Pyydettiin kummiksi mutta tämä ei kuulu kirkkoon, mites kastetilaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Olemme ajatelleet pyytää lapselle 3 kummia, ja 1 näistä ei nyt sitten kuulu kirkkoon (pyysimme siis jo häntä ja kertoi että suostuu mielellään "kummiksi" mutta ei kuulu kirkkoon) eli virallista kummia hänestä ei voi tulla. Mites kastetilaisuus, kai hän voi olla siinä muiden kummien rivissä ja siunaamassa lasta, vaikka virallista kummitodistusta ei saakaan? Vai miten noissa ristiäisissä sitten toimitaan?

Meidän pappi tuskin olisi suostunut, että on kummina muiden kummien joukossa. Onkin pikkuisen tiukka setä :D Mutta juttele teidän papin kanssa mitä hän tuumaa.

Riippuu paljon papista.

Meidän esikoisella on kummi joka ei kuulu kirkkoon. Sai olla edessä, mutta ei saanut kastetodistusta.

Mieheni ei kuulu kirkkoon, ja meillä on kaksi kummilasta. Molemmilla kerroilla mies oli edessä ja toisella kerralla sai oman kastetodistuksen, toisella kertaa saatiin yhteinen.

toiset papit suostuu siihen,et ns,ystäväkummi mukana siunaamassa. eli kai se on aika pitkälti siitä kiinni kuinka nipo pappi teillä on. meillä pappi suostui tuohon,et kirkkoon kuulumaton oli myös mukana. tiedän kuitenkin tapauksen missä kirkkoon kuulumaton ei saanut osallistua siunaamiseen. juttele papin kanssa.

meilläkin yhden lapsen kummi liittyi kirkkoon ennen ristiäisiä (meidän lapsi hänen eka kummilapsi) ja sanoi et eroaa sit ristiäisten jälkeen. mut kävikin niin ettei ehtinyt erota ku heti jo seuraava pyysi ja nyt hänellä on tällä hetkellä 5 kummilasta ja kuuluu edelleen kirkkoon... :D

Juttele asia kummin kanssa ja anna hänen toimia kuten hän itse parhaaksi kokee. Luulen, että osa ihmisistä tuntee voivansa siunata lasta kuten muutkin, osa pitää sitä liian uskonnollisena seremoniana.

Itse olin hämmästyttävässä tilanteessa, kun minun piti äkkiä, kirkkoon ja mihinkään uskontokuntaan kuulumattomana, siunata lasta yhdessä kastetilanteessa vaikka en edes hänen kumminaan ollut (helluntaiseurakunnan nimenantotilaisuus). Mietin kuumeisesti minuutin onko "siunata" sama kuin toivoa lapselle kaikkea hyvää, ja ajattelin että ei se siitä nyt kauaskaan heitä ja nostin käteni.

Piika-äiti

Ihanaa olis jos vois olla siinä muiden kummien rinnalla eikä pappi kenkkuilis vastaan, sillä olis jotenkin typerää siirtää tämä kolmas kummi syrjään sen takia ettei kuulu kirkkoon kun kuitenkin innoissaan kummiks on tulossa. Enkä mä viitsi pyytää sen takia kyl kirkkoon liittymään ja sitten eroamaan että viralliseksi kummiksi pääsee, kun kuitenkin tärkeintä siinä hommassa on se, että haluaa nähdä kummilastaan ja pitää yhteyttä jne :)

Kannattaa selvittää asia papin kanssa, kun juttelette ja suunnittelette yhdessä sitä tilaisuutta. Tietysti myös kummin mielipide asiaan kannattaa selvittää. Parempi selvittä kaikki ennen varsinaista tilaisuutta, ettei silloin tule mitään yllätyksiä.

Yhteistyössä