Pyysin miestä viemään lapset ulos, kun keli vihdoin on sellainen että siellä voisi vähän kauemminkin olla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narinari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

narinari

Vieras
Ajattelin, että olisi vihdoin minun vuoroni tällä joululomalla ottaa kotonakin vähän sitä omaa aikaa ja ihan vain siivoilla rauhassa. Tykkään siivota, kun saan ihan itsekseni puuhailla. Mies kysäisi vain, että miksi? kun pyysin lasten ulosvientiä. En jaksanut siihen vastata mitään, kun olen jo useampana päivänä pyytänyt miestä menemään lasten kanssa pihalle. Puin lapset ja itseni ja ovelta ilmoitin, että siellä on pari koria lasten vaatteita viikattavana ja pari pestävänä. Sitten sanoin, että pyyhi olkkarista pölyt/tasot ja imuroi. Samoin vessa pitää vielä siivota, alkaa olla sen aika. Mies siihenkin sanoi, että miksi. Vastasin ovelta, että ne minä olin ajatellut tehdä sillä aikaa kun lapset on pihalla, mutta ne jää nyt sulle kun minä menen ulos.

Eikä tämä ole eka kerta. Silloin kun meillä on lomaa, miehellä se tarkoittaa lomaa kaikesta. Lapsista, kotihommista... Löhöillään koko ajan vain sohvalla, tuijotetaan telkkaria tai tietokonetta. Arki toimiii kohtalaisesti, mutta nämä lomat...

Otit sitten marttyyrin asenteen. Itse olisin miehelleni antanut kaksi vaihtoehtoa: joko pistää sisällä nuo mainitsemasi asiat kuntoon tai sitten menee lasten kanssa pihalle. Mies saa valita haluamansa ja molemmat ovat tyytyväisiä... :) ja sitten illasta kaikki löhöää ja nauttii aikaan saaduista asioista. Olisinpa voinut vaikka tehdä pannaria.

Munkaan mies täydellinen ole, mutta olipahan lasten kanssa pihalla tänään kolme tuntia ja sain siivota ja pyykätä rauhassa.

Onnistuisko sille miehelle järkipuhe? Sis kunhan olet rauhoitttunut, niin koitat selvittää miehelle, että hänenkin pitää yhteisen talouden hoitoon osallistua tavalla tai toisella. Ja saa jopa valita, meneekö lasten kanssa ulos vai siivoaako. Vihjailuja ja tuhahtelua eivät tunnu ymmärtävän, suora puhe tehoaa paremmin, ainakin meillä.

Saavatko jotkut naiset oikeasti jotain tyydytystä siitä että saavat internetpalstalla valittaa ja puukottaa miehiään selkään aivan täysin naurettavista asioista? Nää jutut ovat aivan järjettömiä.

Minkä takia lomalla ei vois ottaa rennommin? Kyllä siivota kerkeää myöhemminkin :) Ymmärtäisin jos ongelma olisi aina, mutta jos kerta arki rullaa hyvin niin löysäisin pipoa ja nostaisin jalat pöydälle :)

Jos molemmat ottavat lomilla lomaa kaikesta, niin kuka sitten hoitaa lapset ja laittaa ruuat? Ja kuka sitten selvittelee sen helvetillisen sekamelskan, joka ehtii syntyä, kun kukaan ei pane tikkua ristiin loman aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi käsittää;27783813:
Saavatko jotkut naiset oikeasti jotain tyydytystä siitä että saavat internetpalstalla valittaa ja puukottaa miehiään selkään aivan täysin naurettavista asioista? Nää jutut ovat aivan järjettömiä.

minusta ei ole yhtään järjetöntä olettaa, että mies haluis joskus ulkoilla lastensa kanssa. Omaa ei onneksi tartte patistella, lienee porukan innokkain mäen laskija:)
Mut surullisia nämä aloitukset kyllä on. Kai se omien lasten kanssa oleminen on toisille lähes ylivoimaista.

[QUOTE="random";27783859]Jos molemmat ottavat lomilla lomaa kaikesta, niin kuka sitten hoitaa lapset ja laittaa ruuat? Ja kuka sitten selvittelee sen helvetillisen sekamelskan, joka ehtii syntyä, kun kukaan ei pane tikkua ristiin loman aikana?[/QUOTE]

No aloitusviestissähän puhuttiin siivoamisesta. Ja kai sitä nyt tavarat voi laittaa takaisin paikoilleen jne. Tarkoitin että ei sitä nyt tarvi niin kuurata ja puunata aina :)

[QUOTE="vieras";27783711]Etkö sä voisi itsekin ottaa vähän rennommin lomalla, ja keskittyä lasten kanssa ulkoilemiseen ym?[/QUOTE]

Olenkin ottanut rennosti nyt viikon verran. Tehnyt vain sen mikä on pakko, jottei ihan sekasortoa tule. Nytkin olisi tosiaan ollut vain tasojen pyyhkimistä olohuoneessa ja imurointia. Kuusenneulaset kun kulkeutuvat jok paikkaan. Vessa pitäisi kyllä pestä. Pönttö on likainen ja lavuaarissa hammastahnatahroja, samoin pelilissä. Pyykitkin olen saanut pestyä ja ovat koreissaan odottaneet muutaman päivän viikkaamista. Ja pari koneellista pitäisi pest. Ei iso homma. Nuo siis osoitin miehelle, itse olisin enemmänkin saattanut puuhailla jos yksin saisin niin tehdä.

Mutta meillä tosiaan jonkun on vähän raivattava paikkoja välillä, ruokaa on tehtävä ja lapsia hoidettava ja mm. vietävä sinne pihalle. Kolme viimeistä päivää on ollut niin kovia pakkasia, ettei puolta tuntia pitempään olla pihalla viihdytty. Tänään oli tosi hyvä keli ulkoilla.

Joo kieltämättä tuli oltua marttyyri, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa. Kyllähän minustakin olisi kiva vain löhöillä koko ajan ja katsoa kun nämä lomallakin hoidettavat jutut hoituu itsekseen. Mies ei ole tainnut kovin montaa tuntia viettää aikaa lastensa kanssa tällä lomalla... Ja kun tämä toistuu joka lomalla. Mies touhuaa omiaan. Ollaan yhteisellä lomareissulla käyty viimeksi neljä vuotta sitten. Minä reissaan lasten kanssa ja mies yksin/kavereiden kanssa. Arkena saattaa tosiaan jotain tehdä pyytämättäkin.

no mä ymmärrän sua ap. Mä olen itsekin puuhaillut ja siivoillut tässä loman aikana. Mulle on terapiaa saada lattiat siistiksi kaikista neulasista ja muusta romusta. Vessanpönttö on melko karseen näkönen jos sitä ei kertaakaan lomalla pesis. Samoin loppuu vaatteet, jos niitä ei lomalla pesis. Tosi kurjaa kun miehesi ei pointtiasi ymmärtänyt. Meillä miesväki liukenee ihan itsekseen, kun mainitsenkin sanan siivous ;)

onneks junkun muunkin miehet osaa olla möllejä. Mä oon vapaapäiväni (ei siis edes lomaa mulla) siivonnut, pessyt pyykkiä, silittänyt, pessyt lattiat ja imuroinut, raivannut kaappeja ja muksun huoneen puunannut ja järjestellyt kaiken, tiskannut joka päivä monet kerrat.

Ja mitä mies on tehnyt? Pelannut pleikkaa tai tietokoneella kyhnöttänyt. Kyllä tympii. Toisaalta mitään en miestä pyytänyt tekemään mutta voisi sita vaikka vaan kysästä että voinko jotain tehdä? Muutenkin mun kaikki vapaapäivät sujuu siivotessa koska työpäivinä en ehdi tai jaksa ja mies ei tosiaan muuta tee kuin satunnaisesti tiskaa..

Meil mies lähtee ilolla pihalle kun ilmoitan et haluan nyt pistää kämpän kunyoon rauhas. Mä tykkään kans siivota yms kun teen sn itsekseni. Mua ahdistaa jos kaikki hommat vsin lojuu.

Eli teit ihan oikein. Hos viikko ollaan jo lomailtu on se ihan tarpeeks. Arki tulee ja en todellakaan halua hetä keskviikko aamuna kun mies lähteny töihin ja mulla puolentoista viikon hommat rästis ja lapsi hoidettavana. Mieluummin siivoan nyt kun mies kotona ja saan lapsen pois jaloist pihalle. Kantavat viikon puut sisälle ja tekevät lumityöt ja mitä tahtovat. Eikä ole ollut ongelma

Miksi kysymykseen tuskin miehelle olisin vastanut "kun minä olin ajatellut tehdä niin". Perustelut olisi olleet toisen tyyppisiä. Ehkä olisin kysynyt eikö hänestä lasten ole jo aika päästä ulos leikkimään tai eikö hänestä täällä ole yhtään sotkuista tms.

oon niin ap:n kanssa samoilla linjoilla! Meillä vois laittaa ihan rastin seinään, mikäli mies ihan oma-alotteisesti joskus lähtis lasten kanssa ulos. Hemmetti miestä ei sais vapaapäivinä edes herättää ennen klo 12! Olen itse palaamassa töihin tammikuun alussa 3,5 vuoden kotiäityiden jälkeen ja nyt jo pännii että minäkö se edelleen hoidan lapset ja kodin ja herään joka vkl aikasin...

Meillä oli diili, että niin kauan kuin olen kotona, vastaan myös kodista, mutta se että mies ei ole tämän vuoden aikana esim. imuroinut kuin ehkä pari kertaa, vessaa ei ole pessyt olenkaan, ruokaa tekee vain äärimmäisessä hädässä ja silloinkin yleensä tilaa pitserista pitsat, niin voi hemmetti! Tekee hän juu pitkiä päiviä töissä, mutta luulisi että se en ole minä joka kaikkein viiden jäljet täällä aamusta iltaan siivoaa.

[QUOTE="vieras";27784820]onneks junkun muunkin miehet osaa olla möllejä. Mä oon vapaapäiväni (ei siis edes lomaa mulla) siivonnut, pessyt pyykkiä, silittänyt, pessyt lattiat ja imuroinut, raivannut kaappeja ja muksun huoneen puunannut ja järjestellyt kaiken, tiskannut joka päivä monet kerrat.

Ja mitä mies on tehnyt? Pelannut pleikkaa tai tietokoneella kyhnöttänyt. Kyllä tympii. Toisaalta mitään en miestä pyytänyt tekemään mutta voisi sita vaikka vaan kysästä että voinko jotain tehdä? Muutenkin mun kaikki vapaapäivät sujuu siivotessa koska työpäivinä en ehdi tai jaksa ja mies ei tosiaan muuta tee kuin satunnaisesti tiskaa..[/QUOTE]

:o

vakka kantesa valitsee...

Toivottavasti mies siivosi. meillä kylläkin ihan turha toivo, että tuo möllikkä tekisi yhtään mitään vapaapäivinään. Siis edes ulkoilisi lasten kanssa kun pitää ensin nukkua puoleen päivään, sitten pitää pelata pleikalla ja illalla katsoa sitten leffaa tai muuten vaan telkkua. Vapaapäivinähän pitää vaan levätä hänen mielestään. Minä ihmettelen vieläkin koska ne minun vapaapäivät ovat sillä sitä ruokaa pitää tehdä, pyykkejä pestä ja lapset hoitaa...

Ajattelin, että olisi vihdoin minun vuoroni tällä joululomalla ottaa kotonakin vähän sitä omaa aikaa ja ihan vain siivoilla rauhassa. Tykkään siivota, kun saan ihan itsekseni puuhailla. Mies kysäisi vain, että miksi? kun pyysin lasten ulosvientiä. En jaksanut siihen vastata mitään, kun olen jo useampana päivänä pyytänyt miestä menemään lasten kanssa pihalle. Puin lapset ja itseni ja ovelta ilmoitin, että siellä on pari koria lasten vaatteita viikattavana ja pari pestävänä. Sitten sanoin, että pyyhi olkkarista pölyt/tasot ja imuroi. Samoin vessa pitää vielä siivota, alkaa olla sen aika. Mies siihenkin sanoi, että miksi. Vastasin ovelta, että ne minä olin ajatellut tehdä sillä aikaa kun lapset on pihalla, mutta ne jää nyt sulle kun minä menen ulos.

Eikä tämä ole eka kerta. Silloin kun meillä on lomaa, miehellä se tarkoittaa lomaa kaikesta. Lapsista, kotihommista... Löhöillään koko ajan vain sohvalla, tuijotetaan telkkaria tai tietokonetta. Arki toimiii kohtalaisesti, mutta nämä lomat...

Mulla olisi keittänyt yli tuollaisen ukon kanssa, mutta tsemppiä sulle ap, jos todella jaksat katsoa tuollaista miehesi puolelta...

Olenkohan joku erittäin poikkeus, kun meillä mies siivoaa, pesee pyykit ja vie lapset ulos? Ainoastaan keittiö on kokonaan minun vastuullani.
Ap:n tarina on kyllä aika klassinen tarina miesten passiivi asenteesta kotona

Yhteistyössä