Puolison pakko-oireilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei.

En tiedä yhtään mistä kysyä, joten tässä ollaan.

Miehelläni on ollut yhdessäolomme alusta asti "siivousvimma" ja selkeästi on ollut ahdistuneempi kuin keskivertoihminen siivoamisesta.
En ole pitänyt sitä ongelmana, enemmän vain ylihinkuttamisena.

Kunnes.

Yksi ilta nukahdin sohvalle. Heräsin kun mies lähti käyttämään koiraa. Tajusin samalla että minulla on vaihtamatta lapsemme kakkaroskis. Työnsin pussin miehelle kun toi koiran sisälle.
Oven ulkopuolella alkoi kuulua huutoa ja kiroamista.

Menin itkien nukkumaan. Mies suihkuun. Minulle tilannetta ei selvitetty jälkikäteen. Väkisin ottaessani puheeksi tämän, ei mies nää siinä vikaa Et hän on vaan siisti.

Minä pelkään että jostain minulle mitättömäksi luulemasta asiasta tulee "triggeri ". Hänen hermostumisensa pelottaa.

Siisteyden, järjestyksen ja täsmällisyyden arvostaminen ei suinkaan ole merkki pakko-oireisesta häiriöstä. Varsinaisessa pakko-oireisessa häiriössä pakkoajatukset ja pakkotoiminnot aiheuttavat merkittävää kärsimystä, vievät päivittäin enemmän kuin tunnin aikaa ja haittaavat huomattavasti oireista kärsivän jokapäiväistä elämää ja ihmissuhteita.

Myöhemmin sain puhuttua sen verran, että hänelle roskien viemiseen liittyvä kohtaus johtui siitä että roskakatoksen koskemisesta tulee likaiseksi. Raivon aiheutti se että täytyi puhtaana koskea siihen .

Yhteistyössä