Puhukaa mulle järkeä päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkunoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkunoita

Vieras
Hei kaikki! Uusi esittäytyy!

Tällä on tällainen 22v opiskelijatyttönen, jolla tuli tuossa joku aika sitten ihan armoton vauvakuume! Tiedän että olen ihan liian nuori ja yliopisto kesken ja muuta, ja miehenikin täyttää vasta 23 =) Siksipä tulinkin tänne että joku puhuisi minulle järkeä päähän.. Voin kyllä olla hieman väärässä paikassa, ei oikeastaan auta asiaa lukea kaikkia teidän juttuja ;)

Mitä tuota tietoiskua luin niin taidan siis olla sellainen triplaaja ehkä, vaikka lähinnä tässä yritetään saada itseä takaisin maan pinnalle. Auttakaahan :D

Et ole liian nuori. Itsellänikin vauvakuume iski 21-vuotiaana ja 22-vuotiaana aloitettiin yritys. Nyt ollaan jo 23 ikävuoden puolella. Vauvaa vaan ei ole vielä kuulunut... :( Yritys aloitettiin mun opiskelujen ollessa vielä kesken, mutta olisin kerennyt valmistua koulusta jos olisinkin heti raskautunut.

Itse kyllä ajattelen sun tilannetta miettien, että kannattaa se koulu käydä ensin. Vaikka niitä opiskeluja voi aina lykätä, sitä ei ikinä tiedä miten raskasta koulun käyminen + vauvan hoito yhtä aikaa voi olla. Ja ne äippärahat on pienemmät opiskelevalla kuin työttömällä...

Mutta, nuorena niitä lapsia jaksaa hoitaa ja niitä on helpompi saadakin kuin sitten ikäloppuna ollessa. ;D

Tässä vähän rauhoittavaa:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1557457

+ samalla palstalla kaikki ketjut, joissa kerrotaan yövalvomisista, pinnan kiristymisestä, oman ajan puutteesta. Niin ja tietysti kaikki repeämä-, rintatulehdus-, pidätysvaikeus- yms. "kivat" keskustelunaiheet kantsii lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Haikaraa toivotaan kylään:
Et ole liian nuori. Itsellänikin vauvakuume iski 21-vuotiaana ja 22-vuotiaana aloitettiin yritys. Nyt ollaan jo 23 ikävuoden puolella. Vauvaa vaan ei ole vielä kuulunut... :( Yritys aloitettiin mun opiskelujen ollessa vielä kesken, mutta olisin kerennyt valmistua koulusta jos olisinkin heti raskautunut.

Itse kyllä ajattelen sun tilannetta miettien, että kannattaa se koulu käydä ensin. Vaikka niitä opiskeluja voi aina lykätä, sitä ei ikinä tiedä miten raskasta koulun käyminen + vauvan hoito yhtä aikaa voi olla. Ja ne äippärahat on pienemmät opiskelevalla kuin työttömällä...

Mutta, nuorena niitä lapsia jaksaa hoitaa ja niitä on helpompi saadakin kuin sitten ikäloppuna ollessa. ;D

Näinhän se on, sekä positiiviset että negatiiviset asiat mitä sanoit :) Koulu ei jotenkin tunnu ongelmala, puoli-itsestään se menee vaikka onkin ne pahimmat erikoistumiset, gradut yms. juuri tuloillaan. Pari tyyppiä tiedän jotka ovat meidän koulussa lapsia hankkineet, mutta ovat kyllä minua paljon vanhempia. He suorittavat jokainen tuon koulun 3-4 vuodessa kun meillä normitallaajilla menee 5v tai yli :O

Nuo raha-asiat on se pahin ongelma. Kun oikeasti eletään kädestä suuhun eikä ole esimerkiksi autoa. Siksi yritän tosissaan saada itselleni järkeä päähän :)

Suvulta ja tuttavilta saisin varmaan ihan äimistyneet kommentit. Vaikka hyvin nuo kihlauksenkin aikoinaan ottivat vaikka silloin olin vasta 19 ;)

*huoh* Kuinkas tää kuume saadaan käännettyä off-asentoon? =D

Alkuperäinen kirjoittaja lukemista:
Tässä vähän rauhoittavaa:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1557457

+ samalla palstalla kaikki ketjut, joissa kerrotaan yövalvomisista, pinnan kiristymisestä, oman ajan puutteesta. Niin ja tietysti kaikki repeämä-, rintatulehdus-, pidätysvaikeus- yms. "kivat" keskustelunaiheet kantsii lukea.

Olipas kyllä ikävän kuuloinen tilanne :( Täytyy kyllä sanoa että vaikea uskoa että mun mies muuttuisi tuollaiseksi, vaikka eihän se kyllä mahdotonta ole.. 23v isä on kyllä aika nuori. Vielä puoli vuotta kauhistelin kun miehen silloin 24v ystävä oli saamassa vauvaa. Ei taida mulla ajatus oikein kulkea nykyään :D Menen lukemaan noita muitakin mainitsemasia ketjuja ;)

En oikeasti tiennyt että se "biologinen kello" voi pistää ajatukset näin sekaisin. Onhan mulla niitä vauvakuumeita ollut mutta ennen ollut aina järjen ääni kaikista päällimmäisin, kuume sitten pientä kutkutusta..

Pikkunoita; vauvan tulo on parisuhteelle aina kriisi. Siis ihan kaikille jonkinlainen. MUTTA se ei tarkoita, että
- ei oltaisi onnellisia
- että rakkaus loppuu
- että läheisyys loppuu
- että haaveillaan siitä ajasta, kun lasta ei vielä ollut.

Se kriisi tarkoittaa ihan vain sitä, että naisen on kasvettava äidiksi ja miehen isäksi, ja se ei ole kivutonta, vaikkakin mielettömän palkitsevaa ja ihanaakin. Siitä tuolla perhepuolella keskustellaan, tästä murrosvaiheesta, joka ei ole kiva, mutta täysin välttämätön ja tarpeellinen. Ei noilla keskustelijoilla ole parisuhde pilalla, vaan kriisissä, ja se on ihan eri asia! Kriiseistä selvitään ja niistä opitaan, sekä itsestä että kumppanista. Helppo elämä ja hyvä elämä ei ole synonyymejä.

Nainen ja mies kun kasvaauusiin rooleihinsa eri aikaan ja näkee asiat eri kulmista, niin siinä sit on pettymyksiä molemmin puolin. Pariduhde voi lapsen myötä tulla intensiiviseksi sekä hyvässä että pahassa; ikävät asiat sanotaan helpommin, mutta toisaalta siihen tulee myös aivan uutta yhteenkuuluvuuden tunnetta. On olemassa lapsi, jota kukaan ei rakasta kuten vanhemmat, eikä kukaan rakasta heitä kuten oma lapsi.

Mua suorastaan jurppii, että nuoria pareja pelotellaan sillä, että parisuhde on ihan pilalla sitten kun lapsi tulee. Ei ole, vaan asioilla on silloin hetkellisesti uusi tärkeysjärjestys. Ihminen kasvaa tietyllä tavalla aikuiseksi vasta kun on 24/7 vastuussa toisen, avuttoman ihmisen hengestä, terveydestä ja onnellisuudesta. Ei sen ole tarkoituskaan olla mikään helppo ja kiva juttu, koska vauva ei ole mikään parisuhteen lisävaruste tai pokaali, jota näytellä sukulaisille.

On aivan erityisen tärkeää, että ennen lasta molemmat ovat saaneet kasvaa vähän irti siitä itsekeskeisyydestä, mikä on luonnollista nuoruudessa, mutta josta täytyy osata luopua kun lapsi tulee. Varsinkin miehet kypsyy usein aika hitaasti, ja elämässä on pitkään tärkeänä se, että saa tehdä ihan mitä haluaa ihan milloin itse haluaa. Lapseton aika kannattaisikin käyttää siihen, että tekee asioita, joita ei sitten lapsen kanssa voi tehdä. Silloin ei enää niin vain lähdetäkään esimerkiksi vaihtoon (tai voi lähteä, mut on paljon työläämpää), rauhaa turvaamaan tai ailoiteta muita isompia projekteja. Jos ymmärtää sen, että lapsetonkin aika on rajallinen, saa aikaiseksi lähteä ja tehdäkin asioita. Samalla kumpikin kypsyy ajatukseen, että lapsia tulee, eikä näitä asioita tarvitse alkaa keskustelemaan silloin, kun vauvakuume on jo sietämätön. Jos nimittäin vauva on kriisi parisuhteelle, niin se vasta onkin, jos toinen tahtoo lapsia ja toinen ei...

Pakko kommentoida väliin, että tuossa iässä odotin jo kolmatta lastani ;)

Jos nyt pitää jotain järkevääkin kirjoittaa, (kun kerran suuni aukaisin) on se että vauvakuumetta ei kukaan saa sinulta puhuttua pois. Lähinnä ne keskustelut pitää käydä puolison kanssa ja laatia vaikka jotain alustavaa aikataulua perheen kasvamiselle..

Biologisesta kellostakin voidaan puhua, koska ei tarvitse mennä kovin kauas taaksepäin, kun naiset tekivät lapsensa reilusti alle kaksikymppisinä. Tämä varmasti on jättänyt jonkinlaisen muistijäljen naisenkin geeniperimään.

Vauvakuume on onneksi kausittainen juttu, joskus sitä on enempi ja onneksi joskus vähän vähempi. Malta muutama kuukausi niin saatat olla jo toista mieltä :}

Jos kuitenkin päädytte perheenlisäyspuuhiin piakkoin, täältä onnea yritykselle!

Alkuperäinen kirjoittaja Näinkin päin:
Ei noilla keskustelijoilla ole parisuhde pilalla, vaan kriisissä, ja se on ihan eri asia! Kriiseistä selvitään ja niistä opitaan, sekä itsestä että kumppanista.

En halua ap:ta säikytellä, mutta tähän viestiin ihan vaan pikku tarkennuksena, että ei läheskään kaikki selviä siitä kriisistä. Suurin eroavien ryhmä on parit, joilla on 1-2 pientä lasta. (Jälkimmäisissä ekan aiheuttamaa kriisiä on kenties lähdetty paikkaamaan uudella lapsella, tai sitten on pitänyt kriisin keskelläkin yritetty pitää härkäpäisesti kiinni "suunnitelmasta", jonka mukaan lapsia tulee X määrä ja niiden ikäeroksi tulee Y jne.)

Tilastokeskuksen mukaan avioliitoista purkautuu noin 28 prosenttia. Eli läheskään kaikki eivät selviä, mutta ehdottomasti suurin osa selviää. Avioeroja tulisi, vaikka ihmiset eivät tekisi yhtäkään lasta, koska toisen ihmisen kanssa elämisessä on aina omat ongelmansa.

Mitenkään kärjistämättä, niin omassa lähipiirissäni liiton menestymismahdollisuudet on aika hyvin ennustettavissa jo seurusteluajan käytöksen perusteella. Monien ero ei ole tullut ollenkaan yllätyksenä. Jos jos seurusteluaikana on isoja ongelmia tai jatkuvaa kränää, niin ei se vuosien myötä ainakaan helpota!

Olipas tullut monta paljon ajatuksia herättävää vastausta :) Kiitos kaikille vastanneille. Ymmärrän kommentit puoleen ja toiseen, itselläkin pyörii mielessä sekä tunteisiin että järkeen perustuvia kommentteja, puolesta ja vastaan. (Siis molempia molemmin päinkin vielä). Olen kyllä yleensäkin tuollainen punnitsija.

Pakko sanoa heti tähän että koulussa katselin tänään erästä 1-3 vuotta vanhempaa (samalla vuosikurssilla olevaa) tyttöä niiin kateellisena kun hänellä oli iso masu :D En edes tunne tätä tyttöä mutta pakko oli hymyillä hänelle kun tuli ihan sellainen olo että voi, ihanaa. Ja sitten samassa ryhmässä eräskin nainen puhui miehensä kanssa lapsistaan puhelimessa, oli hänkin niin onnellisen kuuloinen että <3 (Ja tiedostan että minulla on nyt hieman punertavat lasit päässä ;) )

Tuosta biologinen kello -termin käytöstä en tiedä yhtään mitään, oikeastaan nyt parin viikon aikana olen ollut ihan hämmästynyt siitä kuinka vähän loppujen lopuksi tiedän vauvoista ja raskaudesta vaikka ennen on tuntunut että kyllähän sitä tietää kaiken :o

näinkin päin, kiitos kommenteistasi parisuhteeseen ja aikuiseksi kasvamisesta. Tiedostan senkin hyvin vahvasti että mieheni ja minun dynamiikka muuttuu koko ajan, siis nytkin vaikkei meillä ole lapsia, ja että luultavasti pientä muutosta tulee olemaan koko ajan. Minulla ei ole aavistustakaan olenko tarpeeksi "vahva" äidiksi, haluaisin kyllä uskoa olevani, mutta eihän sitä voi tietää etukäteen. Mieheni on tosiaan myös nuori, täyttää 23, ja voi olla että hän kaipaa vielä niitä omia juttujaan. Voi olla että minä olen paljonkin "biologisesti vanhempi" (huom, tämä ei tarkoita että luulisin olevani kehittyneempi tai aikuisempi tai viisaampi, vaan vain sitä että elämässäni jo siinä tilanteessa että olisin valmis äidiksi). Toisaalta välillä hän oikein hämmästyttää minua kuinka paljon vastuuta hän ottaa esim. lemmikeistämme. Kissamme tarvitsee päivittäin lääkehoitoa ja mieheni hoitaa kissaamme ihailtavasti ja hellästi - tämä on yksi seikoista joka saa minut rakastamaan häntä aina vain yhä enemmän.

Minun täytyisi nyt keksiä itselleni sellaisia asioita joita en todella voisi tehdä lapsen kanssa. Tällä hetkellä elämässäni ei oikeastaan ole sellaisia tärkeitä harrastuksia tai suunnitelmia, mutta ainahan niitä voi tulla.

Melkein harmittaa että tämäkin ajatus on tullut päähäni, sillä se vaikeuttaa sitä että antaisin vain rauhassa "järkeni" määrätä, mutta valmistuessani koulustani olen vasta 24. Tuleva alani on sellainen (en nyt sitä kerro sillä näitä kouluja ei ole montaa) ettei 24-vuotias ole oikein uskottava vielä tässä ammatissa. Siihen kaivataan hieman enemmän elämänkokemusta omaavia henkilöitä. Siksi välillä ihan järjelläkin ajateltuna tuntuisi fiksummalta omistautua nyt vauvalle (tai parille) ja jatkaa sitten työelämään "rauhassa" hieman vanhempana.

(Pakko vielä purnata, on se niin väärin että opiskelijoita ei kannusteta enemmän hankkimaan lapsia esim. paremmilla tuilla..)

Ohdis, täytyy sanoa että olisi ihanaa jos minulla olisi kaltaisiasi ytäviä. Voisin todella objektiivisesti tarkastella molempia vaihtoehtoja. Nykyiset kaverini ovat melkein kaikki sinkkuja, tulevia uranaisia joiden mielestä 26-vuotias (tämä on minun joskus asettamani viimeistään-raja) on ihan liian nuori hankkimaan lapsen, että on parempi että on ura ja asunto jne ja yli kolmekymppinen.

Tuollainen aikataulu minkä mainitsit helpottaisi varmasti todella. Kun vain osaisi päättää ne perusteet, kun oikeasti tietäisi milloin on ihmisellä paras hetki (esim. juuri koulun ja työpaikan väliä ajatellen) =) Kiitos että muistutit että vauvakuume on kausittainen. Aiemmin se on aina ollut niin paljon lievempi että tämä tuntuu jotenkin niin kokonaisvaltaiselta.

psst, tiedän nuo tilastot. Olin ennen kovinkin kyyninen ihminen ja taidan olla vieläkin tietyissä harvoissa tilanteissa (tiettyjen henkilöiden kanssa keskustellessani), ja on tullut siteerattua itsekin noita. En vain oikeastaan tiedä onko niillä sitten lapsen saannin kanssa yhteyttä, tai onko ainakin se tärkein syy muualla.

Te jotka olette nähneet ennustettavia eroja ystäväpiirissänne, mitkä seikat on sellaisia joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Olemme mieheni kanssa toisaalta hyvin erilaisia, esimerkkinä: hän on "duunari" kun minusta pitäisi "muka" ;) tulla korkeasti koulutettu henkilö ja jos tuttavapiiriin on katsomista niin mieheni pitäisi olla a) komea ja pitkä b) korkeasti koulutettu ja c) muulla ei kai niin väliä. Mieheni ei ole mitään siitä mitä hänen pitäisi olla, vaan rakastan häntä nimenomaan sisäisen minänsä takia. Yllättäen rakastan häntä aina vain syvemmin :o Alun "kupliva" ja kiihkeä rakkaus on muuttunut joksikin syväksi välittämiseksi, ja tuntuu että aina vain hänestä löytyy uusia puolia.

Summa summarum tässä hyvinkin sekavassa viestissäni: Oikeaa lopputulosta ei taida olla =) Itseni tuntien, luultavimmin annan järjen sanoa viimeisen sanan. Valitettavasti. En oikein haluaisi päätyä 29-vuotiaaksi ensisynnyttäjäksikään. Toisaalta, nyt kun olen oikeasti tiedostanut tämän asian (vauvakuumeen ja etten olisi enää mikään ns. vastuuton tai liian nuori henkilö jos tulisinkin raskaaksi), voin ehkä paremmin mieltää molemmat mahdollisuudet ja pohtia oikeasti molempia vaihtoehtoja ja keskustella niistä mieheni kanssa.

Lopullista vastausta en tule kai koskaan saamaan, eli tiedon etsiminen jatkuu ;)

http://www.city.fi/artikkeli/Opintotuki+18X+perseest%E4/2217/

"Hankit lapsen. Asumistuki huononee

Opiskelijapari, jolla on lapsi, ei saa enää opintotuen asumislisää vaan joutuu yleisen asumistuen piiriin. Asumistuki voi jopa pienentyä. Kela myöntää, että näin voi tapahtua jopa 40 prosentissa tapauksissa."

Jos rahasta on tiukkaa jo nyt, niin kannattaa miettiä haluaako lisämenoja suurimpaan kuluerään (asumiseen).

Onko teille muille tullut kaiken maailman typeriä raskausoireita ihan vain psyykkisistä syistä? Mulla on ollut nyt jostain torstaista asti sellainen olo että oksennan ihan kohta, äsken en saanut kahvia juotua ollenkaan (on varmaankin jokin mahatauti, sillä myös väsyttää ja hengästyttää koko ajan), sitä ennen oli rinnat 5-7 päivää niin kipeät etten voinut olla vatsallani. Tein jopa testin eilen (negatiivinen, tietysti) - voiko ihminen oikeasti seota ihan vain siitä että ajattelee jotain asiaa? :S

Typeriä tällaiset vatsataudit...

Niin tuosta linkistä vielä. Tiedossa on kyllä nuo asiat, ja ne ihan totta estävät sitä vauvan hankintaa :) Tuo kyseinen linkki oli vain hieman outo, vanhentunut ja sitten siinä puhuttiin ihan asiasta mutta kirosanojen kera, mikä saa tekstin kyllä minun silmissäni menettämään vakuuttavuutensa. Itse kun olen tottunut lukemaan niin kuivia tekstejä että tuntui melkein hupaisalta tuo :) Mutta anyways, olet aivan oikeassa siinä että opiskelijan rahallinen tilanne on jo valmiiksi tarpeeksi huono.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkunoita:
Onko teille muille tullut kaiken maailman typeriä raskausoireita ihan vain psyykkisistä syistä? Mulla on ollut nyt jostain torstaista asti sellainen olo että oksennan ihan kohta, äsken en saanut kahvia juotua ollenkaan (on varmaankin jokin mahatauti, sillä myös väsyttää ja hengästyttää koko ajan), sitä ennen oli rinnat 5-7 päivää niin kipeät etten voinut olla vatsallani. Tein jopa testin eilen (negatiivinen, tietysti) - voiko ihminen oikeasti seota ihan vain siitä että ajattelee jotain asiaa? :S

Typeriä tällaiset vatsataudit...

Voisihan joku varmistaa ihan tueksi että höpsöjä ajattelen, että turhaan mitään raskaanaolemisia mietin? =) ..??

Melkein harmittaa että tämäkin ajatus on tullut päähäni, sillä se vaikeuttaa sitä että antaisin vain rauhassa "järkeni" määrätä, mutta valmistuessani koulustani olen vasta 24. Tuleva alani on sellainen (en nyt sitä kerro sillä näitä kouluja ei ole montaa) ettei 24-vuotias ole oikein uskottava vielä tässä ammatissa. Siihen kaivataan hieman enemmän elämänkokemusta omaavia henkilöitä. Siksi välillä ihan järjelläkin ajateltuna tuntuisi fiksummalta omistautua nyt vauvalle (tai parille) ja jatkaa sitten työelämään "rauhassa" hieman vanhempana.

Onko alasi siis sellainen, jossa äitiys katsotaan päteväksi työkokemukseksi?;)

Minun mielipide on se, että jos et valmistuttuasi tee mitään töitä (sama onko oman alan töitä vai ei) "arvosi" työmarkkinoilla laskee huomattavasti! Ja jos viettäisit esim. 4 vuotta lasten kanssa kotona, niin mitä enää koulutuksestasi edes muistaisit?

Alkuperäinen kirjoittaja järkikäteen:

Onko alasi siis sellainen, jossa äitiys katsotaan päteväksi työkokemukseksi?;)

Minun mielipide on se, että jos et valmistuttuasi tee mitään töitä (sama onko oman alan töitä vai ei) "arvosi" työmarkkinoilla laskee huomattavasti! Ja jos viettäisit esim. 4 vuotta lasten kanssa kotona, niin mitä enää koulutuksestasi edes muistaisit?

Ei :/ Alani on sellainen jossa ei vanhempia suvaita ollenkaan. Työpäivät ovat 8:00-20:00 parhaimmillaan, usein paljon pahempia, ja naisten pitäisi olla miehiä. Eikä tämä siis ole mikään vitsi, itseäkin hirvittää että mille alalle sitä on lähtenytkin.

Toisaalta jos vaihtoehtona on siis a) tehdä lapset nyt, kun koulua on vielä 2 vuotta jäljelläkin, tai b) olla vähintään 5 vuotta siellä työelämässä että minulla olisi tarpeeksi "arvoa" että voisin turvallisin mielin tehdä lapsen, niin.. enpä sitten tiedä. Tuo ensisynnyttäjäksi kolmekymppisenä ei kuulosta kamalan ihanalta.

Pikkunoita; olethan ihan varma alastasi? Ja onhan sulla jo harjoittelut tehtynä? Olen itse myös kouluttautunut alalle, jossa piti olla mies monella tavalla. Lopulta paljastui, että oma fysiikka ei vaan kestä; kuka tahansa 16-vuotias nuori poikakin pärjäsi paremmin tietyissä asioissa kuin minä, ihan vaan siksi, että hänellä on enemmän lihasmassaa. Tämä puoli ei tullut opiskelujen aikana ollenkaan esille, koska keskityttiin teoriaan. Vasta harjoittelut ja kesätyöt paljasti, ettei naisen fysiikka vaan ei kestä tuota työtä ilman kremppoja, eikä pää meinaa kestää piilosovinistista työkulttuuria. Jos mies on ainoa oikea sukupuoli jossain työssä, niin sitä se tulee olemaan naisen kannalta sietämättömän kauan.

Sain sitten onneksi oman alaa liippaavaa työtä lasten ja nuorten parissa, ja siellä olinkin sitten ihan elementissäni. Antaa valtavasti voimaa saada toteuttaa itseään kokonaisvaltaisesti työyhteisössä, jossa on miesten lisäksi naisiakin.

Tuli nimittäin vain mieleen, että joskus vauvakuume kytkeytyy siihenkin, ettei oikeasti tahdo sitä, mitä on järkiperustein elämältään tilannut ja millaiseksi sitä rakentaa. Silloin äidin rooli on selkeä ja houkutteleva, ja tuo vastapainoa sille elämän osa-alueelle, jossa ei saa toteuttaa esimerkiksi tunneälyä ja empatiaa sillä tavalla, mitä haluaisi. Tätäkin kannattaa miettiä, koska kyseessä on paitsi perheesi, myös työsi. Turha valita sitä kaikkein rankinta tietä, jos ei ole pakko. Tärkeintä elämässä kuitenkin on perhe, piste.

Ei alani ole fyysinen :) Onneksi, sellaiseen työhön minusta ei olisi ollenkaan :D Lakimies minusta pitäisi olla tulossa. Sillä että täytyy olla "mies" tarkoitin että täytyy pystyä todella priorisoimaan uraa ja olla pitkään poissa kotoa. Noh, sen olen jo päättänyt etten tähtää minnekään ison rahafirman osakkaaksi vaan enemmän tuonne perheoikeuden puolelle olen suunnistamassa, jonnekin pieneen firmaan tahtoisin. En vain tiedä onko sellaisia paikkoja olemassa. Jospa jossain siellä olisi vielä joku työ jossa ei tarvitsisi olla 6 päivää viikossa 11h töissä :"(

Tuo vauvakuume voisi ehkä liittyä siihenkin että on todella vaikeaa nähdä mitään selkeää tulevaisuutta, tyyliin "ensi vuonna tapahtuu tätä, kolmen vuoden päästä tätä". Tuo järkikäteen:n esiintuoma vaihtoehto että kannattaisi todella olla monta vuotta töissä ja ansaita se paikkansa työelämässä ennen perheen perustamista sai suoraan sanottuna ahdistuksen aikaan, ja todella pahan mielen. Ehkä olen sitten väärällä alalla :/ Toisaalta rakastan tätä aihetta, pidän todella siitä mitä opiskelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Näinkin päin:
Tuli nimittäin vain mieleen, että joskus vauvakuume kytkeytyy siihenkin, ettei oikeasti tahdo sitä, mitä on järkiperustein elämältään tilannut ja millaiseksi sitä rakentaa. Silloin äidin rooli on selkeä ja houkutteleva, ja tuo vastapainoa sille elämän osa-alueelle, jossa ei saa toteuttaa esimerkiksi tunneälyä ja empatiaa sillä tavalla, mitä haluaisi. Tätäkin kannattaa miettiä, koska kyseessä on paitsi perheesi, myös työsi. Turha valita sitä kaikkein rankinta tietä, jos ei ole pakko. Tärkeintä elämässä kuitenkin on perhe, piste.

Tämä oli vielä pakko lainata erikseen :) Tuo voisi olla toisaalta tottakin, mutta kun keksin erikoistua perheoikeuteen yms. minulle helpommin lähestyttäviin alueisiin alkoi opiskelukin tuntumaan mielekkäältä. Ja oikeastaan se vauvakuume on tullut vasta sen jälkeen kun olen pääsyt itseni kanssa sinuiksi etten halua elämältä vain rahaa ja kunniaa vaan nimenomaan jonkun ihmisläheisen työn =) (Sillä varauksella siis taas että sellaisia olisi olemassa muuallakin kuin vain päässäni)

Itse synnytin esikoiseni 26-vuotiaana ja en pitänyt itseäni mitenkään nuorena ensisynnyttäjänä, raskautumiseenkin meni reilusti yli puoli vuotta aikaa. Opiskelen lääkäriksi.
Raskausajan tein opintoja normaaliin tahtiin (ja tein vielä gradua toiselle alalle lisäksi)ja äitiyslomalle jäädessä olin opintoja tehnyt yhteensä 4 vuotta - eli 2 vuotta siis jäljellä. Jäin vuodeksi pois koulusta hoitamaan vauvaa kotiin. Kun vauva oli 1 vuotias palasin yliopistolle, minulla meni koulussa n. 4-8 tuntia päivässä ja mies hoiti vauvaa sillä aikaa kotona. Meillä tuo järjestely toimi hyvin, vaikka aika rankkaa kyllä oli. Täysiä öitä ei saanut nukkua kuin hyvin harvoin ja lisäksi minä sain lukea vasta sitten kun vauva oli mennyt nukkumaan eli n. ilta 8-9 jälkeen.
Jos parisuhde on kunnossa ja taloudellinen tilanne kohtalainen ja lapsia haluaa niin lapset kyllä kannattaa tehdä nuorena ihan naisen biologia huomioiden. Pieni vauva ei paljon rahaa vaadi - lapsilisä riittää hyvin pitkälle. Tietysti jollain tavalla talous tulee olla turvattu, mutta omistusasuntoja, omakotitaloja eikä kaupungissa asuttaessa välttämättä autoakaan vauva ei tarvitse.
Itselleni oli toisaalta helpompaa saada lapsi jo opiskeluaikana (harkitaan vielä tehdäänkö toinenkin ennenkuin valmistun). Valmistumisen jälkeen on kuitenkin tärkeää lääkärinä saada työkokemusta mahdollisimman paljon ja monipuolisesti, joten siinä mielessä juuri valmistumisen jälkeen lapsen saaminen olisi pahin mahdollinen hetki. Lisäksi se olisi tod. näk. ollut myös paljon rankempaa - hempompi opiskella ja hoitaa vauvaa kuin päivystää yö ja tulla sitten väsyneenä kotiin vauvaa hoitamaan.

Mihin ihmeeseen naisilla on kiire? Kaikki pitäis saada kerralla...
Nykyään on täysin normaalia, että akateemisesti koulutetut naiset saavat lapsensa 30 paremmalla puolella eli yli kolmikymppisinä! Nyt eletään 2000-lukua ja naiset eivät mummoudu nelikymppisinä:D

Olen ehkä liian realisti näitä kommentoimaan...Itse pystyn nauttia täysin rinnoin (tai siis tyhjin;) ) urastani, miehestäni, harrastuksistani, matkustelusta ja lapsenteko siintää muutaman vuoden päässä. Olen siis nyt 32-v.

Eihän toki lapsentekoon olekaan mikään kiire, jos siihen itse ei ole vielä valmis. Mutta jos lapsia haluaa ja muuten elämäntilanne siihen sopiva niin kyllä ne lapset nuorena kannattaa tehdä. Mieluummin siirtää sitä uraa sitten vähän eteenpäin. Tokihan naiset reilusti yli kolmekymppisenäkin saavat lapsia ilman ongelmia, mutta jos lapsentekoon mahdollisuudet ovat alle kolmikymppisenä tai alle 25-vuotiaana niin turha sitä on uran tms. asian takia siirtää. Yksi suurimmista kriiseistä elämässä on tahaton lapsettomuus ja jos yli 30-35 vuotiaana yhtäkkiä tajuaakin, että raskaaksi tulemisessa on ongelmia niin vuodet alkavat käydä vähiin.

Yhteistyössä