Useiden äitien mielestä varmasti kamalan paheksuttavaa ja itsekkään äidin ratkaisu. Mutta joka tapauksessa kerhopaikka saatiin, vaikka kerroin olevani kotona äitiyslomalla. Meillä on puolivuotias vauva ja olen sitä mieltä, että pojalleni tekee hyvää olla ainakin muutaman kerran viikossa muutama tunti ip-kerhossa, jossa toivottavasti saa uusia ja vahvistaa kaverisuhteitaan.
Poika on sosiaalisissa taidoissaan tyyppiä kotona reteetä ja isoa - vieraiden parissa ujo ja arka. Päiväkoti ja eskari ovat häntä vähän auttaneet, mutta hän ei esimerkiksi pidä mistään mistä ns. "normaalit" pojat, eli se pallon potkiminen, sählyn pelaaminen jne. Hän leikkii mieluummine mielikuvituksellisia leikkejä, piirtää tuntikausia ja on rooliasuissa. Olemme juuri muuttaneet alueelle, eikä lähistöllä tai pihapiirissämme ole yhtään kavereita. Hirveän työn takana on yrittää sopia edes joskus leikkitapaamisia eskarikavereiden kanssa: he ovat samoissa futiskerhoissa ja asuvat vierekkäin jne.
Mikäli poikani tulisi (siis hänethän pitäisi hakea, ei osaa vielä liikkua yksin, eikä minulla ole autoa) koulusta tuosta parin kilometrin päästä, niin hän tulisi kotiin seuraamaan minun vauvanhoitoani. Minulla ei ole kapasiteettia viedä häntä, hakea häntä ja sitten välipalojen ja läksyjen jälkeen lähteä viemään jonnekin avoimeen puistoon tms.
Varmasti saa tarpeeksi oltua kotona ja mummilakin on aivan vieressä. Mutta hän kyhnyttää kaikkein mieluiten nimenomaisesti äidin tai mummin kyljessä ihan koko ajan - joten sen vastapainoksi on hyvä olla omanikäistenkin seurassa.
Enpä usko, että ollaan viety paikkaa keneltäkään enemmän tarvitsevalta, koska meille sellainen on kerran myönnetty.