PPH pelotteli lapsia kuinka lumen syönnistä muka tulee kihomatoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi vee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa allergiajutussa menee joiltain helposti puurot ja vellit näköjään sekaisin. Ylihygieeninen ei kannata olla, sitä tuttia ei tarvitse olla keittämässä heti jos tippuu lattialle. Sen sijaan siinäkään jutussa ei taidettu kehottaa syömään lunta tai maata. Itse viimeksi tänään sanoin lapselleni, että lumessa on kissan pissaa ja koiran kakkaa. Meillä muuten viime kesänä lapseni sai jonkun ihme tartunnan ilmeisesti siksi, että veteli hiekkaa naamariinsa heti kun silmä vältti.

Lääkäristä soitettiin ja tiedusteltiin, olimmeko olleet ulkomailla yms? No ei oltu matkoilla vaan ihan lähi puistossa syömässä kakkaista hiekkaa....

No eihän se lumi nyt kovin vaarallista ole. Sehän on vettä. Paljon puhtaampaa kuin järvivesi, ja meneehän sitäkin helposti suuhun uidessa. Maasta ei lunta tietysti pidä panna suuhun, koska siinä voi olla kakkaa, lasinpaloja ja ties mitä. Lumen syönnistä voi kyllä tulla kurkkukipua, koska liika kylmä ei ole hyväksi varsinkaan pakkasessa. Toisaalta suu ja kieli jää helposti kiinni, jos lunta maistaa väärästä paikasta. Kihomadoilla pelottelu on vähän liikaa, mutta en minä siitä suurta haloota nostaisi. Ehkä sanoisin kohteliaasti pph:lle, että lapset varmaankin uskovat asian muillakin selityksillä, jos lapset entuudestaankin ovat helposti pelästyviä. Lapsille sanoisin, että lunta saa maistaa vain jos ensin kysyy luvan.

joo mäkin yritän sanoa, että tulee matoja jos syö lunta, mutta ei se sitä mättövauhtia tunnu haittaavan. Tuo olikin hyvä että seuraavana karkkipäivänä tuleekin sitten lunta. Kokeilen sitä seuraavaks. Joo ja en kyllä anna syödä hiekkaakaan.

Kyllä mun mielestä hoitajalta on hyvä kieltää lumen syönti kokonaan. Jotkut selkeät säännöt lapsiryhmässä on oltava ja pienemmät eivät aina välttämättä sitten muista, että mistä ja minkä verran sitä lunta nyt saikaan syödä. Joskus kaikilla ei välttämättä mene asia ekalla, tokalla tai viidennellä kerralla jakeluun ja hoitaja joutuu käyttämään hieman mielikuvitusta, ehkäpä siitä tuo matojuttu, joka on minun mielestäni aika harmiton.

minuakin peloteltiin madoilla pienenä ja hyväksyisin varmasti saman pelottelun hoitajalta. heillä tosin on käytössä kolme varoitusta ja sitten joutuukin sisälle..ikkunasta katsomaan toisten leikkejä.

Se nyt on ihan sama syökö se lapsi lunta vai ei! Se oli pointti, että lapsia on ihan turha pelotella sellasilla asioilla, joilla ei oo mitään totuuspohjaa. Esim. lumesta saa kihomatoja.. entäs jos tekee lumienkeleitä ja vahingossa menee lunta suuhun..tai jos joku tuuppaa lunta kahmalokaupalla muksun suuhun. eikö vois sanoa jotain sellasta mitä ei tarvi myöhemmin perua..

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Minä taas sanoisin että kiehuisi ja kovaa jos hoitotäti antaisi meidän lasten syödä lunta.

Juuripa näin..
Yritäppäs siis ratkaista tämä dilemma ;)
"kuulkaas nyt Pekka ja Pirre, kun te saatte kyllä maistella sitä PUHDASTA lunta sieltä puusta,mutta Antti ja Anna EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA kyllä saa!!!!"

Asia on niin, että aion jatkossakin sanoa lapsille, että lumen syömisestä VOI saada ötököitä vatsaan!! (mikä on faktaa) Kihise sinä ap ihan rauhassa.

Hih, juu, tai meidän ryhmässä pitäis sanoo sit näin: KALLE! EI SAA SYÖDÄ LUNTA! PEKKA JA MATTI SAA SYÖDÄ KUN NIIDEN ÄIDIT ANTAA NIILLE IHAN KÄDESTÄ LUNTA SYÖTÄVÄKS. NIIN JA HARRI, SORI, OMA LAPSENI, ET SAA SYÖDÄ LUNTA...." että voi taivas sentään. Ja kyllä minäkin sanon että pissaa ja kakkaa syötte jos lunta syötte.

Meillä on poika pistellyt suuhunsa lunta, mutaa, hiekkaa, kiviä, käpyjä - kaikkea mitä "vastaan" on sattunut tulemaan... Toki on yritetty aluksi kieltää, myöhemmin selittää jne. mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Ollaan yritetty välttää paikkoja, joissa on selkeästi näkyvillä koiran jälkiä, mutta toisaalta koira se on meillä kotonakin, ja lapsen kädet on huidellu siellä sun täällä, kun on ollut päällä tutkimusikä :) Enemmän mua kieltämättä inhottaa esim. se, kun lapsi vetää kättään esim. ostoskeskuksessa, selvästi likaisessa hississä tmv. pitkin seiniä - sen kun tietää että se käsi päätyy jossain vaiheessa sinne naaman lähelle, eli sormi suuhun tmv.
Samoin ällöttävät kaupan vihannekset ja hedelmät, joita kaikki lääppivät... YÄK. Ja kaikki eivät suinkaan pese niitä ennen kuin itse syövät tai lapsilleen antavat...
Listaahan voi jatkaa loputtomiin. Olisi varmaan parasta hommata sellainen streriilipuku koko perheelle ettei vaan pääsisi pöpöt yllättämään :)

Jaa meillä ne on perinteisesti ollu lumimatoja, et jos lunta syö niin tulee masuun lumimato ja sitte on aina nälkä eikä se nälkä lähe vaikka kuinka syö :laugh: tää on mun lasten päikkäristä. eikä kyllä tullu mieleenkää suuttua moisesta :D

Kyllähän lumessa voi olla matoja.Katelkaapa joskus keväthangella kun aurinko paistaa,niin siellä liikkuu kaikenlaista.Ei nyt tosin kihomatoja,mutta kuitenkin.

Ja minäkin olen lapsena lunta syönyt...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Niin ja lumessa elää oikeesti matoja, vaikka ei suinkaan kihomatoja. Puhumattakaan kaikesta saasteesta jota taivaalta sataa lumen mukana.

Et varmaankaan anna lastesi syödä kesällä marjoja yms.

Marjat kasvaa pensaassa ei maassa. Ja lumi vs. mustikka on ihan pikkusen eri juttu :laugh: lumessa elää matoja oikeesti.

Niin ja lumessa elää oikeesti matoja, vaikka ei suinkaan kihomatoja. Puhumattakaan kaikesta saasteesta jota taivaalta sataa lumen mukana.

Marjat kasvaa pensaassa ei maassa. Ja lumi vs. mustikka on ihan pikkusen eri juttu :laugh: lumessa elää matoja oikeesti.

Et ole ilmeisesti koskaan ollut eräretkellä. Luuletko tosiaan että sinne kannetaan vesipullot mukaan?

Et ole ilmeisesti koskaan ollut eräretkellä. Luuletko tosiaan että sinne kannetaan vesipullot mukaan?

No et oo ilmeisesti sinäkään, ainakaan kovin tietävänä retkeilijänä/vaeltajana..
Se "luonnonvesi" (eli purosta/lumesta) juomavetenä on tapana keittää trangialla ennen juomista. Nimittäin näin me vaellusharrastajat teemme,koska emme mielellään ota suolinkaisia kaupanpäällisiksi..

Jaa että sitä saastunutta vettä ei sada marjojen päälle. Ja puhdasta lunta voi ihan hyvin syödä. Tosin riippuu missä asuu, kaupungit ovat eri asia. Siellä jo ilma on vahingollista, ei ole oikea paikka lapsille.

Yhteistyössä