r.viikkojen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laskemisesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laskemisesta

Vieras
Hmm... On ruvennut kummastuttamaan se miten paljon raskausviikkojen laskemistapa vaihtelee. Täällä jotkut laskee sen edellisistä kuukautisista, mutta eihän se tavallaan kerro todellisia raskausviikkoja. Eikö se kuuluis laskea ovulaatiosta/hedelmöittymisestä. Ekassa ultrassa sain tietää että olen viikolla 6+4. Jos taas laskisin ajan kuukautisten mukaan, olisin jo pari viikkoa pitemmällä. Harmi kun ei tiedä kuinka pitkällä kukin oikeastaan on kun se ilmoitustapa tuntuu vaihtelevan.

Kyllä se lasketaan kuukautisista, sillä harva tietää hedelmöittymistä, ja ultrankin tarkistus perustuu kuitenkin ajatukseen, että sikiö on aina parisen viikkoa raskausviikkoja nuorempi.

Kyseessähän on vain sovittu laskutapa, ja näin normaaliraskauden keskim. pituus on se 40 vkoa. Tärkeintähän on, että hoitohenkilökunnalla on yhteinen kalenteri asiaa tarkastella.

Niin, kyllähän raskaus lasketaan alkavan edellisistä kuukautisista. Tai tarkalleen ottaen 2 viikkoa ennen hedelmöittymistä (kierrot kun vaihtelevat niin roimasti). Mutta kuten jo aiemmat sanoivatkin, monikaan ei voit tietää tarkkaan hedelmöittymispäivää.

Itse kun olen tullut raskaaksi koeputkihedelmöityksen kautta, niin tiedämme tarkan hedelmöittymispäivän. Eli jos ja kun raskaus alkoi, niin tuolloin hedelmöittymispäivänä voidaan ajatella olevan jo 2(+0) viikkoa kasassa. Hassua, mutta niin se vain menee. =)

Juuri näin. Lääketieteessäkin pätee tietyt ennalta sovitut säännöt.
Kaikissa vauvakirjoissa yms. raskausviikoilla tarkoitetaan viimeisistä kuukautisista laskettuja viikkoja. Eli kun puhutaan viikosta viisi, niin alkio/sikiö on vasta todellisuudessa kolmeviikkoinen.
Näin se vaan menee. Tähän teoriaan perustuu koko raskausajan pituus, joten voitte unohtaa nämä sikiöitten ""todelliset iät"", niillä ei ole varsinaisesti merkitystä vaan, siihen lisätään aina se pari viikkoa päälle.
Selitinköhän nyt ymmärrettävästi...

Kun olin ekassa ultrassa ja tehtiin mittaus, niin minulle se lääkäri koko ajan puhui että mitan mukaan olen rv 6+4 ja alkio silloin oli tosiaan tarkalleen sen ikäinen, koska tiedän milloin hedelmöitys tapahtui. Kai minun nyt pitää sitten alkaa puhua että olen jo kahdeksannella viikolla...