Puolen vuoden onnistunut säästökuuri takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myy"

Vieras
Ajatus lähti koko ajan kasvaneista ruokakuluista.
4 hengen talous, jossa molemmmat vanhemmat töissä.
Elämä kiireistä ja valmisruokaa ja puolivalmisteita tuli ostettua jokaiselle päivälle,
rasvaista pikaruokaa joka viikolla. Hintoja ei juurikaan tullut seurattua.
Puolen vuoden saldo:
+säästöä minimissään 250e/kk, maksimissaan jopa 400e.
+ ruoka terveellisempää ja sisältää vähemmän lisäaineita
+painoa pudonnut minulta 5kg ja mieheltä 8kg
+ruuanvalmistamisesta tullut yhteinen ajanviete lasten kanssa
+Ruoka on hyvää
+tyttären epämääräiset iho-oireet lähes hävinneet(liaäaineallergia?)

-ruuan valmistamiseen menee aikaa, leivon myös 70% perheen leivistä

Mikään superäiti en todellakaan ole, mutta tämä on suoritus johon olen todella tyytyväinen. =)

Hienoa, sama ollut meillä käytössä jo reilun vuoden! Ulkonasyömiset jääneet minimiin, kaupaksi vaihtunut Lidl, Tarjoustalo ym., vaan pakolliset muualta. Leivon itse, teen eväät töihin ja ruokaa pakkaseen, ostan lihan suoraan tukusta. Ruuan hävikki pienentynyt todella paljon, samoin ruokamenot laskeneet varmaan 50%. Tiukka taloudellinen tilanne on ollut opettvainen ja entiseen törsäämiseen ei ole paluuta.

Hienosti tehty! Minäkin haluaisin pystyä tuohon, mutta taloudessa on 7 henkeä ja ihan kaikkea leipää en kyllä jaksaisi leipoa. Mutta siis kyllä meilläkin syödään terveellisesti, ulkona ei koskaan. Tuntuu melko hurjalta kun kaupassa katsoo kanssasisarten ostoskoreja: paljon eineksiä, herkkuja ja muuta turhaa.

Leivotteko vaaleaa vai ruisleipää? Minä totesin, että vaalean leivän leipominen ei kannata: vatsa on kipeänä koko perheellä, jos syö liikaa vehnää. Ruisleipää olen joskus talvella leiponut leivinuunissa, sähköuunissa tuntuu, että menee sikana sähköä, kun pitää uunin olla täysillä ja se leipä kuitenkin paistuu sen noin 40 minuuttia.

[QUOTE="Ai mää vai";28910440]Hienoa, sama ollut meillä käytössä jo reilun vuoden! Ulkonasyömiset jääneet minimiin, kaupaksi vaihtunut Lidl, Tarjoustalo ym., vaan pakolliset muualta. Leivon itse, teen eväät töihin ja ruokaa pakkaseen, ostan lihan suoraan tukusta. Ruuan hävikki pienentynyt todella paljon, samoin ruokamenot laskeneet varmaan 50%. Tiukka taloudellinen tilanne on ollut opettvainen ja entiseen törsäämiseen ei ole paluuta.[/QUOTE]

Mistä tukusta sen lihan saa halvemmalla?

[QUOTE="säästäjä";28910798]Mistä tukusta sen lihan saa halvemmalla?[/QUOTE]

Niin ja mistä saa tukkukortin? Täällä on Metro-tukku, mutta sieltä ei saa tavaraa yksityinen ihminen. Enkä kyllä tiiä, että onko siellä halvempaa. Yksi tuttu kävin Lidlistä nimittäin tavaraa ravintolaansa, kun siellä oli halvempaa kuin tukussa.

Hieno saavutus!
Itse kotiäitinä teen kaiken ruuan itse ts.ei syödä valmisruokia. Leivon paljon myös mutta leipää en ole opetellut tekemään.

Mies valittaa jatkuvasti miten kauppalaskut ovat isoja.En tiedä miten tässä nyt elelisi :/

[QUOTE="vieras";28910806]Niin ja mistä saa tukkukortin? Täällä on Metro-tukku, mutta sieltä ei saa tavaraa yksityinen ihminen. Enkä kyllä tiiä, että onko siellä halvempaa. Yksi tuttu kävin Lidlistä nimittäin tavaraa ravintolaansa, kun siellä oli halvempaa kuin tukussa.[/QUOTE]

Y-tunnuksella saa, esim. jos on joku sivutoiminen firma itsellä käytössä, niin sen Y-tunnuksella saa tukkukortin.

Tiedostaako ne nämä palstamammat, jotka hehkuttaa tuota halpaa kotiruokaa ja ei meillä ikinä syödä eineksiä, että makkara on täyttä einesruokaa? Että makkarasoppaa syödään mutta eineksiä ei koskaan...

Säästyneet rahat on vielä säästössä pahan päivän varalle tai myöhemmin keittiöremppaan.

Ruisleipää en ole edes koskaan kokeillut leipoa, leipiin laittelen mitä sattuu kaapista löytymään, siemeniä ja lesettä runsaasti, joskus porkkanaraastetta, kuivatusta sipulista tulee ihana aromi leipään jne..) Mistää ei ole kyllä tarvinnut tinkiä, suunnittelee vaan sinnikkäästi etukäteen ja välttää heräteostoksia. Pakastin on tietty aivan ehdoton + kauden kasvikset ja vihannekset hyötykäytetään.
Kaupunkilaisena marjoja en poimi ja sienessäkään en käy.

[QUOTE="noh";28912462]Tiedostaako ne nämä palstamammat, jotka hehkuttaa tuota halpaa kotiruokaa ja ei meillä ikinä syödä eineksiä, että makkara on täyttä einesruokaa? Että makkarasoppaa syödään mutta eineksiä ei koskaan...[/QUOTE]

Tiedostaa :) Makkarasoppa on hyvää, ja välillä voin vaikka ostaa ihan sitä valmisruokaakin. Hui :)

Ero ainakin minulla on huomattava entiseen nähden.

[QUOTE="noh";28912462]Tiedostaako ne nämä palstamammat, jotka hehkuttaa tuota halpaa kotiruokaa ja ei meillä ikinä syödä eineksiä, että makkara on täyttä einesruokaa? Että makkarasoppaa syödään mutta eineksiä ei koskaan...[/QUOTE]

No joo,minulle einekset ovat pitsoja ym.
Eli makkara on mulle kotiruokaa :)

Onnittelut!!! Täällä on edessä niukat ajat sillä lähdin opiskelemaan. Saan siis vain sitä pientä opintorahaa. Puoliso käy kyllä töissä, mutta laskut ovat ja pysyvät samoina. Minun tuloilla on ennen ostettu ruoka. Nyt ei taida enää riittää se raha mihinkään sillä maksan myös laskujani.

Yhteistyössä