Promazin.hydrochlorid. 50 mg, kokemuksia lääkkeestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuulisin mielelläni kokemuksia pitemmältä ajalta kyseisestä lääkkeestä. Siitähän ei ole olemassa pakkausselostetta ollenkaan ja farmaseuttikaan ei kertonut yhtään mitään.

Nyt olen "sokkona" pari päivää ottanut iltaisin yhden ja olen kyllä nukkunut hyvin. Epäilyttää kuitenkin syödä neuroleptejä unettomuuteen ja ärsyttää, kun en tiedä, mitä mahdollisia haittavaikutuksia voi olla. Kaiken huippu mielestäni oli se, kun googlettelin lääkkeen olevan todella myrkyllinen ja jopa tappava yhteisvaikutuksessa alkoholin kanssa. Eipä tästäkään kukaan varoittanut.

Ja en todellakaan itse söisi unettomuuteen vaan hoitaisin unettomuutta muilla keinoin.
Neuroleptejä ei kannattaisi syödä kuin äärimmäisen pakon edessä.
Hyvä unilääke voisi olla esim. Mirtazapiini,toimii todella hyvin jos ei ota joka yö.

[QUOTE="vieras";29108784]Ja en todellakaan itse söisi unettomuuteen vaan hoitaisin unettomuutta muilla keinoin.
Neuroleptejä ei kannattaisi syödä kuin äärimmäisen pakon edessä.
Hyvä unilääke voisi olla esim. Mirtazapiini,toimii todella hyvin jos ei ota joka yö.[/QUOTE]

Aluksi mulle määrättiin unettomuuteen Ketipinoria. Pyysin vaihtamaan lääkkeen, koska luin kauhutarinoita painonnoususta ja veriarvojen muutoksista ja neurolepteistä yleensä. Sanoin haluavani kunnon unilääkkeen, enkä neuroleptejä. Sitten mulle määrättiin tämä Promazin ja turhauduin kyllä, kun googlettelin kyseessä olevan jälleen neurolepti.

Mirtazapiinia en halua käyttää, kun sekin kuulemma lisää ruokahalua jumalattomasti. Kyllä vihastuttaa, kun lääkäri ei suostu näemmä määräämään muita kuin neuroleptejä.

[QUOTE="vieras";29108821]Aluksi mulle määrättiin unettomuuteen Ketipinoria. Pyysin vaihtamaan lääkkeen, koska luin kauhutarinoita painonnoususta ja veriarvojen muutoksista ja neurolepteistä yleensä. Sanoin haluavani kunnon unilääkkeen, enkä neuroleptejä. Sitten mulle määrättiin tämä Promazin ja turhauduin kyllä, kun googlettelin kyseessä olevan jälleen neurolepti.

Mirtazapiinia en halua käyttää, kun sekin kuulemma lisää ruokahalua jumalattomasti. Kyllä vihastuttaa, kun lääkäri ei suostu näemmä määräämään muita kuin neuroleptejä.[/QUOTE]

Mirtazapiini on kuitenkin huomattavasti pienempi paha kuin neuroleptit ja kun vielä tiedostat sen ruokahalun muuttumisen, uskon että voit vaikuttaa asiaan. :)
Tiesitkö että pitkäaikaisessa käytössä neuroleptit aiheuttavat aivovaurioita ja kognitiivisten kykyjen heikentymistä eli suomeksi sanoen tyhmentymistä?
Ketipinorkin on pienempi paha kuin Promatsiini..
Valitettavasti noita antipsykootteja määrätään tosi helposti nykyään.

Kannattaa opetella muita keinoja unettomuuteen, liikunta,unihygienia,stressinhallinta,terapia(?),rentoutusharjoitukset,jooga..
Noilla lääkkeillä sä loppupeleissä vain siirrät ja pahennat ongelmaa.

Mitä tarkoitat kunnon unilääkkeellä? Neuroleptit on turvallisempia unilääkkeitä kuin esim bentsot (Tenox ym), bentsoihin kun jää herkästi koukkuun ja sitten se uni ei kyllä tule ilman.

Mirtsa on monille hyvä ja mieto, sitä otetaan niin pikku murunen (15 mg tabletista puolikas tai jopa neljäsosa), niin jo on kumma jos ei joka iltakaan ota ja sivuvaikutuksia tulee. Mirtsassa on tosiaan se jännä piirre että mitä vähemmän ottaa niin sen paremmin nukuttaa ja isommat annokset sitten on käytössä masennuksen hoidossa.

Melatoniini on kans monille aika hyvä eikä koukuta. Mieto sekin.

Sitten on nämä bentsojohdannaiset, jotka ei koukuta niin paljon ja on enemmän nukahtamiseen, kuten tsopikloni ja tsolpideemi (Imovane, Zopinox ym).

Ja tuo edellisen kirjoittajan kommentti siitä että neuroleptit johtaa tyhmentymiseen, niin on aika kummallisia, en oo ainakaan itse koskaan kuullut. Jos näin on niin todennäköisesti kuitenkin koskee sitä, jos niitä käytetään isolla annoksella esim psykoosien hoidossa. Unilääkkeeksi käytettävät määrät on aika pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja lääk.kand;29108878:
Ja tuo edellisen kirjoittajan kommentti siitä että neuroleptit johtaa tyhmentymiseen, niin on aika kummallisia, en oo ainakaan itse koskaan kuullut. Jos näin on niin todennäköisesti kuitenkin koskee sitä, jos niitä käytetään isolla annoksella esim psykoosien hoidossa. Unilääkkeeksi käytettävät määrät on aika pieniä.

Ihan googlettamallahan tuo löytyy että neuroleptien pitkäaikaisessa ja/tai suuriannoksisessa käytössä on löydetty yhteys aivovaurioihin ja kognitiivisten kykyjen heikentymiseen.
Toki unilääkemäärät ovat usein pienempiä, mutta aika kovia myrkkyjä nuo neuroleptit ovat silti.

Ja se että neuroleptit aiheuttavat aivovaurioita ja kognitiivisten kykyjen heikentymistä "vain" psykoosipotilaille ei taida hirveästi niitä psykoosipotilaita lämmittää..
Lääkkeitä kun pitää yleensä syödä vaikkei psykoosista olisi kärsinyt moneen vuoteen.

[QUOTE="vieras";29108908]Ja se että neuroleptit aiheuttavat aivovaurioita ja kognitiivisten kykyjen heikentymistä "vain" psykoosipotilaille ei taida hirveästi niitä psykoosipotilaita lämmittää..
Lääkkeitä kun pitää yleensä syödä vaikkei psykoosista olisi kärsinyt moneen vuoteen.[/QUOTE]

No ei varmaan lämmitäkkään. Ei ne voi olla kuitenkaan syömättä niitä psykoosilääkkeitä, sillä lääkkeet pitää psykoosin poissa. Jos lääkkeet lopettaa, on tosi iso riski siihen että psykoosi pamahtaa päälle.

no siis kun pyysit unilääkettä niin Promazin on tosiaan sellainen, eli se pitää unessa. kun taas nukahtamislääkkeet esim.zopinox jne. (ja nukahtamiseen tarkoitettuna käytettynä ketipinor, mirtazapin jne.) ovat tosiaan nukahtamislääkkeitä, eli auttavat nukahtamaan mutteivät pidä unessa. joten jos ongelmanasi on vaikeudet pysyä unessa, esim heräilet aamuyöllä, niin promazin on oikea vaihtoehto, jos taas ongelmana on vaikeus nukahtaa niin oikeampi vaihtoehto on nuo nukahtamislääkkeet tai esim.se ketipinor. eri tavalla vaikuttavia siis unilääkkeet ja nukahtamislääkkeet.

käytin itse Promazinia joitain kuukausia ja onhan se vahva lääke, ei tosin auttanut omaan uneeni kuin niin isolla annoksella etten herännyt enää edes vessahätään yöllä. paremmin sopi sitten ihan nukahtamislääke, saatoin ottaa toisen yöllä jos heräsin kesken unen. en käyttäisi ko.lääkettä ellei ole ihan välttämätöntä. ketipinor pienillä annoksilla esim.ei aiheuta lihomista (turvotusta) eikä suuremmin ruokahalun kasvua. tai sitten on erilaisia nukahtamislääkkeitä jotka eivät ole neuroleptejä eivätkö kasvata ollenkaan ruokahalua, esim.se zopinox on aika turvallinen.

olen käyttänyt promazinia jo 2v ja lääke on lihottanut turvottanut paino noussut lääke kyllä auttaa mutta lihottaa ja masentaa olen kokenut olevani masentunut kyseisen lääkkeen jälkeen ja pahenee

olisi suotavaa että koko lääkkeen valmistus lopetettaisiin yliopiston apteekeissa ne ovat myrkkyä aivan kuin rotan myrkkyä yritän itse päästä irti koko lääkkeistä valmistus pois se olisi oikein

Moikka. Mä oon käyttäny Promaziinia 3tbl illalla, jotain kolme vuotta, koska uni ei tullut ja silloin kun tuli niin ei kestänyt kauaa. Mun on pakko sanoo, että mielummin ota pillerit kun menetän lopunkin mielenterveyden rippeet joita on jäljellä. Tän lääkkeen ansioista pystyn työssäkäymään ja elämään normaalia elämää. Jos en ota lääkettä, en myöskään nuku. Kokeiltu on. Ei tietenkään tämäkään lääke kaikille sovi tai kukapa niitä huvikseenkaan syö.

Mä olen jo viis vuotta käyttänyt Promazin hydrochlorid 50mg 3 tbl illalla noin kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa ja voin vakuuttaa, että uni tulee hyvin, enkä ole kärsinyt sivuvaikutuksista. Mulla on historiassa leekeriippuvuutta ja esim. Bentsodiatsepiineistä(Diapma) ja codeiinista (Panacod) vieroittauduin juuri 2010 ja sen jälkeen kärsin pitkään unettomuudesta ja kokeilin kaikenlaisia lääkkeitä, mutta ainoa, joka auttoi, oli tää Promazin.Olen ollut tosi tyytyväinen myös siihen, ettei se anna mulle ainakaan minkäänlaista euforista olotilaa, joten mulla ei ole ollut varraa koukuttautua tai lisäillä annosta. Päin vastoin, olen viime aikoina vähäntänyt kahteen tablettiin, joilla nukun myös hyvin.

Ainoa lääke josta mulle ei tullu sivuvaikutuksia. Eli kannattaa uskaltautua kokeilemaan sopiiko itselle. Auttaa tosiaan jonkin verran pysymään unessa vaikka itse lopetin kun ei auttanut tarpeeksi. Mutta ei tullu pöhnäistä oloa seuraavaksi päiväksi, eikä lisännyt ruokahalua... otin 200mg iltaisin. Mutta olen myös kuullut et toiset todella herkkiä tälle lääkkeellä, mutta se selviää vain kokeilemalla! Tietty jos vain pärjää ilman lääkkeitä, kannattaa kaikkia mielialaan vaikuttavia mömmöjä välttää! Mulle mainitut mirtatsapiini ja ketipinor esim aiheuttaa hirveää painonnousua ja pöhnäisen olon jo alle minimi annoksilla. Imovane auttoi aikoinaan, mulla siis aina ollut nukahtamisvaikeuksia ja nykyään lisäksi heräilyä, mutta riippuvuus riski niin suuri ja tarve jatkuva ettei sovi. Atarax ja melatoniini myös kokeiltu, ei mitään vaikutusta.

Minulla oli promazin hydrocloride tarvittaessa unettomuuteen.Se kyllä auttoi.En tarvinnut sitä säännöllisesti vaan tarvittaessa.En myöskään lihonut.Sitten kun minulla vaihdettiin tämä lääke ketipinoriin tuli 15 kiloa liää.Nyt pyydän saada takaisin tämän promatsiiniin.Olihan se aika vahva lääke että kun sen otti niin seuraavana päivänä oli ihan väsynyt ja vähän vege..

Hirveä myrkkyhän se on.
Itselleni ainakin aiheutti kamalat sivuoireet, kuten neurolepteillä usein on tapana.
sama a teki minulle olin vierotushoidossa diapamista tampere paikassa ja löivät tämän myrkyn tilalle konitohtori laitto annostuksen 2taplettia jotka 50mg eli olin puupökkelönä olen käyttänyt lääkettä vuosien ajan ja tehnyt tuhoa mieli ala madaltunut ja muutenkin elämä mennyt huonommaksi lääke pitäisi poistaa markkinoilta ja palutetta yliopiston apteekkiin olen tiputtanut klääkkeen puoleen taplettiin ja vipusen lääkäri määräsi kamala nainslääkäri

Kuulisin mielelläni kokemuksia pitemmältä ajalta kyseisestä lääkkeestä. Siitähän ei ole olemassa pakkausselostetta ollenkaan ja farmaseuttikaan ei kertonut yhtään mitään.

Nyt olen "sokkona" pari päivää ottanut iltaisin yhden ja olen kyllä nukkunut hyvin. Epäilyttää kuitenkin syödä neuroleptejä unettomuuteen ja ärsyttää, kun en tiedä, mitä mahdollisia haittavaikutuksia voi olla. Kaiken huippu mielestäni oli se, kun googlettelin lääkkeen olevan todella myrkyllinen ja jopa tappava yhteisvaikutuksessa alkoholin kanssa. Eipä tästäkään kukaan varoittanut.

Yhteistyössä