pyykit haisee enkä keksi syytä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ljdo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

ljdo

Vieras
Eli meillä on alkanut muuton jälkeen pyykit haisemaan kuivuttuaan ihan sellaiselle oudolle oksennukselle/kemikaalille/jollekki tosi pistävälle.

-Kone on 4kk vanha, eikä mikään halpis. Vanhassa kodissa 3kk sitten ei ongelmaa ollut. Ilmeni muuton jälkeen.
-Olen pyörittänyt konetta monta kertaa 90 asteessa tyhjillään ja etikalla höystettynä.
-pyykit alkavat haista vasta kuivuttuaan ja yleensä haju on vain tietyissä vaatteissa. esim kaikki Metsolan froteepaidat haisee, fleece yökkärit haisee jne.
-kämpässä ei muuten haise (talo on uusi ja ilma raikas. Meillä myös koneellinen ilmanvaihto)
-pyykit kuivatan kylppärissä, mutta siellä on lattialämpö, kylppäri on toosi iso, ovi auki ja ilma ei tunnu seisovan kosteana.
-pyykeillä kestää kuivua yleensä noin 6-8h. Eli kun illalla laitan kuivumaan, on ne aamulla kuivia.

Mistä ihmeestä tämä johtuu? Koskaan ikinä ennen ei ole meidän pyykit haissut edes tunkkaiselle. Inhottavaa!

een usko. ei ole mikään tunkkainen haju, vaan todella pahasti pistävä.
Mietin jo voisiko kone olla rikki tai jotain. Mutta sitten taas, mistä ihmeestä se haju tulee ja miksi vain joihinkin vaatteisiin! :O

Oletkohan milloin puhdistanut koneen siihen tarkoitetulla aineella? Tai pessyt koneen tyhjänä yli 90 asteessa?

Kyllä haju tarttuisi useampaan vaatteeseen, jos koneessa vika, olettaisin.

Pesetkö näitä haisevia vaatteita 40 asteessa? Kokeile pestä joku niistä 60 asteessa, jolloin pöpöjen pitäisi kuolla. Itse pesen miehen tekokuitupaidat 60 asteessa, vaikka ohje 40. Muutoin alkaa pöpöt kasvamaan ja tulee haju.
Tää nyt ei kyllä liity mitenkään muuttoonne, mutta ei kait testaamisella mitään häviä.

Lisäyksenä vielä, että koska teillä on noin uusi kone, niin ehkä se pesee "huonommin" kuin entinen ja pöpöt ovat alkaneet kerääntyä vähitellen. Nyt vaan sattui tuo muutto samaan syssyyn.

Yhteishyvän sivuilta löysin oheisen tekstin kysymykseen miksi pyykki haisee:

Mikä on mennyt pieleen, jos pyykki haisee tunkkaiselta?

"Todennäköisesti pyykki on pesty matalassa lämpötilassa ja se on jäänyt likaiseksi. Lisäksi zeoliittipitoisen pesujauheen savihiukkaset ovat voineet tunkeutua tekstiiliin ja kyllästää pyykin siten, että se on pesun jälkeen valmiiksi likaista. Myös pesukoneen kumitiivisteeseen syntynyt home voi tarttua pyykkiin."

http://www.yhteishyva.fi/live/tammikuu-2014/sujuva-arki/pese-vaatteet-puhtaiksi/0218010-282832

Joo niinkuin tuossa aloituksessa mainitsin, konetta on pesty 90 asteessa tyhjillään nyt useamman kerran. Myös etikan kanssa. Pesen vaatteita usein 40asteessa, mutta nuo haisevat olen pyöräyttänyt sitten 60 asteessa.
Lakanat ja sun muut pesen yleensä 60asteessa, mutta tyyliin joka kolmas kerta 90 asteessa.

Olen kokeillut nyt 2 eri pesuainettakin, joten ei voi olla siinäkään syy. :/

Ja se tosiaan ihmetyttää, kun haju ei ole tunkkainen, tosi outo pistävä ehkä hiukan kemiallisen aineen haju, vähän oksennuksen vivahteella. :D

Haju tulee yleensä lasten paitoihin (tiettyihin niistä) ja viimeksi se tuli uusiin tuolinpäällisiin. Kerran vuodevaatteisiin jotka pesin 90 asteessa ja kuivatin kuivaushuoneessa! :O
Tässä ei tunnu olevan mitään logiikkaa! :D

Ja tosiaan kone on suht uusi, en ole vaihtanut uuteen pesuaineeseen, enkä muuttanut tyyliäni pestä vaatteita. Ainoa muuttunut asia tässä on ollut tuo meidän muutto, mutta tuskinpa ne muutamat testiilit sitä tietävät. ;)

Ikinä ei ole ennen minun pyykit haisseet millekkään muulle kuin raikkaalle. :(

Asuin anoppilassa pari kk ja jouduin käyttämään hänen pesukonettaan. Sama tapahtui minun ja miehen vaatteille: karmean hajuisia. Kun saatiin muutettua pois ja oma kone käyttöön ongelma poistuu.

Voisiko olla jotain tiettyjä vaatteita mistä haju on peräisin. Onko ne esim. saman valmistajan, samassa maassa tehtyjä vaatteita? Ovatko aiemmin haisseet? Vaatteitahan keitetään erilaisissa värisooseissa, jos alkuperä olisi jossain niissä myrkyissä?

Kaikki metsolan paidat, muutama popin velouripaita, 2 marketin fleece yökkäriä, penkinpäälliset jyskistä ja muutamat lakanat (mm pentik). Ei taida olla mitään yhdistävää noissa? :/

Tai voisiko jostain vaatteesta voinu kuitenki jäädä jotain koneeseen, mikä reagoi sitten joidenkin materiaalien kanssa....
Millähän muulla mun kannattais pestä tota konetta, kuin pelkkä 90 astetta ja etikka?

Mun pyykit on myös haisseet muutaman kerran, syyksi paljastui se, ettei mies ollut jaksanut tyhjentää pesukonetta vaan oli antanut pyykkien lillua rauhana märkinä tuntikaupalla.. :D

Meillä alkoi pyykit haisemaan muuton yhteydessä ja syyllinen oli huuhteluaine. Samaa olin käyttänyt vuosia mutta yhtäkkiä se alkoi haisemaan tosi pahalle. Epäilen että syy voisi olla että uudessa asuinpaikassa on erilaista vettä, ei ainakaan maistu ja haise kloorille..

Onko uudessa paikassa erilaista vettä?
Kaverille kävi muuttaessa liki sama homma. Ennen oli pehmeä vesi ja uudessa paikassa kova vesi, vanha pesukone+pesuaine yhdistelmä ei toiminut. Vaihtoi pesuainetta niin ongelma ratkesi pikkuhiljaa. En tosin muista mitkä vaatteet alkoi haista, mutta kaikki pyykki ei haissut.

Yhteistyössä