propral-lääkkeestä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
hei! mulle annettiin resepti et voin hakea apteekista propralia ja ottaa sitä sitten tarvittaessa ku mul on jotain ihme ahdistusta ja lievää paniikkihäitiötäkin kenties. :/ sain nyt ton reseptin et saan sitte sydämen tykytyksen tasottumaan ja kenties se auttaa mun muihinkin oireisiin jollain lailla,niin se lääkäri mulle sanoi. :whistle: toi propral on 40mg tabletti ja mulle sitä määrättiin ½-1tablettii tarvittaessa korkeintaan kolmesti päivässä.nyt tää kysymys olis että tietääkö joku et saako tota ottaa jos on raskaana tai imettää??? :/ :attn: en muistanu ite siinä tilanteessa kysyä ku olin lääkärin luona mut nyt mietin vaan että haenko koko lääketttä edes apteekista jos sitä ei voi sit ottaa.en oo tällä hetkellä kuitenkaan raskaana enkä imetä mutta vastasuuden varalle tätä kyselen. =) raskaus on kuitenkin mahdollinen... :/ ;)

Sain propralia (40mg) kilpirauhasen liikatoimintaan eli mulla on se lappu sielt lääkepurkista. Siinä sanotaan että jos on raskaana tai suunnittelee raskautta on keskusteltava lääkärin kanssa, mut ei kielletä ehdottomasti käyttöä eli kait lääkäri osaa sit sanoo jos ei saa tai saa käyttää. Mut jos huomaat olevas raskaana tai tosiaan oot ilman ehkäsyy ni soita lääkärille.

siks niissä lukee että ei saa/ei suositella käytettävän raskauden aikana, koska lääkefirmat haluaa vetää itsensä pois vastuusta jos jotain oikeasti sattuukin.

yleensä niitä ei ole vaan tutkittu raskaana oleviin naisiin ja ei tiedetä vaikutusta sikiöihin. eläinkokeilla ne jotain selvittää, mutta aina ei tiedä päteekö sama ihmisiin.

ensimmäisen kolmanneksen aikana olisi paras olla syömättä mitään lääkettä, koska epämuodostumien/ kehityshäiriöiden riski on silloin suurin.

lääkettä tulee silloin käyttää jos äidin terveys niin vaatii.
koska eihän sairas äiti pysty vauvaa hoitamaan sitten.

näin lääkärini minulle selitti.

soita lääkäriin ja pyydä lääke jota voi käyttää turvallisesti raskauden aikana.
ei kannata ottaa turhia riskejä.

itse söin vähän aikaa raskauden alussa metoprolin 50mg lääkettä.
samantapaista beeta salpajaa kuin propral.
lääkäri katsoi tämän turvallisimmaksi.

muistaakseni sillä oli jotain vaikutusta myös sikiön sykkeeseen. olikohan raskauden loppupuolella. silloin sitä ei muistaakseni saanut käyttää.kannattaa tarkistaa asiat.

ja täysin terveen lapsen synnytin

kiitos vaan kaikille jotka vastasitte.täytyy ottaa yhteys lääkäriin ennenkuin edes haen koko lääkettä apteekista ettei tuu sit turhaa ostosta tehtyä taikka sit vaaranna mahdollista vauvaa jossain vaiheessa :o =)
mihin te muuten ootte ite tota lääkettä käyttäny ja onko siitä ollu teille apua? :attn: mä vierastan jotenkin kaikkia lääkkeitä ku aina jos lukee niitä haittavaikutusjuttuja niin tuntuu että niistä saattaa aiheutua vaikka mitä kamaluuksia. :ashamed: en kyllä ite oo koskaa saanu mistään lääkkeestä mitään oireita tai allergioita että tuskinpa mulle tostakaan tulis mitään mutta silti vähän hirvittää. :whistle: ;)

Yhteistyössä