Puhe epäselvää, pää kuvattu=tulos normaali.Mistä tuo puheen epäselvyys voi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maine Coon/

Aktiivinen jäsen
04.11.2004
15 788
3
38
Olen todella ihmeissäni :o Hoitaja eilen puhelimessa minulle sanoi, että äitini puhuu selkeästi...sain sitten puhua äidin kanssa puhelimessa ja puhe ei todellakaan ollut selkeää vaan hyvin epäselvää :/ Sanoinkin aika napakasti, mutta asiallisesti, että äitini puhe on normaalisti erittäin selkeää, eikä tuollaista katkonaista, epäselvää.Äiti kertoi itsekin siitä hoitohenkilökunnalle sanoneensa, mutta eivät olleet oikein ottaneet todesta.Painotin vielä, että jokin syy tuohon pitää olla, että kai aikovat tutkia lisää.Vihdoin hoitaja sanoi ja otti todesta, että kyllä se niin on, että omaiset huomaavat puhevaikeudet paremmin kuin he.

Itse jo aloin epäillä, että onko jotain yhteyttä Ms tautiin....

Mulle tuli hieman tunne, että mitäköhän tästäkin vielä tulee :/ , mutta ei auta muu kuin odotella ja toivoa että kaikki kääntyy parempaan suuntaan.

Tässä aiempia kirjoituksiani samaan aiheeseen liittyen

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1508325,25#m17207092

Jos siellä on ollu kuitenki jokin tukos, joka on sit itekseen liuennut vaikkapa ja siks ei näy kuvassa mitään, mutta on voinu saada tuon aikaan kuitenkin?

ei mulle oikeen muuta tuu mieleen.

Toivottavasti puhe kuitenkin palautuu ennalleen eikä ongelmia tulis :hug:

Jos pää on magneettikuvattu, eikä muutoksia havaittu, niin ei se käsitykseni mukaan voi olla MS-tautia. Siellä näkyisi jotain myeliini vai myeliittisiä muutoksia, nyt en ihan muista oikeaa termiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Jos pää on magneettikuvattu, eikä muutoksia havaittu, niin ei se käsitykseni mukaan voi olla MS-tautia. Siellä näkyisi jotain myeliini vai myeliittisiä muutoksia, nyt en ihan muista oikeaa termiä.

Nuo muutokset eivät välttämättä näy kuvissa.Luotettavin tulos saadaan selkäydinnesteestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:

Nuo muutokset eivät välttämättä näy kuvissa.Luotettavin tulos saadaan selkäydinnesteestä.

Ok, tuo minun käsitykseni oli noin 6 vuoden takaisesta lääkärin lausumasta. Silloin tuli "puhtaat paperit", ei ollut MS:ää, koska ei ollut kuulemma niitä myeliinimuutoksia. Ei puhuttu mitään selkäydinnäytteistä silloin.
Toivottavasti äitisi tulee kuntoon!

Jonkinsorttinen aivojen verenkierron häiriö, mutta ei siis tukos eikä verenvuoto ainakaan. Sehän on hyvä. Hyvä, että omaisena olet tarkka ja osaat ja sinun pitää pysyä tiukkana ja vaatia lisätutkimuksia. Hoitohenkilökuntahan on tavannut äitiäsi vain vähän, mutta sinä koko elämäsi ja tiedät millainen hän on oikeasti. Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Mun mummolla on parkinsonin tauti, johon tuo puheen muuttuminen myös liittyy...

Mitä muita oireita?Äidilläni on toisinaan oikean käden voimakasta vapinaa ja sitten joskus koko kroppa menee kävellessä ihan jäykäksi, mistä useimmiten seurauksena on kaatuminen.

Mun käsittääseni kun magneettikuvataan heti epäilyn ollessa tukoksesta, sen näkyy, että siellä infarti on meneillään. Vaurioita pääsee katsastamaan vasta vähän myöhemmin.
Silloin heti ei vielä tiedetä miten paljon vaurioita se saa aikaan.
Tukos liukenee itsestään ajan kanssa pois.

Mitä muita oireita?Äidilläni on toisinaan oikean käden voimakasta vapinaa ja sitten joskus koko kroppa menee kävellessä ihan jäykäksi, mistä useimmiten seurauksena on kaatuminen.

Hmm. Näin asiaa kovinkaan paljon tuntematta muistelen, että juuri vapina ja jäykkyys kuuluvat parkinsonin tautiin. Mutta googlaile vaikka itse lisätietoa ja sano asiasta lääkärille ja hoitajille, jotta osaavat ottaa huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuten esim. palelua tai hikoilua? armotonta väsymystä?

Hikoilua on ollut jos stressaantuu kovin jostain asiasta, mutta ei muuten.Väsymystä on, mutta se johtunee osittain masennuksesta sekä univajeesta, mikä hieman parantunut, kun sai unilääkkeet.Lääkkeitä hänellä on paljon.

kyselen koska suosittelen vierailemaan kilpirauhasliiton sivuilla ja tarkistamaan sopisiko oireet äitisi vaivoihin. Voimia sinulle äidillesi...

Hmmm...täytyypi käydä lueskelemassa...Nyt muistui mieleni, että muutamia vuosia sitten äidiltä leikattiin kilpirauhasesta hyvänlaatuinen kasvain.Ennen sitä äiti laihtui rajusti ja lopulta meni tajuttomaksi.Tämän jälkeen vasta selvisi mistä kyse.

Lisää aiheeseen löytyy www.kilpirauhas.info/foorumi
Jos kerta kilpirauhasesta on leikattu kasvain niin siinä tapauksessa äidilläsi pitäisi olla lääkitys...

Lääkitystä ei tarvittu, kun arvot olivat leikkauksen jälkeen normaalit.Seuranta jatkui muistaakseni ainakin pari vuotta.

Juuri tänään kävin mummon luona ja valitteli sitä että sormet eivät kunnolla pelaa tiskatessa ja perunoita kuoriessa. Vapinaa hällä ei ainakaan vielä ole,eikä kaikille tulekaan.

Yhteistyössä