Pottatreenit, entäs kun ne pissat tulee aina vaan lattialle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Meillä tyttö 2v.8kk treenailee, yöllä ollaan pidetty vaippaa ja jos jonnekin lähetään, kotona lähinnä pikkuhousuilla..enemmän ja vähemmän nyt yritetty muutaman kuukauden ajan, sitä ennen harvemmin mut ei oo ottanu onnistuakseen niin ollaan sitten unohdettu hetkeks.

Joinain päivinä onnistuu tekemään pönttöön/pottaankin melko hienosti,useammat pissat ja joskus kakatkin mut joskus sitten, niinku tänään, kävi potallakin istumassa ja sanoi ettei tule mitään. Kuitenkin käveli käsi haaruksissa ja kohtahan olikin pissat sitten lattialla.

En enää tiiä monetko lattiapissat pitää siivota ennen ku taas siirrytään takas vaippoihin, vai pitäiskö tässä nyt sitkeesti vaan olla laittamatta vaippaa vai mitä te tekisitte?

Ei uskois että tää on jo toinen lapsi...en muista miten esikoisella meni, myöhäinen oli kyl hänkin kun vasta vessahommat oppi.

useampi potta, yksi sinne missä lapsi oleskelee eniten, niin saat potan alle, kun näet, että pissattaa / ehtii itse potalle. voit myös kokeilla pitää ilman pikkareita, silloin moni hoksaa nopeammin että pitää mennä potalle.
ja kun noinkin 'paljon' on jo ikää, niin käsekethän potalle aina säännöllisesti ruuan jälkeen päikyliltä herättyä, ulos lähitessä..

meidän tyttö on 2v6kk ja nelisen kuukautta ollaan oltu kotona ilman vaippaa. Nyt vasta muutaman viikon ajan on pissit pääosin tulleet pönttöön tai pottaan (kakat vieläkin yövaippaan).
Saattaa näköjään jonkun kuukauden ottaa, mutta ole laittamatta sitä vaippaa enää päivisin, niin kyllä se tyttö vielä kuivaksi oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja de:
useampi potta, yksi sinne missä lapsi oleskelee eniten, niin saat potan alle, kun näet, että pissattaa / ehtii itse potalle. voit myös kokeilla pitää ilman pikkareita, silloin moni hoksaa nopeammin että pitää mennä potalle.
ja kun noinkin 'paljon' on jo ikää, niin käsekethän potalle aina säännöllisesti ruuan jälkeen päikyliltä herättyä, ulos lähitessä..

Joo, sanon ja monta kertaa vielä välissä mut monestikin sanoo vaan että on käynyt jo, ja sitten pitää koittaa lahjoa/uhkailla jollain että sais käymään ja että vielä istuiskin pidempään ku sen 2 sekuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
meidän tyttö on 2v6kk ja nelisen kuukautta ollaan oltu kotona ilman vaippaa. Nyt vasta muutaman viikon ajan on pissit pääosin tulleet pönttöön tai pottaan (kakat vieläkin yövaippaan).
Saattaa näköjään jonkun kuukauden ottaa, mutta ole laittamatta sitä vaippaa enää päivisin, niin kyllä se tyttö vielä kuivaksi oppii.

Joo no noin meillä on nyt tehtykin, että päivät on kotosalla pääosin ilman vaippaa. Jospa se tästä:)

Lapsi kyllä oppii pottailun parissa päivässä, kun on siihen valmis. Ihmiset ihan turhaan stressaa ja opettaa lasta, vaikka kaikessa voisi päästä niin paljon helpommalla. Toki, jos on jokin ekologinen ajatus taustalla, niin ihan kaikessa rauhassa voi niitä lattioita siivoilla ja petivaatteita peseskellä, eihän siinä mitään.

Meillä molemmat oppineet kuivaksi 1-2 päivässä, kun kehitys ollut niin pitkällä, että pidätyskyky on hallinnassa. Siitä tietää, että lapsi pystyy pidättämään tarpeeksi, kun yövaippa on aamuisin useammin kuiva kuin märkä. Sen jälkeen lapsi oppii potalle hetkessä.

Mulla on eräs ystävä, joka jätti vaipat pois esikoiselta tämän ollessa 2,5 vuotias. Poika ei ollut vielä ollenkaan valmis, ja äitinsä sitten urhoollisesti pyykkäili housuja, peittoja ja mattoja vuoden päivät. Olihan se kiva sanoa, että meidän Matilla ei enää ole vaippoja.

Nyt tekee toisen lapsen kanssa ihan saman jutun. Vaipat on jätetty pois 2,5- vuotiaalta, ja poika kuseksii sohville ja matoille. Mä en viitsi niitä edes kylään kutsua, kun en halua että sohvilleni pissitään :(

Ei oo montaa viikkoo, kun meilläkin (istutetaan noin tunnin välein) sano aina, että ei tuu pisu ja heti perrään pissi lattiille. Nyt on kuitenkin onnistunu tosi hyvin ja muutaman kerran ollaan jo kaupassakin käyty ilman vaippaa. Pihalla ollessa vetäsee itse vähän väliä housuja nilkkoihin ja kailottaa ilosena: nyt tullee pisu!

Alkuperäinen kirjoittaja Odessa:
Lapsi kyllä oppii pottailun parissa päivässä, kun on siihen valmis. Ihmiset ihan turhaan stressaa ja opettaa lasta, vaikka kaikessa voisi päästä niin paljon helpommalla. Toki, jos on jokin ekologinen ajatus taustalla, niin ihan kaikessa rauhassa voi niitä lattioita siivoilla ja petivaatteita peseskellä, eihän siinä mitään.

Meillä molemmat oppineet kuivaksi 1-2 päivässä, kun kehitys ollut niin pitkällä, että pidätyskyky on hallinnassa. Siitä tietää, että lapsi pystyy pidättämään tarpeeksi, kun yövaippa on aamuisin useammin kuiva kuin märkä. Sen jälkeen lapsi oppii potalle hetkessä.

Mulla on eräs ystävä, joka jätti vaipat pois esikoiselta tämän ollessa 2,5 vuotias. Poika ei ollut vielä ollenkaan valmis, ja äitinsä sitten urhoollisesti pyykkäili housuja, peittoja ja mattoja vuoden päivät. Olihan se kiva sanoa, että meidän Matilla ei enää ole vaippoja.

Nyt tekee toisen lapsen kanssa ihan saman jutun. Vaipat on jätetty pois 2,5- vuotiaalta, ja poika kuseksii sohville ja matoille. Mä en viitsi niitä edes kylään kutsua, kun en halua että sohvilleni pissitään :(

Oppiko teillä lapsi heti myös kakkaamaan, meillä poika oppi pissaamaan pottaa parissa päivässä mutta kakkaa ei tee :/ (poika nyt 2v2kk)

Itse en halua senkään takia vaippaa kotona laittaa, että sitten en jaksaisi muistuttaa lasta pissillä käymisestä, vaan laiskana ajattelisin, että tehköön nyt tarpeensa vaippaan, kun se kerran on jo valmiiksi laitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:

Oppiko teillä lapsi heti myös kakkaamaan, meillä poika oppi pissaamaan pottaa parissa päivässä mutta kakkaa ei tee :/ (poika nyt 2v2kk)

Esikoinen (tyttö) jännitti alkuun kakan tekemistä pottaan, mutta siitä selvittiin lahjonnalla. Poika teki pottaan heti mukisematta molemmat tarpeensa. Molemmilla oli ikää 2v8kk, kun olivat kuivia.

Mä olen sitä mieltä, että lapsi on oikeasti kuiva vasta sitten, kun pystyy esim. kauppareissun ajan pidättämään pissaa. Se, että potan pitää olla koko ajan saatavilla, kertoo siitä, että pidätyskykyä ei vielä lapsella ole.

No toisaalta vähän ehkä ahdistaa just tuo, että kun "kaikkien muiden" lapset on oppineet jo paljon aiemmin, ja meillä ollaan mattimyöhäsiä..ja sukulaisetkin kyselee että vieläkö xxx on vaipoissa, paljon halvemmalla selviäisitte kun ei tarvis niitä enää ostaa. Ja tiiänhän mie, että halvemmalla pääsis mut eipä lapsia oikeen voi hoputtaakaan ja ymmärrän kyllä että jokainen oppii ajallaan. Oltais varmaan voitu aiemmin jo aloittaa kokeilu, mut nyt on menty näin.

Meidän reilu 3v oppi päiväkuivaksi jo 2 v 2 kk ikäisenä, ihan raa asti kertaheitolla vain jätettiin vaippa pois ja meni heti potalle itse pissalle ja kakalle eikä yhtäkään vahinkoa tullut.

Mutta, edelleen on yövaippa. vaippa on umpitäynnä pissaa jo klo 2 aikaan yöllä.

Että kyllä se voi mennä niinkin, että osaa pidättää päivällä ja oppii heti päiväkuivaksi, mutta yövaippaa voidaan tarttee pitkään.

Lapsi kyllä oppii pottailun parissa päivässä, kun on siihen valmis. Ihmiset ihan turhaan stressaa ja opettaa lasta, vaikka kaikessa voisi päästä niin paljon helpommalla.

Täysin samaa mieltä, en ymmärrä sellasta että on pakko ottaa vaippoja pois lapselta ja sitten pestä lattioita ja sohvia monta kuukautta.

Meillä lapsi käytti vaippoja koko ajan noin 2v4kk ikäiseksi, ei suostunut tekemään tasan mitään pottaan, yksi päivä tänä keväänä keksi että onkin kiva pissata ulos, päivä meni ulos pissaillessa, sit jäi päivävaippa samalla pois (poika siis itse halusi), ei yhtään vahinkoa tapahtunut. 4 päivää tuosta sanoi että ei halua enää yöksikään vaippaa, ja yhtään yökastelua ei ole tullut.

Nyt tuosta on 3kk ja tasan yhtään vahinkoa ei ole tullut. Eli tosiaan 4 päivää meillä meni täysipäiväisestä vaippailusta täysin yökuivaksikin. En tokikaan sano että kaikilla näin helppoa on mutta en kyllä todellakaan ymmärrä niitä jotka väen väkisin ottavat vaipat vaan sen takia että lapsen _pitää_ olla vaipaton.

Meillä 2v2kk alkaa olla nyt kotona päiväkuiva. Meillä tosin on edelleen se ongelma että ulkona ollessa unohtaa pyytää potalle. Sisällä alussa auttoi se että pidettiin kokonaan ilman housuja (nyt kesällä helppoa). Sillon meni itse potalle, mutta jos oli vaikka vaan pikkuhousut jalassa niin ei mennyt, (ilmeisesti kuvitteli et vaippa on päällä?).
Itse en ole ihan sitä mieltä että jos potta pitää olla saatavilla ei osaisi pidättää. Me ainakin oltiin rannassa, missä lapsi sanoi että pissihätä, ei ollu pottaa mukana eikä osannu tehdä puskaan. Mentiin sit vielä kaupan kautta kotiin ja vasta kotona juoksi potalle. Siltikin joskus ulkona pissii housuun jos on liikaa tekemistä eikä "jouda" tai muista mennä pissille...

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
No toisaalta vähän ehkä ahdistaa just tuo, että kun "kaikkien muiden" lapset on oppineet jo paljon aiemmin, ja meillä ollaan mattimyöhäsiä..ja sukulaisetkin kyselee että vieläkö xxx on vaipoissa, paljon halvemmalla selviäisitte kun ei tarvis niitä enää ostaa. Ja tiiänhän mie, että halvemmalla pääsis mut eipä lapsia oikeen voi hoputtaakaan ja ymmärrän kyllä että jokainen oppii ajallaan. Oltais varmaan voitu aiemmin jo aloittaa kokeilu, mut nyt on menty näin.

turha ottaa tuosta paineita, kyllä se oppii kun on sen aika.

meillä kuukauden vaille 3 vuotias poika ja edelleen ollaan vaipoissa.pissat tekee pönttöön mielummin kuin pottaan ja jos potalla käy niin vain seisten,ulkona käy puskapissalla ja yön jälkeen on usein kuiva vaippa,mutta,mutta kakkaa vaippaan.ei potalle, ei missään nimessä,panttaa,kunnes pääsee salakakkaamaan vaippaan,odottaa vaikka nukkumaan menoon asti ja sitten yöllä pusertaa.
ollaan koitettu olla painostamatta,lahjoa,tarroja,herkkuja,juhlia,mutta ei.viimeksi saatu kakka pottaan toukokuussa.huoh.vinkkejä kehiin jos löytyy.
tiedän, että AIKA.mutta jos olis jotain joka vähän edistäis.

Mua ärsyttää, kun täällä väitetään, että vaipat pois ja parissa päivässä on kuiva. Ja hah pah. Meillä meni useampi kuukausi ennen kuin oppi kuivaksi. Ei se kaikilla vaan mene saman kaavan mukaan. Eikä lähes kolmivuotiasta enää viitsisi vaipoissa pitää, kyllä se alkaa aika olla...

Minäkin sitä pottaa yritin tyrkyttää vähän väliä, mutta lopulta lapsi ei suostunut edes kokeilemaan tuleeko. Ehkä sama syy kuin esikoisellakin: ei ole tarve käydä kovin usein, joten lapsesta varmaan tuntui turhauttavalta käydä tunnin välein turhaan siinä potalla.

Lopulta lähes huomaamatta ne lattiapissat jäi, nyt reilun neljän kuukauden harjoittelun jä lkeen tulee ehkä kerran viikossa pissat housuun. Tietysti silloin, kun olen unohtanut potalle kiikuttaa. Muuten riittää kun reilun neljän tunnin välein potalle lapsen vie.

Mä en ymmärrä tätä pottahössötystä... Lapsi kyllä oppii potalle/pytylle ja pois vaipoista kun on siihen valmis. En oo ikinä pitänyt lapsilla (4) "pottatreenejä" tms ja niin vain jokainen on reilusti alle 3-vuotiaana ollut päivä- ja yökuivia, lisäksi lattioille yms tulleet vahingot voi jokaisen lapsen kohdalla laskea 2 käden sormilla. Lapsi oppii kun on siihen valmis. Älkää stressatko.

Olen eri mieltä!!

AP:lle voimia kuivaksi opetteluun! Kohta se on totta!

Poikani oppi kuivaksi 1v7kk ikäisenä. Aloitettiin tutustua pottaan heti istumaan oppimisen jälkeen n. 6kk. 8kk ikäisestä lähtien kaikki kakat (muutamaa poikeutta lukuunottamatta mm. matkoilla) tulivat pottaan. Tutun rytmin vuoksi, myös aamu-, ruokailujen- ja päiväunien jälkeiset pissat tulivat pottaan. Jo 1 vuotiaana poika ilmaisi molemmat hätänsä sanalla "kakka". Hän oppi ensiksi yökuivaksi!! (kävi kerran yössä potalla) ja lopulta uskalsimme jättää vaipan kokonaan pois. Vahinkoja sattui todella vähän muutaman kuukauden aikana. On nyt 4 vuotias.

Tyttöni on nyt 1v4kk ja pottaillaan ahkerasti 6kk ikäisestä. Kakat tulee pottaan ja suurin osa pissoista, ei aina osaa ilmaista pissahätäänsä, mutta suunta on oikea.

Olen itse oppinut kuivaksi 1v5kk iässä samoin siskoni, veljeni oppi vasta 1v9kk. Inspiraation aikaiseen pottailuun sainkin äidiltäni. Äitini on päiväkodissa töissä ja sieltä kuulee näistä tarinoista, lapsen kypsyydestä pottailuun. 2-3v lapsia tuodaan vaipoissa päiväkotiin ja kas kummaa parissa viikossa osaavat käydä potalla. Toki poikkeuksiakin on, niinkuin kaikissa asioissa. Lapset ovat yksilöitä, mutta kyllä meillä vanhemmilla on paljon tekemistä asioiden opettelun kannalta. Toiset viitsii ja toiset ei, ketään syyllistämättä :D.

Meillä ei poika käy potalla ollenkaan vaan pöntöllä. Hän ei ole tykännyt koskaan potasta mutta pönttö kelpaa. Muutenkin pöntölle opettelu on siinä mielessä parempi juttu että jokapaikasta löytyy kyllä pönttö, mutta pottaa ei, etenkään puhdasta pottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Tyttöni on nyt 1v4kk ja pottaillaan ahkerasti 6kk ikäisestä. Kakat tulee pottaan ja suurin osa pissoista, ei aina osaa ilmaista pissahätäänsä, mutta suunta on oikea.

Näin meilläkin. ennen kun käveleen oppi niin istutettiin potalle (6kk). Toiset viitsii, toiset ei.

Meillä 4 poikaa opetteli pytylle, (potta ei kelvännut mitenkään päin )
tyttö opetteli potalle, aloitettiin paria viikkoa ennenkuin täytti kaksi vuotta.
Viikko meni ettei hällä ollut mitään hajua koko touhusta!
Toinen viikko meni niin että alko jo tajuamaan,
sai joka pissasta ja kakasta tarran ja kauheet kehut ja oppi sit itekkin taputtamaan ja sanomaan "hyvä" :D
Nyt on jo täysin päiväkuiva, päiväunille laitan vielä varmuuden vuoksi vaipan mut ei se sinne mitään tee, heti vaatii "kakalle" kun herää :D
Yölläkin on jo aika kuiva vaippa, että jospa kohta vois jättää senkin poies...

Sinniä pitää olla, ja olen minäkin ehkä vähän sitä mieltä että jos ei lapsella ole yhtään "älliä" mitä koko touhu tarkoittaa, ei hän ole vielä kypsä.
Toisaalta, olenhan minä nyt tämänkin kokenut että opettelemalla oppii ja hyvin!
(mutta vuotta, en edes kuukautta, olisi kyllä jaksanut pikkareita ja lattioita pestä kokoajan!)

Pitää vaan ostaa tarpeeksi hienoja tarroja ja oikeen korostaa että miten nyt oot tosi reipas.
Nyt meidän tyttö saa enää kakoista tarran kun pissaaminen menee jo niin hienosti,
kakkaa se saattaa pidätellä mutta tekeekin sit kerralla isomman satsin... :D

Tsemppiä ap, kyllä se siitä!!

Meillä 2 tyttöä.
Ensimmäiselle tarjottiin pottaa joskus vuoden iässä mutta ei koskaan halunnut potalla käydä. Istui ehkä hetken ja nousi pois, ei siis selkeästikään ollut mitään hajua siitä mitä sillä pitäis tehdä :D

Tyttö oli n. 2v kun sitten itse innostui potasta ( potta oli vessassa ihan vauvan syntymästä asti kun saatiin se silloin jo lahjaksi ) ja 2 viikkoa siitä meni kun oli päiväkuiva ja toiset 2 viikkoa niin päästiin vaipasta öisinkin eroon :) Eikä sänkyynkään ole tullut yhtäkään vahinkoa.
Silloin jo päätin etten muillekaan lapsilleni tuputa pottaa vaan potta on näkösällä ja kun itse innostuu pottaan tutustumaan niin sitten saa ruveta harjottelemaan.
Ja niin vaan kävi että meidän toinenkin tyttö 2 vuotiaana innostui potasta.
Nyt on 2v 4kk ja päivät ilman vaippaa, lyhyemmät reissutkin ( jo ei siis ole 3 tunnin automatkaa ensin ) ilman vaippaa sekä kyläilyt.
Öisinkin tulee enää tosi harvoin pissaa vaippaan mutta varuiksi edelleen vaippa yöksi laitetaan :)

Onko tyttö itse innostunut pottailusta vai onko häntä vain opetettu käymään potalla?

Vaihtelevasti ite on kiinnostunut potasta, välillä ei vois vähempää kiinnostaa. Ei olla pakotettu tms.
Ja saattaa kans sanoa että tulee pissa mutta sitten kun autetaan pikkarit/vaippa pois ja potalle/pöntölle niin sanookin että ei tuu mitään.

Ja tietty jos sinne jotain tuleekin,niin kehutaan ja taputetaan käsiä.

Yhteistyössä