puranpas nyt tännekin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
anoppi oikeen elää ja palaa aina kun sillä on taapero sylissä. !

minusta on ihana pitää ihan vieraitakin vauvoja sylissä. Kunhan saan naapurin kaksoset syliini, kirjoittaakohan naapurikin minusta samaan tyyliin?

:D ainakin mulle se on eri asia jos vieras hössöttää. semmonen hyvänpäiväntuttu. jos hän onkin epätavallisen lapsirakas, siitä ei ole mulle haittaa mutta... huoh.
kerran oli tilanne että anoppi tarjoutui meille auttaa. sanoimme kiitos mutta ei tartte. anoppi sanoi ettei siitä ole haittaa tai vaivaa hänelle. no okei sitten, tulkoon jos haluaa. kun hän oli lähdössä meille, oli joku rouva soittanut ihan vaan jutellakseen. anoppi oli hirveen kiireissään sanonut ettei ehdi nyt puhua kun on tulossa meile auttamaan kun meillä on kiirettä.

mua raivostutti aivan yli kaiken. ensin tulee oma-aloitteisesti tarjoamaan apua ja kun kieltäytymisen jälkeen tuppautuu yhä, niin sitten ei muka ehdi kuulumisia vaihtaa kun on niin kiire meille. ja kellonaikaahan ei ollut sovittu, että ei sillä mikään kiire olisi ollut:/ mä en halua että se antaa muille kuvan että arkemme pyörii vain hänen ansiostaan:(

avauksessa oli uusimpia juttuja, muttei tietysti vuosien aikana tapahtunutta kokonaisuutta muutamasta viestistä saa selville. helpotti joka tapauksessa kun sai kirjoittaa nämä

Hmm.. Kun sitten aikanaan tämä sinun rakas vauvasi saa lapsen, muista että et saa hössöttää, etkä iloita isoäitiydestäsi! Nyt sinusta tuntuu, että että siihen on vielä kaaauaaan aikaa, mutta ennen kuin huomaatkaan olet itse anoppi, joka rakastaa lapsenlastaan, mutta jonka miniä ei antaisi lapseen koskeakaan.

Mummot hössöttävät! He esittelevät ylpeinä lapsenlapsiaan naapureille ja naapureiden kummin kaimoille, MInusta se on herttaista. Olen iloinen, kun anoppini on niin ylpeä lapsestani. Onhan lapsestani syytäkin olla ylpeä - hän on tietenkin maailman suloisin lapsi, josta mummot saavat sydämensä pakahduksiin! :)
Enkä ymmärrä tuota kilpailua lapsen sylissä pitämisestä. Minä saan halutessani kanniskella lastani vaikka yötä päivää, eikä lapsi ei yhtään kulu siitä, että mummolassa käydesämme mummo ja vaari haluavat osansa ja pitävät myös lasta ja ihastelevat häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm.. Kun sitten aikanaan tämä sinun rakas vauvasi saa lapsen, muista että et saa hössöttää, etkä iloita isoäitiydestäsi! Nyt sinusta tuntuu, että että siihen on vielä kaaauaaan aikaa, mutta ennen kuin huomaatkaan olet itse anoppi, joka rakastaa lapsenlastaan, mutta jonka miniä ei antaisi lapseen koskeakaan.
.

Olen miniänäolovuosinani tehnyt suorastaan päätöksen olla puuttumatta jälkeläisten elämään sen jälkeen kun muuttokuorma on tonttini rajojen yli lähtenyt

Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
mä olen täysin allerginen anopille
mua ärsyttää nykyään kaikki mitä se sanoo vaikkei tarkottas edes pahaa

esimerkkejä:
- nuo vaatteet tuo paremmin esiin pojan (minun poika, hänen pojanpoika siis) silmien värin. sun täytyy käyttää enemmän tätä väriä.
-> mä ajattelin ekana mielessäni in ämmä, miks sä sanelet mulle mitä vaatteita lapselleni TÄYTYY käyttää

- saako sille antaa hedelmäsosetta? (annoin luvan) nämä yksihedelmäiset soseet on hyviä kun jos tulee allergiaa, tietää mistä se on tullut
-> mua vaan ärsytti. ei meillä mitään allergiaa ole ollut

- sä voit ottaa lapsen mukaan sinne (tuppereille mihin meidät molemmat on kutsuttu). mä voin vahtia sitä niin saat juoda rauhassa kahvisi
-> mulla kiehui raivosta. MIKSI HELVETISSÄ mummu sitä lasta hoitaisi jos me molemmat ollaan paikalla? olen mä ennenkin mukulani pitänyt mukana ihan itse

tiedän että hän tarkoittaa hyvää, mutta MÄ EN KESTÄ sitä paapomista

ja sun ikä oli?

esimerkkejä:
- nuo vaatteet tuo paremmin esiin pojan (minun poika, hänen pojanpoika siis) silmien värin. sun täytyy käyttää enemmän tätä väriä.
-> mä ajattelin ekana mielessäni in ämmä, miks sä sanelet mulle mitä vaatteita lapselleni TÄYTYY käyttää

- saako sille antaa hedelmäsosetta? (annoin luvan) nämä yksihedelmäiset soseet on hyviä kun jos tulee allergiaa, tietää mistä se on tullut

- sä voit ottaa lapsen mukaan sinne (tuppereille mihin meidät molemmat on kutsuttu). mä voin vahtia sitä niin saat juoda rauhassa kahvisi
-> mulla kiehui raivosta. MIKSI HELVETISSÄ mummu sitä lasta hoitaisi jos me molemmat ollaan paikalla? olen mä ennenkin mukulani pitänyt mukana ihan itse

no musta noi oli ihan ok.

.

Olen miniänäolovuosinani tehnyt suorastaan päätöksen olla puuttumatta jälkeläisten elämään sen jälkeen kun muuttokuorma on tonttini rajojen yli lähtenyt

Systeemihan menee niin, että yleensä miniät eivät ole anoppinsa toimintaan tyytyväisiä. Tuossa sinun kuvailemassasi tapauksessa miniäsi tulee syyttämään sua välinpitämättömyydestä. Sitten itketään täällä palstalla, kun ei mummi välitä lapsenlapsestaan ollenkaan, nyyyyyh! Niin se vaan on, teki anoppi niin tai näin, niin se on aina väärinpäin.

esimerkkejä:

Voi mä olisin mielissäni jos anoppi tarjoutuis hoitamaan mun lasta...

No jopas. Mun anoppi on just tuollanen, enkä mä sen sanomisissa ole nähnyt mitään pahaa... Sä oot varmaan vähän turhan herkkänahkanen tai sit anoppi sanoo nuo just silleen, että sulle tulee ihan "tollo" olo. Mun anoppi (vaikka kuinka höösää ), aina kuiteski sanoo mulle, että kyllä sä tiedät ite parhaiten mikä on sun lapsille hyväks :) :heart:

.

Sitä voi kaikenlaista päättää minkä huomaa tulevaisuudessa kuitenkin menevän ihan toisin. :) Sinun lapsesi on sinulle varmasti maailman rakkain. Hän tulee aina pysymään rakkaana lapsenasi, vaikka hän iältään olisikin jo aikuinen. Kun hän aikaan saa lapsen, tunnet varmasti lapsen olevan myös tärkeä osa sinua - rakaaan lapsesi ihmeellinen upea lapsi, jota sinä heti rakastat koko sydämestäsi. Et olisi lapsen äiti, mutta saisit kokea isoäidin rajattoman ylpeiden pienokaisesta.
Entä jos lapsesi puoliso päättäsisikin kaikin tavoin estää sinun ja lapsenlapsesi suhdetta. Se murtaisi sydämesi, vaikka nyt et sitä uskoisikaan.

Anna mummolle vähän tilaa, olla isoäiti lapsenlapselleen.

Ja on meidänki vanhemmat sanoneet vahingossa lapsillemme, että tuoppas tänne äidille,eiku mummolle jne. Ei se tarkoita että olis jotenkin yliriippuvainen. Menee sitä itsekin sanoissaan välillä sekaisin :)

:D ainakin mulle se on eri asia jos vieras hössöttää. semmonen hyvänpäiväntuttu. jos hän onkin epätavallisen lapsirakas, siitä ei ole mulle haittaa mutta... huoh.
kerran oli tilanne että anoppi tarjoutui meille auttaa. sanoimme kiitos mutta ei tartte. anoppi sanoi ettei siitä ole haittaa tai vaivaa hänelle. no okei sitten, tulkoon jos haluaa. kun hän oli lähdössä meille, oli joku rouva soittanut ihan vaan jutellakseen. anoppi oli hirveen kiireissään sanonut ettei ehdi nyt puhua kun on tulossa meile auttamaan kun meillä on kiirettä.

mua raivostutti aivan yli kaiken. ensin tulee oma-aloitteisesti tarjoamaan apua ja kun kieltäytymisen jälkeen tuppautuu yhä, niin sitten ei muka ehdi kuulumisia vaihtaa kun on niin kiire meille. ja kellonaikaahan ei ollut sovittu, että ei sillä mikään kiire olisi ollut:/ mä en halua että se antaa muille kuvan että arkemme pyörii vain hänen ansiostaan:(

avauksessa oli uusimpia juttuja, muttei tietysti vuosien aikana tapahtunutta kokonaisuutta muutamasta viestistä saa selville. helpotti joka tapauksessa kun sai kirjoittaa nämä

Kuulostaa niiiin samanlaiselta kuin mun anoppi, ymmärrän sua täysin ap!
Meille myös anoppi puhuu aina, että kun taas on piti käyä yhen lapsen luona siivoamassa ja hoitamassa lapsia jne. ja omia hommia ei oo kerinny tehä yhtään. Vaikka oikeasti on tarjonnu apua muille.
Siksi en kovin herkästi pyydä anoppia apuun, ku puhuu muille sitten että kun taas piti käyä autamassa...
Kerran ku anoppi lähti meiltä, oli ollu muutaman tunnin lapsia hoitamassa. Niin kiitin anoppia, niin tämä tokas, että no, sehän on mummun velvollisuus. Ei kuulostanu minusta kivalta...

ymmärrän sinua ihan täysin!! en pidä yhtään anopistani ja inhoan sitä kun aina hänen meillä käydessään muistaa vauvalle (7kk) leperrellä, että milloinkas tulet mommolle yöksi yms. en todellakaan halua antaa vauvaani sellaiselle ihmiselle yöksi kenestä en itse pidä YHTÄÄN, ja kuka näkee lasta n kolmen viikon välein, eli ei edes ole vauvalle mikään tuttu hoitaja. Voisivat anopit pitää välillä suunsa kiinni!!

muutama kommentti täältä mummolta;
minulla on kolme lastenlasta, iältään 3,5 v -6kk.

vanhimman tyttelin äiti ei ole antanut koskaan mummon hoitaa tai mitenkään osallstua heidän elämäänsä; kontaktit on olleet lyhyet kyläilyt heillä ja he meillä n. 1 vk kerralla x2 vuodessa. minulla ei oikeastaan ole minkäänlaista suhdetta tytteliin,en tunne häntä ja minulta odotetaan lähinnä lahjoja.

keskimmäin lapsenlapsi on pienestä pitäen tuotu meille n.2kk välein ja siinä välissä me käymme heillä. miniä oli aluksi tietysti kovin omistava ekan lapsen kanssa, mutta en tunkeillut siihen väliin, vaan edettiin lapsen ehdoilla. ikää tällä neidillä on nyt 2.5v. nyt on oltu yökylässä, käyty retkillä ym. mukavaa. aina on kysytty sopiiko vanhemmille esim. namien syönti tms. suhde tähän tyttöön on välitön ja rakastava.

kolmas lapsenlapsi on 6 kk ja samaisesta perheestä kun edellinen, voi tätä riemua kun mummu saa hoitaa pientä niin paljon kun jaksaa ja ehtii. miniä sanoo että hän luottaa täysin minun ja papan arvostelukykyyn ja tapaan ratkaista asiat. olemme tosi kiitollisia.

suhde molmpiin poikiimme on meillä hyvä ja lämmin, toinen miniä vaan haluaa pitää "etäisyyttä" joka valitettavasti johtaa myös etäiseen isovanhempisuhteeseen

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
on ainoa. ja en ole pyytänyt apua.

no nyt tietysti 8 lapsen äidit tulee naureskelemaan että "kolmannen antaa jo ilomielin toisen hoitoon". ehkä, mutta mulla nyt kun on vain tämä yksi, niin kaksi kättä riittää mainiosti yhden jälkeläisen hallintaan

Eikö sun ylpeys anna periks, että anoppi katsosi sen aikaa lastasi kun juot kahvit? Mikset voi nauttia tilanteesta?

anoppi oikeen elää ja palaa aina kun sillä on taapero sylissä. esittää niin mummua ettei ole tosikaan. mä en kestä sitä hössötystä. kun ei se ole vain sitä että haluaa olla lapsenlapsen kanssa. vaan hälle on selkeesti tärkeetä että toiset pitää häntä korvaamattomana.

on olevinaan niin hyvä mummu kun huolehtii lapsesta että miniä saa juoda kahvinsa. vaikka todellisuus on ollut sitä että välillä minä nieleskelen itkua kun hän puoliväkisin on napannut vauvan syliinsä vaikka minä olisin itse halunnut pitää.

esimerkiksi kun ollaan anopilla kylässä, niin jos hän huomaa naapureita pihatöissä, hän nappaa taaperon kainaloon ja käy esittelemässä "mummun kultaa".

pahin oli kerran kun hän sanoi lapselle "äiti... eiku mummu keittää nyt kahvit"

sen jälkeen olen ollut erityisen varautunut hänen läsnäollessaan. ei tollasta vahinkoa sattuisi jos ei olisi omivaa sorttia. sanoa nyt itseään äidiksi!

Voi ei, oikeasti...
Tuo on juuri onnellisen isovanhemman käytödtä. Miksei se saisi olla lapselapsestaan ylpeä???
OLen mäkin sanonut kummilapselleni että äiti antaa.. eikun kummitäti antaa.. Ihan normaalia jos on itsellä lapsia, vaikka sanoa naapurin sedälle ettääiti keittää sulle kahvia.

Relaa oikeasti nyt vähän, kuulostaa ihan kamallalle sun tekstisi.

Alkuperäinen kirjoittaja sympatiat sinun puolella!:
ymmärrän sinua ihan täysin!! en pidä yhtään anopistani ja inhoan sitä kun aina hänen meillä käydessään muistaa vauvalle (7kk) leperrellä, että milloinkas tulet mommolle yöksi yms. en todellakaan halua antaa vauvaani sellaiselle ihmiselle yöksi kenestä en itse pidä YHTÄÄN, ja kuka näkee lasta n kolmen viikon välein, eli ei edes ole vauvalle mikään tuttu hoitaja. Voisivat anopit pitää välillä suunsa kiinni!!

Pojasta ilmeisesti pidät?

Sun anoppis ilmeisesti hoitaa sun ainokaistas (ja suvun ainokaista) aika paljon..? Mulla ex-anoppi oli samanlainen. Nykyinen anoppini ei juuri ehdi lapsenlapsia hoitamaan. Tiedä sitten kumpi parempi. Ei ainakaan ole noita ongelmia mulla nyt... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Sun anoppis ilmeisesti hoitaa sun ainokaistas (ja suvun ainokaista) aika paljon..? Mulla ex-anoppi oli samanlainen. Nykyinen anoppini ei juuri ehdi lapsenlapsia hoitamaan. Tiedä sitten kumpi parempi. Ei ainakaan ole noita ongelmia mulla nyt... :D

ttuo esimerkkitapaus (ei ehtinyt puhua puhelimessa koska oli lähdössä meille) ei koskenut lapsenhoitoa, tapahtui ennen lapsen syntymää.

ja mikäli olet koko ketjun lukenut, tietäisit ettei anoppi ole lasta hoitanut jos sillä tarkoitetaan sitä että hän olisi keskenään lapsen kanssa

Öö tuota,ihan oikeasti kannattais opetella pikkasen rentoutuun,jos tilanne meniski niin (kuten meillä) että mummia ei lapsenlapsi kiinnostais oikeastaan paskaakaan niin etpä taitais olla tyytyväinen siihenkään.Et varmaan kuole siihen jos se mummi sen kahvittelun saaki "omia" vauvaa ja ehkä on ylpeä ja tykkää esitellä pientä.Itellä harmittaa ku oma äitini kuoli ku oli 11 eikä koskaan saanu olla mummo,mikä kaikkien mukaan aina halus olla..

ap:n jutuista päätellen tässä on muutakin taustalla kuin vain sitä, että mummo tahtoo olla mummo. Mutta kun en sitäkään varmaksi tiedä (toisin kuin monet muut tuntuvat täällä tietävän), niin en puutu asiaan sen enempää kuin että etköhän AP itse tiedä miten on parasta toimia! Mitä mieltä lapsen isä on asiasta??

Alkuperäinen kirjoittaja bullis:
ap:n jutuista päätellen tässä on muutakin taustalla kuin vain sitä, että mummo tahtoo olla mummo. Mutta kun en sitäkään varmaksi tiedä (toisin kuin monet muut tuntuvat täällä tietävän), niin en puutu asiaan sen enempää kuin että etköhän AP itse tiedä miten on parasta toimia! Mitä mieltä lapsen isä on asiasta??

on puun ja kuoren välissä. ei taho loukata äitiään eikä minua, mutta pakon edessä on sitten välillä kieltänyt äitiään tai sanonut takaisin. ja mua yrittää aina lepytellä kun anoppilassa on käyty

:o :o mä toivon että kun musta tulee joskus mummi niin saa olla aidosti läsnä mun lastenlasten elämässä ja hössöttääkin. musta on ollut aina vain ihanaa kun kummankin puolen mummot ja papat on höösänneet lapsia.. välillä kutsuneet vahingossa itseään äideiksi tai lapset jopa mummoa äidiksi mut niin lipsahtaa joskus minunkin suustani kaverin lapselle et äiti laittaa tms.

Taitaa olla sulla ap enemmän ongelmia kun anopillasi... Koitappas mennä avoimin mielin seuraavan kerran sinne anoppilaan ja huomata että ihan hyvää se anoppisi vaan tarkoittaa (ja saattaa olla myös vähän ajattelematon,mutta ei se nyt maailmanloppu ole..)