purnausta miehen töistä... Piiiitkä vuodatus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakio harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastauksia lukematta... Mä ärähdin viime vuonna, kun lokakuussa huomasin miehen palkkakuitista, että tämä on vuodessa tehnyt ylitöitä 350tuntia. Itse olen joutunut siis olemaan kotona paljon yksin kolmen alle nelivuotiaan kanssa. Ja miksi tuosta tuntimäärästä nostin haloon? Koska lain mukaan työnantaja ei voi ilman työsuojelun lupaa teettää työntekijällä yli 330 tuntia ylitöitä kalenterivuodessa! Siinä ei auta, vaikka sekä työnantaja ja työntekijä olisivat molemmat hyväksymässä asian, laki vaatii asian hyväksyttämisen viranomaisella. Se pykälä on olemassa työntekijän suojelimeksi.

Googleta" ylityö enimmäismäärä", niin löytyy lisää tietoa. Esim kolmen kuukauden jakson aikana tuntimäärä ei saa ylittää tiettyä määrää.

Loppuvuodenmies tekikin kiltisti 8 tunnin päiviä ja mie nautin :) Jos ensi vuonna kiinnittäisivät hiukan paremmin muutenkin huomiota noihin ylitöihin.

[QUOTE="heh";25364752]Tää on niin "hauskaa" lukea näitä vastauksia. Täällä muutama päivä sitten joku väsynyt mies valitti sitä, ettei ole kahteen vuoteen (voi olla, että oli pitempikin aika, muistaakseni 19 vuotta ovat kaikkineen yhdessä olleet) päässyt mihinkään, kun vaimo tekee niin paljon töitä ja mies itse on kaikki vapaa-aikansa jatkuvasti lasten kanssa. Tämä mies lytättiin siinä ketjussa ihan täysin vaimoaan ja tämän taloudellista panosta arvostamattomaksi jne. Haukuttiin myös tossun alla olevaks, valittavaksi luuseriksi yms.[/QUOTE]

Noh, siinä lähinnä oli kyse siitä että mies tuli turhautuneena tuhahtelemaan kahden sanan vastauksia. Tässä mielestäni on kuitenkin hieman ratkaisukeskeisempi lähestymistapa, avataan enemmän tilannetta ja taustoja, eikä kukaan ole marttyyrina jättämässä ketään.

Miehelläni on 4 kaveria, hyvää ystävää lapsuudesta saakka. työjakauma 2 perusduunaria (mieheni mukaan lukien), 1 insinööri ja 2 dippainssiä. Ja kaikki heistä on jäännyt lasten kanssa kotihoidontuelle 7kk-1,5v mittaisiksi jaksoiksi. Mikä tämän on mahdollistanut? No se että me kaikki vaimokeet myös teemme työtä ja sitä kautta elämää on vedetty vuorovedoin eteenpäin.

Ja nuo dippainssitkin on molemmat esimiesasemassa...On he silti halunneet ottaa huilitauon ja jäädä kotiin lapsien luo. Luojan kiitos löysin mieheni tälläisestä kaveripoppoosta jolle on perhe pohjakivi elämässä. Mutta toki tuo tarkoittaa myös sitä että ei kalleimpia autoja löydy pihasta, eikä kodit ole luksuslukaaleja vaan ihan tavallisia omakotitaloja...ja lomailuja pidetään sitten myöhemmin kun on niiden aika.

[QUOTE="hops";25365012]Vastauksia lukematta... Mä ärähdin viime vuonna, kun lokakuussa huomasin miehen palkkakuitista, että tämä on vuodessa tehnyt ylitöitä 350tuntia. Itse olen joutunut siis olemaan kotona paljon yksin kolmen alle nelivuotiaan kanssa. Ja miksi tuosta tuntimäärästä nostin haloon? Koska lain mukaan työnantaja ei voi ilman työsuojelun lupaa teettää työntekijällä yli 330 tuntia ylitöitä kalenterivuodessa! Siinä ei auta, vaikka sekä työnantaja ja työntekijä olisivat molemmat hyväksymässä asian, laki vaatii asian hyväksyttämisen viranomaisella. Se pykälä on olemassa työntekijän suojelimeksi.

Googleta" ylityö enimmäismäärä", niin löytyy lisää tietoa. Esim kolmen kuukauden jakson aikana tuntimäärä ei saa ylittää tiettyä määrää.

Loppuvuodenmies tekikin kiltisti 8 tunnin päiviä ja mie nautin :) Jos ensi vuonna kiinnittäisivät hiukan paremmin muutenkin huomiota noihin ylitöihin.[/QUOTE]

Tai mitäs jos miehes kiinnittäis enemmän huomioo perheeseensä? Joustoa työnanatajan suuntaa löytyy - ei perheen...

Noh, siinä lähinnä oli kyse siitä että mies tuli turhautuneena tuhahtelemaan kahden sanan vastauksia. Tässä mielestäni on kuitenkin hieman ratkaisukeskeisempi lähestymistapa, avataan enemmän tilannetta ja taustoja, eikä kukaan ole marttyyrina jättämässä ketään.

Ai niin, siinähän tosiaan oli vielä sekin, että mies oli ollut tyytymätön parisuhteeseensa jo useita vuosia, mutta siltikään palstalaisten mielestä mies ei missään nimessä olisi saanut jättää vaimoaan. Miestä syyllistettiin siitä, JOS vaimo olisikin masentunut, niin on empatiakyvytöntä jättää se nainen (vaikka samanlaisissa ketjuissa naista on neuvottu jättämään vuosia masentuneena ollut mies, koska masennus sairastuttaa koko perheen ja jokaisella on vaan yksi elämä...).

Mutta joo, kyllä mä osin ymmärrän sunkin pointtisi. Olen vaan palstalla huomannut, että mies ei "saisi" jättää vaimoaan missään tilanteessa, nainen taas "saa" jättää miehen mistä syystä tahansa. Mies ei saa valittaa siitä, että ei ole vuosikausiin naisen töiden takia päässyt mihinkään (mies on tuolloin marttyyri ja naista arvostamaton), nainen sen sijaan saa (vastaukset ovat silloin tyyliä, ettei mies arvosta perhettään, kun on jatkuvasti pois ja että kannattaisi erota).

[QUOTE="heh";25365073]Ai niin, siinähän tosiaan oli vielä sekin, että mies oli ollut tyytymätön parisuhteeseensa jo useita vuosia, mutta siltikään palstalaisten mielestä mies ei missään nimessä olisi saanut jättää vaimoaan.[/QUOTE]

Omasta mielestäni yleinen mielipide ei siinä keskustelussa ollut enemmistön osalta miehen eroamista vastaan VAAN, että hänen olisi tullut jo vuosikausia aiemmin avata suunsa tilanteen parantamiseksi (ja eron välttämiseksi). Hiljainen kärsimys ja kiukun patoaminen niitä marttyyreita tekee. Eli vätystelyä oli se ettei mies aiemmin, eikä uudessakaan tilanteessa näyttänyt saavan suutaan auki OMAN ITSENSÄ vuoksi.

Nyt jätän tämän aiheen, enkä sotke ap:n ketjua enempää.

[QUOTE="uuu";25365049]Tai mitäs jos miehes kiinnittäis enemmän huomioo perheeseensä? Joustoa työnanatajan suuntaa löytyy - ei perheen...[/QUOTE]

Mun mies on tuommoinen kiltti, vastuuntuntoinen, joka ei osaa sanoa ei. Kun ensin oli tehnyt normipäivän töitä, illalla oli monesti vielä palaveri (aikaeron vuoksi täytyi pitää ilta-aikaan). Oli hän väsynyt tilanteeseen, mutta luulen, että ei sen väsymyksen vuoksi edes ymmärtänyt tilannetta kokonaisuutena.
Vaikka kyllä minäkin hyödyin suoraa ylitöistä. Olen kotihoidontuella kotona ja mies on aina automaattisesti laittanut puolet ylityörahoistaan minun tililleni. Tosin ei se raha korvaa perheen yhteistä aikaa.

Ei voi taaskaan kun ihmetellä saamiasi vastauksia!

Kuulostaa raskaalta tuo tilanne, mutta ymmärrän kyllä miestäsikin. Kaikesta huolimatta on todella hienoa että pääsee tekemään työtä missä on haasteita ja mistä pitää.

Ehkä neuvottelisin miehen kanssa, että tuon projektin jälkeen pitäisi taukoa ja viettäisitte vaikka kuukauden päivät yhdessä sen jälkeen tms., ja että saisit neuvoteltua jotain sinua helpottavaa myös tuon projektin ajaksi, vaikka siivoojaa (jos ei jo käy) tms.

Onhan miehesi kuitenkin kai viikonloput kotona tuon projektinkin aikana? Sellaista vielä mietin, että taitaa tuosta projektista olla suurempaa taloudellista hyötyä teillekin? Jos lähdetään siis niitä plussapuolia hakemaan.

Tsemppiä teille :)!

heips! Kiitoksia ihanista viesteistä.. :) arvostan jokaista mielipidettä.. Ja vaikka vähän sivupoluillekin välillä menee niin ei haittaa ;)

minä palaan kommentoimaan paremmin illalla näitä asioita. Nyt on lähdettävä käyttämään tyttöä neuvolassa ja olen sopinut käyväni työpaikallani piipahtamassa näytillä likan kanssa ja kaupassa ja jne jne.. Siihenpä se päivä sitten meneekin.

Nyt päivän valjettua alkaa vähitellen asia tuntua realistisemmalta.. Yön pimeinä tunteina kaikki näyttää suurelta. Auto asiaa pitää miehen kanssa miettiä ja sekin auttaisi jos mies neuvottelisi tekevänsä työviikon neljässä päivässä kun hänellä on kuitenkin työkaveri tekemässä viittä työpäivää rinnalla noita esimies hommia. Neljää päivää on nimittäin mahdollista tehdä tuossa firmassa. Mutta.. nyt pitää jo mennä...

Yhteistyössä