Pph SURKEA palkka!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kannattaa kannattaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kannattaa kannattaa

Vieras
kahden oman lapsen lisäksi mulla on kaksi hoitolasta. Sain ekan palkan kuun alussa. se oli verojen jälkeen 500€!! Saan kotihoidontuen omastani, mutta sekin loppuu ens kuussa. Eli hoidan neljää lasta ja saan siitä 500€ ja omieni lapsinlisät!!! Soitin päiväkodille et saanko kulukorvausta ruuasta. Saan, mutta se maksetaan vasta 10pv.. se on kahdesta hoitolapsesta n.200€ verottomana.. Eli 700€.. Huippua, enpä ihmettele enää yhtään miksei kukaan halua alkaa pph:ksi, vaikka niitä paikkja on haussa..

Lisäksi teen 9-10 tunnin päivää. Kun olin viime vuonna kaupalla harjoittelijana tienasin tonnin kuussa verojen jälkeen kuuden ja puolen tunnin päivästä..

Siinäpä yksi hyvinsuuri syy siihen miksi en rupea hommaan vaikka mulla ois pätevyys ja kokemusta. Sillä "palkalla" ei elätä perhettä. En mä nykysessäkään duunissa saa huippupalkkaa mut sellasta että hyvin eletään kun mieskin tienaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;23735714:
Eipä tuota hommaa kukaan rahan takia teekään, kyllä se on oltava jonkinlainen kutsumusammatti...

Ei sitä tosiaan palkan takia tehä. Ja moni vaihtaakin pois. Mun pojalla oli ihana eläkkeelle jäävä pph joka kyl selvästi teki hommaa siksi että haluaa eikä palkansuuruuden takia.

palkka riittää kun tarkkaan miettii mitä laittaa ruuaksi. unohdat kaupan vanukkaat,murot,kallliit jogurtit.

Keittokirja käteen ja soveltaan ruokia. Pottusäkki varastoon niin aina saa edullista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;23735714:
Eipä tuota hommaa kukaan rahan takia teekään, kyllä se on oltava jonkinlainen kutsumusammatti...

Näin on. Ja tietenkin omia lapsia hoitavalla motiivina on se että he saavat olla kotona! Jos ryhmän koko on vain kaksi vierasta lasta niin silloin ei mielestäni voi laskeakaan että työ olisi vastaavaa kuin päiväkodissa lastenhoitajan työ.

Minä otin kaksi vierasta lasta hoitoon kahden oman lisäksi tietäen että palkka ei päätä huimaa. Mut mä opin jo kotiäitivuosina,että jos haluaa omat lapsensa hoitaa kotona,niin rahaa ei paljonkaan mistään saa. Ja olen ollut tyytyväinen ratkaisuun,koen jopa pääseväni helpommalla,kuin silloin kun oli vain omat lapset. Ja mä sain pienen suloisen alle yksivuotiaankin hoitoon! :)

[QUOTE="mollamaija";23735757]Näin on. Ja tietenkin omia lapsia hoitavalla motiivina on se että he saavat olla kotona! Jos ryhmän koko on vain kaksi vierasta lasta niin silloin ei mielestäni voi laskeakaan että työ olisi vastaavaa kuin päiväkodissa lastenhoitajan työ.[/QUOTE]

Kyllähän ryhmän koko on neljä lasta,vaikka kaksi niistä onkin omia. Mä en nyt ehkä ymmärtänyt sun pointtia. Mä en kyllä näe siinä mitään eroa että hoidanko neljää vierasta lasta vai kahtavierasta+kahta omaa.

Ei se palkka siellä päiväkodissakaan kuule mitään kuninkaanluokkaa ole. 1886 euroa on mun palkkani, verot pois niin siitä jää 1400, ja mulla on omat lapset myös päiväkodissa. vähennys siitä n. 400 euroa, palkasta jää tonni kuussa muuhun elämiseen. Ja luojan kiitos minulla on mies.

Ja saisit huomattavasti enemmän jos sinun omat lapset eivät veisi hoitopaikkoja. Ja mun mielestä jos et ole ammatiltasi lastenhoitaja, ei sinun kuulukkaan saada koulutetun ihmisen palkkaa.

minulla on lähihoitaja tutkinto alla. Ammattilisä oli jo laskettu tuohon..ja tämä kunta maksaa 3-5€ per ateria/lapsi riippuen onko lämmin ruoka vai välipala

Ja tottakai minä tykkään hoitaa lapsia, ei tätä jaksais kukaan jos ei niistä tosissaan tykkäis.. En ymmärrä nyt ollenkaan miksei lapsia hoitamalla vois tienata? mikä tästä ammatista tekee niin aliarvostetun. äidit huokailee lapsia tuodessa et on sulla niin mukavaa ja helppoo, he joutuvat menemään töihin...HALOOO!! Tämäkö ei ole työtä???

Ruuaksi pitäis olla joka viikko kalaa ja joka ruualla kasviksia ja salaattia ja leipää. Vessapaperia menee rullatolkulla joka päivä. Askarella pitää tottakai ja hoitaja maksaa materiaalit. Lakana pyykkiä ja pyyhkeitä pesen joka viikko ja vesilasku nousi ihan kivasti kun astianpesukone pyörii ja peppuja/käsiä pestään ja vessaa vetämässä isompi poppoo...Ja jos sen n700€ saa tähän riittämään, ni tämähän menee niin että hoitajan palkka kattaa ne kulut mitä työhön menee. Mitä tästä nyt rahallisesti kostuu??? Kiva työ, mutta eipä kyllä laskuja tällä makseta!!

Minustakin olisi reilumpaa, että pph, joka hoitaa omien lasten lisäksi muitakin, saisi myös omistaan palkan ja maksaisi vastaavasti hoitomaksun heistä. Mutta ilmeisesti työehtospimus on rakennettu toisin. Myös työajat ovat käsittämättömiä. Nythän perhepäivähoitajien työaika lyhenee sentän vähän, vielä ei kyllä ainakaan minulle ole selvää, mitä se käytännössä tarkoitaa.

Meillä nuorin perhepäivähoidossa, enkä osaa sanoin kuvailla, kuinka arvostan meidän perhepäivähoitajaa. Todella toivoisin, että työn arvo näkyisi myös palkassa. Pahoin pelkään, että näillä palkoilla pph on katova hoitomuoto.

[QUOTE="Pph";23737609]Palkka on surkea mutta en vaihtaisi tätä ammattia mihinkään muuhun. Raha ei ole aina se painavin asia puntarissa vaan työstä tykkääminen ja viihtyminen.[/QUOTE]

Tismalleen näin! Ja koska mulla on vaan kaksi vierasta ja omatkin lapset pieniä,en koe että vieraista lapsista olisi ylimääräisiä kuluja,välipalat ja terveelliset ruuat tulisi tehtyä heillekkin,niin samalla siitä syö pari vierastakin lasta.

Yhteistyössä