Pystyykö minua auttamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikea tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaikea tilanne

Vieras
Olen 28v, perusterve, olen aina ollut luonnostaan hoikka ja taustallani on ilmeisesti PCO-oireyhtymä, joka oireilee harvinaisella tavalla: hormonipuutoksin. Muita oireita epäsään.pitkä kierto (29-41, yleensä yli 34) ja niukka vuoto, miestyyppinen karvoitus alavatsassa, enkä oireista päätellen ole ovuloinut aiemmin joko ollenkaan tai kunnolla. Hormonipuutokset ilmenevät alapään oirein: alapääni limakalvot eivät ole koskaan kestäneet yhdyntää ja ovat menneet muutamassa vuodessa todella huonoon kuntoon. Olen kärsinyt tulehduksista ja kroonisesta kirvelyistä, pistelyistä, arkuudesta yms. Terolutia käytin puoli vuotta: se ei säännöllistänyt kiertoa ja alapään oireilu jatkui, tosin aavistuksen helpottui. Pco:hon erik. gyne määräsi metformiinia kokeiluun, koska tilanteeni oli epätoivoinen. Metformin säännöllisti kierron heti (32-34), enkä kokenut tarvetta Terolutille enää. Kuukautiset muuttuivat heti runsaammiksi. Ovulaation aloin bongaamaan puolen vuoden metformiinin käytön jälkeen ja ensimmäisen kerran elämässäni koin selvät ovulaatiokivut, jotka ovat jatkuneet kuukausittain. Nyt olen ovuloinut 6 peräkkäistä kiertoa, vaikka metut lopetin 2 kuukautta sitten, koska ne aiheuttivat minulle lopulta voimakasta näläntunnetta. Kierrot ovulaatiokierroilla olleet 30-35. Paino on noussut metujen käytön aikana n. 4kg, BMI nyt 20,5. Painonnousua en huomaa muusta kuin rinnoista, jotka ovat kasvaneet kuppikoon, joten uskon painonnousun johtuvan kohonneista hormoneista.

Meillä on ollut mieheni kanssa raskaustoiveita siis jo vuosia, ja yrittämisen sijaan olen tapellut toimimattoman kroppani ja oireilevan alapääni kanssa. Nyt kun hormonini ilmeisesti viimein toimivat, on ongelmaksi tullut erittäin tiuhat hiivatulehdukset! Sen jälkeen, kun aloin ovuloida kuukausittain, olen saanut hiivan 3-4 kertaa / kierto! Eli nyt yhteensä jo yli 20 kertaa. Syön tähän fluconazolia, joka vie hiivan pois muutamaksi päiväksi, kunnes se taas tulee uudelleen. Yhdistän uusivat hiivat erittäin huonoihin limakalvoihin, joka on perua hormonipuutoksista ja nyt, kun hormonit ovat nousseet, iskee hiiva surkeisiin limakalvoihin välittömästi. Hiivat ovat aiheuttaneet sen, ettei yhdyntä edelleenkään onnistu ja limakalvoni eivät pääse kuntoutumaan, vaikka hormonitilanne sen nyt sallisi. Hoidan limakalvoja ceridalilla, vagisanilla, ripadinalla ja yritän ennaltaehkäistä hiivoja gynolactilla/-capseilla, mutta mikään ei auta. Ovestinia olen kokeillut, koska se auttaa limakalvoihin parhaiten, mutta se selvästi ruokkii hiivaa lisää. Maitohappobakteereja syön suun kautta, vältän sokeria yms. Mielestäni fluconazol on jo ehtinyt aiheuttaa minulle hiustenlähtöä. Mitä voin tehdä tässä tilanteessa? Gyne on ohjeistanut, että 1 fluconazol viikossa, mutta hiiva tulee yleensä uudelleen alle viikossa. Voiko lääke aiheuttaa vaaraa, jos syön sitä näin usein?

Tuntuu, että tätä helvettiä on kestänyt jo liian pitkään. Sen lisäksi, että kärsimme lapsettomuudesta, emme pysty harrastamaan edes seksiä ja minä kärsin jatkuvista alapään oireista…Pitääpä vielä mainita, etten ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, joten olen ollut ihan omien hormonieni vankina kaikki nämä vuodet. Lisätietona myös, että minua on tutkittu, eikä muuta syytä kuin pco, ole löytynyt. Perusgynet mielellään kieltävät pco:nkin, koska olen hoikka. Sehän minua auttaakin…

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Sinulla on tosiaankin kurja ja hankala vaiva/vaivat, johon selkeästi olet ainakin yrittänyt saada apuja.
Valitettavasti en nyt osaa sinua enempää näin auttaa, mutta koska sinulla on myös tuota lapsettomuutta, kehoittaisin sinua hakeutumaan suoraan lapsettomuuslääkärin juttusille. Hän varmasti pystyisi kokonaisvaltaisesti ottaamaan kantaa kaikkiin näihin ongelmiisi ja sitä kautta pystyttäisiin mahdollisesti myös auttaamaan raskauden alkamisessa.

Jaksamista sinulle!

Yhteistyössä