Raha-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias isomasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias isomasu

Vieras
Suunnittelen täällä budjettia, kun olen kuullut niin paljon kokemuksia lapsiperheiden huonoista rahatilanteista.

Mua kiinnostaakin

1) Paljonko tienaat kuukaudessa?

2) Paljonko menee rahaa vastikkeeseen / vuokraan / lainaan / sähköön / kulutusluottoon / tms. kuukausittaisiin kuluihin?

3) Maksatteko miehen kanssa kaiken puoliksi vai osallistuuko toinen enemmän? Onko tämä ratkaisu molemmille ok vai tuleeko rahasta riitaa?

Meillä minä olen aina vaatinut, että maksetaan kaikki prikulleen puoliksi, kun en siedä ajatusta että eläisin "miehen rahoilla". Nyt kun olen raskaana, mua vähän ahdistaa jo etukäteen se, että joudun ehkä pyytämään miestä maksamaan enemmän kuin minä...
Mulle on tosi tärkeää pärjätä kaikessa itse ja en siedä tunnetta olla riippuvainen.

Silti en todellakaan ajattele muista ihmisistä näin, etenkään perheellisistä.

Minä saan sen mitä kotihoidontuesta verojen jälkeen jää + lapsilisä eli 350€ kuussa rahaa, juoksevia kuluja on noin 1000€ edestä kuukaudessa + ruoka yms. Väkisinkin mies elättää meidät ja minä "elän hänen siivellään", tosin musta on turha ajatella sitä tilannetta niin koska yhdessä tähän on alettu ja hyvin on kumpikin tiedetty raha mitä tulee olemaan sen jälkeen kun vanhempainvapaa loppuu.

Mä en ole ikipäivänä ymmärtänyt tätä puoliksi kaiken maksamista, se ei voi toimia ellei pari ole melkolailla yhtä paljon tienaava, muutenhan toinen elää herroiks ja toinen kitkuttaa.

Raha on niitä ainoita asioita mistä meillä ei tapella.

niele ylpeytes ja heittäydy miehes rahoihin kun kannat hänen lasta. Se ei tarkoita, ettet tee perheen eteen mitään. Mutta lapsihan on molempien, mies vastaa sinun osuudestasi lainasta tottakai ja muista pakollisista menoista, ellei sinulla ole riittävästi rahaa.

3200 brutto noin 1900 netto, lainaan ei mene mitään (talo maksettu), mies maksaa kaikki laskut (samat tulot kuin mulla). Säästötilille menee kuukausittain sama summa kuin lainanmaksuaikoina, eli multa 400 eur, mieheltä 500. Laina oli aikanaan vähemmän/kk eli säästettiin vähän ylimääräistä tarpeisiin ja huvitteluun.
Sähköt ja kiinteistövero ja vakuutukset on jotain. Vesimaksuja ei ole kun on oma porakaivo. Tiemaksu on joku mitätön 40 eur vuodessa. Kulutusluottoja ei ole, kun ostetaan palkasta mitä tarvitaan ja jos tarvitaan isompaa, niin sieltä säästötililtä.

Rahoja ei tässä huushollissa oli 18 vuoden aikana koskaa vahdattu. Jos on ollut tiukempaa tai ollaan lomalla, niin se maksaa, jolla on enemmän rahaa. Koska tämä perhe on yhteinen elämämme, rahasta ei tarvitse tapella eikä kumpikaan elätä toista.

Ja kun mies maksaa laskut, minä maksan ruuat, pesuaineet yms. sekä omat ja lasten vaatteet, pojan lukikokirjat ja taskurahat ja bensat (mopo) yms. Noin pääsääntöisesti. Ei se niin tarkkaa ole, kunhan kummankin tilillä on rahaa ja kunhan yhteiset asiat saadaan hoidettua.

Jaa-a, saan tilille kuussa ihan himpun yli 400€ joka sisältää kotihoidontuen ja hoitolisän esikoisesta. Lapsilisää tulee 210€ ja esikoisesta saan elatusmaksun silloin kun exä sattuu olemaan maksukykyinen... Käytännössä mies elättää minut ja lapset, mies maksaa kaikki asumiseen ja lainoihin liittyvät kulut ja minä taas maksan pääsääntöisesti ruuat ja lasten vaatteet ja pesuaineet ja muut mitä nyt tarttee elämiseen. Ja omat laskuni maksan myös, eli puhelinlaskun ja auton vakuutukset sun muut.

Yhteinen on tämä meidän "perheyritys" joten yhteisesti tätä hoidetaan, se maksaa jolla rahaa on ja yhdessä on päätetty ettei pieniä laiteta päiväkotiin alle 3v joten tähän on sopeuduttu. Eikä tartte rahoista kiistellä.

1) vajaa 2800e, koska olen osittaisella hoitovapaalla
2) Perheen kiiinteät menot eli laina + vastike + sähkö 1500-1600e
3) Maksetaan suunnilleen puoliksi. Ollaan laskettu exceliin menot ja osuudet sen mukaan mitä kumpikin tienaa. Ei olla koskaan tapeltu rahasta. Minä ostan yleensä lasten vaatteet yms ja mies huolehtuu auton yms.

1&2) Sopivasti.

3) Minä maksan ehdottomasti enemmän. Mies on hoitovapaalla, ja ei niillä tuloilla juhlita. Minä en näe tässä mitään ongelmaa - yhteisiä lapsiammehan tämä hoitaa, joten miksi en myös maksaisi tästä jotain.

Käytännössä minä lyhennän myös miehen asuntolainaa. Toisaalta koskan olen parempituloinen, omistan asunnostamme hieman suuremman osuuden.

Emme riitele aiheesta.

1) rahaa jää käteen meille yhteensä palkasta n.3200 eur/kk
2)asuntolaina n. 700 eur/kk +muut omakotitakon kulut, joista ei tietoa.
3) Minä maksan asuntolainan+kulutusluottoja vähän sekä ruuat ja lasten vaatteet. Mies maksaa kaikki laskut: päivähoidot, puhelimet, sähköt, vedet, lehdet, vakuutukset, auton maksut yms..

Eikä koskaan riidellä rahasta. Molemmilla kaikki menee mitä tulee. Molemmat säästää siis rahastoihin sekä eläkevakuutuksiin ja minä lisäks lapsille ajokortteihin.

Moi!

Tienaan n.2100 nettona, tosta menee lainanlyhennyksiin, päivähoitomaksuihin jne. mun osaltani n.1050 euroa. Sen lisäks muistaakseni menee 350 euroa s-tilille (ruoka ja kodinhoito yms.)

Maksetaan käytännössä 50/50 koko ajan. Myös silloin kun olin vanhempainvapaalla ja osittaisella hoitovapaalla (jolloin mulle ei käytännössä jäänyt mitään käteen). Minäkään en siedä ajatusta elämisestä miehen rahoilla, joten siksi olen tähän päätynyt. Oon kuitenkin antanut periks noiden eläke yms.asioiden kanssa ja tosiaan olin osittaisella hoitovapaalla. Kohta jään taas äippälomalle, ja sama kituuttaminen tiedossa...

Meillä on tosin tuossa kesämökkitalo jota rempataan ja valitettavasti kaikki molemmilta käteenjäävä raha menee siihen.

1 Sopivasti tienaan, sairaanhoitajan palkka.

2. Vuokra 570e, ruoka 600 e, sähkö 50e, auto 200e, muut kulut eli päivähoito, vakuutukset, vaatteet, hygienia, harrastukset... n. 500e/kk.

3. Minä maksan kaiken eikä rahasta riidellä.