Puhuuko lapsesi murretta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murteet kunniaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murteet kunniaan

Vieras
Meillä puhutaan enemmän "kirjakieltä", toki murresanoja itseltäni tulee kun lapsuuteeni olen murteella puhunut, enkä sitä tietoisesti lopettanut se on vaan vähentynyt. Mieheni puhuu kirjakieltä ja lapsetkin pääasiassa.
Lapset on kuitenkin niin ihania, että niihin tarttuu kaikki. Isovanhemmat puhuvat voimakasta turun murretta ja kun lapset tulevat sieltä tai isovanhemmat ovat olleet meillä, lapset puhuvat selkeää murretta. Hauskaa miten se tarttuu nopeasti.

Kun ollaan kotosalla niin väännettään savvoo ja kun kyläillään mun sukulaisten luona niin sitten tyyli muuttuu Jyväääskylään murteeks, eli venyyytetään vokaaleita niinku mää ja sää..muuten on mie ja sie...

Tyttö puhuu samaa murretta kun isänsä. Mun äiti meinaa aina tikahtua nauruun kun kuuntelee tuon kaksivuotiaan juttuja, se on sen mielestä niin hassun ja söpön kuuloista =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
joo,Helsingissä kun on syntynyt,niin väistämättä puhuu "stadinslangia " :D

harvat puhuu oikeasti slangia, eikä varsinkaan lapset puhu.

Eikä kukaan puhu kirjakieltä. Uutisissakin käytetään yleispuhekieltä. Kirjakieli on aina kirjoitettua kieltä. Jos nyt siis ruvetaan pilkkua viilaamaan.

Meillä puhutaan omaa murretta, eikä muut murteet "tartu". Opiskelin 4 vuotta Tampereella, silti en alkanut vääntää tamperetta koska se ei istu miun suuhun.

Siellä kyllä kämppäkaveri ihmetteli, mitä sanoin kun kysyin "viittitkö laittaa veen valumaan?"

Meidän 4-vuotias puhuu kyllä Turun murretta, mutta enimmäkseen se on kai sekoitusta yleiskielestä ja murteesta. Mutta ihan sujuvasti kysyy, että "onks meil tänää nakei?" :D Tai että "mul on vatta vähän kippiä".