Pph vai päiväkoti?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
meillä on edessä uuden päivähoitopaikan hakeminen herra 2 veelle. Miehellä työvuorot muuttuu niin, ettei voi enää kuskata poikaa päivittäin. Jalkapelillä vieminen ja hakeminen on mahdoton ajatus, nykyinen hoitopaikka on niin kaukana, että veisi päivästä ihan liikaa aikaa.

Nyt tässä pähkäillään, että laitettaisiinko ensisijaiseksi toiveeksi päiväkoti vai uusi perhepäivähoitopaikka. Jotenkin pph pienine ryhmineen ja kodinomaisine tiloineen houkuttaa, onhan meillä nykyisestä paikasta todella positiivisia kokemuksia. Miinuspuolena omasta mielestäni ainakin on se, että hoidon laatu on ihan tuurista kiinni, ja varahoitopaikasta toiseen riepottaminen saattaa olla pahimmillaan melkoista (kokemusta on). Päiväkotia puolustaa se, että paikka pysyisi aina samana ja ainakin osa hoitajista samana, vaikka joku sairastuisikin - varahoitohässäkkä jäisi siis pois. Lisäksi säännölliset toimintatuokiot (virikkeet) ovat mielestäni ehdottoman hyvä asia, ja hoidon laatu on päiväkodissa taatumpaa kuin pph:ssa. Silti jokin epäilyttää minua hiukan tuossa päiväkotiasiassa... en osaa sanoa mikä. Poika on reipas, touhukas ja sosiaalinen luonne, joten ihan varmasti pärjäisi päiväkodissa.

Auttakaa naista mäessä ja kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä asiaan liittyen. Kumpaa suosittelette?

Minä toivoin tarhapaikkaa tytölle, on siellä ollut ennenkin ja kaikki meni hyvin!
Pph:n paikka sieltä kuitenkin tuli, mukavan tuntuinen nainen oli mutta jotenkin siltikin olisin mieluummin sinne tarhaan laittanut :ashamed:

Eli en nyt oikein osaa auttaa, sanon vain että tarha :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
mulla ei kokemuksia. mut henkilökohtaisesti mä olen ihan päiväkodin kannalla. Itse toivon saavani lapset ihan päiväkotiin, kunhan se aika koittaa.

Osaisitko kertoa, miksi niin ajattelet? Mitkä on mielestäsi päiväkodin edut verrattuna perhepäivähoitoon?

Sä nyt kirjoititkin samat jutut mitkä munkin mielestä on edut / haitat molempiin, tosin meillä sattui pph joka ei ollut kertaakaan sairaana - joten varahoitoa ei tarvittu.
Molemmat on menny 3-4 vuotiaana päiväkotiin ja silloinkin meni muutama kuukausi sopeutumisessa siihen isoon ryhmään ja siihen että ei päiväkodissa ole syliä tarjolla jos sitä tarvitsee.
Tosin sun lapsi on vasta 2 eli pääsisi pienten puolelle jos sellainen teijän pk:ssa on eli ryhmäkoko ei ole 20-22 lasta vaan jotain 12

Jos joutuisin laittamaan hoitoon niin perhepäivähoitoon.
Karsastan just noita suuria ryhmiä ja sitä natsimeininkiä mitä päiväkodeissa on.
Olen ite ollut päiväkodin keittiöllä töissä ja päässyt seuraamaan touhua.

Hyviä omakohtaisia kokemuksia molemmista, mutta ainahan ei voi tietää minkälaisen pph:n saa. Tiedän kamaliakin tapauksia...:(

Tällä hetkellä lapset ovat päiväkodissa, nuorempi aloitti jo 1v3kk. Olen enemmän kuin tyytyväinen, onhan sieläkin omat huonot puolensa. Välillä on kova vaihtuvuus hoitajissa, esim sairaslomien takia. Mutta muuten lapset viihtyvät hyvin, saavat paljon kavereita, oppivat olemaan isossa ryhmässä ym ym. Itse olen päiväkodin kannalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
mulla ei kokemuksia. mut henkilökohtaisesti mä olen ihan päiväkodin kannalla. Itse toivon saavani lapset ihan päiväkotiin, kunhan se aika koittaa.

Osaisitko kertoa, miksi niin ajattelet? Mitkä on mielestäsi päiväkodin edut verrattuna perhepäivähoitoon?

No mä pidän siitä ajatuksesta et on isompia ryhmiä. Ja päiväkodissa kun on se oma kunnon piha, kun taas kaikilla perhepäivähoitajilla ei ole. Päiväkodissa kun niitä hoitajia on enemmän, tietysti kun ryhmätkin isompia, mut mä pidän. En osaa sanoa kauhean selvää syytä. Sori. Mut mä ajattelen et päiväkoti on monipuolisempi paikka.

Meidän lapsi aloitti vuoden ikäisenä varahoidossa päiväkodissa. Hänelle oli jo pph osoitettu, mutta tämä oli sairaana (sairasloma kesti yhtäjaksoisesti 4kk). Tyttö viihtyi hyvin pk:ssa (oli pieni ryhmä) ja nyt kun on ollut pph:lla viime kuukaudet, on kyllä viihtynyt sielläkin. Mutta olemme ajatelleet hakea pk-paikkaa syksyksi (kiirettä pukkaa, hakemus pitää tällä viikolla saada aikaiseksi), syynä tähän on alati sairas pph. Hän on kyllä vallan mukava ja tyttö hänen luonaan viihtyy, mutta eihän tästä mitään tule, kun tuo hoitaja on joka toinen viikko sairaana! Meidän onni on ollut, että isäni on kotona ja tyttö on voinut olla vaarin kanssa ja toisaalta tyttö on sairastellut jonkin verran itsekin. Vaari ei kuitenkaan tule olemaan aina varahoitopaikkana, joten mielummin valitsemme pk:n jolloin mennään aina tuttuun paikkaan ja aina on paikalla joku tuttu hoitaja. Tällä hetkellä ensijainen varahoitopaikka (pk) on ollut täynnä joka kerta kun olisi hoitopaikkaa tarvittu, joten tyttö olisi joutunut jollekin vieraalle pph:lle ellei olisi vaarille voinut mennä.

No mä pidän siitä ajatuksesta et on isompia ryhmiä. Ja päiväkodissa kun on se oma kunnon piha, kun taas kaikilla perhepäivähoitajilla ei ole. Päiväkodissa kun niitä hoitajia on enemmän, tietysti kun ryhmätkin isompia, mut mä pidän. En osaa sanoa kauhean selvää syytä. Sori. Mut mä ajattelen et päiväkoti on monipuolisempi paikka.

OK, kiitos :).

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Kokemuksella laittaisin alle kolmevuotiaan, tai vielä alle nelivuotiaankin perhepäivähoitoon, mutta vain, jos on mahdollisuus sitten hoitaa hoitajan loma-aika (kesällä ) lasta itse.

Samaa mieltä. Alle nelivuotiaalle virikkeeksi IHAN OIKEASTI riittää päivän touhut ulkoiluineen ja syömisineen, muutaman kaverin kanssa. Toki poikkeuksiakin on (siis lapsissa), mutta jos siis ajatellaan keskiverto lasta. Ja ihan oikeasti on olemassa ihania perhepäivähoitajia, jotka askartelevat lasten kanssa, pitävät jumppa tuokioita ja lauleskelevat ja loruttelevat jopa enemmän ja säännöllisemmin, kuin mitä alle kolemvuotiaiden ryhmässä päiväkodissa on mahdollista.

Isommassa päivähoitoryhmässä myös sairastellaan enemmän ja näin ollen vanhemmille kertyy töistä poissaolo päiviä kun hoitaa kotona sairasta lasta. Aina tämäkään ei tietenkään ole ongelma, mutta toisille perheille tällä on iso merkitys.

Yli nelivuotias hyötyy päivähoidosta (ohjatusta toiminnasta ja isommasta ryhmästä lapsia) ja kun ikää on enemmän niin myös vastustuskykyä tauteja vastaan on ehtinyt karttua ja näin ollen ei enää sairastu, joka ikiseen pöpöön.

Nämä kommentit nyt siis ihan lapsen näkökulmasta ajatellen ja on tietenkin selvää, että näissä ei oteta huomioon työntekijöiden ammattitaitoa/-taidottomuutta. Ja kokemuksesta voin sanoa, että sekä perhepäivähoitajissa, että päivähoidon työntekijöissä on "helmiä" ja alalle sopimattomia.

Minä hain lapsilleni hoitopaikkaa ensi syksystä alkaen ja päiväkoti oli ainoa vaihtoehto. Perhepäivähoidossa on ongelma juuri varahoito. Meille tulisi kuljetusvaikeuksia, jos aamulla pitäis yhtäkkiä lähteä viemään lasta johonkin ihan muualle kuin omalle hoitajalle. Jos hoitaja sairastelee paljon tai hänen omat lapsensa, niin aina pitäisi mennä varahoitoon. Samoin pphoitaja ehkä pitää lomansa eri aikaan kuin me itse. Jos hoitajalla on kouluikäisiä lapsia, hän haluaa taatusti pitää talvilomam juuri silloin kun on koulujen lomaviikko jne ja mun ja miehen työkavereilla on myös kouluikäisiä lapsia, joten haluavat lomailla silloin ja ainakin mun työpaikalla kaikki ei voi olla yhtä aikaa pois. Päiväkodin etu on mielestäni myös hyvä piha. Se on aidattu ja siellä on lapsia varten leikkivälineitä. Pph:n pihalla ei ehkä ole näin. Pph:lla voi olla hoidossa eri ikäisiä lapsia, joten kavereita ei välttämättä ole samalla tavalla kuin päiväkodissa.

lapset ovat menossa hoitoon syksyllä. Vanhempi on silloin 5-vuotias, pienempi 1v3kk. Haettiin ensisijaisesti isommalle pk-paikkaa ja pienemmälle pph-paikkaa. Minäkin laittaisin alle 3-vuotiaan pph:lle (mulla siinä mielessä ehkä puolueellinen näkemys, että mulla on kokemusta kahdesta pph:sta, jotka kummatkin olivat aivan ihania...enemmän minua siis jännittää tuo isomman mahdollinen tarhaan meno.)

No itse veisin päiväkotiin juuri tuon varahoidon takia. Päiväkodissa on aina niitä tuttuja hoitajia ja ei tarvii kuskata varahoitoon.
Melutaso pk:ssa riippuu hoitajista. Ei joka talossa ole meteliä.

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
no pienemmän pistäisin pphL:lle mut yli 4 vuotiaan voisin viedä jo tarhaan

Pystyisitkö säkin perustelemaan tätä näkemystä?

noh, sanotaanko näin, riippuen tietenkin tilanteesta ja lapsesta, esim. 2 vuotias tarvitsee vielä erityishuomiota ja tukea enemmän esim. askarteluissa yms yms. ja mielestäni pph voi tarjota sitä enemmän kuin päiväkoti. pöpötkään ei liiku niin helposti. 4 vuotias osaa taas enemmän motorisesti kaikkea, joten hän ei välttämättä tarvitse sitä huomiota niin paljon, kuin esim. 2 vuotias, mutta voi olla että tarhassa 2 vuotias ei saa yhtään enempää huomiota kuin tämä 4 vuotias. pph on myös pienempi ryhmä, jossa jokainen lapsi huomioidaan enemmän yksilönä, kodinomainen ilmapiiri on myös pienelle lapselle hyvä. miinuksena tietenkin se, että pph itse ei saa sitä tukea oikein mistään ja hän tekee työtään yksin ja välillä voi olla pitkiäkin päiviä, kun taas päiväkodissa hoitajat saavat tukea toisiltaan (tai sitten he riitelevät)... no niiin, tuliko taas tekstiä asiasta ja asian vierestä...

Mä oon varmaan ihan outolintu, mutta en olis missäännimessä syksyllä laittanu 2- ja 4-vuotiaita tarhaan. Ehdottomasti pph:lle halusin. Ovat olleet pari kertaa varahoidossa ja tykkäävät olla sielläkin. Kun tyttö tulee eskari-ikään, haen hänelle päiväkotipaikkaa, koska pph ei voi viedä. POika saa jatkaa pph:lla sittenkin vielä.

Yhteistyössä