Pph tekee kotitöitä, jouluvalmisteluja, pihahommia jne jne samalla kun lapset touhuavat keskenään. Oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä on perhepäivähoidossa varhaiskasvatussuunnitelma. Eli pitäisi olla suunniteltua ja iän mukaista toimintaa kaiken ikäisille. Tähän keskusteluun ei ilmeisesti osallistu ne äidit joiden mielestä lasten pitää olla hoidossa saadakseen virikkeitä. Kun nyt kaikille pelkkä oleminen riittää... Ja nyky ajatuksen mukaan varhaiskasvatus ei ole HOITOA, vaan KASVATUSTA JA OPETUSTA, mikä taas on ihan eri asia kun illalla kotona oleminen oman perheen kesken. Eli siihen on turha verrata päivää pph:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;30470591:
Vastasiko joku joka tietää, onko pph:lla varhaiskasvatussuunnitelta hoitolapsileen?

On. Sekä perhepäivähoitajan kotikohtainen vasu (jossa kertoo toimintaperiaatteet, painotuspisteet yms.) että jokaisen lapsen henk.koht. vasu ja sitten vielä lasten vasuista yhdistetty hoitoryhmän vasu (jossa on siis ryhmän kanssa toteutettavat toimintakauden suunnitelmat).

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;30470591:
Vastasiko joku joka tietää, onko pph:lla varhaiskasvatussuunnitelta hoitolapsileen?

Kaikki perhepäivähoitajat tekevät jokaisesta hoitolapsesta vanhemman/vanhempien kanssa varhaiskasvatussuunnitelman. Jokaisen lapsen suunnitelma on omanlaisensa ja lähtee lapsen tarpeista. Lomakkeissa on kuntakohtaisia eroja. Vanhempien näkemykset ja toiveet otetaan näissä suunnitelmissa tietysti huomioon kuin tietysti myös hoitajan näkemykset. Yhteiset sopimukset kirjataan ylös paperille. Näitä "VASUJA" päivitetään tarpeen mukaan vähintään 2 kertaa vuodessa.

VASUJEN lisäksi meidän kunnassa kaikki PPH.t tekevät toimintasuunnitelman, joka esitetään sekä ohjaajalle, että vanhemmille esim. Vasujen tai neuvolalomakkeiden (tehdään 3,4 ja 5-vuotiaille lapsille) täyttämisen yhteydessä. Myös toimintasuunnitelma tehdään huomioiden kunkin lapsen tarpeet ja kiinnostuksenkohteet huomioiden.

Kiertävä lastentarhanopettaja tekee kaikille 3-vuotiaille myös ns.kettuseulan eli puheenkehitykseen liityvän seulonnan. Kiva testi lapsille. Tässä näkyy hyvin ne alueet joissa lapsi ehkä tarvitsee panostusta . (esi. suunnat, värit, muisti, ohjeiden noudattaminen ym.)

Ja jokainen fiksumpi ihminen tajuaa varmaan että ennen suunnitemien tekoa, ennen NLA-lomakkeiden täyttöä ym. hoitajan on paneuduttava kunkin lapsen juttuihin ja tehtävä monipuolisesti kaikenlaisia asioita (sadut, askartelut,jumpat, muovailut,piirtämiset,pelaamiset,leikit ,laulut suujumpat ym.ym) jotta voi edes ko. lomakkeita järkervästi täytellä ja kunkin lapsen tarpeista keskustella.

Ja jos kaiken tämän jälkeen joku vielä ajattelee, että KAUHEETA kun HOITAJA vaan hoitelee pihaansa tai valmistelee joulua kotiinsa niin tekee mieli sanoa että voi P.....

Miettikää myös tätä KURA-aikaa.... Ja kyllä minä ainakin laitan kotiini Joulua ihan myös niiden hoitolasten vuoksi tosin ihan omalla ajallani.. (Itsellä jo kotoa pois muuttaneet aikuiset lapset. )

....näin meidän kunnassa...luulen että aika monessa muussakin.

No sehän nykyisessä varhaiskasvatuksessa onkin vikana, että perushoito unohtuu kun ollaan niin akavalaisia ai että ja kasvatetaan ja opetetaan vaan. Meilläkin opet on mahd. vähän ryhmässä läsnä, kun on niin kiirus suunnitella ja palaveerata päivät pitkät. Moni vanhempikin kyllä kaipais sitä ihan perushoitoa ja vapaata leikkiä. Eikä akavalaista joka leikkii opettajaa ja pohtii että jo se 3 v pph:n hoidosta tullut on kaikesta jäljessä - kun verrataan siihen laitoksessa kasvaneeseen 3-vuotiaaseen. Surullista :/ esim 2-vuotiaalle mitä parasta hoitoa ja kasvatusta on se kun näkee aikuisen ihan tavallisissa kotihommissa ja saa osallistua.

Itse arvostan perhepäivähoitajia, itsestäni ei siihen hommaan olisi. Paskalla palkalla paskaa niskaan.

Ei meillä pk:ssakaan mitään oppitunteja ole kuin eskareille.Ohjattua toimintaa on tasan se yks laulutuokio ennen ruokailua ja lelu päivänä lelu esittely, nämä samat toiminnot on varmasti pph:lakin.
Leikkimällä ne lapset oppii :-)

Poikani oli pph:lla pari vuotta ja kivointa mitä itse muistaa sieltä oli halkojen pinoaminen, marjojen poimiminen, leipominen ja kukkien kastelu vesiletkulla. Yhtään askartelua tai peliä ei maininnut vaikka niitäkin tekivät usein.

[QUOTE="lastenhoitaja";30470479]Kyllä minäkin juuri tuon vuoksi lapseni pph:lle laittaisin, jos en voisi itse kotona hoitaa. Toihan on ihan parasta. Lapsi elää kodinomaisessa paikassa, ei aikataulutetussa laitoksessa jossa täti leikittää. Ei se pieni oikeasti tarvi eikä kaipaa mitään sen ihmeellisempää kuin ne kaverit ympärille ja kodinomaista toimintaa, kuten halutessaan haravointiin osallistuminen. Ja itsekin olen päiväkodissa töissä... Ihan höpö höpöä että pph:lta tulevat lapset olisi jotenkin hitaammin kehittyneitä :D antakaa mun kaikki kestää..[/QUOTE]

Mä olen kanssa varma että PPH.lta voi lähteä eskariin ihan yhtä hyviä jopa taitavampia lapsia kuin päiväkodista. Omat 5-vuotiaat tulevat eskarit ovat ainakin tosi käteviä, taitavia ja tietäviä. Myös NLA.n mielestä. Pienessä ryhmässä saa paljon yksilöllisempää ohjausta. Hoitaja tunteen jokaisen lapsen tosi paljon paremmin kuin ison päiväkodin (vaihtuvat) hoitajat. Ja kun on vain yksi ihminen vastuussa sen vastuun lapsesta kantaa selkeämmin kuin "yhdessä " isosta porukasta jolloin kukaan ei henkilökohtaisesti vastuussa lapsen kehityksestä. (siis hoitajana)

Pojallani oli erityistarpeita joihin vastattiin perhepäivähoidossa. Ne oli vasuun kirjattu. Osan jutuista toteutti pph itse, osan kävi toimintaterapeutti hoidossa tekemässä. Yhtään kummempaa kasvatusta ei ole saanut nyt kun on päiväkodissa. Sama terapia, samat harjoitukset. Pari kertaa on toimintaterapia peruttu koska eivät ehdi päiväkodissa, pph ei perunut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;30470791:
Se jos kohtelee lapsia eri tavoin riippuen mitä pitää vanhemmista on väärin.

TOKI on väärin ...jos on oikeesti noin, mutta mistä tiedät mistä erilainen kohtelu johtuu?? Miten kohtelee eritavoin??
Vaikea sanoa mitään kun ei yhtään tiedä mistä on kysymys, mut tuli vaan mieleen että voisko olla myöskin joku vanhempien kanssa sovittu juttu?? Valotappa enemmän jos otat puheeksi. Ei ole välttämättä mikään "pitämis tai pitämättömyysjuttu".

Ex pph valitettavasti tuollaista ala-arvoista toimintaa monissa pk:ssa vielä on, johtunee huonosta hlökunnasta. Tuossa ei voida puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Surullista. Meillä esim 3-5 vuotiailla on joka aamu aamupiiri ja maanantaina lelupäivä, tiistaina kädentaidot, keskiviikkona laulut, torstaina vaihtelevaa ohjelmaa ja perjantaina jumppa. Ja joka päivä myös leikitään, totta kai.

Alkuperäinen kirjoittaja n äin;30470925:
Tuohon joulukoristeluun vastaan sen verta että tekeehän ne hoitajat sitä päiväkodissakin. Koristavat päiväkotia jouluun/kesään jne. ja vahtivat lapsia samalla.

niin, me myös pyykkäämme, petaamme, lakaisemme, moppaamme, viemme roskia, haravoimme, imuroimme, pesemme vessoja, teemme ruokatilauksia ja välitystarviketilauksia sekä käyttötarviketilauksia, soittelemme huoltomiehille, selvittelemme mistä saamme jonkun korjaamaan rikkinäisen pesukoneen, vastailemme lukemattomiin määriin erilaisten opiskelijoiden ja toimittajien yhteydenottopyyntöihin, pyyhimme pöytiä, ohjaamme opiskelijoita ja arvioimme opintosuunnitelmia ja hensuja sekä osallistumme arviointikeskusteluihin...

ihan oikeasti, ei nykyisin ole avustavaa henkilökuntaa kuin tuurilla, kyllä hoitajille sekä päivähoidossa että vanhustyössä on nakitettu nykyisin lähes kaikki mahdolliset työt omien, koulutusta vastaavien hommien lisäksi

Sanoisin että hemmetin hyvin pph osaa ja tekee työnsä, jos kerta saa neljä eri ikäistä lasta touhuamaan ja leikkimään kiltisti keskenään, niin että pystyy itse samaa aikaan tekemään jotain.

Kodinomaista joo saa olla, mutta kyllä pph.n kuuluu tehdä muutakin, kun VAIN kotihomia. Joulu valmistelut ja muut pikkuhommat menee, jos kerkeää päivän aikana touhuta kuitenkin lasten kanssa. Se on kuitenkin niin että joka työssä työskentelee niitä mätäpaiseita, ikävä kyllä. Niin perhepäivähoitajina kuin päiväkodinkin puolella (ja muuallakin) Jos susta ap tuntuu, että on jotain mätää paikassa niin ota esimieheen yhteyttä, hänen kuuluu selvittää tilanne. Jos väärä tunne/oletus niin eihän hoitajalla ole silloin mitään hätää ja sä voit vaikka pyytää anteeksi jälkikäteen Jos taas olet oikeassa niin lapsesi kiittää sua vielä ja monet muut vanhemmat. Vanhempien tehtävä on pitää huolta, että lapset voivat hyvin niin kotona kuin hoidossakin. Itse työskentelen tällä hetkellä pk.ssa mutta olen ollut perhepäivähoitajanakin.

Ex pph valitettavasti tuollaista ala-arvoista toimintaa monissa pk:ssa vielä on, johtunee huonosta hlökunnasta. Tuossa ei voida puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Surullista. Meillä esim 3-5 vuotiailla on joka aamu aamupiiri ja maanantaina lelupäivä, tiistaina kädentaidot, keskiviikkona laulut, torstaina vaihtelevaa ohjelmaa ja perjantaina jumppa. Ja joka päivä myös leikitään, totta kai.

Vau. En tosin näe mitä tuossa on sellaista mitä pph;lla ei voisi olla...

Lelupäivä voi olla myös pph:lla ja joillain on joka päivä se lelupäivä. Kädentaidot; pph voi ottaa lapset vaikka niiden joulupullien tekoon mukaan. Laulut; niitä voi laulaa vaikka pottahetkellä. Vaihteleva ohjelma; esim. haravointi tai kukkien istutus pihalla. Jumppa; retki metsään, monet pph;t käy myös paikkakunnan palloilu tms halleissa lasten kanssa aamupäivisin.

Kyllä sitä "virikettä" voi lapsille kehittää ihan siinä päivän lomassa, ilman mitään pk;n jäyhää viikko-ohjelmaa. Pph;lla voi näin ollen olla jopa enempi sitä sisältöä siinä arjessa kuin pk:lla, jolla suuri osa ajasta menee turhaan suunnitteluun, palaveeraamiseen ja siirtymätilanteisiin. Ja ihanaa että vanhemmille tarjotaan mahdollisuus myös tälläiseen nimenomaan kodinomaiseen hoitoon perhepäivähoitajilla ja ryhmiksissä, jos ei halua laitokseen viedä.

Omat ovat päiväkodissa, mutta ajattelrn tuon hoitojutun yleisestikin niin, että voin kotonakin värittää, maalata, askarrella, lukea opettavaisia satuja, laulaa jne. Se, mitä en voi tarjota, on vuorovaikutus perheen ulkopuolisten ikätovereiden kanssa ilman oman vanhemman jatkuvaa ohjausta. Siksi arvostan erityisesti vapaata olemista ja leikkiä, ja minulle on aivan sama, tuijottaako hoitaja sen aikana lapsia vai tekeekö muita hommia tai on vaikka Facebookissa. Kunhan on sen verran kuulolla ja hommat ovat sellaisia, että ne voi tarvittaessa keskeyttää ja auttaa lapsia, jos tulee riita tai muu tilanne.

En nyt yhtäkkiä muista sellaista päivää etteikö jotain noista mainitsemistasi asioista lapset ole tehneet =) samoin oli silloin kun vielä olin pph.
Ei laadukas varhaiskasvatus tarkoita lukujärjestystä, lapsethan luontojaan harjoittavat esim. kädentaitojaan joka päivä.
Aamupiiristä ollaan luovuttu liian tönkkönä pakko istumisena.

Eikös se kehitä lapsen omaa mielikuvitusta, kun ei ole ohjattua ohjelmaa? Mun mielestä lapselle riittää varhaiskasvatukseksi vallan mainiosti ihan perustaitojen opettelu ikätason mukaan ilman hifistelyjä: pottailu/vessassa toimiminen itsenäisesti, ruokapöydässä käyttäytyminen/syömisen harjoittelu, itsenäinen pukeminen, silloin tällöin piirrustus välineet eteen jne. Eskari sitten erikseen.

Voisin kuvitella, että jatkuvassa virikkeiden tulvassa olevat lapset sitten kotonakin kitisee kun ei ole tekemistä ja vanhemmat huokaa helpotuksesta kun lomat on ohi ja lapset pääsee takaisin tarhaan nauttimaan varhaiskasvatuksesta.

... aikamoista on pph.n työ- yksin monen lapsen kanssa. teeppä siinä sitten ja itseksesi joka vanhemmalle sopivaa ohjelmaa mukana varten- varsinkin kun itse olet oman hoitopaikkasi hoitaja, siivooja ja keittäjä. ei pienet lapset tarvitse mitään jatkuvaa kokoaikaista suunniteltua sivistävää ja opettavaa tekemistä. normaalin elämän opettelu, vuorovaikutustaidot ja ikää vastaavaa pientä virikettä. jos piirretään, askarrellaan, muovaillaan, leivotaan, ulkoillaan, lauletaan ym niin eikö kaikki ole jo aika hyvin reilassa. jos jotenkin muita erityistaitoja tarvitsee esikouluun kun normaali ikätasoinen kehitys niin kusessa olen omien lapsieni kanssa. minulla kun ei kenestäkään ole varhaiskasvatussuunnitelmaa. neuvolan tarkastuksessa vuositten kuitenkin läpäisevät syynin. on sitten eri asia jos lapsella on jokin kehityshäiriö tai vamma, jonka vuoksi tarvitsee erityistä opetusta ja vahvistusta oppiakseen normaalit taidot. kerhoissa käydään ja tavataan muita lapsiperheitä. iso katras ja ovat keskenäänkin eri ikäiset, joten pienemmät oppivat pakostakin isommiltaan. arvostan suuresti, että joku vielä huonolla korvauksella alkaa pph.ksi. laittaa alttiiksi oman kotinsa ja omat tavaransa - tekee kaiken ja joustaa. yksin. monestakaan ei olisi siihen.

Huvittaa kyllä suuresti tämä ketju. Yleensä itketään virikkeiden perään ja halutaan virikehoitoon ja pk:ssa ei tehdä sitä ja tätä tuota, että niin huono pk meillä ja nyt riittääkin potrailu ja ulkoilu ;) mutta aivan sama minulle. Itse nautin työstäni ja iloitsen kun tiedonjanoiset lapset oppivat ja kehittyvät(vaikkapa motorisissataidoissa, kun teemme muutakin kuin retkeilemme). Mutta kiva tietää että vanhemmille riittää sekin että lapset säilötään päiväksi pk:iin :)

Yhteistyössä