Provosoiva otsikko ylipainosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Tietojen oikaisua ja herätystä:
Missähän se keskustelu viime viikolta on missä oli tilastoja ylipainosta. No tässä on uusinta uutta: Ylipainoisia oli 40% naisista ja 60% miehistä. Mutta siis sairaanloisen ylipainoisia ( painoindeksi yli 30 ) on vain n. 20% suomessa. (Jenkeissä enemmän keskimäärin).
90% suomen diabetes tapauksista on estettävissä elämäntavoilla.

Nyt joku kysyy pointtia niin kysyn että pitäisikö huolestua? Ja nyt ei tähän mitään tupakanpolton haukkujia tai urheiluvammasta valittavia. 40% meistä suomalaisista kannattaa terveydenhuoltoon annettavan lisää verorahaa n. 10? per hlö/ per kk. Entä köyhä perhe.. laittaa 40? kuluihin / kk, vuodessa vajaa 500? ja vain sen takia että me suomalaiset turhaa käytetään terveyspalveluja itseaiheuttamiin sairauksiimme. Aika monta % jo nyt menee palkasta terveydenhuoltoon.

Ihan sama jos joku haukkuu mut terveysfanaatikoksi tämän takia. Sitä en ole. Olen vain huolissani maasta joka tulee minunkin lapsilleni ja minulla ja läheisilleni. Yhteiskunta missä toisten asioihin ei saa puuttua vaikka koko suomi kaatuis sen takia ettei niihin asioihin puututa.

Minusta painonhallintaan ja terveelliseen elämään tulisi kannustaa. Haittavero sipseille ja muulle turhalle mässylle, ALV pois kasviksilta jne. Pakollinen ravinto-/liikuntatietous ala-asteelta asti, tai vaikka esikoulusta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minusta painonhallintaan ja terveelliseen elämään tulisi kannustaa. Haittavero sipseille ja muulle turhalle mässylle, ALV pois kasviksilta jne. Pakollinen ravinto-/liikuntatietous ala-asteelta asti, tai vaikka esikoulusta asti.

:heart:

Samaa mieltä. Kai nyt onki helpompi ostaa jumalaton karkkipussi, ku se maksaa murto-osan siitä, mitä joku kälynen litra mansikoita. Vaikka mansikat olis paljon parempia, ku jotku keinotekoset klimpit!

Ja miks ala-asteella on vaan 2h liikkaa viikossa? Pitäis olla 2h PÄIVÄSSÄ!!!

oot oikeilla jäljillä!!!

ei syyllistämistä vaan kannustamista!!!!

tosiasia on et ylipaino ja siihen liittyvät sairaudet yleisempiä vähäosaisilla!!!!
kaikilla vaan ei oo rahaa esim. pussiin wokkivihanneksiin kun samal rahal saa makkaralenkin ,makarooni pussin ja ranskanleivän ja viel lauantai makkarat päälle...!!!

ja liikunta harrastukset maksaa maksuineen ja tarvikkeineen ei ees köyhä jaksa kävellä päivittäin tuntikaupal tarjoustalon halpis verkkareis ja 15? lenkkareissa!!!!

ja mikä avuksi minulle joka on jo taaperona syötetty piloille???( vasta 12-vuotiaana olin 163cm. pitkä ja yli 80kg.painava) kun rasvakudos ei katoa vaan vain pienenee joten painon hallinta todella vaikeaa!!!!??????

Täysin samaa mieltä.

Puhutaan sitten nimenomaan oikeasta ylipainosta, jookos. Ylipainoa on se kun painondeksi on yli 25, lihavuutta kuin painoindeksi ylitää kolmenkymmenen.

Kyse on siis aivan eri asiasta kuin tällä palstalla useimmiten ylipainosta puhuttaessa tarkoitetaan. täällä kun normaalipainoinen on "läski" , alipainoinen "normaali" ja aina sanotaan että peili kertoo onko ihminen lihava vai ei...
Peili ei kerro mitään lihavuudesta jos se käsitys normaalista on vääristynyt..

Ravitsemuksen opetus pitäisi tosissaan aloittaa paljon aiemmin! On äärettömän turhauttavaa opettaa näitä juttuja yläluokilla (7.-9.) kun asenteet ja tottumukset ovat jo muodostuneet. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Ravitsemuksen opetus pitäisi tosissaan aloittaa paljon aiemmin! On äärettömän turhauttavaa opettaa näitä juttuja yläluokilla (7.-9.) kun asenteet ja tottumukset ovat jo muodostuneet. :kieh:

Kyllä minä sain valistusta jo alaluokilla. tosin se, että kerrottiin vihannestan ja vähärasvaisen ruuan syömisestä, tumman leivän eduista, karkkien välttämisesta jne ei auttanut mitään... sillä eihän ala-asteikäinen lapsi paljon vanhempien ostoksiin tai ruuanlaittoon pysty vaikuttamaan.
Minä söin kotiruokaa mutta olin tukeva, sillä se ruoka oli rasvaista ja kermaista, eikä kaviksia plajon näkynyt. sellaisella ruualla lihoo jos syö nälkänsä pois, toinen vaihtoehto olisi olla nälässä. eikä lapsi siihen pysty, ei edes useimmat aikuiset, erona vain se että lapsi ei voi valita mitä syö, aikuinen voi.

Lisäksi voisivat myydä enemmän herkkuja pienissä paketeissa ja edullisemmalla hinnalla. Tällä hetkellä aina isot paketit on paljon halvempia ja esim colapullot 4-packissä on paljon halvempia kuin yksitellen ostaen. Joka tapauksessa ihmiset ostaa jotain herkkuja, niin olis sit hyvä ostaa edes niitä pienempiä pakkauksia!

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Joka tapauksessa ihmiset ostaa jotain herkkuja, niin olis sit hyvä ostaa edes niitä pienempiä pakkauksia!

tai sitten useamman pienen pakkauksen... en minä koskaan osta vain yhtä suklaapatukkaakaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja minusta keskivartalolihavuuteen taipuvat ei sais lisääntyä enää ollenkaan. vain me päärynäkropat.

Nykyajan natsimeininkiä?? B)

no omenavartalohan on perityvää ja tämä todella muuttas suomalaisen väestön kropanrakenteen niin, että verorahoja säästys.

Verottaminen ja verottamatta jättäminen on aika monimutkainen operaatio. Karkkia voisi verottaa, mutta onko suklaa karkkia. Onko kuohukerma verotettavaa, entä auringonkukkaöljy? Saako ruisleipä veroetua, entä ranskanleipä? Missä menee raja niiden välillä? Miten leivontamargariini verrattuna voihin? jne jne

Lisäksi voisivat myydä enemmän herkkuja pienissä paketeissa ja edullisemmalla hinnalla. Tällä hetkellä aina isot paketit on paljon halvempia ja esim colapullot 4-packissä on paljon halvempia kuin yksitellen ostaen. Joka tapauksessa ihmiset ostaa jotain herkkuja, niin olis sit hyvä ostaa edes niitä pienempiä pakkauksia!

Joo verratkaapa limupulloja ja karkkipusseja siihen mitä ne oli 20v sitten? Pikkasen ovat kasvaneet...

Joka tapauksessa ihmiset ostaa jotain herkkuja, niin olis sit hyvä ostaa edes niitä pienempiä pakkauksia!

tai sitten useamman pienen pakkauksen... en minä koskaan osta vain yhtä suklaapatukkaakaan :/

No ainakin ne jotka haluais vähemmän ostaa ja katsoa mitä syövät, niin saisivat ostaa paremmalla hinnalla niitä pikkupakkauksiakin :D
Syötkö samalla kerralla sit ne monta suklaapatukkaakin?
Jos ostaa monta pikkupakkausta ja syödä niitä eri päivinä, niin on sekin parempi, kun että syödä joka päivä iso läjä..

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
40% meistä suomalaisista kannattaa terveydenhuoltoon annettavan lisää verorahaa n. 10? per hlö/ per kk. Entä köyhä perhe.. laittaa 40? kuluihin / kk, vuodessa vajaa 500? ja vain sen takia että me suomalaiset turhaa käytetään terveyspalveluja itseaiheuttamiin sairauksiimme. Aika monta % jo nyt menee palkasta terveydenhuoltoon.

.

yli 90 % tehohoidon kapasiteetista käytetään alkoholin välillisesti tai välittömästi aiheuttamien sairauksien tai tapaturmien hoitoon. niin että kyl se terveysmenojen mätäpaise on ihan yksiselitteisesti viina eikämikään muu

Alkuperäinen kirjoittaja pihvi:
Verottaminen ja verottamatta jättäminen on aika monimutkainen operaatio. Karkkia voisi verottaa, mutta onko suklaa karkkia. Onko kuohukerma verotettavaa, entä auringonkukkaöljy? Saako ruisleipä veroetua, entä ranskanleipä? Missä menee raja niiden välillä? Miten leivontamargariini verrattuna voihin? jne jne

No mun mielestä noi on kyllä ihan selviä. Epäterveellisiin ruokiin epäterveellisen ruuan vero. Koviin rasvoihin, valkoisiin viljoihin ym.

[ Minä söin kotiruokaa mutta olin tukeva, sillä se ruoka oli rasvaista ja kermaista, eikä kaviksia plajon näkynyt. sellaisella ruualla lihoo jos syö nälkänsä pois, toinen vaihtoehto olisi olla nälässä.

Ei tämä näin yksinkertaista ole. Minä valitsen aina rasvaisimman version ja syön nälkäni pois. En ole lihonut.

Yhteistyössä