pph ja ruuanlaitto + muita käytännön vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Hei!

Miten te pph:t teette ruuanlaiton? Tuletteko sisälle jo niin, että ehdit tehdä ruuan vai käytkö ulkoa laittamassa perunakattilan päälle yms. sekoittamassa ruokia?

Ja olisiko muita kivoja vinkkejä minulle kun tänä syksynä vasta aloitin =)

Suosin uuniruokia, jotka laitoin uuniin ennen ulos lähtöä. Sammutin uunin, kun lähdettiin talosta ja ruoka jäi jälkilämmölle valmistumaan.

Perunoita keitin pari minuuttia, sitten sammutin levyn ja jätin perunat kypsymään hellalle. Valmiita olivat, kun kotiuduttiin.

Kiitos! Uuniruokia mäkin olen suosinut, mutta jotenkin tympii =)

Täytyykin kokeilla, että miten mä onnistuisin hauduttaan ne perunat. Vai pitäskö kokeilla viikonloppuna ensin omalle poppoolle =)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti maa;24760952:
Me ollaan 10-11 pihalla aamulla ja ruoka on klo.12.

Ihan hyvin kerkeen ruuan tekemään ilman kikkakakkosia tai sisällä poikkeamisia. :)

No tolla aikataululla ehtiikin. Mutta me ollaan pihalla 9.30-11. Ja ruoka on 11.15, koska 12 ollaan jo nukkupuuhissa. Ja jos jotain askartelee tms. niin ollaan helposti ulkona vasta kympin jälkeen niin tullaan sisälle ihan viimetipassa ennen ruokaa ja hyvä kun ehtii edes muusia vatkaan kun lapset on niin nälissään =)

Mä teen yleensä edellisenä iltana valmiiksi tai seuraavana aamuna ennekuin lapset tulee hoitoon.
Ihan siksi että lapset ovat pieniä ja niillä on kiljuva nälkä kun ulkoa tullaan sisälle, monesti kuravaatteiden riisumiseen ja niiden huuhtelu ja kuivamaan laitto vie oman aikansa joten tämä systeemi toimii mulla hyvin.

-kinkkikiusaus
-tonnikalapastapaistos
-makaronilaatikko
-jauhelihaperunasoselaatikko

Laatikkoruuista noi uppoaa parhaiten, kaikki kastikeruuat kelpaa, varsinkin riisi ja broilerikastike, tai kalapihvit ja kananmunakastike. Keitoista tykkäävät. Varsinkin hernekeitto on ihan pop.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti maa;24761010:
-kinkkikiusaus
-tonnikalapastapaistos
-makaronilaatikko
-jauhelihaperunasoselaatikko

Laatikkoruuista noi uppoaa parhaiten, kaikki kastikeruuat kelpaa, varsinkin riisi ja broilerikastike, tai kalapihvit ja kananmunakastike. Keitoista tykkäävät. Varsinkin hernekeitto on ihan pop.

Samoilla linjoilla täälläkin siis mennään =) Paitsi tonnikala ei oikein uppoa muille kuin omalle, mutta muut kuulostaa samalta. Kalapihvejä en ole kyllä tehnyt.

Keittoruoat on kans käteviä, levyn napsautan nollalle kun ollaan lähdössä pihalle, niin siinä se sitten muhii kypsäksi ulkoilun aikana. (Jäähdytän ruoan vesihauteessa heti syönnin jälkeen, ettei ole lämpimässä paria tuntia kauempaa) Keittoruokaan saatan kuoria jo edellisenä iltana perunat ja pilkkoa kattilaan ja laittaa jääkaappiin, niin nopeuttaa hommaa sitten aamulla. Samoten saatan vähän "esivalmistella" ruokia edellisenä iltana esim. sipulin pikkoa valmiiksi, palotella makkarat jne..

Perunamuusiin samoten saatan kuoria jo edellisenä iltana perunat, ja aamulla annan kiehua perunoiden muutaman minuutin ennen pihalle lähtöä, niin ne kypsyvät ulkoilun aikana.

Laatikkoruoat ovat meilläkin suosittuja, perunasipulisekoituksesta saa paljon helppoa ruokaa, kinkkukiusausta, tonnikala/lohikiusausta, jauheliha-,tai broilerikiusausta, sinne voi sekaan laittaa myös kasvissuikaleita tai hernemaissipaprikaa.

Mä en periaatteessa tee mitään työhön liittyvää vapaa-ajalla. Perunamuusin teen niin, että kuorin perunat lasten syödessä aamupalaa ja ennen ulos lähtöä kiehautan ne ja jätän hautumaan. Muusaan kypsyneet perunat sitten, kun tullaan ulkoa. Siihenhän ei aikaa mene kuin muutama minuutti.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Mä en periaatteessa tee mitään työhön liittyvää vapaa-ajalla. Perunamuusin teen niin, että kuorin perunat lasten syödessä aamupalaa ja ennen ulos lähtöä kiehautan ne ja jätän hautumaan. Muusaan kypsyneet perunat sitten, kun tullaan ulkoa. Siihenhän ei aikaa mene kuin muutama minuutti.

Minä myös välillä teen aamuisin kokonaan ruoan, mutta riippuu vähän aamusta.. Monesti tarkoittaa sitä, että saan nukkua aamulla pidempään jos vähän esivalmistelen jo illalla ruokaa, siis jos ei ole aamulla aikaseen hoitoon tulijoita. Mutta sen takia voin hyvillä mielin tehdä vähän omallakin ajalla, koska syömme sitten samaa ruokaa oma perhe iltaruoaksi.