssa mutta kotona vielä vaipoissa. Hassua minusta, mutta sinänsä ei se minulle hoitajana mikään ONGELMA ole.

Ei aina toimi tuokaan. Ystäväni aloitti omalla lapsella pottaharjoittelut alle vuoden ikäisenä lapsellaan ja joutuu vielä reilusti yli kolme vuotiasta koko ajan muistuttamaan pissalla käynnistä ja viemään lapsen vessaan. Me aloitimme vasta joskus reilu 2-vuotiaana, ja muutamassa kuukaudessa lapsi oppi potalle ja yökuivaksi. Ja olen kuullut muilta samas. Usein liian aikaisin aloittaminen vain tekee prosessista toooooosi pitkän ja hermoille käyvän, ja pitkittävää vai oppimista. Oikea ajoitus silloin, kun lapsi on potalle valmis, takaa nopean ja hyvän oppimisen.

Minusta taas vauvana pottailu on tuikiturhaa, enpä viittis :D

Meillä poika nyt 2,5 v, pottailu tuli kuvioihin joskus parivuotissynttäreiden jälkeen. Ei myös sitä ennen suostunut joten en pakottanut. Eräs viikko sitten vaan päätin että nyt pottaillaan, otin pojalta vaipat pois ja annoin kotona olla ilman vaippaa. Varasin kotiin tarroja, herkkuja, pieniä leluja joilla lahjoin potalle. 4 päivää ja poika oppi päiväkuivaksi. Pissavahinkoja tais tulla joku 4-5 kpl, mutta matot otin pois ja sohvat vuorasin pyyhkeillä joten ei hätää. Miksi tehdä vuoden verran duunia, kun homman voi hoitaa parissa viikossa lähempänä herkkyysikää... yksivuotias saatikka 6 kuukautta vanha ei vielä päiväkuivaksi opi.

Kakkaa panttas pitempään, ei halunnut tehdä pottaan. Mutta nyt on alkanut sekin sujua, kun en yksi kerta antanutkaan periksi ja lahjoin kovin.

Sanoisin myös ap, että te ehditte vielä vallan hyvin. Ja kun se tapahtuu, se voi tapahtua hyvin nopeasti.

No mä viitsin :)
Ja meillä oli molemmat lapset vauvoina sellaisia, että jo yksikin pissa vaipassa oli liikaa. Kamala huuto ja itku niin kauan kunnes vaihtoi kuivan vaipan. Joten mun mielestä oli helpompaa aloittaa pottailu jo puolivuotiaana. Ja molemmat sen nopsaan äkkäsivätkin että mikä on homman nimi. Ja vauvaa seuraamalla huomaa kyllä kun on pissahätä, helppohan siinä on potalla käyttää. Ei oo tarvinnut lahjoa ;)

Kuopus tosiaan täyttää nyt just 2v ja kotona/kyläillessä on käynyt päivisin vallan potalla asioillaan yksivuotiaasta asti. Esikoinen oli täysin vaipaton ja pissa/kakkavahingoton 1v9kk ikäisenä.

Että älä sinä siellä mesoa :D Lapsia on erilaisia.

No mä viitsin :)
Ja meillä oli molemmat lapset vauvoina sellaisia, että jo yksikin pissa vaipassa oli liikaa. Kamala huuto ja itku niin kauan kunnes vaihtoi kuivan vaipan. Joten mun mielestä oli helpompaa aloittaa pottailu jo puolivuotiaana. Ja molemmat sen nopsaan äkkäsivätkin että mikä on homman nimi. Ja vauvaa seuraamalla huomaa kyllä kun on pissahätä, helppohan siinä on potalla käyttää. Ei oo tarvinnut lahjoa ;)

Kuopus tosiaan täyttää nyt just 2v ja kotona/kyläillessä on käynyt päivisin vallan potalla asioillaan yksivuotiaasta asti. Esikoinen oli täysin vaipaton ja pissa/kakkavahingoton 1v9kk ikäisenä.

Että älä sinä siellä mesoa :D Lapsia on erilaisia.

Vaippoja on tosiaan tosi erilaatuisia. Halvat rupuvaipat auttavat tuossa kuivaksi opettelussa, kun yksikin pissa saa vaipan tuntumaan märältä. Pampperssit ja muut kalliimmat merkit tuntuvat kuivilta, vaikka litra olisi pissaa, joten lapsella ei ole tarvetta sen puoleen opetella kuivaksi.

Nojaa, enpä tiedä. Kyllä me ihan mielellään opetetaan lapsia kuivaksi kun meille päiväkotiin tulevat, yleensä käy nopeammin kun siellä on muutkin potalla ja ilman vaippaa. Ei se ole mikään ongelma jos lapsi tulee vaipoissa päiväkotiin. Sit vaan yhteistyöllä kuivaksiopettelua, ei sen kummempaa.

Osa on jopa kuivia pk:ssa mutta kotona vielä vaipoissa. Hassua minusta, mutta sinänsä ei se minulle hoitajana mikään ONGELMA ole.

no näin. Kyllä me hoidossakin osaltamme opetamme ja kotona oppi jatkuu. Joku on hoidossa kuiva, ei kotona, toinen kotona muttei hoidossa, kolmas ei kummassakaan ja neljäs kuiva molemmissa. Ei ongelmaa.

[QUOTE="...";30747523]Vaippoja on tosiaan tosi erilaatuisia. Halvat rupuvaipat auttavat tuossa kuivaksi opettelussa, kun yksikin pissa saa vaipan tuntumaan märältä. Pampperssit ja muut kalliimmat merkit tuntuvat kuivilta, vaikka litra olisi pissaa, joten lapsella ei ole tarvetta sen puoleen opetella kuivaksi.[/QUOTE]

Meillä käytettiin vallan Liberoita. Ja silti se yksikin pissa oli liikaa.

Meillä on kuopus käynyt säännöllisesti potalla viime kesästä asti (siis me vanhemmat tai hoitotädit käyttänyt), vaippa on kuitenkin kastunut säännöllisesti, kunnes kolmisen viikkoa sitten typykkä tajusi idean ja on ollut siitä asti päiväkuiva (yövaippa on, mutta samaa vaippaa saa käyttää monta päivää ja herää yöllä pissalle itse). Ikää 2v8kk, en ole ottanut mitään paineita, koska se kuitenkin vaatii sen että lapsi itse tajuaa idean.

Meillä on kuopus käynyt säännöllisesti potalla viime kesästä asti (siis me vanhemmat tai hoitotädit käyttänyt), vaippa on kuitenkin kastunut säännöllisesti, kunnes kolmisen viikkoa sitten typykkä tajusi idean ja on ollut siitä asti päiväkuiva (yövaippa on, mutta samaa vaippaa saa käyttää monta päivää ja herää yöllä pissalle itse). Ikää 2v8kk, en ole ottanut mitään paineita, koska se kuitenkin vaatii sen että lapsi itse tajuaa idean.

Samaa vaippaa monta kertaa? Käytätkö samoja alushousujakin monta yötä putkeen?

Näin se on. Hyvä esimerkki siskojeni tytöt jotka ovat syntyneet lähetulkoon samaan aikaan. Toisen sisarukset oppineet ajoissa ja helposti potalle, toinen on ainoa. Molempia opetettu kyllä ja käytetty potalla, silti tää kuopus ei yhtään silleen ole hoksinu asiaa vielä ja serkkunsa oppii vauhdilla. Vaaditaan se lapsen oma hoksaaminen että asia onnistuu. Minä sisaruksista olen ollu hitain vaikka opetettu 70-luvun tyyliin ja taatusti märkiä harsovaippoja käyttäny. Ei voi moittia vanhempia.

Outoa, että lykätään pottailua noin. Kyllähän 2v jo vastustelee vaikka mitä ja siitä syystä se pottailu aloitetaan jo alle 1,5 vuotiaana. Tulee rutiiniksi. Sama tutin kanssa. Otettava pois ennen 1,5 vuoden ikää, jotta selviää helpoiten. Uhmakas 2v huutoineen ei ole mitään kiva kasvatettava. Kasvatus alkaa jo aikaisemmin ihan kaiken suhteen.

Outoa, että lykätään pottailua noin. Kyllähän 2v jo vastustelee vaikka mitä ja siitä syystä se pottailu aloitetaan jo alle 1,5 vuotiaana. Tulee rutiiniksi. Sama tutin kanssa. Otettava pois ennen 1,5 vuoden ikää, jotta selviää helpoiten. Uhmakas 2v huutoineen ei ole mitään kiva kasvatettava. Kasvatus alkaa jo aikaisemmin ihan kaiken suhteen.

Voi kun se oiskin noin yksinkertasta ja kaikki menis helpolla kun vaa noudattas jotai ikärajaa. Se 1,5v potta-alotus ei estä 2v uhmalakkoa. Eikä se 1,5v ole tae helpolle vierotukselle. Omaltani otin lähemmäs 2v ja meni nii helpolla että varmasti ois huutanu enemmän sillo pienenmpänä.

Vielä helpommalla pääsee, kun ei lainkaan opeta lapsille turhia tapoja. Esim antaa läheisyyttä ja tissiä silloin kun vauva sitä haluaa, eikä vain hiljennä lasta tutilla.

Potalle ei kuitenkaan kannata opettaa, ennen kun lapsi on valmis ja hänellä itsellään on motivaatiota oppimiseen. Sama puheen, syömisen ym taitojen kanssa. Turha käydä jotain puoli vuotiasta opettamaan itse syömään, kun lapsi ei siihen ole valmis.

Yhteistyössä