Pudendushermon puudutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja madre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

madre

Vieras

Onko kokemuksia pudendushermon puudutuksesta? Missä ihmeessä tuo hermo sijaitsee?

Googlettamalla en löytänyt, ja käsittääkseni tehdään vain Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 08:48 madre kirjoitti:
Onko kokemuksia pudendushermon puudutuksesta? Missä ihmeessä tuo hermo sijaitsee?

Googlettamalla en löytänyt, ja käsittääkseni tehdään vain Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

googlaa uudestaan, kyllä löytyi jotain ainakin pelkällä pudendus ja sitten pudendus hermo. sorry, en nyt ottanut sulle tähään mitään linkkejä. puhuttiin häpyhermosta ja klitoriksen alueesta.

kokemusta on =( aivan hirveä..ja nimenomaan olin kanta hämeen sairaalas synnyttämäs.en olisi halunnut edes kyseistä puudutusta..se laitetaan johki häpyhermon taakse..molemmille puolille.mulla sattui se piikin laitto niin paljon että huusin..toista eivät ehtineet ees laittaa ku lapsi alkoi syntymään..kammo jäi siitä piikistä.se kun pitää osata laittaa oikein.nyt tässä viimesessä synnytykses ehdottivat taas ponnistusvaiheeseen sitä monta kertaa mutta sanoin ei kiitos.ilokaasulla selvittiin.jotkut sanoo ettei laitto satu ja se auttaa..mu7lla ei ainakaan auttanut ja sattui.

Mulla on aivan erilainen kokemus kyseisestä pudendaalipuudutuksesta :) Synnytin OULUSSA ja sain tämän puudutteen - tosin hoksasin kysyä sitä itse! Muistin, että synnytysvalmennuksessa mainittiin siitä. Mulla ei siis ollut epiduraalia, sillä en sitä oikeastaan halunnut. Loppuvaiheessa synnytystä tuntui, että jonkin kevyemmän puudutteen voisin ottaa, joten kysäisin.. Tietenkään en ole synnyttänyt ilman kyseistä puudutetta, mutta käsittääkseni sen ansiosta ponnistuvaihe oli lähes kivuton. Pudendaalipuudutus puuduttaa nimenomaa välilihan aluetta. Myöskään epparin teko eikä tikkaus sattuneet yhtään :) Suosittelen! PS. Puudutteen laittaminenkaan ei sattunut (supistukset vain).

Itse sain sen, kun pyysin, juuri KHKS:ssa, kun olin 5. lastani synnyttämässä vuosi sitten kesällä. Olin perhehuoneessa, joten olin sillä päätöksellä sulkenut pois useimmat puudutteet. Laitto sattui todella tai ainakin huusin, mutta ponnistusvaihe oli IHANA, koska ei tullut sitä tunnetta, että mä repeen...ja joka on ollut se synnytyksen kauhein osa aiemmissa synnytyksissä. Eli auttoi mihin pitikin. =)

Mietin vaan kun mulla edelliset 2 synnytystä ponnistusvaihe on pitkittynyt, viimeksi pojalla syntymäasfyksia. Ilmeisesti epiduraali heikentää ponnistustarvetta ja pudendaali myös mutta ilmankaan en siihen touhuun ryhdy...

Yhteistyössä