Puistossa tänään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapset ojennukseen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapset ojennukseen!

Vieras
Naurettavaa toisaalta tänne tehdä taas näitä "puistossa nähtyä"-juttuja :D mutta oikeesti ärsytti!!!

Lapsia ei vahdita, ei ojenneta, eikä kasvateta.
Olin aidatussa yleisessä puistossa suositulla paikalla.

-yksi poika pissaa kaaressa alas leikkitelineeltä
-yksi tyttö(n.2,5-3v) tulee minun ja 2v tyttöni luokse ja pamauttaa suoraan meidän edestä tytölleni tekemät kakut kumoon.
Tarrasin kädestä ja sanoin nätisti:"älä riko tytön hienoja kakkuja". Äiti siinä lähellä hiukan mumisee:"äläs nyt maijapekka".

No, pian tulee sama tyttö uudestaan ja lapio ojossa meidän naaman alta tulossa rikkoon taas. Nappasin kii kädestä ennen kuin ehti ja sanoin taas nätisti ettei rikkois. Äiti taas laimeesti:" äläs nyt noin tee".

Hetki menee ja sama tyttö kaataa erään äidin mustille housuille ison kasan hiekkaa! Hiekka ei lähtenyt ja housut jäi harmaiksi. Lapsen äidin reaktio taas aivan liian laimea ja sai vaan odottaa mitä seuraavaksi!

Jos mun lapsi tekis tuollaisia niin tekisin selväksi EKASTA rikkeestä että lähdetään pois jos vielä teet noin.
Kiukuttaa tuollainen:" äläs nyt maijapekka viitti"- asenne ja asia jätetään siihen eikä edes anteeksi pyydetä tai pyydätetä.

Jos lapsi kerran on ns. tuhma ja vilkas, niin yleisillä paikoilla pitää sitten olla sen vieressä ohjaamassa mitä saa tehdä ja mitä ei, eikä sanoa sieltä kahden metrin päästä hiljaa "äläs nyt VIITSI" ;(

Laittakaa ny muksunne ruotuun prkl. Rupes oikein kiukuttaan.

Kiitos!! Miettinyt samoja asioita kuin ap. On se kumma tätä nykymenoo. Miksi lapset saa olla ku pellossa eikä niitä ojenneta tai kielletä? Miksi lapselle ei voi sanoa EI. Miksi sekin pitää tehdä siten että ohjataan lapsi pois kielletystä toiminnasta? Onko se ein sanominen niin vaikeaa??? Ei on ei ja sillä sipuli. Jos aina ohjaat vain pois niin koska on aika opettaa että kyseistä hommaa ei tehdä?

Niin tai jos sen lapsen tempperamentti vaan on sellainen, sitten siitä kasvaa omatahtoinen menestyjä, kun sinun lapsistasi tulee hiljaisia konttorirottia, kun niiden omatahtoisuus (se vähänkin) on jo poljettu pienestä pitäen, ihan vaan noin heittona..

miksi lasten täytyy aina sopia aikuisten muotiin? Mistä sitä koskaan tietää mikä oikeasti on hyvä ja mikä ei.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Niin tai jos sen lapsen tempperamentti vaan on sellainen, sitten siitä kasvaa omatahtoinen menestyjä kun sinun lapsistasi tulee hiljaisia konttorirottia, kun niiden omatahtoisuus (se vähänkin) on jo poljettu pienestä pitäe, ihan vaan noin kysymyksenä, miksi lasten täytyy aina sopia aikuisten muotiin? Msitä sitä koskaan tietää mikä oikeasti on hyvä ja mikä ei.. ;)

:laugh:

Niin tai jos sen lapsen tempperamentti vaan on sellainen, sitten siitä kasvaa omatahtoinen menestyjä kun sinun lapsistasi tulee hiljaisia konttorirottia, kun niiden omatahtoisuus (se vähänkin) on jo poljettu pienestä pitäe, ihan vaan noin kysymyksenä, miksi lasten täytyy aina sopia aikuisten muotiin? Msitä sitä koskaan tietää mikä oikeasti on hyvä ja mikä ei.. ;)

Hmm? Eli sun mielestä on oikein että joku kakara rikkoo toisten hienoja kakkuja? Ja sotkee aikuisten vaatteita??? :D HALOO!
Jos ei alusta pitäen opeta perussääntöjä niin sen tietää mitä' niistä lapsista tulee, se on nähty ennenkin.

No mua ärsyttää kanssa se, että jotkut vanhemmat vetoavat lapsensa temperamenttiin ja antavat mukulan mellastaa ihan miten sattuu:"Kun se nyt on niiiiiin villi, ei sille voi mitään. Serkkunsakin on ihan samanlainen." Ja sitten ei viitsitä yhtään perään katsoa, saati puuttua siihen riehumiseen. Vaikka oma lapseni on melko rauhallinen, katson koko ajan perään ja puutun välittömästi hölmöilyihin. Kuitenkin annan aina myös positiivista palautetta hyvästä käytöksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hmm? Eli sun mielestä on oikein että joku kakara rikkoo toisten hienoja kakkuja? Ja sotkee aikuisten vaatteita??? :D HALOO!
Jos ei alusta pitäen opeta perussääntöjä niin sen tietää mitä' niistä lapsista tulee, se on nähty ennenkin.

Ei se ole oikein että pikku Petterin hiekkakakut meni lyttyyn ja äiti joutui pelastamaan hänet pahalta tytöltä. Tarkoitin lähinnä tytön käytöstä siitä, että kun ei saanut perusteluja että miksi ei, niin yritti uudestaan koska sen mielestä se oli hauskaa ja perusteltua, eli omatahtoinen?? ;) Sä taidat olla aika vanha iältäsi kun tiedät entuudestaan mitä tulee mistäkin kasvatusmetodista, kun olet ihan päässyt seuraamaan alusta loppuun asti..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mua ärsyttää kanssa se, että jotkut vanhemmat vetoavat lapsensa temperamenttiin ja antavat mukulan mellastaa ihan miten sattuu:"Kun se nyt on niiiiiin villi, ei sille voi mitään. Serkkunsakin on ihan samanlainen." Ja sitten ei viitsitä yhtään perään katsoa, saati puuttua siihen riehumiseen. Vaikka oma lapseni on melko rauhallinen, katson koko ajan perään ja puutun välittömästi hölmöilyihin. Kuitenkin annan aina myös positiivista palautetta hyvästä käytöksestä.

Nimenomaan sanoit taikasanan; lapsesi on rauhallinen, joten et voi tietää mitä on kun lapset ovat tempperamenttisia? Vai..

Nimenomaan sanoit taikasanan; lapsesi on rauhallinen, joten et voi tietää mitä on kun lapset ovat tempperamenttisia? Vai..

mutta se, että lapsi on tempperamenttinen ei tarkoita, että sillä olis jotensakin erilaiset käyttäytymissäännöt kuin muilla. tai että sille pitäis antaa enempi anteeksi, koska "hän on tempperamenttinen".

No eikös sitten voisi ajatella niin, että mitä temperamenttisempi lapsi, sitä tarkemmin vanhempien kannattaa pitää silmällä ja ohjata lastaan toimimaan sosiaalisissa tilanteissa oikein? Eiköhän se ole lapsenkin etu pidemmän päälle, koska varmasti päivähoidossa ja koulussa tulee riehumisesta ongelmia. Ja en minä ainakaan antaisi lapseni leikkiä sellaisen lapsen kanssa, jota saa melkein pelätä käytöksensä vuoksi. Eli siinä jää riekkujalta mahdollisesti moni kaveri saamatta.

Ei se ole oikein että pikku Petterin hiekkakakut meni lyttyyn ja äiti joutui pelastamaan hänet pahalta tytöltä. Tarkoitin lähinnä tytön käytöstä siitä, että kun ei saanut perusteluja että miksi ei, niin yritti uudestaan koska sen mielestä se oli hauskaa ja perusteltua, eli omatahtoinen?? ;) Sä taidat olla aika vanha iältäsi kun tiedät entuudestaan mitä tulee mistäkin kasvatusmetodista, kun olet ihan päässyt seuraamaan alusta loppuun asti..

Olen 33v ja kaksi lasta on. Olen myös sekä lukenut aiheesta että elämänkokemustakin löytyy. Tiedän mitä seuraa mistäkin.
eihän se ole sen tytön vika vaan juuri sen äidin olisi pitänyt sanoa MIKSI niin ei saa tehdä jne. Ja olisi pitänyt olla estelemässä herkästi ja KUNNOLLA ettei tuhoa ja likaa kaikkea.
Onko sun mielestä OIKEESI oikein rikkoa toisten kakut joista tekijä on hihkunut iloilla:" oho hiiiienoooo, äiti kato"!
Onko oikein että se kaataa ämpärillä hiekat tuntemattoman äidin housuille ja saa ne näyttään niin likasilta ettei niillä kehtaa kulkea?
Mitähän kaikkea se sun mielestä saisi tehdä? Lyödä lapiolla päähän? Muuta? Mitä vaan?...koska HÄN nyt vain on niin vilkas ja on omaa tahtoa. Just.
EI TIETENKÄÄN saa toisten omaisuutta hajottaa, rikkoa, liata, eikä toisia ihmisiä satuttaa tai niiden tekeleitä sabotoida. Jos sitä et opeta omilles niin mietihän mitä kaikkea ne tulee tekeen kun ovat murkkuja ja irrallaan ties missä.

Niin, onhan se vanhemmille mukavampaa istuskella puistonpenkillä rupattelemassa muiden äitien kanssa tai syventyä johonkin omiin juttuihinsa ja antaa lapsen touhuta omiaan, kuin juosta perässä ja oikeasti yrittää kasvattaa jälkikasvuaan. Helpompi vaan kuitata kaikki huono käytös tuolla temperamentti-kommentilla.

Mä vetäisin sua tauluun jos koskisit mun lapseen!!!

mutta en koskaan koskisi toisen muksuun, enkä sitä kyllä hevillä ymmärtäisi jos toinen aikuinen repisi lastani kädestä. Jos ei ole oikeasti todella VAKAVASTA tilanteesta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

mutta se, että lapsi on tempperamenttinen ei tarkoita, että sillä olis jotensakin erilaiset käyttäytymissäännöt kuin muilla. tai että sille pitäis antaa enempi anteeksi, koska "hän on tempperamenttinen".

Niimpä! Mun esikoinen oli syntyältään todella temperamenttinen tapaus! Juuri sellaiset tarvitsee erityisen paljon ohjausta ja sääntöjä! ENEMMÄN kuin muut! Ottakaa nyt ihmiset hyvät alan ammattilaisten kirjat eteenne ennen kuin teette niitä lapsia etti tämä maailma ole täys kaikenkarvaisia mummonhakkaajia. Sori kärjistys. Mutta olen läheltä itse nähnyt enempikin mihin se johtaa kun ei ole kieltoja, ei ohjausta ja ETENKIN niillä jotka ovat niitä vaikeita ja "temperamenttisia".

Ompas primitiivinen luolamiesreaktio! Pidä sitten lapses aisoissa ettei muiden tarvitse! Kyllä mä pidän huolen omistani JOS sä omistas! Ei ois tarvinu puolustaa tyttöni tekeleitä jos ois sekin äiti ottanut ÄIDIN ROOLIN!

Sen enempää ap:n asiaan puuttumatta, olen yhden mielenkiintoisen asian matkustellessa huomannut.
Suomi on melkeinpä ainut paikka, jossa vanhemmat pyytävät anteeksi toisilta vanhemilta lapsensa käytöstä. Eli siis jos lapsi tönäsee sitä maijapekkaa, niin äiti on nolona pyytämässä anteeksi maijapekan äidiltä. En ole missään muualla törmännyt tälläseen käyttäytymiseen. Tuntuu, että muualla jotenkin ymmärretään, jotta lapset on lapsia, ja tekevät sellaista mitä aikuiset eivät tekisi. Eikä kaikkea tartte niin anteeksi pyydellä.
Toki muuallakin opetetaan mitä ei saa tehdä jne, mutta siis vanhemmat eivät ota "niskoilleen" sitä lapsen käyttäytymistä.
Oisko sitten tässä(kin ) kyse siitä suomalaisten heikosta itsetunnosta. Ajatellaan liikaa mitä muut ajattelee, jopa silloin, kun lapsi (siis puhun nyt taaperoista ) jotain omiaan puuhaa. Sama koskee itkemistä / kiukuttelua. Muualla ei kuiskita ja koiteta huomaamattomasti saada lasta hiljaiseksi, vaan tajutaan että se itkukin kuuluu lapsen elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Sen enempää ap:n asiaan puuttumatta, olen yhden mielenkiintoisen asian matkustellessa huomannut.
Suomi on melkeinpä ainut paikka, jossa vanhemmat pyytävät anteeksi toisilta vanhemilta lapsensa käytöstä. Eli siis jos lapsi tönäsee sitä maijapekkaa, niin äiti on nolona pyytämässä anteeksi maijapekan äidiltä. En ole missään muualla törmännyt tälläseen käyttäytymiseen. Tuntuu, että muualla jotenkin ymmärretään, jotta lapset on lapsia, ja tekevät sellaista mitä aikuiset eivät tekisi. Eikä kaikkea tartte niin anteeksi pyydellä.
Toki muuallakin opetetaan mitä ei saa tehdä jne, mutta siis vanhemmat eivät ota "niskoilleen" sitä lapsen käyttäytymistä.
Oisko sitten tässä(kin ) kyse siitä suomalaisten heikosta itsetunnosta. Ajatellaan liikaa mitä muut ajattelee, jopa silloin, kun lapsi (siis puhun nyt taaperoista ) jotain omiaan puuhaa. Sama koskee itkemistä / kiukuttelua. Muualla ei kuiskita ja koiteta huomaamattomasti saada lasta hiljaiseksi, vaan tajutaan että se itkukin kuuluu lapsen elämään.

Tuon olen huomannut. Luuletko että se on hyvä asia? Ulkomaalaiset lapset saa tehdä mitä vain, se on huomattu. Ja se EI ole hyvä asia! Kun kasvaa pellossa, jälki ON multainen ;)

Mä kirjoitin tän jo yhteen toiseen ketjuu jossa rauhallisen lapsen äiti kauhisteli taas sitä, että voi kun jotkut kieltää niin paljon lapsiaan joten otetaanpa taas..

ap ei taida muistaa/tietään muuten, että lapsia on erilasia.. jotkut lapset ovat jo syntyessään pieniä suloisia kullannuppuja, jotka antavat vanhempien nukkua yöt, ja leikkiä päivät. Sitten kun ne kasvavat nämä nuput vain katselevat kaukosäätimiä jne. ja laskevat ne alas kun pyydetään ja käyvät potalla kun täyttävät vuoden ja jättävät vaatteet kauniiseen pinoon.

Sitten on enkeliriiviöitä, jotka valvottavat yöt ja huutavat päivät. Kun kasvavat ne ottavat kaukosäätimen ja työntävät sen koiran korvaan ja heittävät koiran aidan yli ja menevät itse perässä. Ja tämä siis sen aikana kun käännyit hetkeksi katsomaan palaako perunat pohjan. Ne käyvät potalla kun ehtivät, mutta heittävät sinne perässä myös kaiken mikä sattui olemaan pöydällä juuri hetki sitten. Vaatteita ei löydäkkään ne ovat myös naapurin pihalla, etkä ehdi niitä etsiä, kiire on nimittäin kaivaa koiran korvasta kaukosäädintä.

Lapsilla nyt vaan sattuu olemaan erilaiset tempperamentit, ja toiset uskoo paremmin kuin toiset, ja toiset ylipäätään touhuavat ja keksivät enemmän kuin toiset.. .. Yksilöitä ovat mutta yksi ainainen vakio on, että näiden ensimmästen äidit jakavat aina kasvatus"taitojaan" näiden jälkimmäisten äideille ja ihmettelevät niiden tekemisiä. Ja ihan oikeasti kuvittelevat olevansa parempia kasvattajia kun lapset istuvat aikuiselle helppoon muottiin nopeasti..

Musta on hienoa vain jos lapsi osaa kokeilla rajojaan..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

mutta en koskaan koskisi toisen muksuun, enkä sitä kyllä hevillä ymmärtäisi jos toinen aikuinen repisi lastani kädestä. Jos ei ole oikeasti todella VAKAVASTA tilanteesta kyse.

Olenko REPINYT? :D- otin kädestä kiinni, en runnonut, en puristanut, en retuuttanut. Haloo :D! Ja sanoin nästisti asiani sille.

Meidän esikoinen (5v poika) on todella temperamenttinen ja energinen tapaus, mutta säännöt ovat tehty hänelle selväksi/opetettu siitä alkaen, kuin hiekkalaatikolla alettiin leikkiä muiden kanssa ja kyllä poika tietää, miten kuuluu käyttäytyä niin puistossa, kaupassa, kuin vieraisilla. Toki temmeltää ja juosta saa puistossa, sitä vartenhan ne ovat, mutta ei toisten tekeleitä saa mennä rikkomaan tai käyttäytyä muutoin huonosti. Ja minä ojennan, jos eivät lapseni tottele...ihan sama, mitä joku muu ajattelee, mutta käyttäytyä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Niimpä! Mun esikoinen oli syntyältään todella temperamenttinen tapaus! Juuri sellaiset tarvitsee erityisen paljon ohjausta ja sääntöjä! ENEMMÄN kuin muut! Ottakaa nyt ihmiset hyvät alan ammattilaisten kirjat eteenne ennen kuin teette niitä lapsia etti tämä maailma ole täys kaikenkarvaisia mummonhakkaajia. Sori kärjistys. Mutta olen läheltä itse nähnyt enempikin mihin se johtaa kun ei ole kieltoja, ei ohjausta ja ETENKIN niillä jotka ovat niitä vaikeita ja "temperamenttisia".

Miksi aina pitää opetella lapstenkavatusta KIRJOISTA voi jeesus..

Yhteistyössä