pph vai päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kyselee

Vieras
Lapsi täyttää syksyllä neljä vuotta ja on ollut pari vuotta samalla pph.lla. Nyt olis taas aika täytellä hoitopaikkalappusia. Haenko lapselle paikkaa pph.lle vai päiväkotiin? Pph on todella mukava ja lapsi on viihtynyt hyvin tosin siellä on vain yksi saman ikäinen lapsi muut on paljon pienempiä ja päiväkodissa pääsis 3-5 vuotiaiden ryhmään jossa olis enemmän leikkikavereita. Eli kumpaa suosittelette, kertokaa kokemuksia.

Eli syksyllä on taas hoito paikat jaossa ja lapsi täyttää silloin 4. pph.lla on viihtynyt hyvin, entä jos ei päiväkodissa tykkää olla. Toisaalta ei kouluunkaan ole enää pitkä aika ja sillä on pakko olla viihtyi tai ei.... Päiväkodissa olis kyllä hyvä tutustua uusiin mahdollisesti myös koulukavereihin. Luulen, että minulle olisi isompi muutos kuin lapselle. Pph on vaan niin ihana ihminen, että mielelläni veisin vielä syksylläkin lapseni sinne.

meillä on tyttö ollut alusta asti päiväkodissa. Enkä päivääkään ottais pois. Viihtyy tosi hyvin! Ja tykkää hoitajista ja kun on paljon saman ikäisiä kavereita. Käyvät hiihtämässä, luistelemassa ja teatterissa, elokuvissa ym. retkillä. Kesällä jopa pyöräilemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kellä lapsi päiväkodissa, millätavoin toiminta eroaa pphsta?

Mun 3 v ja 5 v ovat päiväkodissa. Siellä on päiväjärjestys, jonka mukaan edetään: aamupala, aamupiiri, leikkiä, ulkoilu, lounas, päiväunet, välipala, iltapäiväpiiri, ulkoilua. On lelupäivä, pelipäivä, retkiä, urheilupäivä, laulutunti, ohjattua askartelua, kaikenlaista yleissivistävää :D (tänään esim. olivat opetelleet hätänumeroa ja jutelleet milloin sinne voi soittaa)...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mun 3 v ja 5 v ovat päiväkodissa. Siellä on päiväjärjestys, jonka mukaan edetään: aamupala, aamupiiri, leikkiä, ulkoilu, lounas, päiväunet, välipala, iltapäiväpiiri, ulkoilua. On lelupäivä, pelipäivä, retkiä, urheilupäivä, laulutunti, ohjattua askartelua, kaikenlaista yleissivistävää :D (tänään esim. olivat opetelleet hätänumeroa ja jutelleet milloin sinne voi soittaa)...

Kuulostaa hyvältä :)

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotiin vaan:
meillä on tyttö ollut alusta asti päiväkodissa. Enkä päivääkään ottais pois. Viihtyy tosi hyvin! Ja tykkää hoitajista ja kun on paljon saman ikäisiä kavereita. Käyvät hiihtämässä, luistelemassa ja teatterissa, elokuvissa ym. retkillä. Kesällä jopa pyöräilemässä.

meidoän lapsilla samat puuhat pph:ssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotiin vaan:

meillä tehdään pph lla aivan samoja asioita, joten en menisi yleistämään päiväkotia sen suhteen!

Kuulostaa hyvältä :)

Sitä se on ollutkin =)

Tuo päiväohjelma ei siis ole mikään ehdoton: siitä kyllä poiketaan tarpeen ja tilanteen mukaan. Joskus mennään ulos heti aamupalan jälkeen, vaikkapa läheiseen pulkkamäkeen. Joskus mennään seurakuntatalon saliin jumppaamaan. Joskus käyvät nuorisotalolla nukketeatteriesityksessä, tai alueen toisessa päiväkodissa lasten taidenäyttelyssä. Yms.

Ehdottomasti päiväkoti. Saa samanikäisiä kavereita joita pph.lla ei välttämäti ole. Päiväkoti pystyy tarjoamaan enemmän virikettä, tietysti hyvä pph.kin pystyy ja osaa ottaa huomioon kaiken ikäisien vaatimukset, mutta aina ei hoitaja jaksa kiinnostua.

meillä päiväkodissa aamupala, sit leikkiä/ulkoilua, syömään, päikkärit, välipala, ulkoilua/leikkiä.
Sit on kaikkea muuta ohjelmaa lelupäivä, metsäretki, hiihtoa, luistelua, pyöräilyä, elokuvissa käyvät joka viikon tiistai kirjastossa. En vaihtais pois! Ja lapsi viihtyy!

Oisin muuten kanssa sanonut, että päiväkotiin. Mutta jos lapsi jo on hyväksitodetulla mukavalla pph:lla niin miksi muuttamaan??? Ehtii sit eskarissa tutustumaan ja tulemaan toimeen muiden samanikäisten kanssa. Sitä ennen voitte varmaan hakea samanikäistä seuraa vaikka puistosta tai jostain harrastuksesta?

itse olen pph joka on työskennellyt paljon päiväkodissakin ja asuosittelisin päiväkotia. pph voi olla tosi hyvä paikka mutta tuon ikäinenlapsi oppii paljon enemmän päiväkodissa esim ryhmässä toimimista ja askartelut sun muut on haasteellisempia kun pph:ssa jossa ne pienet ja niiden perus hoito ja ruuan laitto vievät ison osan hoitajan ajasta. mut jos on hyvin arka lapsi ni tietysti tuttu ja turvallinen pph on parempi paikka.

Itse olen hoitanut monta lasta eskari-ikään asti ja hyvin ovat menestyneet sitten koulussakin. Minusta on melkein lapsen etuoikeus olla hyvällä pph:lla kuin ylitäytetyssä, meluisassa päiväkotiryhmässä. Mutta kukin tavallaan. Itse suosin pph:a, koska sitä työtä teen ja jokainen työkaverini on sellainen, jollaiselle antaisin oman lapseni heti hoitoon. Ihanan rauhalliseksi nämä pph-lapset vain kasvavat kun vertaan samanikäisiin pk-lapsiin. Oppivat käyttäymistavatkin ihan tosta noin vain ja muutkin perustaidot :)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Itse olen hoitanut monta lasta eskari-ikään asti ja hyvin ovat menestyneet sitten koulussakin. Minusta on melkein lapsen etuoikeus olla hyvällä pph:lla kuin ylitäytetyssä, meluisassa päiväkotiryhmässä. Mutta kukin tavallaan. Itse suosin pph:a, koska sitä työtä teen ja jokainen työkaverini on sellainen, jollaiselle antaisin oman lapseni heti hoitoon. Ihanan rauhalliseksi nämä pph-lapset vain kasvavat kun vertaan samanikäisiin pk-lapsiin. Oppivat käyttäymistavatkin ihan tosta noin vain ja muutkin perustaidot :)

Onneksi on olemassa sellainenkin vaihtoehto kuin ei ylitäysi pk-ryhmä, jossa henkilökuntaakin on riittävästi =)

Reippaita, iloisia, hyväkäytöksisiä lapsia ne päiväkotilapsetkin ovat jos ovat ollakseen (ja toisaalta taas pph:lla voi olla hoidossaan oikea kauhukakara). Luonnekysymyksiä siis.

Hmm... Tuota samaa tehdään myös pph:lla, mutta välttämättä ei ihan noilla nimillä. Lapset oppivat tosi paljon kaikenlaista ihan arjen lomassa. Me saatamme lauleskella vaikka keskellä metsää, jos siltä tuntuu eikä siihen tarvitse erikseen varata aikaa :) Pk on hyvä vaihtoehto, mutta monesti päivät ovat liiankin tarkkaan suunniteltuja eikä ex-tempore -ideoille ole tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Hmm... Tuota samaa tehdään myös pph:lla, mutta välttämättä ei ihan noilla nimillä. Lapset oppivat tosi paljon kaikenlaista ihan arjen lomassa. Me saatamme lauleskella vaikka keskellä metsää, jos siltä tuntuu eikä siihen tarvitse erikseen varata aikaa :) Pk on hyvä vaihtoehto, mutta monesti päivät ovat liiankin tarkkaan suunniteltuja eikä ex-tempore -ideoille ole tilaa.

Ihan yhtä lailla pk:ssa on ex tempore-meininkiä, ja lauleskelua kävelylenkillä tai siellä metsässä =). Ei sitä ohjelmaa hampaat irveessä noudateta.

Ja toisaalta taas pph voi olla sellainen, joka ei tee lasten kanssa mitään ekstraa. Ruokaa, unet, ulos jos jaksaa, ja se siitä. On ihan tuurista kiinni millaisen hoitajan saa. Osittain on myös tuurista kiinni millaiseen päiväkotiin lapsensa saa.

Kaksi erilaista hoitomuotoa...Itse en halua arkielämää ja kodinomaisuutta lasteni hoitopaikalta. Niitä varten meillä on koti :). Päiväkodilta haluan varhaiskasvatusta ja sen sellaista, ikätovereiden seuraa, lapsiryhmän jäsenenä olemista, ohjattua toimintaa vapaan leikin lisäksi.

Riippuu vähän lapsesta. Tykkääkö lapsi olla isossa ryhmässä vai viihtyykö hän pienemmässä kaveriporukassa? Onko taitava ja näppärä sormistaan ja hyötyisi käden töistä, joita päiväkodissa ehkä enemmän kuin pph:lla. Noi kaikki asiat kyllä ehtii oppimaan myös eskari- ja kouluiässäkin. Omani oli pph:lla eskari-ikään asti ja mainiosti sopeutuivat eskariryhmäänkin.