Pullataikina-katastrofi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keittiön taikuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keittiön taikuri

Vieras
EN osaa siis leipoa, päätin kuitenkin tehdä pullaa.

Noh, yllättäen jauhoja ei ollut tarpeeksi, taikina on TOSI tarttuvaa eikä sellaista tasaista ollenkaan. Varmaan joku 1.5 desiä tartteis vielä.

Ja sit rasvaa tais hulahtaa liikaa, taikina ei sitä imenyt. Nyt siellä rasvalillissä killuu se jauhoton takinaparka :D Jätin kohoamaan.

Voiko tätä vielä pelastaa? Ja ei, en aio pyytää naapureilta jauhoja tai käydä kaupassa.

No ei se mistään 1,5 dl ole kiinni se taikinan onnistuminen. Päinvastoin, pullista tulee ihanan pehmeitä.Tarviisit tosin jauhoja hieman leivonta-alustalle, mutta siihen käy vaikka tippa perunajauhoja.

Rasvakaan ei ole katastrofi, jos sitä ei nyt ihan litrakaupalla siellä ole.

Kohotat rauhassa ja leivot sitten ja katsot paistamisen jälkeen, mitä tuli.

Uskon, että onnistut ihan mainiosti.

onk sulla ruisjauhoja tms millä vois jatkaa? ei kyl varmaan tuu kovin hyvää. jotain leseitä tms? ei sekään kovin pullaista.
pullahan on sitä parempaa, mitä vetelämpi taikina, jos on jauhoja niin paljon että on helppo leipoa niin kuivaa pullaa tulee..
voiskohan sen hyvän vaivaamisen jälkeen kipata syvälle pellille koko tuotoksen ja jakaa ruuduiksi, vähän niinkuin sämpyläruudut mutta pullaa?

No jos et saanut rasvaa sekoittumaan taikinaan, niin se johtuu vain siitä, että et ole sekoittanut sitä tarpeeksi. Eli vaivaamaan siitä!

Pullia en yrittäisi tehdä, mutta esim. piirakkapohjana voisit kokeilla käyttää.

Meillä ei oo minkäänlaista jauhoa koko talossa, miten mä saan sen leivottua? Voikohan sen lätkäistä leivinpaperille ja painella lättänäksi? Kun ei se taida pullan muodossa pysyä mitenkään..Mut jos se ressukka itsensä uuniin löytää niin tulee varmasti hyviä, ja kevyitä!

Ooh, mä kävin katsomassa taikinaa just, se rasva oli imeytynyt sinne ja sehän kohoaa!!

Mä teen pellillisen pullalevyä, niinkuin joku ehdotti. Siitä voi sit leikata paloja :) Kiitti kaikille kannustuksesta.

[QUOTE="aapee";23433916]Meillä ei oo minkäänlaista jauhoa koko talossa, miten mä saan sen leivottua? Voikohan sen lätkäistä leivinpaperille ja painella lättänäksi? Kun ei se taida pullan muodossa pysyä mitenkään..Mut jos se ressukka itsensä uuniin löytää niin tulee varmasti hyviä, ja kevyitä![/QUOTE]

Voit aivan hyvin heittää sen sellaisenaan uuniin. Meillä on tehty joskus sillä tavoin onnistuneellekin taikinalle, kun tarmo on loppunut eikä olla jaksettu pyöritellä :D .

Mutta epätasaisuus ja se, että rasva ei ole sekoittunut johtuvat vain ja ainoastaan liian vähäisestä sekoittamisesta. Muutenkin pullasta tulee sitä parempaa ja kuohkeampaa, mitä enemmän taikinaa vaivaa.

[QUOTE="aapee";23433916]Meillä ei oo minkäänlaista jauhoa koko talossa, miten mä saan sen leivottua? Voikohan sen lätkäistä leivinpaperille ja painella lättänäksi? Kun ei se taida pullan muodossa pysyä mitenkään..Mut jos se ressukka itsensä uuniin löytää niin tulee varmasti hyviä, ja kevyitä![/QUOTE]

voi painella pellille leivinpaperin päälle,leikkaa taikinapyörällä neliöiksi,voitele ja laita raesokeria,jos on voit laittaa paistonkestävää hilloa hillosilmäksi.

[QUOTE="aapee";23433987]Hei voisko pullalevyn päälle heittää pakastemustikoita? Tulisko hyvää?[/QUOTE]

Monet pitävät pullataikinapohjaisesta mustikkapiirakasta. Niiden mustikoiden päälle kannattaa sirotella sokeria ja hiukan perunajauhoja (ei pakollisia, mutta imevät mustikoiden kosteutta itseensä niin se piirakka ei "lainehdi").

Yhteistyössä