Pullosta ja korvikkeesta vierottaminen + ongelmallinen syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----neito----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

----neito----

Vieras
Meillä on tässä kuussa vuoden täyttävä poika, ja olen jo monta kuukautta yrittänyt poikaa saadaa juomaan nokkamukista ja mukista, kummastakin hän ottaa hörppyjä, vettä enemmän kuin maitoa. Vettä olen saanut parhaimmillaan menemään nokkamukista puoli desiä, mutta kun vaihdoin juoman maidoksi, poika suuttui ja eikä ole sen koommin juonut kuin 10-20 milliä pullosta vettä tai maitoa. Nyt kuitenkin olisi pikku hiljaa aika luopua korvikkeen lipittämisestä, jonka juominen on myös taistelua tuttipullosta, mutta menee sentään reilummin kuin nokkamukista tai mukista. Miten olette saaneet vieroitettua tuttipullosta? Haluaisin saada pojan juomaan jo muualtakin, varsinkin kun nyt poikaa ei voi jättää edes isovanhempien luokse hetkeksi, kun he eivät saa juotettua pojalle mitään kun poika on aika tarkka, kuinka maito hänelle annetaan. Toinen ongelma on, että poika syö edelleen tosi huonosti ruokaa, ruokaa uppoaa yhdestä kahdesta lusikallisesta hyvällä tuurilla pienen vauvan ruoka purkin verran. Välillä noiden yhden kahden lusikallisen antaminenkin on jo tuskallista, kun poika kääntyy vääntyy, pitää suutaan tiukasti kiinni. Houkuttelemalla ja viihdyttämällä saa ruuan alas. Maitoa menee vieläkin 8 dl -1 litra ja se hieman helpommin, mutta välillä juominenkin on sellaista, että alas ei menisi mitään.

Meidän neuvolan tädistä ei ole tippakaan apua. Hänelle on puhuttu, mutta hän antoi vinkiksi, että älä tee asiasta numeroa ja älä anna öisin maitoa. (siis vaikka poika on edelleen välillä melkein pelkällä maito dieetillä, omasta valinnastaan) ja en kyllä yleensä annakaan öisin, saatan antaa kuuden aikaan aamulla hieman maitoa, jotta saan pojan nukkumaan vielä, kun on selvästi väsynyt, mutta janoinen. Miten saan pojan syömään enemmän ja luovuttua tuttipullosta. Poika juo maidot sylissä kun se tuntuu kuitenkin hieman rauhoittavan häntä juomaa ja näyttää kuitenkin tykkäävän olla sylissä maitoa juodessaan....

Meillä on tässä kuussa vuoden täyttävä poika, ja olen jo monta kuukautta yrittänyt poikaa saadaa juomaan nokkamukista ja mukista, kummastakin hän ottaa hörppyjä, vettä enemmän kuin maitoa. Vettä olen saanut parhaimmillaan menemään nokkamukista puoli desiä, mutta kun vaihdoin juoman maidoksi, poika suuttui ja eikä ole sen koommin juonut kuin 10-20 milliä pullosta vettä tai maitoa. Nyt kuitenkin olisi pikku hiljaa aika luopua korvikkeen lipittämisestä, jonka juominen on myös taistelua tuttipullosta, mutta menee sentään reilummin kuin nokkamukista tai mukista. Miten olette saaneet vieroitettua tuttipullosta? Haluaisin saada pojan juomaan jo muualtakin, varsinkin kun nyt poikaa ei voi jättää edes isovanhempien luokse hetkeksi, kun he eivät saa juotettua pojalle mitään kun poika on aika tarkka, kuinka maito hänelle annetaan. Toinen ongelma on, että poika syö edelleen tosi huonosti ruokaa, ruokaa uppoaa yhdestä kahdesta lusikallisesta hyvällä tuurilla pienen vauvan ruoka purkin verran. Välillä noiden yhden kahden lusikallisen antaminenkin on jo tuskallista, kun poika kääntyy vääntyy, pitää suutaan tiukasti kiinni. Houkuttelemalla ja viihdyttämällä saa ruuan alas. Maitoa menee vieläkin 8 dl -1 litra ja se hieman helpommin, mutta välillä juominenkin on sellaista, että alas ei menisi mitään.

Meidän neuvolan tädistä ei ole tippakaan apua. Hänelle on puhuttu, mutta hän antoi vinkiksi, että älä tee asiasta numeroa ja älä anna öisin maitoa. (siis vaikka poika on edelleen välillä melkein pelkällä maito dieetillä, omasta valinnastaan) ja en kyllä yleensä annakaan öisin, saatan antaa kuuden aikaan aamulla hieman maitoa, jotta saan pojan nukkumaan vielä, kun on selvästi väsynyt, mutta janoinen. Miten saan pojan syömään enemmän ja luovuttua tuttipullosta. Poika juo maidot sylissä kun se tuntuu kuitenkin hieman rauhoittavan häntä juomaa ja näyttää kuitenkin tykkäävän olla sylissä maitoa juodessaan....

Mä en suoraan osaa auttaa tohon pullo-ongelmaan, mutta vastaava ongelma meillä oli imetetyn muksun kanssa: kun vielä imetin, ei ruokaa menny kovin paljon eikä nokkiksesta juotu juuri mitään. Mutta kun imetys lopetettiin, ensin yöllä ja sit yks kerrallaan päivällä, niin alkoi ruoka maistumaan paremmin ja samoin juoma nokkiksesta.

Toi maitomäärä kuulostaa aika paljolta ja selittää sen, miksi ruokaa ei mene. Mä tiedän, et kuulostaa inhottavalta, mut rajoittaisin maidon määrää, niin sitä ruokaa menis paremmin. Jos vaikka vähentäisit yhden pullokerran päivässä ja viikon päästä taas seuraavan?

Meillä ei muuten aamupuuro maistunu vielä sillon yöimetyksen aikaan, mut kun se loppui, niin jo maistui paremmin.

Tsemppiä - mä tiedän, kuinka inhottavaa on, kun ruoka ei maistu!

Viimeksi muokattu:
Tarjoan kyllä ruuan ensin ja vasta sitten maidon, jotta maha ei täyttyis nesteellä. Itsekin olen miettinyt tota, että jättäisi yksi ruokailu kerta kerrallaan pullon pois. Mut sitten vaan jänskättää, että saako poitsu riittävästi nestettä. Auttaako tuo sitten siihen, että poitsu rupeaisi juomaan myös nokkamukista/mukista paremmin?

Kaverin poika, joka on saman ikäinen, niin vetelee samanlaisia määriä.

Toi vajaa litra päivässä on ihan ok maitomäärä. Lapsi tarvitsee vielä hurjat määrät kalsiumia ja proteiinia, ja saa sen maidosta parhaiten.

Mä en nyt hirveästi osaa auttaa, mutta samanikäisenä oma poikani söi myös tosi huonosti, lähinä siis maitoa. Mut mun poika kuuluu ylipäänsä niihin, joita ruoka ei ole koskaan kiinnostanut, ei rinnan imeminen, ei oikein maitokaan eikä nyt siis ruoka. Pikkuhiljaa ruokahalu on parantunut, kun ekat satsit hampaita on jo tulleet ja lapsi ulkoilee paljon. Nyt saattaa mennä jo pienen purkin verran sosetta per pääateria, ja sillähän pärjää. Hän ei ole koskaan osannut juoda mistään taikamukeista, ainoastaan orthexin perusnokkiksesta, koska saa pitää siinä itse molemmin käsin kiinni. Hän myös tuossa iässä vaati saada itselleen lusikan ja lautasen ja onkin syönyt yksivuotaasta asti itse.

Sä voit kokeilla näitä
- jos syötät purkkiruokaa, pese lapselle oma purkki ja lusikka ruokailutilanteeseen. Tai anna hänen laittaa kantta purkin päälle kun syötät. Jostain syystä usealla lapsella on refleksi, että suu aukeaa kun lusikka lähestyy, JOS lapsi on keskittynyt tekemään jotain ihan muuta. Anna hänelle myös lautaselle aina omaa syötävää, (vaikka keitettyä makaroni) jota syödä omalla lusikalla, ja lapa sitten hienoa sosetta samalla huomaamatta hänen suuhunsa.

- omalla lapsellani menee jopa 20 minuuttia orientoitua ruokailuun. Sen ajan siis annan hänen istua pöydän ääressä ruoka edessä pälisemässä ja tutkimassa ruokaa (kunhan ei sotke mahdottomasti). Jos menen siihen syöttämään ja tuputtamaan, lapsi kääntää päänsä pois ja selvästi kokee tilanteen painostavana. Mut ton tietyn ajan jälkeen hän on valmis syömään iloisin mielin.

- Nokkamukin voi ottaa mukaan kylpyyn, jossa sillä saa läärätä mielensä mukaan ja tutkia miten se nesti siihen menee ja miten tulee pois. Tästä sun lapsi varmasti tykkää. Monet lapset myös yrittää juoda kylpyvettä, ja vaikka se ei olekaan oikein hyväksi, niin mä ainakin ajattelin, että jos pari hörppyä kylpyvettä saa lapsen juomaan mallikkaasti nokkiksesta, niin se on sen arvoista. Ja oli:)

- koska lapsella on imemisrefleksi vielä voimakas, kokeile pilliä! Voit testailla pillimehulla, miten imeminen sujuu. Itse ostin lapselle juomapullon, jossa on siis pehmeä pilli joka ylettyy pullon pohjaan asti. On huippuhyvä - pulloa ei tarvitse kallistaa, pillistä tulee paksumpikin kama hyvin läpi, eikä sotkua tule. Lapsi rakastaa juomapulloa niin kovasti, että juo kaiken mitä sinne keksin pistää.

- jos lapsi ei syö iltapalaa, anna illalla velliä - ihan sama miten sen annat. Ei se ihmeitä tee, mut onpahan vatsassa ainakin jotakin tavaraa. Meillä on edelleen iltavelli käytössä, koska iltapalaa lapsi ei syö, mut vellin voimalla nukkuu levollisesti - enkä minä stressaa lapsen 14 tunnin ruokavälistä, joka on mielstäni vähän liian pitkä noin pienelle.

Kyl se kuule siitä helpottuu jonain päivänä. :)

Meidän 1,2 v tyttö on aina ollut nirso juomista kohtaa ylipäätään. Maidon on lopettanut kokonaan. Syö kyllä maitoon tehtyjä puuroja, jogurttia ja muita maitotuotteita. Maito maitona vain ei uppoa. Korvaamme siis osan kalkista tabletteina. Vauva-aikanakin maitoa meni vaivalloisesti ja kun lopulta lopetettiin pullottelu, niin teki totaalilakon maidon suhteen. Ennen maidon juonnin loppumista päivässä meni max. 500-600ml päivässä maitoa ja siihen on siis laskettu puurojen mukana tullut maito. Meillä pullosta nokkikseen siirtyminen oli helppoa, sen suhteen en osaa neuvoa, mutta lohdutuksena vain, että kyllä ne pienemmälläkin nestemäärällä pärjäävät. Meidän neiti ainakin on aina pärjännyt.

neito: Meillä on edelleen sama huono tilanne nokkiksen kanssa, jos yhtään lohduttaa. Tyttö tulee nyt myös vuoden.

Ihania vinkkejä! Aion kokeilla. Kiitos. Mulla on ollut ajatuksissa ostaa tuo Orthexin perusnokkis. Olen kuullut jonkun muunkin sanovan, ettei lapsi osannut juoda mistään muusta. Meillä ei pulloistakaan kelvanneet kuin Ainun peruspullot.

Meidän neiti, joka on huono syömään, on tykännyt syödä Mamin lusikka- ja haarukkasetillä. Toisella syötän, ja toisella hän syö itse. Lautasen pitää mielellään olla hänen edessään. Myös sormiruoan napsiminen samalla, kun syötän, auttaa.

Jotennkin mua ahdistaa tämä, että en ole saanut poikaa eroon pullosta. Vaikka onkin jo melkein vuoden. Kun kerhoissa jo nuoremmatkin juo nokkiksesta.... Nyt meille iski poikaan ja minuun flunssa enkä ole viitsinyt kiusata kipeää poikaa, oli kuumettakin.

No älä nyt ap turhaan tuollaisesta ahdistu!

Meidän 1v2kk ikäinen tyttömme on ihan tuttipullotyttö vieläkin, enkä koe mitään paineita siitä häntä vieroittaa. Ja juo edelleen tuttelia! Olen laiskasti yrittänyt tarjota välillä lehmänmaitoa mutta nihkeästi menee. Eikä mulle ole ehtinyt tulla edes mieleen että voisin tarjota juomaa jostain muustakin kun tuttipullosta.
Eipä sillä kuule kauheasti ole väliä koska poikasi tuttipullon jättää; oli hän sitten vuoden tai kaksivuotias!
Huomaan olevani tosi paljon rennompi kakkosen kanssa. Esikoisen kanssa mietin ihan samoja...! Mutta kyllä esikoispoikakin lopulta luopui tuttipullosta reilu 2-vuotiaana ja oppi sekä syömään että juomaan itse. ;)

Kuule neito, siellä kerhossa juodaan ehkä nokkiksesta, mut kotona pullosta tai rinnasta, varsinkin kun lapsi on väsynyt. :) Lähinnähän noi kerhoeväät on sellaista napostelua ja askartelua, et lapsen verensokeri pysyy tolkullisella tasolla.

Tonne kerhoon mä suosittelen nimenomaan jotain juomapulloa, josta imetään pillillä. Annat lapselle sen, ( varmasti osaa imeä) ja kuulut taas jengiin!

Yhteistyössä