pyytäisitkö sairaslomaa? kivuttomat supistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Mulla viikkoja 19+5 ja noin viikon on supistellut päivittäin suht kivuttomasti, mutta inhottavalta silti tuntuu. Lisäksi alaselkä ja oikea kylki ihan jumissa, välillä tuntuu menkkamaista särkyä alaselällä. En tiedä onko se sitten oiken kunnon supistelua vai mitä.. Mulla raskas työ lähihoitajana vanhusten parissa, paljon nostoja ja kyykkimistä siis. Nyt olen tämän viikon vielä lomalla ja maanantaina pitäis töihin, en tiedä uskallanko noitten supistuksien takia. Viime lauantaina kävin synnytysvastaanotossa tarkistamassa että kaikki vauvalla ok. Paikat oli kiinni ja kohdunkaulaakin jäljellä yli 3cm, ei ole lyhentynyt. Vauva kyllä potkii kovasti mutta eniten pelkään tuota paikkojen ennenaikaista kypsymistä.
Vaikuttaa kovasti mielialaan nää tuntemukset :(

Noilla viikoilla supistelu on useimmiten vaaratonta, liitttyy siihen että noilla viikoilla kohtu kasvaa voimakkaasti. Mutta kyllä, pyytäisin s-lomaa jos samaan tahtiin jatkuu vielä ensi viikollakin. En lähtisi riskeeraamaan, hoitotyö kuitenkin on vielä fyysisesti tosi raskasta. Monesti helpottaa viikossa parissa ja pääsee palaamaan töihin :)

Toki pyytäisin. Raskaana olevan tulee aina saada saikkua, koska jokainen raskaana oleva tietää omat tuntemuksensa. Jos joku arvostelee raskaana olevaa saikuttajaa, hän on ymmärtämätön moukka eikä osaa laittaa omien lastensakaan tarpeita etusijalle. Raskaus on (tällä palstalla) sairaus.

Arvatkaa vaan miksi raskaana olevat naiset ei oo työnantajien suosiossa... "sun pitää ajatella vauvan parasta" arrggh! Hyvä tekosyy laiskuudelle. Raskaus ei ole sairaus ja kivuttomat supistukset eivät ole syy saikulle- ERI ASIA on ennenaikaisen synnytyksen riski ai muu oiekasti vakava juttu. Silloin TOTTAKAI saikulle.

[QUOTE="vieras";26810305]Toki pyytäisin. Raskaana olevan tulee aina saada saikkua, koska jokainen raskaana oleva tietää omat tuntemuksensa. Jos joku arvostelee raskaana olevaa saikuttajaa, hän on ymmärtämätön moukka eikä osaa laittaa omien lastensakaan tarpeita etusijalle. Raskaus on (tällä palstalla) sairaus.[/QUOTE]

Joo, tiedetään.

Mutta ihan hiljaa kuiskaan, että ap on ihan vastikään käynyt lääkärissä ja kaikki ok. Töihin vaan ja voihan ne työkaverit tarvittaessa kurkata onko kaikki ok. Kun niitä tuntemuksia kumminkin tulee;)

Selkäjumit ja vihlonnat lähtee kuntoilulla, venyttelyillä, hyvillä työasennoilla, panadolilla ja/tai fysioterapialla.

Jos paikat on kiinni ja supistukset kivuttomia niin en näe syytä jäädä sairaslomalle. Jos taas on vaaraa ennenaikaisesta synnytyksestä tms, niin tietysti sairaslomalle.

Raskaanakin tarttis pitää kunnosta huolta, etenkin sen selän osalta. Ja itselläni sama työ, joten tiedän kyllä että se voi olla raskasta. Mutta ota huomioon kuinka paljon sulla on viikkoja vielä jäljellä... haluatko oikeasti loppuajan maatta sängyssä? Ainakin mulle lääkäri totesi kun oli selkä ym kipua samoilla viikoilla (ja oli muuten sellasta että en alussa meinannut päästä sängystä ylös enkä nukkunut ollenkaan), että pahin mitä siinä kohtaa voi tehdä on jäädä tuleen makaamaan. Täytyy käyttää niitä lihaksia että ne tottuu kasvavaan vatsaan ja muuttuvaan tasapainoon. Näillä ohjeilla jaksoin töissä loppuun saakka... Nyt rv 39 eikä selkäkivut ole vaivanneet pahemmin.

En mä kehtais. Kivuttomat harjoitussupistukset ovat aivan vallan normaaleja. Varsinkin kun olet juuri käynyt lääkärissä ja kaikki on todettu olevan ok.

Ei ne varmuuden vuoksi kirjoita saikkua... Saattaapi olla että nyt raskaus on sulle hyvää syy päästä muutenkin ankeasta duunista pois?

pyytäisin, vauva on tärkein ei muiden mielipiteet...moni ajattelee että ei minulle tapahdu mitään pahaa mut krran kun kolahtaa sitä miettii olisko pitäny olla varovaisempi. Jos olet huolissasi jää saikulle jos vain mahdollista.

[QUOTE="kastepisara";26810438]moni ajattelee että ei minulle tapahdu mitään pahaa mut krran kun kolahtaa sitä miettii olisko pitäny olla varovaisempi.[/QUOTE]

Niin että jäädään kaikki saikulle vaan VARMUUDEN VUOKSI, koska mitä vaan voi tapahtua omalle kohdalle... halleluja.

[QUOTE="kastepisara";26810438]pyytäisin, vauva on tärkein ei muiden mielipiteet...moni ajattelee että ei minulle tapahdu mitään pahaa mut krran kun kolahtaa sitä miettii olisko pitäny olla varovaisempi. Jos olet huolissasi jää saikulle jos vain mahdollista.[/QUOTE]

Mutta voihan se kolahtaa ihan missä ja milloin vaan? Pitäisikä raskaana olevian maata ainoastaan pehmustetuissa huoneessa jossa on pyöreät kulmat ja seinät? Millä ja miten hoidat sitten vanhemmat lapset?

Minä suosittelen ap:lle ja kaikille muilleki raskaana tai ei. Liikuntaa venyttelyä ja terveellistä ruokaa!! Sillä pääsee jo pitkälle :)

[QUOTE="kastepisara";26810438]pyytäisin, vauva on tärkein ei muiden mielipiteet...moni ajattelee että ei minulle tapahdu mitään pahaa mut krran kun kolahtaa sitä miettii olisko pitäny olla varovaisempi. Jos olet huolissasi jää saikulle jos vain mahdollista.[/QUOTE]

Äitiyteen liittyy niin paljon huolta, että pelkän huolen takia ei kannata jäädä pois töistä. Sairaslomalla ehtii kyllä olemaan ihan aiheestakin.

Taidan nyt seurailla vointia muutaman päivän ja jos tosiaan muuttuvat tosi kivuliaiksi supistuksiksi niin olen neuvolaan/lääkäriin yhteydessä. Luulen tuon alaselkäkivunkin johtuvan viime viikon reissusta kun tuli istuttua autossa yli 800km ajan kolmen päivän sisällä. Yritän nyt ottaa rennosti ja lähteä vaikka hieman ulkoilemaan, saa ajatukset hetkeksi pois koko raskaudesta :) Ja tosiaan lauantaina kävin sielä lääkärissä, ja kaikki vaikutti ihan normaalilta. Toivottavasti pian voin alkaa jo nauttimaankin koko raskaudesta :)

Semmoista vielä kysyn jos jollain sattuu olemaan tietoa, en muistanut silloin lääkäriltä kysyä. Mistä mahtaa johtua vihlaisut alapäässä näillä viikoilla? Mulla ollut tätä vaivaa kyllä jo viikolta 15+ ja välillä vihlaisee ilkeästi tuolta peräsuolestakin? Onko ihan normaalista kohdun kasvusta kyse?

[QUOTE="aloittaja";26810498]Semmoista vielä kysyn jos jollain sattuu olemaan tietoa, en muistanut silloin lääkäriltä kysyä. Mistä mahtaa johtua vihlaisut alapäässä näillä viikoilla? Mulla ollut tätä vaivaa kyllä jo viikolta 15+ ja välillä vihlaisee ilkeästi tuolta peräsuolestakin? Onko ihan normaalista kohdun kasvusta kyse?[/QUOTE]

Liitoskipuja, ihan normaaleja, tosi inhottavia kyllä.

Minulle lääkäri kirjoitti esikoisesta saikkua rv 28 kivuttomien supistusten takia. Paikat oli edelleen ok,mutta silti lääkäri varoitti että vauva voi syntyä minä hetkenä hyvänsä. Lopulta tyttö suostui syntymään rv 41+5. Ja itsekkin lähihoitaja olen. Kolmannen kanssa olinkin vielä viikko ennen äitiysloman alkua yövuoroissa supistusten kanssa. Supistuksista huolimatta minulla kaikki meni yli la:n,mutta omien tuntemusten mukaan kannattaa toimia eikä ajatella että lintsaisi.

[QUOTE="vieras";26810363]Selkäjumit ja vihlonnat lähtee kuntoilulla, venyttelyillä, hyvillä työasennoilla, panadolilla ja/tai fysioterapialla.

Jos paikat on kiinni ja supistukset kivuttomia niin en näe syytä jäädä sairaslomalle. Jos taas on vaaraa ennenaikaisesta synnytyksestä tms, niin tietysti sairaslomalle.

Raskaanakin tarttis pitää kunnosta huolta, etenkin sen selän osalta. Ja itselläni sama työ, joten tiedän kyllä että se voi olla raskasta. Mutta ota huomioon kuinka paljon sulla on viikkoja vielä jäljellä... haluatko oikeasti loppuajan maatta sängyssä? Ainakin mulle lääkäri totesi kun oli selkä ym kipua samoilla viikoilla (ja oli muuten sellasta että en alussa meinannut päästä sängystä ylös enkä nukkunut ollenkaan), että pahin mitä siinä kohtaa voi tehdä on jäädä tuleen makaamaan. Täytyy käyttää niitä lihaksia että ne tottuu kasvavaan vatsaan ja muuttuvaan tasapainoon. Näillä ohjeilla jaksoin töissä loppuun saakka... Nyt rv 39 eikä selkäkivut ole vaivanneet pahemmin.[/QUOTE]

Onpa upeeta. Mulla meni yksi raskaus kesken ruummilisessa työssä. Toiset raskaudet sujuivat siten, että selän hermoissa halvaantumisvaara. EI saanut jumpata... Ja minä en ole laiska vaan pidän raskautta niin ainutlaatuisena ja arvokkaana, että mikään maailman työ ei ole niin tärkeä. Yleensä pidemmän ajan tähtäimellä yhdentekeviä muuta kuin tulon kannalta.

[QUOTE="vieras";26810363]Selkäjumit ja vihlonnat lähtee kuntoilulla, venyttelyillä, hyvillä työasennoilla, panadolilla ja/tai fysioterapialla.

[/QUOTE]

Ihan vaan tähän vastaan että kyllä nuo menkkamaiset selkäsäryt (minulla juuri paikkoja avaavat) kuulostaa supisteluilta eikä ne kyllä lähde noilla sun mainitsemilla asioilla.

Yhteistyössä