Pph tekee kotitöitä, jouluvalmisteluja, pihahommia jne jne samalla kun lapset touhuavat keskenään. Oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika näppärää, että pph kykenee tekemään moisia asioita lasten kanssa. Olen törmännyt vanhempiin, jotka ei kykene tekemään juuri mitään edes yhden oman lapsen kanssa, vaan lapsi viedään hoitoon esimerkiksi siivouksen takia.

Huvittaa kyllä suuresti tämä ketju. Yleensä itketään virikkeiden perään ja halutaan virikehoitoon ja pk:ssa ei tehdä sitä ja tätä tuota, että niin huono pk meillä ja nyt riittääkin potrailu ja ulkoilu ;) mutta aivan sama minulle. Itse nautin työstäni ja iloitsen kun tiedonjanoiset lapset oppivat ja kehittyvät(vaikkapa motorisissataidoissa, kun teemme muutakin kuin retkeilemme). Mutta kiva tietää että vanhemmille riittää sekin että lapset säilötään päiväksi pk:iin :)

Ei kai nyt kukaan oikeesti ajattelekaan että päivähoito olis pelkkää lasten oleilua ilman mielekästä tekemistä tapahtuipa se leikkien tai osallistuen muulla tavoin. Mutta pelkän pihaulkoilun seuraamisesta ei voi kyllä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä toiminnan laadusta kokonaisuudessaan. Ei sen enempää päiväkodin kuin perhepäivähoidonkaan suhteen. Ulkoilu on usein hoitajalle se helpoin osa työpäivää ja on ihan sallittua ja jopa toivottavaa ottaa se aika rennommin ja antaa lasten touhuta vapaammin ja keksiä leikkejä itsenäisemmin.

Muutenkin ne aamupiirit etenkin pienempien osalta alkaa olla jo mennyttä aikaa. Nyky suuntaus on jo kouluihinkin on että mitä vähemmän sitä pulpettiin sidottua toimintaa sen parempi. Lapset oppivat asioita paremmin itse tekemällä kuin paikallaan istumalla. Ja kyllä perhepäivähoidossa tulee lasten kanssa ihan varmasti ne kaikki tärkeät orientaatioalueet läpi käytyä ja toiminta on kaikkineen riittävän monipuolista. Olen huomannut että nykyisin jo 5-vuotiaat lapset osaavat asioita paremmin kuin 20 vuotta sitten ekaluokalle menijät.

Huvittaa kyllä suuresti tämä ketju. Yleensä itketään virikkeiden perään ja halutaan virikehoitoon ja pk:ssa ei tehdä sitä ja tätä tuota, että niin huono pk meillä ja nyt riittääkin potrailu ja ulkoilu ;) mutta aivan sama minulle. Itse nautin työstäni ja iloitsen kun tiedonjanoiset lapset oppivat ja kehittyvät(vaikkapa motorisissataidoissa, kun teemme muutakin kuin retkeilemme). Mutta kiva tietää että vanhemmille riittää sekin että lapset säilötään päiväksi pk:iin :)

Mun mielestä on aivan älyvapaata tehdä pienille lapsille tarkkoja varhaiskasvatussuunnitelmia, eikö se riitä, että iän mukaisesti opetellaan potalle, syömään itse, pukemaan jne. Nuo tulevat itsestään ilman minkäänlaisia suunnitelmia, tuskin siellä pk:ssa syötetään viisivuotiaita, jos suunnitelmassa ei lue että tuetaan itsenäiseen syömiseen :D

Toisekseen mihin lapset tarvitsevat esim. tarkkaan suunniteltuja taitoja kehittäviä jumppahetkiä? Omat muksut ainakin tasapainoilevat, kiipeilevät, juoksevat, pomppivat ja tekevät kaikkea maan ja taivaan väliltä kun ne vaan laskee irti pihalla. Erityislapset ja kehitysviiveiset sitten erikseen.

Eli mun puolesta lapsia voi vallan hyvin "säilöä", jos niillä on turvallisia aikuisia, ruokaa, vapaata aikaa leikkiä ja ulkoilua. Mitä vähemmän aikuisen aivoille keksittyä ohjelmaa, sitä enemmän oma mielikuvitus kehittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;30470262:
Ymmärrän, että perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, mutta kyllä lapsella on oikeus saada myös laadukasta hoitoa päiväohjelmineen eikä pelkkää päiväsäilytystä siksi aikaa kun vanhemmat töissä! Laadukkaaseen päivähoitoon kuuluu muutakin kuin ruoka ja päiväunet sekä pieni ulkoilu. Täytyy olla suunniteltua ja suunnitelman mukaista toimintaa eri ikävuodet huomioon ottaen. Olen huomannut, että useat tuntemani pph:t pelkästään soljuvat päivän läpi ilman sen kummempia ponnisteluja. Kunhan ollaan vain...

Joulu lähestyy ja miten helppoa onkaan tehdä kaikki jouluhommat siinä kotona kun lapset... Niin, mitähän ne lapset sillä aikaa tekevät? :whistle:

Mitä ajattelette?

Ei todella tarvitse olla mitään suunniteltua tai sen mukaista ohjelmaa vaan tärkeää on kodinomaisuus, leikki ja perushoito - kyse ei ole päiväkodista

Yhteistyössä