Prkleen elatusapu!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyse ei ole siitä minä vuonna lapsi on syntynyt vaan minä vuonna voimassaoleva elatussopimus on tehty. Ennen X vuotta tehdyt sopimukset menevät vanhoilla taksoilla ja uudemmat noilla korkeammilla. Mikäli haluaa saada uusien taksojen mukaista elatustukea, niin elatussopimus on tehtävä uusiksi ja tähän vaaditaan elatusvelvollisen allekirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja AinoEinari:
Kyse ei ole siitä minä vuonna lapsi on syntynyt vaan minä vuonna voimassaoleva elatussopimus on tehty. Ennen X vuotta tehdyt sopimukset menevät vanhoilla taksoilla ja uudemmat noilla korkeammilla. Mikäli haluaa saada uusien taksojen mukaista elatustukea, niin elatussopimus on tehtävä uusiksi ja tähän vaaditaan elatusvelvollisen allekirjoitus.

Mä saan tuota korkeampaa vaikkei mitään uusia sopimuksia ole tehty....hmmmm

No sopimus on varmaan tehty sen X vuoden jälkeen. Mä en siis tiedä mikä on se vuosiraja, minkä jälkeen tehdyt sopimukset saavat tuota isompaa minimiä. Mutta tämän olen siis tarkistanut kunnasta kun itekkin tätä ihmettelin ja näin tämä siis toimii. Kusetusta mielestäni.

Minulle tuli tänään kirje just täst asiast!

Minulle kunta maksaa elarit isommista, sitä en tiedä, eikä ees kiinnosta, miten perii ja ees periikö summia exältä. Semmonen sopimus aikoinaan tehtiin että exä ei minulle suoraan maksa mitään vaan kaupunki maksaa siihen asti kunnes isot täyttää 18v.

kirjeessä seisoo:

Elatusavun korotus
Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannusindeksiin 16.12.1966 annetun lain (660/66 ) sekä sosiaali- ja terveysministeriön antaman säädöskokoelmassa julkaistun päätöksen nojalla ilmoitamme, että elatusvelvollisen maksettavaksi vahvistettua elatusapua korotetaan

alkaen 1.1.2009
korotusprosentti 5,0
elatusapu ennen korotusta 118,15
elatusavun määrä korotuksen jälkeen 124,06

sopimuksen vahvistamis päivä 13.05.2003

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Minulle tuli tänään kirje just täst asiast!

Minulle kunta maksaa elarit isommista, sitä en tiedä, eikä ees kiinnosta, miten perii ja ees periikö summia exältä. Semmonen sopimus aikoinaan tehtiin että exä ei minulle suoraan maksa mitään vaan kaupunki maksaa siihen asti kunnes isot täyttää 18v.

kirjeessä seisoo:

Elatusavun korotus
Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannusindeksiin 16.12.1966 annetun lain (660/66 ) sekä sosiaali- ja terveysministeriön antaman säädöskokoelmassa julkaistun päätöksen nojalla ilmoitamme, että elatusvelvollisen maksettavaksi vahvistettua elatusapua korotetaan

alkaen 1.1.2009
korotusprosentti 5,0
elatusapu ennen korotusta 118,15
elatusavun määrä korotuksen jälkeen 124,06

sopimuksen vahvistamis päivä 13.05.2003

Juuri tällaisen sain minäkin!

Ja Melizzalle. Siis ENNEN vuotta 2002 tehdyt sopimukset (eli viis veisaten lapsen iästä) saavat sitä suurempaa. Se hyppää aina ensimmäisen korotuksen yli. Syytä en tiedä. Ja kun mun sopimus on tehty vuoden 2002 puolella ja sen jälkeen on tullut korotus 2007 ja sen yli hypätty niin tää 2009 on mun eka. Mut siis esim mun sisko saa korkeempaa, vaikka lapsi on syntynyt 2003 eli sopimusta ei tod oo tehty ennen vuotta 2002. Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta. Siskon lapsella ei ole isää ollenkaan eli sossu aina maksanut tuen.

Minä ainakin nyt teen niin, että menen tekemään uuden sopimuksen exän kanssa. Hänelle se nyt on ihan sama paljonko se nälkävuoden mittainen ulosottomäärä kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HermotMenee:
Ei pidä tuo vuosiluku paikkaansa. Mä saan kaikista tuon 118,15, vaikka soppari on tehty vuonna 2000.

Tai jos pitääkin, niin ainakin mulle tulee tuo minimi. Tullut jo vuosia.

No tämän voin hakea sulle netistä, että 2007 piti tulla indeksikorotus niille, joiden sopimus on tehty ennen vuotta 2002... En nyt todellakaan ymmärrä miten ihmiset voivat olla näin eriarvoisia tämän asian suhteen. Onko tässä tosiaan kyse jostain pilkunviilaus-kohdista jossain sopimuksissa saako niitä korotuksia vai ei? Kun toisille tulee automaattisesti ilman hyppäyksiä ja toisille ei tule hyppäysten jälkeenkään...

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mun esikoinen on syntynyt v. 2000, ja kyllä mulle on kaikki indeksikorotukset tullut, tällä hetkellä siis tulee tuo 129,90 ja kunta maksaa. Mun kaverin lapsi on syntynyt v. 1999 ja lapsen isä maksaa elarit, korotukset tulee aina. Mun mies maksaa v. 1998 syntyneestä tyttärestään elatusta, ja korotukset tulee kanssa, sama summa siis meillä kaikilla. Mä en tajunnu tota että indeksikorotus hypätään yli? Miksi?

Elatusapu seuraa elinkustannusindeksiä nousemalla tai laskemalla vuoden alusta täydet 5 % eli 5 %, 10 %, 15 % jne. Uuteen elatusapuun korotusta ei kuitenkaan lisätä ensimmäisellä korotuskerralla, vaan vasta seuraavalla.

Yhteistyössä