Pyöräilijät - millainen on toimiva vaatetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä kaivataan

Vieras
Olen aloittamassa työmatkapyöräilyä. Matkaa per sivu on 15 km. Muutaman kerran olen jo kokeillut reittiä ja hyvältä on tuntunut. Vaatteeni kaipaisivat päivitystä nykyaikaan. Nythän on saatavilla kaiken maailman hengittävää ja vettähylkivää tec-materiaalia ja softshelliä. Olen ihan sekaisin näiden uutuuksien kanssa.

Ensimmäisenä olisi tarkoitus ostaa takki ja kypärä. Osaatteko antaa hyviä vinkkejä vaatetuksen valintaan?! Kannattaisiko ostaa softshell-takki syyskeleille ja sitten kuoritakki irroitettavalla fleece-vuorilla pakkaskeleille? Onko kypärän valinnassa jotain erityistä huomioon otettavaa?

Katselin Icepeakin fleecevuorellista kuoritakkia talvea varten. Maksaa tarjouksessa vajaa 80 euroa. Vedenpitävyys ja hengittävyys 2000 ml/mm. Softshell-takissa taas lukemat olivat niinkin huikeat kuin 10 000 ml ja 5000 mm ja hintaa 60 euroa. Anttilassa ja Sokoksessa.

Myydäänköhän joulualessa näitä teknisiä vaatteitä vielä paremmilla alennuksilla?

mun mies pyöräilee joka päivä parikymmentä kilometriä ja sillä tämmöinen vaatetus

tekninen t-paita
tekninen väliasu, paita ja housut
tekninen päällisasu takki ja housut (ota vedenpitävä, kysy kaupasta)

En osaa sanoa mitä eroa on softshellillä ja muilla, urheiluliikkeissä on juoksu/pyöräilyvaatteita joten sieltä reilusti kysymään.
teknisiä vaatteita kun käyttää, täytyy olla kaikki niitä muuten siitä ei ole mitään hyötyä. Itse käytän teknisiä vaatteita sisäliikunnassa ja ne on tosi hyviä. Eli fleecevuori ei siihen kuvioon sovi.

Alennusmyynneistä en osaa sanoa mitään.

mulla 16km siivu matkaa. kesällä menee ihan missä sattuu verkkareissa/tuulipuvuissa. sitten syksy ja talvi goretex päällimmäisenä, alla urkkakerrasto kun keli alkaa vaatia (sillä selvii n. -10 asti ja sit kun 10-15 pakkasta, lisään vielä fleecen.) tänään oli +2, ja päällä oli lämpösukat, ohuet hiihtohanskat, urkkapoolo (jotain hengittävää) ja päällimmäisenä hiihtopuku, jossa henkselihousut. lisäksi säärystimet. kun menee pakkasen puolelle, lisään sit pitkät kalsarit, tänään ei vielä tarvinnu.

näitä vedenpitäviähän on monia merkkejä, itsellä ollu haltista parhaat kokemukset, mut tuskin muutkaan on huonoja. ota riittävän väljät ja pitkähihaiset/lahkeiset sekä sitten pitkä selkä ja korkea vyötärö. Kypärän alla käytän talvella sellasta kommandopipoa, kypärämyssyä.

normi puuvilla aluskerrastoja käytän vain vahingossa ja hätätapauksessa.

alennusmyynnissä näytti ainakin eilen CM:ssä olevan jotain viime vuoden malleja varsin edullisesti, normaaleja täysiä hintoja ei kannata maksaa. ja vähän kannattaa kyllä merkkiin panostaa (= laatuun)

toiv. jotain auttaa

Kiitos. Hyviä vinkkejä sainkin teiltä. Pitää siis hankkia kaikki kerrokset uusiksi. Onneksi on joulu tulossa. Luen mielelläni vielä lisää kokemuksia vaatetuksesta.

Yhteistyössä