Psykoterapeutti rikkoin meidän ja veljen perheen välit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -AP-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-AP-

Vieras
Luulin, että terapeutille voi puhua luottamuksellisesti, mutta eipä näin sitten ollutkaan, vaikka terapeutti sanoi terapian alussa, että kaikki mitä kerron on luottamuksellista ja pysyy seinien sisäpuolelle.

Olen puhut terapissa silloin tällöin veljenkin perheestä. Nyt sitten tuli kesällä ilmi, että terapeutti oli tehnyt ilmoituksen veljen perheestä. Tosi luottamuksellista. Asiastakin jo selvisi osittain, että minä olen syypää ja se että ilmoittaja on terapeuttini aika lailla vahvisti asian. Onneksi ilmoituksesta tuskin seuraa mitään vakavampaa.

Miten terapeutti voi toimia näin. Jos tämä esimerkki kertoo jostain yleisemmästi, niin terapeuttihan voi kertoa eteenpäin melkein mitä vain. Ymmärtäisin ehkä tapauksissa, jos joku pitäisi lapsia kellarissa jne, mutta en muuten.

En kerro mitä ilmoitettu asia koski.
 
[QUOTE="sisu";26960401]Lastensuojeluilmoitus on ainoa, joka on VELVOLLISUUS tehdä ja johon ei salassapitovelvollisuus päde. Ja syyksi riittä terapeutin huoli ko. perheen lapsista.[/QUOTE]

Ai että syyksi riittää terapeutin päässä oleva huoli. Huoli nyt voi olla vaikka itkuhälyttimen pattereista.
 
[QUOTE="vieras";26960428]Tosin olisi ehkä hyvä, että terapeutti tekisi selväksi sen, että se vaitiolovelvollisuus ei tosiaan koske ihan kaikkea.[/QUOTE]

Mutta kun alussa terapeutti nimen omaan sanoi, että hän on vaitiolovelvollinen kaikestaä mistä puhutaan.
 
Jos terapeutti on tehnyt aiheettoman ilmoituksen, niin hänestä voi tehdä valituksen.
Jos ilmoitus on aiheellinen, on hyvä, että hän on tehnyt sen.

Varmaan kandee jutella sen terapeutin kanssa?
 
Mutta kun alussa terapeutti nimen omaan sanoi, että hän on vaitiolovelvollinen kaikestaä mistä puhutaan.

No joo, onhan se ehkä hieman harhaanjohtavaa. Tiesithän sä muuten et hänellä on myös velvollisuus ilmoittaa jos pitää uskottavana että aiot rikoksen tehdä? Jos vaikka kerrot millon ja miten aiot jonkun tappaa, niin hänen täytyy siitä ilmoittaa poliisille. Vaitiolovelvollisuudesta huolimatta. Lastensuojeluilmoitus kuuluu samaan ryhmään.
 
no ohjeena lienee, että terapeutin olisi pitänyt sinulle myös kertoa, että nyt sanomasi asia on sellaista luokkaa, että siitä minä joudun tekemään lastensuojeluilmoiituksen.
 

Similar threads

O
Viestiä
6
Luettu
2K
A

Yhteistyössä