purnausta päiväkodista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Minä kyllä ymmärrän, jos purnataan, kun pakotetaan. Se on sitten joka ilta hemmetinmoinen show saada lapsi ennen puoltayötä nukkumaan, kun päiväkodissa on nukuttu päiväunet. Tässäkin pitäis saada järki sielläkin käteen. Lapset on yksilöitä, jotkut tarvii pidempään niitä päiväunia, toiset luopuu niistä jo aiemmin. Perheessä tiedetään asia päiväkotia paremmin, koska lapsi on oma ja sen rytmi tiedossa.

Lapsi, joka nukahtaa päivällä, tarvitsee päiväunet.

en sanoisi kyllä ihan näin. koska kyllä minäkin ennenpitää nukahdan jos makaan hiljaa paikallani hämärässä. vaikken sinne mennessä olisikaan väsynyt. Ja se taas kostautuu sitten illalla... kyllä hyvästä totutusta päivärytmistä olisi hyvä pitää kiinni.

hoitaja vielä puhelimessa sanoi kun juteltiin tästä päiväuniasiasta, että "teillä kun on niin epäsäännöllinen elämäkin..." olin sen verran äimänä etten tajunnut siinä edes kysyä mitä sillä tarkoitti... tytöllä on kuitenkin varsin tasainen päivärytmi ja touhut...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
en sanoisi kyllä ihan näin. koska kyllä minäkin ennenpitää nukahdan jos makaan hiljaa paikallani hämärässä. vaikken sinne mennessä olisikaan väsynyt. Ja se taas kostautuu sitten illalla... kyllä hyvästä totutusta päivärytmistä olisi hyvä pitää kiinni.

hoitaja vielä puhelimessa sanoi kun juteltiin tästä päiväuniasiasta, että "teillä kun on niin epäsäännöllinen elämäkin..." olin sen verran äimänä etten tajunnut siinä edes kysyä mitä sillä tarkoitti... tytöllä on kuitenkin varsin tasainen päivärytmi ja touhut...
Ei sitten tarkottais sitä että on harvoin hoidossa?
Ja sitten, jos lapsi nukahtaa päivällä vaikka ei ole väsynyt miksei hän tee sitä samaa illalla?

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kyl mä olen sitä mieltä että lapsi ei nuku jos ei nukuta...se on ihan hyvä että kaikki lapset ovat samassa tilassa että ne tädit saa pitää palaveria, valmistella ip-toimintaa tai jopa(herravvarjelejasiunaa) juoda kahvit. ;)

ei tuolla ole kaikki samassa tilassa. Alle 3v lapset on nukkumahuoneessa, isommat lepäilee patjoilla siellä leikkihuoneessa.

eikä mulla ole mitään kahvitaukoja yms. vastaan, juokoot mun puolesta harva se hetki kahvia.

Kyllähän se niin on että jos itsekin valvoo jonnekin pikkutunneille, seuraavana päivänä aivan varmasti päikkärit tekisi hyvää. Ja sitten nukkumaanmeno venyy ja kohta ollaankin kierteessä. Miksi ei lapsella sitten. Jos saisi nousta isompien mukana niin yöunetkin olisi paremmat.

Onko teillä tulossa vasu-keskustelua? Siellä voisi ainaki puhua ellei muuten onnistu.

Makaako lapset siellä tuntikausia?

Päiväkodissa nyt vaan on pakollinen päivälepo kaikille, ainakin meidän lasten pk:ssa. Kuunnellaan satu ja/tai unimusiikkia ja levätään ihan rauhassa ja hiljaa. Ne, jotka nukahtaa, saa nukkua. Ne, jotka eivät ole noin puolessa tunnissa nukahtaneet, saavat nousta kun ovat sen puolisen tuntia olleet nätisti hissukseen.

Jos haluaa ylläpitää omaa päivärytmiään, niin lapsen hoito pitää järjestää toisella lailla, jos se rytmi eroaa päiväkodin rytmistä kovasti.

Ei sitten tarkottais sitä että on harvoin hoidossa?
Ja sitten, jos lapsi nukahtaa päivällä vaikka ei ole väsynyt miksei hän tee sitä samaa illalla?

mitä lie tarkoitti... vaikkei ole hoidossa, ei kai se tarkoita automaattisesti epäsäännöllistä elämää?

ei tuo lapsi nukahda illalla aina ajoissa siltikään vaikkei olisi nukkunut päikkäreitä... ei mulla ole mitään järkevää teoriaa tuohon, muuta kuin sen että päiväunet nukuttuaan tyttö on pirteä kuin peipponen puoleenyöhön :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Minä kyllä ymmärrän, jos purnataan, kun pakotetaan. Se on sitten joka ilta hemmetinmoinen show saada lapsi ennen puoltayötä nukkumaan, kun päiväkodissa on nukuttu päiväunet. Tässäkin pitäis saada järki sielläkin käteen. Lapset on yksilöitä, jotkut tarvii pidempään niitä päiväunia, toiset luopuu niistä jo aiemmin. Perheessä tiedetään asia päiväkotia paremmin, koska lapsi on oma ja sen rytmi tiedossa.

Lapsi, joka nukahtaa päivällä, tarvitsee päiväunet.

Joo mutta ei välttämättä kahden tunnin mittaisia, vaikka nukkuiskin niin kauan. Se on aivan sama aikuisillekin jos mä meen nukkuun niin takuulla nukahdan ja nukun kauan, mutta yöunet on menetetty ja sitten ollaan taas aamulla väsyneitä... Toi on muutenkin tyhmä peruste jos nukkuu niin tarvii päiväunet jokainen meistä nukkuu jos yli tunti täytyy ruuan jälkeen maata hiljaa pimeässä.

mitä lie tarkoitti... vaikkei ole hoidossa, ei kai se tarkoita automaattisesti epäsäännöllistä elämää?

ei tuo lapsi nukahda illalla aina ajoissa siltikään vaikkei olisi nukkunut päikkäreitä... ei mulla ole mitään järkevää teoriaa tuohon, muuta kuin sen että päiväunet nukuttuaan tyttö on pirteä kuin peipponen puoleenyöhön :)

Ei toki, mutta siis onhan se tavallaan epäsäännöllistä pk:n vinkkelistä katsottuna..

Olen joskus huomannut että kun vanhemmille ei ole muistettu kertoa päiväunista ei ole ollut illallakaan ongelmia nukkumisen kanssa..että joskus voi itsellä olla se asenne jo valmiina että ei tää koskaan nukahda kun päiväunet nukkui..
Enivei, toivottavasti saatte hommat kuntoon pk:n kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Kyllähän se niin on että jos itsekin valvoo jonnekin pikkutunneille, seuraavana päivänä aivan varmasti päikkärit tekisi hyvää. Ja sitten nukkumaanmeno venyy ja kohta ollaankin kierteessä. Miksi ei lapsella sitten. Jos saisi nousta isompien mukana niin yöunetkin olisi paremmat.

Onko teillä tulossa vasu-keskustelua? Siellä voisi ainaki puhua ellei muuten onnistu.

tuo on ihan totta tuo että siitä tulee kierre. ensin nukkuu päikkärit, ei saa unta illalla. aikainen herätys ja väsyttää, nukkuu päikkärit jne...

ei se auta keskustelut, ne on jo sanonu että sääntö mikä sääntö. voi voi. sama juttu oli isomman kohdalla aiemmin.

Nii-i...joten hän voi ihan hyvin nukkua päikkärit päiväkodissa, jos on nukkuakseen.

Ei toki, mutta siis onhan se tavallaan epäsäännöllistä pk:n vinkkelistä katsottuna..

Olen joskus huomannut että kun vanhemmille ei ole muistettu kertoa päiväunista ei ole ollut illallakaan ongelmia nukkumisen kanssa..että joskus voi itsellä olla se asenne jo valmiina että ei tää koskaan nukahda kun päiväunet nukkui..
Enivei, toivottavasti saatte hommat kuntoon pk:n kanssa.

no ei se hoitaja edes tienny tänään että nukkuko tyttö vai ei... no eihän siihen ole enää kuin 8kk kun tyttö saa virallisesti olla nukkumatta niitä päiväuniaan...

Nii-i...joten hän voi ihan hyvin nukkua päikkärit päiväkodissa, jos on nukkuakseen.

no on siinä mun mielestä silti eroa nukahtaako 21.30 vai 24?

ja valitettavasti joudumme välillä turvautumaan päivähoitoon vaikka isä ja isoäiti hoitavatkin osan minun työpäivistäni.

Ymmärrän sua Logotar ihan täysin, samoja probleemia itselläkin päikyn kanssa :/

Kerran menin hakemaan iltapäivällä poikaa tarhasta ja ihmettlin että mitä hällä on päällä. Noh, sellaiset 2 numeroa liian pienet kurahousut jotka ulottuivat polviin saakka.
Kumpparin varren ja kuriksen lahkeen välistä pilkottivat sisähousut, jotka olivat tietenkin ihan likomärät koska oli ihan märkä piha.
Menin sisälle pukemaan pojalle omat vaatteet päälle ( hälle siis varattu tarhaan oma vedenpitävä haalari) niin se haalari oli siellä alla ihan kurtussa, lahkeen rullautuneita polviin saakka. Sukkia myöten poika märkä, myös karvavuorelliset kumpparit olivat ihan hiekassa ja märät :kieh:
Silloin ketutti ja paljon |O

Muuten mukava päiväkoti ja mukavat hoitajat- poikakin tykkää olla.

Eivät kaikki lapset huolimatta siitä hämärästä ja hiljaisuudesta kyllä nukahda niihin sänkyihinsä.
Mutta näitä nukkuvien unia ja nukkumattomien lepohetkeä valvovalle aikuiselle se hereillä pysyminen voi välillä tehdä tosi tiukkaa. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Eivät kaikki lapset huolimatta siitä hämärästä ja hiljaisuudesta kyllä nukahda niihin sänkyihinsä.
Mutta näitä nukkuvien unia ja nukkumattomien lepohetkeä valvovalle aikuiselle se hereillä pysyminen voi välillä tehdä tosi tiukkaa. B)

:D

Vanhemmilla on monesti vaikea ymmärtää se, että näitä "vaatimuksia ja toiveita" voi olla jokaisen lapsen kohdalla ja ison lapsiryhmän ollessa kyseessä voi olla mahdottomuus muistaa, että "ai nin, Jerellä piti olla ne talvigoret, mutta Viivillä pitää olla kumpparit". Kiireessä lapsia pukiessa voi asioita unohtua ja kyse on kerrasta niin enpä siitä meteliä nostaisi.

Päivälevosta olen samaa mieltä pk;n kanssa. Päivälepo on tärkeää jokaiselle. Kerroit, että lapsesi on muutaman kerran nukahtanut päiväunille. Mikä siis on ongelma? Suurin osa päivistä siis kuluu ilman päiväunia? Jos lapsi ei nukahda, hän ei tarvitse päiväunia, mutta lepoa tarvitsee jokaikinen pk-lapsi! Olen ollut loma-aikoina pk:ssa töissä ja voi kamala sitä meteliä ja stressiä mitä lapset siellä joutuvat kokemaan! Palaan mielelläni aina oman ihanan pienen ryhmäni pariin töihin ;-D Ja kyllä - pph:ssa levätään myös - unipakkoa ei ole =)

Nooo, ne hyvätkin talvigoret päästää yllättävän usein vettä eikä sitten kuivu millään päivän aikana. Siis jos aamupäiväulkoilussa kastuneet..
Ja ihmettelen jos 3v ei joudu ollenkaan nukkariin, kyllä lepohetki tekee hyvää kaikille pk-ikäisille. Ja jos lapsi nukkuu niin sittenhän on ollut väsynyt...
No, joskus täytyy purnata :D

no noi kengät ei oo vielä kastuneet, tiedä siitä sitten... hyvin sievästi siellä lokerossaan nököttivät :)

no eipä mullakaan mitään lepohetkeä vastaan ole, kyllä siellä isommatkin lepäävät sen puoli tuntia tai kolme varttia. Mutta kun tuo ei ihan oikeasti ole väsynyt. Ei edes silloin kun on mennyt aamusta iltaan kuin duracellpupu ilman lepäilyä. Tuo ei edes haukottele koskaan...

Tuo, kamalaa!! Miksi lapsi on tuo?? Onko se jotakin nykykieltä? Lapsi on hän, she or he, han eller hon, eiko vaan?

sitten kun nukkuu ne päikkärit, niin koko rytmi heittää häränpyllyä...

mutta on tuolla paremmin kuin kunnan toisessa päiväkodissa... siellä kaikki menee unimaahan, oli ikää vuosi tai viisi vuotta... oli kiva kun tädit oikeen ylpeenä kertoivat miten saivat esikoisen nukkumaan päiväunet :headwall:

Yhteistyössä