Pyöräilijät paljastivat taas täydellisen tyhmyytensä ja tietämättömyytensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ounou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähinnä tässä nyt aloittaja paljastaa tyhmyytensä.
Ei ole olemassa mitään erityistä "pyöräilijöiden" lajia. Ne pyöräilijät liikkuvat usein pyörän lisäksi autolla, kävellen ja jopa potkulaudalla.
Ongelma on lähinnä siinä, että suomen laki väistämisvelvollisuuksien suhteen on todella monimutkainen ja poikkeustapauksia täynnä.

Minun mielestä siinä ei ole mitään hankalaa, että pyöräilijä väistää autoa jos hänellä ei ole erikseen etuajo-oikeutta (autoilijan kolmio yms.).

Usein autoilijana vaan on pysähdyttävä antamaan fillaristille tietä vaikka olisikin etuajo-oikeutettu, kun ei tahdo itse joutua vastuuseen toisen hengestä. Jos tuo sääntö on jotenkin vaikea ymmärtää, niin ehkä fillarin paikka on parkissa ja kulkupeli vaikkapa apostoli.

Guilty as charged. En tosiaan tiennyt tuosta säännöstä; opin sen vasta muutama kuukausi sitten. Kuinka olen välttynyt joutumasta autoilijoiden alle, vaikka olen erheellisesti luullut heidän olevan väistämisvelvollisia? Helppoa, en ole luottanut heihin tarpeeksi uskoakseni, että he pysähtyvät jos ajan heidän eteensä.

Joudun edelleen useimmiten vaaratilanteisiin risteyksissä, joissa autoilija on selvästi väistämisvelvollinen. Hän joko kääntyy tai tulee kärkikolmion takaa. Silloin pitää väistää kaikkea liikennettä, ei pelkästään toisia autoilijoita tai jalankulkijoita.

[QUOTE="Keijo";30749170]Ap paljasti täydellisen tyhmyytensä. Ei lue hesaria, vaan ainoastaan roskalehtiä kuten 7pv, iltasanomat, iltalehti, alibi..[/QUOTE]

Hesari kuuluu roskalehtien sarjaan.;)

Minun mielestä siinä ei ole mitään hankalaa, että pyöräilijä väistää autoa jos hänellä ei ole erikseen etuajo-oikeutta (autoilijan kolmio yms.).

Usein autoilijana vaan on pysähdyttävä antamaan fillaristille tietä vaikka olisikin etuajo-oikeutettu, kun ei tahdo itse joutua vastuuseen toisen hengestä. Jos tuo sääntö on jotenkin vaikea ymmärtää, niin ehkä fillarin paikka on parkissa ja kulkupeli vaikkapa apostoli.

No etpä näytä itsekään noita sääntöjä tuntevan. Esim autoilija väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää kääntyessään, ihan ilman kolmioita.

[QUOTE="...";30749129]Lähinnä tässä nyt aloittaja paljastaa tyhmyytensä.
Ei ole olemassa mitään erityistä "pyöräilijöiden" lajia. Ne pyöräilijät liikkuvat usein pyörän lisäksi autolla, kävellen ja jopa potkulaudalla.
Ongelma on lähinnä siinä, että suomen laki väistämisvelvollisuuksien suhteen on todella monimutkainen ja poikkeustapauksia täynnä.[/QUOTE]

Annappa joku esimerkki mikä olisi vaikea ymmärtää? Itselläni ei tule mieleen. Mielestäni selkeä kuin mikä.

[QUOTE="...";30749225]No etpä näytä itsekään noita sääntöjä tuntevan. Esim autoilija väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää kääntyessään, ihan ilman kolmioita.[/QUOTE]

Ei yli 12-vuotias pyöräilijä saa ajaa suojatietä pitkin.;)

[QUOTE="...";30749225]No etpä näytä itsekään noita sääntöjä tuntevan. Esim autoilija väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää kääntyessään, ihan ilman kolmioita.[/QUOTE]

Pyörätien jatke ei ole suojatie.
Yli 12-vuotiaat ajavat ajotiellä, jolloin suojateitä ei pitäisi tulla vastaan.

Huomasitko muuten, että kolmio sana oli esimerkki? :)

mä en tuolla ajellessa mieti yhtään liikennesääntöjä. Ajan pyörällä ja väistän kaikkia koska ei kiinnosta jäädä auton alle XD teiden yli talutan jos tulee autoja tai siis meen toiselle puolen tietä.. JOs suojatie menee pyörätien suuntaisesti niin kuitenkin katson tuleeko ketään tai mitkä valot on autoilijoilla. Ja hengissä vielä vaikka 20 vuotta pyöräillyt XD Mulle on ihan sama vaikka autoilija tulee kolmion takaa, kyllä silti katson että ajaako se nyt edestä vai hidastaako.. ihan järkevää mielestäni.. ei oo niin kiire että pitäis tuhatta ja sataa ajaa jos valot vaan nii sanoo..

Autoilijat taas paljastavat tyhmyytensä kiertoliittymässä ajaessaan. Toiset vilkuttaa liittymään mennessään, suurin osa ei osaa vilkkua käyttää poistuessaan, vielä harvempi osaa väistää sillä pyörätien jatkeella/suojatiellä kulkevia, kun kääntyvät sieltä kiertoliittymästä ulos, kääntyvällähän on väistämisvelvollisuus, liittymään tullessa kaikki eivät noteeraa sitä, että se velvoittaa väistämään niitä pyöräilijöitäkin siinä risteystä edeltävällä pyörätien jatkeella.

Jos pyöräilee ajoradalla niin pyöräilijöitä koskevat täsmälleen samat väistämissäännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Eli ensisjaisesti oikealta tulevaa väistetään, toissijaisesti kääntyvä väistää suoraan menevää ja kolmion takaa tuleva väistää muita. Ajoradalla ajavan pyöräilijän myös kuuluu antaa tilaa suojatietä kulkeville jalankulkijoille (mutta ei suojatietä tai pyörätien jatketta ajavalle pyöräilijälle poislukien tietyt kääntymiset ja vastaavat tapaukset).

Suomalaisen pyöräilykulttuurin isoin ongelma on siinä, että pyöräilijät on noin viimeiset 30 vuotta alettu rinnastaa lähinnä jalankulkijoihin (käsite "kevyt liikenne", jota ei edes tunneta ulkomailla), mikä tuottaa vaarallista ja huonolaatuista liikenneympäristöä ja liikennekäyttäytymistä.

Yhteistyössä