Raha-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Viime päivinä on alkanut askarruttamaan nämä meidän talouden raha-asiat.

Meillä on siis molemmilla omat tilit ja niillä omat rahat, joihin toinen ei puutu mitenkään. Sitten on sellanen ns. taloustili, jonne minä laitan tietyn summan joka kuukausi ja sieltä maksetaan asumiskuluja eli sähkö, vesi, polttopuut, jätemaksut, vakuutukset, kiinteistövero yms.

Ja tämän lisäks vielä varatili, joka on ollut nyt vuoden verran vakaassa tilassa, eli ei ole ollut panoja eikä ottoja. Minä oisin nyt valmis ottamaan tuolta varatililtä vähän matkarahaa, mutta mies on sitä mieltä, että matkarahat säästetään ja sitten vasta reissuun :kieh: En mie ymmärrä mihin elämää suurempaan katastrofiin se jemmaa sitä rahaa, kun sieltä ei ikinä oteta mihinkään :headwall: Kiva ois välillä nauttiakin vähän elämästä, mutta kun ei :/

Tottahan rahaa on hyvä olla pahanpäivän varalle, mutta mie en tajuu miten paha päivä pitää tulla, ennen kuin tuohon varatiliin kosketaan. Paljonko teidän mielestä on hyvä summa olla jemmassa?

Minulle riittää muutama tonni, mutta mies haluaa, että 10000 olis varalla. Meillä ne säästöt vaan tahtoo mennä aina uuteen autoon ja sitä en aio enää sietää. Tosin nyt on mökki hakusessa.

mä oisin tosi onnellinen jos ois vaikka joku säästötili jossa ois 1000e pahanpäivän varalle. mut kun ei oo mitään mistä säästää, kaikki menee mikä tuleekin. laskuja niin paljon, asuntolaina ja autolaina, ehkä joskus saa säästöön jotain kun itsekin menen töhin, nyt elelty miehen tuloilla 7 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle riittää muutama tonni, mutta mies haluaa, että 10000 olis varalla. Meillä ne säästöt vaan tahtoo mennä aina uuteen autoon ja sitä en aio enää sietää. Tosin nyt on mökki hakusessa.

No kun miellä tuo ei edes käytä uuteen autoon niitä säästöjä.... jemmaa vaan :headwall:

minusta säästäminen on järkevää. meillä on matkasäätötili, kummallakin eläkesäästörahastotilit ja omat säästötilit. joka kk kun vähän laittaa jemmaan, niin ei tunnu pahalta. eläkepommin takia ainakin kannattaa säästää, ettei sitte tuu yllärinä köyhyys vanhana.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
minusta säästäminen on järkevää. meillä on matkasäätötili, kummallakin eläkesäästörahastotilit ja omat säästötilit. joka kk kun vähän laittaa jemmaan, niin ei tunnu pahalta. eläkepommin takia ainakin kannattaa säästää, ettei sitte tuu yllärinä köyhyys vanhana.

Tottakai säästäminen on kannattavaa, mutta kyllä niistä rahoista vois välillä nauttiakin. En minäkään tuota varatiliä kokkonaan oon tyhjentämässä, en edes puolia siitä. Mutta nyt kahtena kesänä ei oo päästy mihinkään reissuun (edes Suomessa) ja minulla ois kamala matkakuume, päästä jonnekin ulkomaille. Vähän reilu tonni ois matkatilillä jemmassa ja loput vois minun mielestä ottaa tuolta varatililtä ja säästää sinne sitten matkan jälkeen takaisin. Mutta miehelle se ei käy.. ei oo kuulemma varaa lähteä |O

hmpt, no kyllä pitää nauttia elämästä! ja jos säästää matkaa varten, ni se pitää sitte tehäki. meillä säästetään eläkeikää varten, äkillistä sairastumista varten, jos vaikka yht'äkkiä autot hajoo tai muuta isompaa menoa tulee. mutta, me kyllä välillä tuhlataankin.

Vähintään 1000e pitäis olla säästössä "pahan päivän" varalle, mielellään 10 000e niin silloin ei tule heti hätä käsiin.

Aina tasaseen tahtiin sattuu jotain yllättävää: auto oikkuilee, pyykkikone tai joku muu kone rikkoutuu, joku perheenjäsen sairastuu, tulee työttömyyttä tms.

Ymmärrän hyvin Soluttautujankin ajatukset, mutta meidän perheen tilanteen on monesti pelastanut miehen tiukka taloudenhoito.

Vähintään 1000e pitäis olla säästössä "pahan päivän" varalle, mielellään 10 000e niin silloin ei tule heti hätä käsiin.

Aina tasaseen tahtiin sattuu jotain yllättävää: auto oikkuilee, pyykkikone tai joku muu kone rikkoutuu, joku perheenjäsen sairastuu, tulee työttömyyttä tms.

Ymmärrän hyvin Soluttautujankin ajatukset, mutta meidän perheen tilanteen on monesti pelastanut miehen tiukka taloudenhoito.

No näin minäkin olen ajatellut sen säästötilin tarpeen, mutta mies ilmeisesti odottaa tulipaloa, tulvaa tms. hirmukatastrofia. Ei todellakaan käytä mihinkään autoremppaan tai muun vekottimen hajoamiseen :whistle:

Meilläkin on asiasta väännetty kättä pitkään ja hartaasti, mutta nyt olen jo luovuttanut. Monet kerrat olen sanonut miehelle, että et sinä hautaan niitä rahoja mukaan saa.Tuloksetta.

Meilläkään ei tehdä mitään ennenkuin rahat on säästetty. En todellakaan ymmärrä mitä iloa niistä rahoista pankkitilillä on kun siellä on jo tarpeeksi sitä"pahan päivän varaa". Kertokaas viisaammat mulle.

meil on säästössä muutama tonni. ihan surutta matkusteluun käytetään, joskus nollataan luottokortit tms. ei osata kumpikaan eläkeikään asti ajatella joten sellasia säästöjä ei ole. säästetään lähinnä matkusteluun ja muihin ostoksiin....

Jäi kaivelemaan kun kirjoitit että SINÄ siirrät taloustilille rahaa josta maksetaan sitä ja tätä kulunkia niin eikös mies osallistu taloustilin kustannuksiin ollenkaan?

Jäi kaivelemaan kun kirjoitit että SINÄ siirrät taloustilille rahaa josta maksetaan sitä ja tätä kulunkia niin eikös mies osallistu taloustilin kustannuksiin ollenkaan?

Mies maksaa lainanlyhennykset ja minä hoidan sitten nuo muut asumiskulut =)

Jonkinlainen summa on meilläkin tapana pitää "pahan päivän varalle", sillä ikinä ei voi tietää, mikä kodinkone hajoaa tai mitä muuta yllättävää tapahtuu. Puhumattakaan niistä ylläreistä, mitä antiikkikauoppoja innokkaasti kiertelevä mies saa aikaan toisinaan...

Alkuperäinen kirjoittaja liina:
eihän pahan pvän varalle nykyää tarvitse säästää jos ei siis ole ylimääräistä.kun se paha pvä tulee voi käyttää luottokorttia esim.visaa.

visahan on velkaa ja meillä periaate on, että visaa vingutetaan vain ulkomailla, kun on pakko. säästäminen on mielekkäämpää kun velkaantuminen.

visas vuosimaksu 20e.korko kasvaa vasta 30pvän jlkeen joten voit olla korottamana ku maksat mah.pian pois. mitä pahaa velassa joka pakosti jouuttu ottaa?ja oletko säästänyt asuntoakin varten?meidän tuloilla on ihan pankista jouduttu asuntolaina ottamaan.

ollaan visasta onneks päästy, mutta velkaa on muuta kautta. Viel viikko pitäs kympillä elää...elokuussa onki jännät paikat ku tytöt menee tarhaan ja mulla ei ole vieläkään varmuutta työpaikasta.Apuva.Onneks miehellä ihan hyvä palkka.Voi ku pääsis töihin :(

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
Alkuperäinen kirjoittaja liina:
eihän pahan pvän varalle nykyää tarvitse säästää jos ei siis ole ylimääräistä.kun se paha pvä tulee voi käyttää luottokorttia esim.visaa.

visahan on velkaa ja meillä periaate on, että visaa vingutetaan vain ulkomailla, kun on pakko. säästäminen on mielekkäämpää kun velkaantuminen.

KUINKA USEIN PAHA PÄIVÄ TULLU KOHDALLE? KUINA PALJON OLISIT VELKAANTUNUT?NIINPÄ....

Yhteistyössä