Raha-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko itsekäs?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko itsekäs?

Vieras
Pohdin tässä kun myin äsken pikkuisen rotteloautoni 400e ja mies osti männä viikolla uuden 5k maksavan auton ja haluaa nyt ostaa minun 400e rahoillani uudet renkaat tuohon hänen autoonsa. Tiedän, että auto tarvitsee renkaat ja minäkin käytän autoa, mutta miksi asia häiritsee minua?

Taustatietoa meidän raha-asioista.

Olemme hyvin pienituloinen pariskunta ja olemme makselleet asioita miten sattuu ja kummalla on ollut varaa. Eli toisinsanoen kaikki rahat ovat olleet yhteisiä, mutta silti minua kalvaa ajatus autoni rahojen käytöstä hänen autoonsa..

Miksi minua silti kalvaa tuo rahan käyttö renkaisiin ajatus? Olenko oikeutettu siihen vai miten saisisin ajatuksen pois mielestäni?

Olemme 30+ -pariskunta, suhteen ikä noin 1,5 vuotta. Riitelemme jatkuvasti ja verisesti, silti olemme jollain ilveellä pysyneet yhdessä (huippuja ja aallonpohjia vuoronperään, takerrun aina eroa harkitessa kuitenkin huippuhetkiin).

Alusta saakka ongelmia on tuonut kommunikoinnin puute ja miehen ryyppääminen. Hän ottaa aina kun tulee riita, ja silloin 3-4 päivää putkeen. Hän sanoi ettei näe asiassa ongelmaa, mutta erolla todella uhattuani suostui hoitoon, joka tähtää kuulema kohtuukäyttöön oppimiseen. Mies tulee hoidosta naltreksoni kourassa ja meni viimeksikin suoraan, siis suoraan vastaanotolta terassille, koska lääkäri siihen kuulema hymähdellen kannusti. Eli kannusti "rentoutumiseen, kerralla kun ei voi eikä kannata lopettaa, kaikki voivat oppia kun harjoittelevat". Noh, sen jälkeen on tullut riitoja (oravanpyörä: viinanjuonnista riitaa ja katkeruutta, sitten mies ryyppää taas, riitaa, katumus, turha lupaus ja avot, uusi kierros....). Naltreksonit joko unohtuvat tai ne eivät tehoa. Mies voi tyhjentää viinakaapin kerralla ja kun valitan, olen ryyppäämisen syy.

Mies ei siis omastakaan mielestään osaa selvittää ongelmia, vaan häipyy ovesta (monesti tehnyt) vihaisena ja uhkaa lähteä juomaan. Tekee sen, ja raapii takaisin viimeistään viikon sisällä. Olen kuunnellut lupauksia nyt aika monesti, ja nyt pistin suhteen katkolle koska viimeisin kerta meni todella pahaan solvaamiseen, huoritteluun ja jopa sukulaisten asiattomaan mollaukseen. Myös miehen aikoinaan harrastamat prostituoidut vaivaavat minua järjettömän paljon. Ei, kyse oli ajasta jolloin emme edes tunteneet, mutta näitä huoria ei ole kokeiltu, vaan käytetty parikymmentä kertaa....Mielestäni se on kuvottavaa. Näen koko ajan silmissäni miehen jonkun maksullisen kanssa, ja saan ajoittain hirveitä itkuraivareita tämän vuoksi. Mies syyttää lähinnä sitä henkilöä, joka minulle tuli kertomaan tästä harrastuksesta.

Meillä on toki myös harvinaisen onnellisia hetkiä. Hauskaa, läheistä, omana itsenä olemista. Mutta sitten tulee taas riita, jossa ei keinoja säästellä. Milloin joudun pyytämään, ettei mies puhuisi asioistamme ympäri kyliä, milloin hän syyttää minua vanhojen kaivelusta. Tasapainoa wi löydy. Nykyään pelkään häntä, erotilanteessa saan niin pahoja solvauksia ja uhkailua.
Hän pyrkii mielestäni hieman kontrolloimaan minua, tarjoamalla apuaan eri asioissa ja sitten, riidan tullen, mainitsemalla siitä kuinka kiitollinen minun olisi oltava ja kuinka paljon mikäkin asia on maksanut. Hän haluaa ostaa minulle kalliita esineitä, ja puhuu hyvästä sydämestä, mutta minua odottaa aina lasku, henkinen tai konkreettinen, muodossa tai toisessa. Pelottaa melkein ero enemmän kuin yhdessäolo.

Mitä nyt haluan sanoa, on se, että tuska alkaa olemaan sietämätön. Tottakai rakastan häntä, mutta myös pelkään ja vihaan. En usko että hän paranee alkoholismistaan, tai mtä tuo lieneekään. Mies painostaa minua jatkamaan suhdetta, mutta mielestäni muutama viikko selvinpäin ei vakuuta minua. Lupaus on ns. kussut yli 10 kertaa. Olenko nyt pelle, vai olenko rakastava nainen, joka antaa erehtyneelle mahdollisuuden?

Alkuperäinen kirjoittaja Olenko itsekäs?;10656706:
Pohdin tässä kun myin äsken pikkuisen rotteloautoni 400e ja mies osti männä viikolla uuden 5k maksavan auton ja haluaa nyt ostaa minun 400e rahoillani uudet renkaat tuohon hänen autoonsa. Tiedän, että auto tarvitsee renkaat ja minäkin käytän autoa, mutta miksi asia häiritsee minua?

Olemme hyvin pienituloinen pariskunta ja olemme makselleet asioita miten sattuu ja kummalla on ollut varaa. Eli toisinsanoen kaikki rahat ovat olleet yhteisiä, mutta silti minua kalvaa ajatus autoni rahojen käytöstä hänen autoonsa..

Miksi minua silti kalvaa tuo rahan käyttö renkaisiin ajatus? Olenko oikeutettu siihen vai miten saisisin ajatuksen pois mielestäni?

Ja ostakaa kaksi keinutuolia kotiin vierekkäin ja kaksi rollaattoria ja köpötelkää niillä lähikauppaan. Eivät edes saastuta ilmakehää.

Siksi varmaan kalvaa, koska ne on sinun autostasi eli sinun rahojasi. Mutta toisaalta, jos käytät miehesi autoa niin kustannuksiinkin on osallistuttava eikö vaan?

Mitä helvettiä? Tottakai laitat ne rahat renkaisiin, miehesi on sijoittanut teille yhteiseen autoon jota kumpikin käytätte 5k ja sinä alat jostain taskurahoista itkemään. Ei hyvänen aika kuinka itsekäs voit olla! Uus nainen miehelles ja äkkiä!

Mitä helvettiä? Tottakai laitat ne rahat renkaisiin, miehesi on sijoittanut teille yhteiseen autoon jota kumpikin käytätte 5k ja sinä alat jostain taskurahoista itkemään. Ei hyvänen aika kuinka itsekäs voit olla! Uus nainen miehelles ja äkkiä!

Paljon riippuu siitä, millä mallilla parisuhteenne on. Jos kyseessä on suhde, jossa taatusti olette yhdessä vielä vuosienkin päästä, niin renkaiden osto on pieni hinta siitä, että saat käyttää autoa. Jos taas tuntuu siltä, että ette välttämättä ole enää kauaa yhdessä, niin silloin 400 e voi tuntua ihan tyhmältä ostokselta, josta et edes pääse nauttimaan.

Toinen vaihtoehto on se, että mies ostaa renkaat, mutta että sinä maksat esim. auton käytöstä bensoja. Jos esimerkiksi ajat 25 % kilometreistä, niin sitten tietysti on kohtuullista, että myös maksat käytöstä aiheutuvista kuluista esim. auton pesuja tms. Mielestäni auton omistaja maksaa vakuutukset ja huollot, mutta eihän sekään olisi oikeudenmukaista, että mies omistaa auton ja sinä käytät sitä maksamatta mitään.

Viimeksi muokattu:

Miksi juuri tämä rengasasia kalvaa sinua?
Kerrot tuossa että olette tottuneet makselemaan menojanne sen mukaan kummalla on sattunut olemaan rahaa, siis rahanne ovat olleet yhteisessä käytössä.

Pitäähän autossa renkaat olla, ja eikö juuri nyt poliisit tarkistele niiden kuntoa tienpäällä.
Ajelkaa turvallisesti kaikin puolin...;)

Ihmettelen myös, että mikä juuri tässä rengasjutussa on nyt se, joka kalvaa, jos kerran jaatte kaikki muutkin rahat - ja myös miehesi ostaman auton - niin miksi juuri tämä autoraha jäisi tämän yhteiselon ulkopuolelle?

Onko se auto sitten yhteinen vai ei? Jos teillä on kaikki rahat yhteisiä ja myös se auto on yhteinen vaikka mies sen ostikin niin en näe ongelmaa, että sinä ostat renkaat. Nehän on kaikki yhteisiä. Jos se taas on miehen auto jota saat ehkä joskus lainata niin et tietenkään maksa renkaita, mutta silloin toki maksat polttamastasi bensasta. En minä ihan periaatteesta laittaisi rahaa toisen omaisuuteen.

Minulla on auto ja mies myi omansa pois kun muutettiin yhteen. Autoa käytetään pääasiassa yhteisiin menoihin ja mies myös käyttää sitä kuin omaansa silloin kun minä en tarvitse sitä. Minä omistan auton ja maksan kaikki sen kulut, paitsi bensat maksetaan yhteiseltä taloustililtä kun auto on "kotona", kun auto on kanssani työmatkalla ostan bensat omilla rahoillani. Meillä on siis omat rahat ja lisäksi se taloustili.

Yhteistyössä